Advies gevraagd voor bouwen keuken/kast in werkplaats

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Voor twee weken terug was ik bij vanderwalhout te kijken voor hout. Hier hadden ze een leuke en goedkope underlayment plaat liggen van 61x244 18mm met tong en groef. Na wat meten besloten wat mee te nemen, samen met een 5,5mm hardhouten multiplex plaat voor de achterwand. Deze hebben ze voor me door het midden gezaagd zodat ik het in de auto kwijt kon.

Het was eigenlijk om te beoordelen wat ik van het hout vind, maar besloten gewoon een deel te gaan bouwen en kijken wat ik er van vind.

Door jullie advies bedacht de halve platen eerst grof op maat te zagen met de invalzaag en elke deel te voorzien van 1 perfect haakse hoek, zodat ik twee zijdes per paneel heb voor aanslag op de zaagtafel. Omdat ik geen rail clip heb voor m’n liniaal, heb ik twee gaatjes geboord in de liniaal en met een tiewrap deze vastgezet aan de dogs. Werkt prima!


E87D1B49-1437-4257-822A-433F41B7E08D.jpegB0E94B42-31F4-4C57-AEF8-E18BB2CA37AD.jpegBA7DC696-C266-4BCA-8B09-BED58DBAE6E9.jpeg

Toen alle panelen op maat waren, heb ik alle panelen nog een keer over de zaagtafel gehaald om een groef te maken voor de achterwand. Omdat de plaat die er inkomt dikker is dan mijnzaagblad, alles nog een 2e keer er doorgehaald. Eerst even een proefstukje, toen voor het echt!

2839352B-A04B-4033-925C-130DA455424C.jpeg

Toen moesten er gaatjes in voor de plankdragers. Hiervoor heb ik 3mm plankdragers gekocht op advies van jullie, zodat ik met mijn UJK Parf Guide liniaal de gaten kon boren. Dit was niet beslist handig, maar het werkte wel!

41F9F288-677B-4F01-BC1F-4F2A52B4500C.jpeg

Ondanks dat de kopse kanten best netjes waren (vrijwel geen holtes), zag ik een mooie uitdaging om kantenband toe te passen. Op Amazon een rol gekocht en maar gewoon er voor gegaan. Ik moet zeggen dat ik er zeer over ben te spreken!

02A4C1FE-AA90-4084-BBD0-D2F6BE918D57.jpeg

En dan ga je eens proberen alles in elkaar te zetten. Omdat de zijkanten later toch niet meer zichtbaar zijn, gekozen om de platen te schroeven. Dit werkt toch veel makkelijker als een lamello, en als alles klaar is zie je het niet meer. Voordeel is dat ik goed alles kon monteren voordat ik ging verlijmen, om er zeker van te zijn dat alles naar wens is.

75159095-2931-45A6-8611-2C1A7D45BDE2.jpeg

Meer dan tevreden! Alles weer uit elkaar gehaald en even met korrel 180 opgeschuurd, zodat de planken net iets gladder zijn. Toen de overige kasten in elkaar gezet met wat lijm. Hier heb ik ook haaklatten verstopt aan de zijkant. Hier heb ik geen foto’s van.

Even wachten, en dan kan je het ophangen! Het is nog slechts het begin van het complete project, maar zo in kleine delen opbouwen werkt prima. Met de beperkte ruimte hou ik het dan ook nog wat overzichtelijk.

Nu moet ik kiezen welk deel ik nu ga maken. De fronten wil ik als laatste doen in z’n geheel. Ben benieuwd wat jullie er van vinden!
 

Bijlagen

  • CC3DFC68-C4BE-4722-8B2B-9A7CBD3FFC0F.jpeg
    CC3DFC68-C4BE-4722-8B2B-9A7CBD3FFC0F.jpeg
    158,3 KB · Weergaven: 33

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik heb onderstaande bij Amazon gekocht omdat ik de prijs gunstig vond. Ik was niet heel kieskeurig, al wou ik wel een beetje in de buurt komen qua kleur uiteraard.


Deze strijk je er op. Na wat video’s op internet gekeken te hebben, de beste adviezen er uit gepikt en er voor gegaan.

Ik heb de kantenband van 22mm evenredig laten uitsteken en op de uiteindes ongeveer 1cm laten uitsteken, na het goed verwarmen heb ik met een EPDM aandruk roller die ik nog had liggen, het geheel goed aangedrukt.

Dan heel even wachten zodat het weer wat is afgekoeld, en met twee tools van Banggood nabewerkt. Deze tools had ik al een tijdje liggen, maar nog nooit eerder gebruikt:

[12,50€ 22% OFF]Drillpro Manual Edge Trimmer Double Edge Trimming Tools Woodworking Edge Cutter Tool Accessories from Tools on banggood https://banggood.app.link/17SYhRl5Qeb

[16,37€ 12% OFF]Drillpro Manual Edge Bending Cutter Woodworking Edge Cutter Trimming Tool Tool Accessories from Tools on banggood https://banggood.app.link/y9VQTCp5Qeb

Edit: na afsnijden nog met een 240 korrel schuurblok de hoek nabewerkt om het scherpe randje er af te halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Het is alweer een tijdje geleden, maar ik heb de draad weer opgepakt! De 1e van de 3 hoge kasten zit ook in elkaar. Het meubel moet voorzien in een boel opbergruimte, maar tot die tijd weet ik maar lastig waar ik alles moet laten. De tweede kast is klaar om te verlijmen, en de derde kast zal snel volgen. Als het wat meezit kan ik dan komend weekend alles definitief afstellen!

De drie hoge kasten hangen aan een haaklat, maar die moet nog herplaatst om goed aan te laten sluiten bij de hoge kasten. Als alles dan waterpas staat, dan koppel ik ze onderling allemaal met een schroefje zodat het een mooi stijf geheel wordt.

De volgende stap zal dan het maken van de lades worden. 23 stuks maar liefst, dus dat wordt weer een mooi stapeltje hout als alles is gezaagd. Ik heb nog geen knopen doorgehakt voor materiaalgebruik. Omdat het toch aardig diepe lades worden, twijfel ik over gebruik van de 6mm plaat voor de bodem. Ik denk dat ik de zijkanten van 18mm maak, en de bodem 9mm. Daar kunnen we wat schroefjes in liggen denk ik :)


1629704866658.jpeg
1629704610564.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Omdat het toch aardig diepe lades worden, twijfel ik over gebruik van de 6mm plaat voor de bodem. Ik denk dat ik de zijkanten van 18mm maak, en de bodem 9mm. Daar kunnen we wat schroefjes in liggen denk ik
hoe diep worden de lades ?
over de bodem heb ik geen vragen
als de geleiders onderliggend worden zoals bv de blum movento, dan is de max dikte van de zijkanten 16 mm
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
De rommel is op z’n hoogtepunt, maar de hoge kasten zijn klaar. Legplanken klaar, dus nu de boel nog even goed afstellen en dan kan de volgende stap beginnen, het maken van 23 lades. Tegelijk ook alle leidingen aangelegd zodat er niets meer van de plek hoeft. Nu hebben we dus ook stromend water! 💪🏼

Had iemand niet even kunnen zeggen dat de houtprijzen intussen zijn verdubbeld? Die lades gaat weer een dure operatie worden lijkt het, en het ziet er ook nog niet naar uit dat het goedkoper gaat worden voorlopig.

idee is nu om 15mm te gebruiken voor de zijkant en 9mm voor de bodem. Maar even op zoek naar een leuke partij B-keus.
1630222735973.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: macabre

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Ziet er georganiseerd uit! Wel jammer van die houtprijs, was net van plan om na de zomer weer met een aantal projecten aan de slag te gaan. Ik vrees dat het ook geldt voor alle bevestigingsmaterialen en beslag...
 
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ziet er georganiseerd uit! Wel jammer van die houtprijs, was net van plan om na de zomer weer met een aantal projecten aan de slag te gaan. Ik vrees dat het ook geldt voor alle bevestigingsmaterialen en beslag...

Gelukkig de ladegeleiders en scharnieren allemaal al in huis gehaald. Hout daarentegen had ik niet de plek voor om in 1 keer te kopen, dus die koop ik in fases.

Net even gekeken en de partij waar ik de ladegeleiders heb gekocht rekenen nog dezelfde prijs, dus dat valt mee!
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Goedemorgen allen! Tijdens de vakantie was ik in gedachte al 4 projecten verder. Nu weer thuis, wil ik toch graag eerst de opbergkast verder oppakken, zodat ik de werkplaats weer kan organiseren en de volgende klus zonder al te veel rommel om me heen kan oppakken!

Daarvoor moeten er dus lades worden gemaakt, veel lades. Gezien de beperkte ruimte en afwijkende maten wil ik de lades in 2 batches maken. Eerst 12 lades onder het wasblok (eigenlijk 11, maar de 1e wordt m'n proeflade :) )

Doel is stevige lades die lang mee kunnen gaan. Er mag best eens een deukje of een krasje er in komen, het is immers een werkplaats, geen showroom keuken. Om die reden neem ik 'genoegen' met de zachtheid van populieren. Wellicht dat ik de bodem van de lade onder de spoelbak nog wel even ga voorzien van een lakje of anders een kunststof plaat, mocht er water lekken, dat het niet direct het hout in trekt.

De corpussen heb ik tot nu toe gemaakt met 18mm underlayment, en 5,5mm hardhout multiplex achterwand. De 5,5mm voor de bodem vind ik te mager ivm doorzakken. De 18mm daarentegen voor de wanden van de lade vind ik te veel van het goede. Daarom denk ik dat ik ga kiezen voor 12mm voor zowel de zijkanten als de bodem.

Qua montage ben ik even aan het zoeken geweest, en hiervoor wil ik de methode uit onderstaand filmpje gaan uitproberen:

Erg makkelijke constructie, alle delen voorzien van inkepingen met slechts 1 zaagafstelling.

Hiervoor is alleen een 'dado' blad vereist, maar dat heb ik niet. Dus even op het forum op zoek geweest, en als ik Tuoh mag geloven is het niet raar om 2 normale zaagbladen te gebruiken hiervoor. Momenteel zit ik nog met een ander probleem, en dat is dat ik nog niet heel veel zaagbladen heb. Ik heb 1x24T, 1x36 en 2x48T. Het lijkt me dat de 48T iets te veel van het goede is, of zou dit geen problemen moeten maken? De Kerf van zaagbladen is 3mm. Ik ben direct even aan de slag gegaan, en heb eerst eens het 24T en 36T blad gepakt. Deze kan ik zo positioneren dat er geen tanden tegen elkaar aankomen. Net als in het filmpje zat ik nog niet op de gewenste dikte (6mm), dus heb ik 4 cirkels genipt van papier en deze tussen de 2 zaagbladen gedaan. Momenteel zit ik op 6.1mm. Ik denk een mooi 0.1mm speling voor lijm ;-)

Ik denk dat ik de 12mm populieren ga halen bij de Praxis. Om de eerste 12 lades te maken heb ik al 4 platen nodig. Momenteel met 15% keuzekorting kom ik daar op 180 euro, maar kan ik de grote platen direct deels laten opzagen zodat ik op m'n zaagtafel alles exact op maat kan zagen. Worden dure lades met deze houtprijzen!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.781
747
Enschede, Twente
Ik zou die truc met twee bladen niet gebruiken. Volgens mij ga je dan qua belasting ver buiten waar een zaagtafel qua belasting op berekend is (gevoelsmatig - ik hoor graag van de experts hoe dat zit). Zelf zou ik voor 'tweemaal doorhalen' kiezen; dat geeft je ook de mogelijkheid om heel precies afgestemd op de dikte van de bodem te werken.
Wat betreft de methode van bodem er van achteruit inschuiven; wel er even aan denken dat je de groef van onder naar boven opbouwt, zodat het afzagen van de achterkanten aan het eind van het traject correct verloopt (dwz de zaag hoger…). Zo doe ik het tenminste altijd bij laden.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik zou die truc met twee bladen niet gebruiken. Volgens mij ga je dan qua belasting ver buiten waar een zaagtafel qua belasting op berekend is (gevoelsmatig - ik hoor graag van de experts hoe dat zit). Zelf zou ik voor 'tweemaal doorhalen' kiezen; dat geeft je ook de mogelijkheid om heel precies afgestemd op de dikte van de bodem te werken.
Wat betreft de methode van bodem er van achteruit inschuiven; wel er even aan denken dat je de groef van onder naar boven opbouwt, zodat het afzagen van de achterkanten aan het eind van het traject correct verloopt (dwz de zaag hoger…). Zo doe ik het tenminste altijd bij laden.
Bedankt voor de adviezen. Veiligheid staat uiteraard voorop. Mijn zaagtafel zou dado’s aan moeten kunnen, het is de dwe7492. De as is erg breed en de eerste run gaf hij ook geen enkel bezwaar. Tweemaal doorhalen werkt ook, maar dat maakt het wel een monsterklus voor 24 lades. Door nu alles 1x goed af te stellen kan ik alles in 1x doorhalen, dat spreekt me wel aan.

De bodemplaat wil ik denk ik toch gewoon opsluiten in de lade. Op die manier kan ik alles direct verlijmen (de bodemplaat niet) en alles even vast klemmen en vastzetten met het spijkerpistool. Kan het direct weer uit de klemmen en kan ik de volgende lade maken. Met 2x 12 lades spreekt ook dat me wel aan 🤣
 

Kloekloek

Actieve deelnemer
10 apr 2019
55
15
Limburg (NL)
Is een 12 mm groeffrees in een freestafeltje geen beter idee? Desnoods een freestafeltje improviseren met een bovenfrees ondersteboven in de werkbank geklemd?
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Is een 12 mm groeffrees in een freestafeltje geen beter idee? Desnoods een freestafeltje improviseren met een bovenfrees ondersteboven in de werkbank geklemd?
6mm in dit geval dan. Ik heb wel een geïmproviseerde freestafel maar ik denk dat dit een verschrikkelijke klus zal worden met de hoeveelheid groeven.
1632127332630.jpeg

ik zou ook graag begrijpen waarom mijn gevonden oplossing geen goed idee is? De machine is er voor geschikt, en het werkt ook. Als het me ontbreekt aan inzicht hoor ik het graag! Better safe then sorry.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.791
944
Leeuwarden
Gewoon doen is mijn advies! Je heb al proefgedraaid, de machine kan het aan en de zaagbladen kun je goed zekeren op de as! Dus ik zie geen problemen, André heeft indertijd ook aangegeven dat dit een goede werkwijze is.

Succes met de klus!

Fons

P.S. als je daar nu eens een YouTube filmpje van maakt kun je de forumleden laten zien hoe je het hebt aangepakt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Net als in het filmpje zat ik nog niet op de gewenste dikte (6mm), dus heb ik 4 cirkels genipt van papier en deze tussen de 2 zaagbladen gedaan. Momenteel zit ik op 6.1mm. Ik denk een mooi 0.1mm speling voor lijm ;-)
de zaagbladen moeten dit aankunnen, want ze worden amper belast
blijft er voldoende draad op je as over om de moer aan te draaien + heb je voldoende speling naast de zaagbladen, dan zou dit moeten gaan
6,1 mm ? mijn groevenfrees van 8 mm om bodems van 8 mm in een lade te steken, freest 8,3 mm
je zal zelf merken of 0,1 mm speling volstaat
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
draad op de as is ruimschoots voldoende. Ik ga het gewoon proberen.

Vanmiddag naar de Praxis geweest. Platen had ik gister al besteld in verband met de 15% keuze korting. Platen zagen er mooi uit. Had de exacte maten meegenomen, dus eerst gevraagd hoe exact hij kan zagen. Hij kon heel precies, dus ik dacht laten we het proberen. Na de eerste 3 zaagsnedes in de lengte, nagemeten en op elkaar gelegd. Verschillen tot 3mm en bol/hol in de lengte.

Hij snapte er helemaal niks van. Daarnaast waren de zaagsnedes ook niet om door een ringetje te halen, dus plan B: Alles maar 3cm groter zagen, thuis gaat alles nog een keer door de zaagtafel heen.

De 1e plaat die 'mislukt' is, mocht ik zo meenemen, hadden ze toch niets meer aan. Dus daar kan ik misschien het idee van @Athanor gebruiken om de toch relatief grote lades (50x50x18) nog op te delen met bakjes voor de wat kleinere zaken.

Nu eerst de werkplaats opruimen en klaar maken voor een frisse lading zaagsel :-D

1632157666426.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.