Advies gevraagd voor bouwen keuken/kast in werkplaats

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Hele platen zijn eigenlijk nooit de insteek geweest op de zaagtafel. Zou ik halve platen kopen, dan had ik al mijn twijfels bij het zuiver zagen in de lengte. Daarvoor had ik al bedacht dat ik dan inderdaad met de invalzaag de halve platen ga opdelen (hele platen anders eerst in halve platen, dus dat scheelt me op dat gebied). Wat je zegt, heb je alles al liggen voor de invalzaag, dan kan ik misschien maar beter een aanslag op m'n MFT werktafel maken en zo alle zaagsnedes afmaken met de invalzaag.

Qua leverancier vind ik het nog wat lastig momenteel. Fins vuren ligt niet bij de lokale ondernemers lijkt het en plaatprofi.nl vind ik nette prijzen hanteren. Zaagservice zie ik alleen niet zo bij ze. En ik vind het ook niet erg om zelf te moeten zagen. Tuurlijk kost dat veel tijd, maar ik heb niet een werkplaats gemaakt om alles maar uit te besteden. Die liniaal van 300cm ga ik eerst wel bestellen. Dat is toch wel prettig voor dit project en alle vervolgprojecten om platen in de lengte door te kunnen halen. Momenteel heb ik 2 linialen van 70cm die te koppelen zijn, maar dat koppelen doe ik liever niet. Als ik alles in halve platen bestel, kan ik met 1 liniaal van 70cm uit de voeten voor de overige zaagsnedes. Overweeg wel om direct ook een 140cm liniaal van youtool.de mee te bestellen, gezien ik de verzendkosten toch al moet betalen.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Dat is ook een erg mooie plaat inderdaad! De prijs ligt daarbij wel weer iets hoger dan het online Fins Vuren. Op die manier blijft de prijs verder oplopen. Voordeel is dat ik af en toe een paar platen kan halen met de auto en eventueel kan laten zagen én dat mijn schuur dan niet veranderd in een gigantische houtopslag bij levering.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
@Athanor hoe zit het tegenwoordig met particulier kopen/afhalen van materialen bij de Bouwmaat (aangezien je die link plaatst)? Dat was altijd een van de bedrijven die niet de uitzondering maakte om als groothandel toch aan particulieren te leveren (ik kon er tenminste hier ooit niet bij terecht, en bij andere profzaken gelukkig wel).
(even er vanuit gaande dat TS ook geen kvk-nr tot zijn beschikking heeft en dus ook particulier is...)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik heb een pas van de bouwmaat, ik weet niet hoe zij met particulieren omgaan. Er worden natuurlijk ook wel pasjes uitgeleend...

Fons
 

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
@Athanor hoe zit het tegenwoordig met particulier kopen/afhalen van materialen bij de Bouwmaat (aangezien je die link plaatst)? Dat was altijd een van de bedrijven die niet de uitzondering maakte om als groothandel toch aan particulieren te leveren (ik kon er tenminste hier ooit niet bij terecht, en bij andere profzaken gelukkig wel).
(even er vanuit gaande dat TS ook geen kvk-nr tot zijn beschikking heeft en dus ook particulier is...)
Met twee mensen kun je al een vereniging oprichten. Die inschrijven bij de KvK is volgens mij gratis. Dan heb je een kvk nummer en kun je een Bouwmaat pas aanvragen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Bij de Bouwmaat kun je als particulier met enig aandringen wel een pasje krijgen. Je mag dan alleen niet op rekening kopen - lijkt me geen probleem.

(Mijn argumentatie is dat ik geen KvK-nummer had, maar wel een BTW-nummer. Dat kon toen nog.)
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Vorig jaar toen ik mijn werkplaats ging bouwen heb ik al een pas aangevraagd, dus dat is geen probleem! Bedankt voor het meedenken.

Ondertussen heb ik nog geen knopen doorgehakt wat betreft het hout. Wel heb ik bij youtool twee linialen besteld, 140cm en 300cm. Daarmee kan ik in ieder geval beide richtingen van een volle plaat zagen met mijn invalzaag.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
je kan een pasje aanvragen bij de bouwmaat als partikulier maar op dit moment mag je daar niet mee naar binnen (wel online bestellen)
 
  • Leuk
Waarderingen: Balk

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Weer even wat bezig geweest met het ontwerp. Het koud er op lijmen / nagelen van de achterwand was een makkelijke oplossing, maar ik voorzie hier nog wel wat problemen wat betreft de stevigheid voor de bovenkasten. Daarom is de keuze nu om een achterwand van 5,5mm multiplex te gaan gebruiken. Deze wil ik op 18mm diepte in het corpus inleggen. Ik denk dat ik deze sleuf ga maken door de platen 2maal over de zaagtafel te halen.

Binnen de 18mm diepte aan de achterkant kan ik vervolgens een haaklat kwijt, welke ik goed kan verlijmen en schroeven.

Schermafbeelding 2021-03-03 om 11.29.37.png

Voor de kasten die op de vloer komen te staan, laat ik nu de verticale delen rusten op de horizontale delen, zoals hieronder afgebeeld. Dit zal zoals aangegeven de verbindingen minder belasten en al het gewicht beter verdelen. Dit heb ik juist niet gedaan voor de bovenkasten zoals hierboven afgebeeld. Na wat zoekwerk gelezen, gezien de kast hangt, dat juist bovenstaande methode beter is. Op deze manier trekt het gewicht dwars op de verbinding (lijm + lamello + nageltjes).

In een ander topic ben ik er achter gekomen dat ik voor de plank dragers 3mm gaten kan gebruiken. Hierdoor kan ik mooi mijn UJK Park Guide Mk2 Liniaal gebruiken, en een perfect 32mm gatenrij maken.

Schermafbeelding 2021-03-03 om 11.38.06.png


Waar ik nu nog aan twijfel: Zal ik de boven en onderkasten in 1 geheel maken (totaal 171cm breed), of 3 losse delen maken. Als ik losse delen maak, kost het me natuurlijk wat extra hout, maar zijn de delen wel wat kleiner en makkelijker te hanteren. Daarmee ook weer wat steviger.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Binnen de 18mm diepte aan de achterkant kan ik vervolgens een haaklat kwijt, welke ik goed kan verlijmen en schroeven.
de haaklat op het corpus komt dus tegen de onderzijde van de bovenzijde van het corpus ?
vertikaal bekeken zie ik de bovenzijde van het corpus met daar onder 2 latten ?
of is de onderste lat degene die je op de muur schroeft ?
verhoudingsgewijs lijken beide haaklatten redelijk smal
Voor de kasten die op de vloer komen te staan, laat ik nu de verticale delen rusten op de horizontale delen
met de zwaartekracht rekening houdend is dat de beste opbouw
Zal ik de boven en onderkasten in 1 geheel maken (totaal 171cm breed), of 3 losse delen ?
de eeuwige vraag ;-)
als je precies kan werken, dan kan je het in 1 deel maken
bijkomend aspect is dat je bij onderdelen over de volledige lengte niet de keuze tussen vertikaal en horizontaal schroeven hebt - staanders staan dan immers op de liggers
tenzij je de staanders tussen de liggers plaatst - maar dan kan je helemaal niet schroeven
bij enkele staanders dien je met de plaatsing van de verbindingen (lamello's) rekening te houden
de 20 gaat volgens mij dieper dan de helft van de dikte van een staander van 18 mm
dus uitwijken naar 10 of 0
bekijk het volledige plaatje vooraleer je er aan begint
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik denk dat ik voor losse delen ga kiezen. Dan zijn de meubelstukken wat kleiner, en dat is in mijn kleine werkplaats wel makkelijker om te verwerken. Ook bijv. sleuven voor de achterplaat, is makkelijker op een paneel van +- 600mm breed te doen, als op 1800mm.

de haaklat op het corpus komt dus tegen de onderzijde van de bovenzijde van het corpus ?
Dat is hoe ik het nu heb bedacht ja. Anders zou de haaklat OP het corpus liggen. Daardoor zou het corpus verder naar voren komen. Bijgevoegd nog wat foto's. Ik had eerst de lat die aan de muur komt ook ingetekend, daardoor was het wellicht wat verwarrend. Nieuwe foto's heb ik alleen het gedeelte van de meubel ingetekend.

verhoudingsgewijs lijken beide haaklatten redelijk smal
Ik had nu een lat van 10cm breed gepakt, en daar een 45 graden snede in getekend. Daarmee is de korte kant van de haaklat 41mm hoog. Leek mij voldoende om te kunnen schroeven / lijmen.

De bovenkasten heb ik momenteel twee planken per kast ingetekend, deze komen dus op plank dragers. Hiervoor ga ik de 32mm gatenrij boren. De onderkasten krijgen ieders 4 lades met lade geleiders. Hiervoor weet ik nog niet of montage vooraf eenvoudiger is, of montage van de ladegeleiders als de kasten ter plaatse zijn.



Schermafbeelding 2021-03-03 om 14.16.59.pngSchermafbeelding 2021-03-03 om 14.17.12.pngSchermafbeelding 2021-03-03 om 14.19.17.pngSchermafbeelding 2021-03-03 om 14.19.32.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik had nu een lat van 10cm breed gepakt, en daar een 45 graden snede in getekend. Daarmee is de korte kant van de haaklat 41mm hoog. Leek mij voldoende om te kunnen schroeven / lijmen.
is voldoende om te schroeven
als je een lat van 10 cm in 2 zaagt, dan hou je max 5 cm per lat over
als daar spanning op zit, dan kromt de lat
niet ideaal om als haaklat te gebruiken
Hiervoor weet ik nog niet of montage vooraf eenvoudiger is, of montage van de ladegeleiders als de kasten ter plaatse zijn.
de geleiders wegen, dus je zou ze pas na montage kunnen plaatsen
de gaten voorboren zou ik wel doen alvorens te monteren
je kan de staanders dan vlak leggen
dat werkt makkelijker
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Mooi! Ik kan weer wat vragen afstrepen, bedankt! Haaklaat heb ik verhoogd naar 14cm in ontwerp. Scharnieren, ladegeleiders en keukenpoten zijn al besteld. Via AliExpres zijn er al wat grepen onderweg.

Ga binnenkort even rustig rondje houthandel doen om de verschillende materialen te bekijken, en dan plan definitief maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.