Advies gevraagd voor bouwen keuken/kast in werkplaats

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Goedemorgen allemaal!

Vorig jaar heb ik een werkplaats gebouwd aan huis. Vanaf het begin is het plan geweest om hier een soort van keuken/kast te maken van muur tot muur. Het idee is veel opslag, en direct een werkhoekje voor vies werk. Ik heb een tijd geleden al een Bryunzeel RVS keukenblad op Marktplaats gekocht, en daar omheen heb ik een ontwerp gemaakt.

Het idee is om de kosten zo veel mogelijk te beperken, maar tegelijk wil ik ook iets bouwen waar ik lang plezier van kan hebben. Het eerste idee was om te werken met populieren multiplex 18mm, maar na de nodige ervaringen gelezen te hebben, is dit wel erg kras gevoelig. Daarom denk ik iets meer te gaan betalen en Berken multiplex 18mm te gebruiken. Ik moet nog op zoek naar een leuke partij platen (tips zijn welkom!), maar ik vind het niet erg om kantenband te gebruiken als de kopse kanten niet heel mooi zijn.

De lage kasten onder het aanrechtblad overweeg ik nog om uit te voeren met 4 lades in plaats van kasten, om de ruimte optimaal te benutten. Daarbij zal het middelste blok dan wel 1 blindplaat hebben in verband met de spoelbak. De scharnieren en lade geleiders wil ik in Duitsland gaan bestellen (beschlaege-online.de huismerk). Verder wil ik een 32mm gatenpatroon gaan maken in de hoge kasten en bovenkasten. Ik heb een Park Guide M2 set, en deze lineaal heeft een 96, 48 en 32 h-o-h afstand, dus die kan ik mooi inzetten!

Waar ik nu alleen nog mee zit: wat besteed ik uit, wat ga ik zelf doen. Sinds kort ben ik in het bezit van een mooie DeWalt DWE7492-QS. Ik kan dus wel wat grotere platen zagen. Daarnaast bezit ik een Parkside invalzaag met 2x een 70cm liniaal. Volle platen zie ik voor alsnog niet zitten om over de zaagtafel te gooien. Ik zou er de ruimte voor kunnen maken (Veel op wielen staan), maar ik ben toch bang dat ik geen mooie zaagsnedes kan maken en platen meerdere malen er overheen moet halen om ze mooi recht en haaks te krijgen. De invalzaag inzetten zou een mooi alternatief zijn, maar de 2 korte linialen zijn samen nog niet lang genoeg om een volledige plaat door te zagen. Daarnaast vind ik het koppelen van de linialen niet super nauwkeurig. Zou ik het met de invalzaag doen, dan zou ik moeten investeren in een lange liniaal van 250cm?

Alternatief is het uitbesteden van het zaagwerk. SketchUp kan een mooie zaaglijst maken, maar dan ben ik wel afhankelijk van de prijzen van de houtzagerij en wordt het geheel wel weer wat duurder.

Verdere details:
Ik ga alle corpussen verbinden met lamello's en lijm, zonder schroeven. Wat ook niet is ingetekend zijn achterplaten van 4mm dik om ze haaks te maken/houden. Deze wil ik met een groef rondom inzagen, of koud op de achterzijde verlijmen. Laatste is veel makkelijker natuurlijk.

Elk corpus wil ik op de standaard verstelbare keuken poten zetten, en afwerken met een plint met clips. Hiervoor kies ik zodat al mijn leidingwerk (water, afvoer, elektra) onder de keuken door kan laten lopen en altijd nog bij kan indien nodig.

Grepen ben ik nog niet over uit. Voor een werkplaats moet het natuurlijk zo praktisch mogelijk en mag ook niet teveel kosten. Ik overweeg om een 20-30 mm gat in elk front te maken waar de vinger in kan. Weet iemand toevallig of hier nog veel stof doorheen komt?

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een dergelijk 'groot' project in een kleine werkplaats met beperkte ruimte en gelijkwaardig gereedschap? Alle tips zijn welkom! Zowel qua ontwerp als bouw.

Screenshot 2021-02-20 at 09.13.56.png
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Leuk Project.....

Ik ben ook (nog in de in mn hoofd fase) van plan om zoiets in mn garage te gaan doen.
Ik vind het bewonderenswaardig dat je het helemaal zelf gaat doen...

Ik neig er mede uit tijdsoogpunt toch naar om met een Method basis te beginnen en het zo op te bouwen.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
de reden dat ik alles zelf ga doen, is omdat ik het graag passend op de ruimte wil. Daarnaast is het aanrechtblad ook bepalend voor de maatvoering. Deze is 171 breed en zorgt er voor dat ik niet echt met standaard kasten uit de voeten kan.

Maar de grootste uitdaging is het zagen wat mij betreft. Lamello’s, lijm en setje tangen en binnen no time staan de corpussen
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Je kunt de corpussen natuurlijk wel uit populieren plaat maken en de deuren van berkenplex. Of underlayment platen gebruiken, ik werk wel regelmatig met radiata pine platen van de Bouwmaat. Bijvoorbeeld onderstaande ladekast Met corpus van underlayment. Tip: maak ook gebruik van laden, zo handig!

Fons

CA409A5D-054D-4D93-BE81-BA23340F1ED7.jpeg
CA1B8E31-F37B-41EB-AD2C-6E680D5FA122.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
>>Zou ik het met de invalzaag doen, dan zou ik moeten investeren in een lange liniaal van 250cm?

Met een stevig aluminiumprofiel (U- is beter dan L- ) als lineaal kun je prima rechtuit zagen. Drie meter is dan ideaal.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Je kunt de corpussen natuurlijk wel uit populieren plaat maken en de deuren van berkenplex. Of underlayment platen gebruiken, ik werk wel regelmatig met radiata pine platen van de Bouwmaat. Bijvoorbeeld onderstaande ladekast Met corpus van underlayment. Tip: maak ook gebruik van laden, zo handig!

Fons

Bekijk bijlage 99083
Bekijk bijlage 99084

Dat ziet er fraai uit! Ik vermoed alleen dat die lades met houten geleiders zijn? Anders wordt het een duur grapje! Gewoon een hardhouten glijder met wat bijenwas?

De tip van underlayment voor de corpussen vind ik zo gek nog niet! Scheelt een boel geld, en bij de Bouwmaat kan ik ze ook door het midden laten zagen. Een plaat van 60x250 durf ik wel aan met de tafelzaag! Bijkomend voordeel is dat ik niet direct 10 platen hoef op te halen die me in de weg staan. Kan ik materiaal halen per deel. Spreid de kosten en de rotzooi ook!

Ik zie dat jij optimaal gebruik hebt gemaakt van de plaat. Aan de achterkant zie ik nog een stuk van de groef of lijkt dat maar zo?

Heb je voor stijfheid ook nog een plaat aan de achterzijde?
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
>>Zou ik het met de invalzaag doen, dan zou ik moeten investeren in een lange liniaal van 250cm?

Met een stevig aluminiumprofiel (U- is beter dan L- ) als lineaal kun je prima rechtuit zagen. Drie meter is dan ideaal.

Dat is ook een goede tip! Is dit wel betrouwbaar qua maatvoering op een lengte van 250cm?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Dat ziet er fraai uit! Ik vermoed alleen dat die lades met houten geleiders zijn? Anders wordt het een duur grapje! Gewoon een hardhouten glijder met wat bijenwas?

Ik zie dat jij optimaal gebruik hebt gemaakt van de plaat. Aan de achterkant zie ik nog een stuk van de groef of lijkt dat maar zo?

Heb je voor stijfheid ook nog een plaat aan de achterzijde?
Laden lopen inderdaad op houten geleiders met bijenwas lopen ze soepel! En ik heb een sponning aan de achterplaten gefreesd voor een 4mm achterwand. Ik zal kijken of ik het bouwverslag snel in een topic kan plaatsen, ik heb zo nog een paar projecten met jullie te delen:sneaky:

Fons
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is dit wel betrouwbaar qua maatvoering op een lengte van 250cm?
om te beginnen: voor een plaat van 250 cm heb je een profiel van minstens 270, maar ideaal 300 cm nodig
je moet immer met je zaag aan kunnen zetten
betrouwbaarheid ?
hangt er van af welk profiel je neemt
hiervoor geen L-latje van 20 bij 20 mm, maar een metser- of stukadoorprofiel van 100 bij 15 of 20 mm
controleer de rechtheid vooraleer je die koopt
leg er daartoe 2 tegen mekaar

laat de platen zagen
op voorwaarde dat je een handel hebt die dat nauwgezet doet
kost een fraktie meer
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Dat is ook een goede tip! Is dit wel betrouwbaar qua maatvoering op een lengte van 250cm?
Hier in Leeuwarden te halen:


 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Dat ziet er fraai uit! Ik vermoed alleen dat die lades met houten geleiders zijn? Anders wordt het een duur grapje! Gewoon een hardhouten glijder met wat bijenwas?

De tip van underlayment voor de corpussen vind ik zo gek nog niet! Scheelt een boel geld, en bij de Bouwmaat kan ik ze ook door het midden laten zagen. Een plaat van 60x250 durf ik wel aan met de tafelzaag! Bijkomend voordeel is dat ik niet direct 10 platen hoef op te halen die me in de weg staan. Kan ik materiaal halen per deel. Spreid de kosten en de rotzooi ook!

Ik zie dat jij optimaal gebruik hebt gemaakt van de plaat. Aan de achterkant zie ik nog een stuk van de groef of lijkt dat maar zo?

Heb je voor stijfheid ook nog een plaat aan de achterzijde?
Inmiddels een topic gemaakt over het maken van de ladekast.

Fons

 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Je was er nog niet uit wat voor grepen je zou gebruiken.
Ik heb bij een van mijn kasten de lade iets ondieper gehouden, waardoor ik er van bovenaf met m'n vinders bij kan. Maar dat is wel heel gevoelig voor stof. Eigenlijk hoort dat niet bij het ontwerp, maar ben ik er nog steeds niet aan toegekomen om de frontjes erop te maken, waardoor ik nu wel dit voordeel heb...

Voor deze kast heb ik een jaartje geleden deze grepen bij onze Cineese vrienden besteld (maar dus nog niet gemonteerd). Ze zijn niet zo massief en zwaar als die in onze keuken, maar ruim voldoende voor de werkplaats.
Wil je ze niet bij Ali bestellen, dan zijn dit soort handgrepen ook in NL te vinden, ff googlen.

En anders heeft IKEA misschien wat leuks voor je?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik heb voor de ladekast ook overwogen om grepen te kopen en/of etikethouders om de inhoud weer te geven. Voor 36 laden vond ik de prijs zo oplopen dat het een uitdaging werd om deze zelf uit hout te maken. Met wat resten Robinia en de frees aan de slag en toen viel het mij ook alweer mee hoe snel het ging en leuk het was om deze zelf te maken. Je bent tenslotte houtbewerker nietwaar;)

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Weer even aan het tekenen geweest op de computer. Ontwerp komt steeds dichter bij de gewenste situatie. Mede dankzij @Athanor gekozen om veel lades toe te passen. Een aantal specificaties van de materialen die ik tot nu toe heb gekozen, voor de liefhebbers en uiteraard voor eventueel feedback ;-)

Corpussen en fronten
18mm Fins Vuren plaatmateriaal
Totaal 11 platen nodig

Corpus achterwand
6mm Populieren multiplex
Totaal 3 platen nodig

Lades
12mm Populieren multiplex
Totaal 6 platen nodig

Ladegeleiders
500mm - volledig uitschuifbaar

25kg max belasting
Totaal 23 paar nodig (Recht onder de spoelbak wordt een blindplaat)

Scharnieren
Standaard scharnier voor opliggende deuren
Totaal 15 nodig (3 per hoge deur, 2 per lage deur)

Stelpoten
Stelpoten 100mm
Totaal 24 nodig (4 per corpus). Aantal voorzien van clip voor plint.

Grepen
Dankzij @klusrob een bestelling van 22 grepen gedaan bij ome Ali. Lees veel positieve reviews, en voor het geld kan ik het zelf niet maken. Aan 22 wel net wat te weinig, maar als ze binnen zijn en het bevalt, dan bestel ik nog een setje van 22 en heb ik direct een voorraad voor een volgende klus :)

Kosten voor plaatmateriaal incl. bezorgkosten: € 811
Kosten voor montagemateriaal incl. bezorgkosten: € 189

Het wordt zo langzaam wel wat duurder als oorspronkelijk bedacht, maar ik heb nog even de tijd om te sparen. Ik hoop dat ik er deze zomer aan toe kom.

Ik zie er wel een enorme leuke uitdaging aan. Het zagen zal ik zelf willen doen. Ook dit lijkt me een leuke uitdaging. Hiervoor overweeg ik een 300cm liniaal te kopen van Youtool.de of mtrad.nl voor mijn invalzaag. Dit is wel even een flinke investering, maar geeft me wel een beter gevoel bij het doorzagen van volle platen in de lengte.

Mocht iemand nog tips hebben, kom maar door!
1614022945896.png1614023821083.png1614023841685.png


1614023886166.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Baardmans en jelmer

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Je kan, om rust in de onderste regionen te brengen, de onderste laden achter 1 front verstoppen, dat geeft ook als voordeel dat je verschillende maten achter dat front kan gebruiken en ben je veel flexibeler je maakt de front aan de onderste lade vast en de andere laden laat je iets naar achteren vallen waardoor ze elkaar niet raken.
Ik heb dat ook in onze keuken en kan je zeggen dat dit heel handig is.
 
  • Leuk
Waarderingen: ThijsB

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
86
38
Zaanstreek
Hi Peter,

ziet er goed uit! Een paar puntjes vanuit mijn ervaring:

- fins vuren voor constructie gebruiken wij ook veel. werkt fijn, smoelt nog best goed en is betaalbaar
- zet altijd je wanden óp je bodem, ipv "aan de lijm/schroeven te hangen". Zo draag je alle krachten over naar de bodem.
- populieren heeft vaak spanning in de plaat. 12mm is echt wat zwak voor een lade. Wij bouwen zelf altijd lades uit 18 of 15mm, liefst een betonplex of anders wel een fins vuren/underlayment/radiata oid. Ladebodem ook populieren? Het is namelijke echt zachter dan je denkt, met een nagel maak je er zo al krassen in.
- invalzaag'werk op een 20tal platen gaat je zwaar bevallen. Het kán wel, zeker. Ik zou toch kijken of je geschulpte stroken kan kopen (of bij een bevriende / forumbewoner maker op een zaagtafeltje zagen). Dan het afkorten kan prima met een (goedkopere) invalzaag met korte linealen.
- als je toch underlayment gebruikt voor de constructie, is het een optie te kijken naar andere plaatmaten als start. Wat is je corpusdiepte? Je hebt ook tong/groef platen van 2440x610 bijvoorbeeld. Dit scheelt al veel in je transport en is qua handeling ook wel lekker werken natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Baardmans

Kloekloek

Actieve deelnemer
10 apr 2019
55
15
Limburg (NL)
Je kan, om rust in de onderste regionen te brengen, de onderste laden achter 1 front verstoppen, dat geeft ook als voordeel dat je verschillende maten achter dat front kan gebruiken en ben je veel flexibeler je maakt de front aan de onderste lade vast en de andere laden laat je iets naar achteren vallen waardoor ze elkaar niet raken.
Ik heb dat ook in onze keuken en kan je zeggen dat dit heel handig is.
In onze keuken hebben we, in het kader van rust en symmetrie, een kastdeur voor een blok met 3 lades.
Kastdeur open, en vervolgens kun je de drie lades eruit trekken.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Je kan, om rust in de onderste regionen te brengen, de onderste laden achter 1 front verstoppen
Hier ga ik nog even over nadenken. Het gaat in dit geval om een werkplaats, en ik vind het misschien niet zo storend qua aanzicht, en makkelijk om elke lade individueel direct te kunnen openen.

fins vuren voor constructie gebruiken wij ook veel. werkt fijn, smoelt nog best goed en is betaalbaar
Fijn om te horen! Kon er nog weinig over vinden!

zet altijd je wanden óp je bodem, ipv "aan de lijm/schroeven te hangen". Zo draag je alle krachten over naar de bodem.
Eigenlijk wist ik dit wel, maar heb hiervoor gekozen omdat mijn lijmtangen maximaal 1 meter zijn, samen 2 meter. Dat was niet genoeg voor de hoge kast, dus dacht dan doe ik het zo wel. Maar nu je het aangeeft ga ik het wel weer terug veranderen. Die paar hoge kast kan ik misschien ook wel met een spanbandje klemmen.

populieren heeft vaak spanning in de plaat. 12mm is echt wat zwak voor een lade. Wij bouwen zelf altijd lades uit 18 of 15mm, liefst een betonplex of anders wel een fins vuren/underlayment/radiata oid. Ladebodem ook populieren?
Ja, momenteel alles berekend op 12mm. Daarbij op dit moment ook nog geen spannende constructie. Idee was 4 zijkanten verlijmen met daartussen passend een bodemplaat, dus niets verzonken. Hier en daar een lamello er in, en zal wel goed komen, was de gedachte. Niet voldoende dus? Motivatie was, omdat ze 500mm breed zijn en ladegeleiders maximale belasting hebben van 25kg, dat ik met 12mm ruimschoots voldoende zat. Is Fins Vuren steviger dan multiplex? Fins Vuren 15mm is voordeliger dan 12mm populieren multiplex, dus financieel zou het beter uitkomen! :)

invalzaag werk op een 20tal platen gaat je zwaar bevallen.
Ik heb net een nieuwe DeWalt zaagtafel (DWE7492). Deze wil ik proberen in te zetten om de panelen op exacte maat te krijgen. De liniaal met invalzaag zal ik dan moeten gebruiken om een aantal platen in de lengte door te zagen en om ze haaks te krijgen. Momenteel heb ik een werktafel van 60x240 met benchdogs. Deze tafel wil ik gaan vervangen voor een tafel van 80x180 met benchdogs. Hiermee platen haaks in stroken zagen hoeft dan niet veel voor te stellen. De grootste uitdaging zal denk ik worden de beste werkvolgorde te vinden. Met een relatief kleine werkplaats (3,5x8) is het snel vol, zeker met 20 platen. Maar met de juiste voorbereidingen en planning geloof ik er in dat dit prima moet kunnen.

als je toch underlayment gebruikt voor de constructie, is het een optie te kijken naar andere plaatmaten als start. Wat is je corpusdiepte? Je hebt ook tong/groef platen van 2440x610 bijvoorbeeld. Dit scheelt al veel in je transport en is qua handeling ook wel lekker werken natuurlijk.
Zojuist cutlist opnieuw berekend met platen van 2440x610 en dan heb ik 22 platen nodig in plaats van 11 volle, dus dat maakt helemaal niks uit. Platen voor corpus zijn 574. Met 6mm achterplaat er op 'geplakt' kom ik op 580. Qua prijs kom ik 40 euro duurder uit. Ik denk dat dit wel een heel goed idee is. Wel moet ik dan van alle platen de tong & groef er af zagen. Is dit fatsoenlijk te doen met de zaagtafel denk je? Mijn zaagsnede wordt zo mooi als dat de groef zijde is natuurlijk.

Bedankt voor al je vragen, weer een boel stof tot nadenken!
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Je geeft aan de platen op de DWE7492 te willen zagen. Ik kan uit ervaring vertellen dat het geen pretje is om hele (of halve als je daarvoor kiest) platen zuiver te zagen op die machine. Het is een hele fijne machine, maar een maatje te klein (en daardoor licht en enigszins bewegelijk) voor hele platen. Het is gebruikelijk om je platen eerst met een invalzaag op te delen in beter hanteerbare maten. En als je dan toch de invalzaag in de hand hebt: zaag het direct op de gewenste maat. Een liniaal van 3 meter gaat daar zeker bij helpen ;).

Een andere optie is om de leverancier de platen alvast op je (diepte)maat te laten zagen. Dat scheelt heel veel werk. Als je dat niet volledig vertrouwt: het zichtwerk (de deuren) iets in overmaat, zodat je die zelf nog zuiver kunt zagen of frezen. Desnoods op je tafelzaag, maar daar wordt het niet zuiverder van dan wat een leverancier met een fatsoenlijke platen- of formaatzaag voor je kan doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.