Advies afkortzaag

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Lieve mensen,

ik wil na de zomervakantie een nieuwe afkortzaag gaan neerzetten. Dit is een wat oudere foto van mijn 'afkortstation':

1684858141851.png

Er is ruwweg 3 meter lengte beschikbaar links én rechts van het zaagblad. De MDF kasten die het geheel omsluiten zijn precieselijk 40cm diep. Het blad van de werkbank waar het geheel op rust is ~70cm diep. Het platform waar de zaag op staat is precies waterpas en bedekt met een multiplex plaat die er, indien nodig af/uit kan indien de opvolger een andere diepte/hoogte nodig heeft. De legplank erboven kan eventueel naar boven verplaatst worden als dat nodig blijkt.

Welnu, waarom wat nieuws? De huidige werkt nog prima. De voordelen aan deze zaag:

- hij was gratis (als in, op mijn stoep gedumpt door een kennis die hem niet meer kwijt kon na een verhuizing)
- hij is krachtig (1700w motor)
- hij heeft grote zaagcapaciteit (30cm van voor naar achter, 250mm blad voor ~8cm zaagdiepte)
- hij kan links én rechts onder 45 graden zagen, doch links achter de machine huist een krachtstroomstekker in de muur waardoor hij, indien 45 graden naar rechts gedraaid, hij niet meer helemaal naar achteren kan schuiven)
- hij kan ook 45 graden naar rechts kántelen maar die functie gebruik ik nooit, deels omdat de hendel daarvoor is afgebroken)

Er zitten echter ook nadelen aan (anders zou ik hem niet vervangen)...

- hij maakte een snerpend, heel penetrant lawaai bij gebruik (met oorkappen is het te doen, maar nog steeds irritant)
- de lasergeleider heeft het nooit gedaan
- er zit een klein beetje flex in het mechanisme (ouderdom) dus je moet met beleid werken zodat je het zaagblad niet uit het lood duwt tijdens het zagen)
- de stofafzuiging is zeer matig (maar volgens mij geld dat voor de meeste zagen van dit type), opgelost met een vacuumkast met flexibele rubberen voorkant
- de dieptestop is onbruikbaar door slecht ontwerp en door de flex in het frame ook onbetrouwbaar

maar, en dit is de meest vervelende:

- het ding is zo krom als een hoepel

Wat bedoel ik daarmee: de metalen geleider waarmee je de haaksheid zou moeten afstellen zit al aan zijn maximale afstelling en is dan nóg niet haaks (het scheelt reeds millimeters op centimeters afstand van het blad). Niet alleen dat, de linker- en rechterzijde (die aan elkaar verbonden zijn via een gebogen metalen brug waartussen het blad moet kunnen draaien) zijn onderling van elkaar ook krom op zo'n manier dat de beperkte verstelmogelijkheden dat niet kunnen oplossen. Tel daarbij de 'flex' in het frame op (het zijn 2 stalen buizen die in ringkogellagers door het frame lopen), het lawaai, de afgebroken hendel... ik heb er 3 jaar lang heel erg veel klussen mee gedaan, maar ik ben er nou wel een beetje klaar mee om steeds om te beperkingen heen te werken.

Wat verlang ik van de nieuwe:

- een vergelijkbare of kortere inbouwdiepte
- perfect haaks of in graden te stellen, liefst twee kanten op, met een betrouwbare goed werkende dieptestop
- een krachtige motor (motoren zijn vast beter/efficienter geworden dus ik ga geen wattage 'vereisen' maar het moet geen bouwmarktmodelletje van 500w zijn)
- een goed werkende lasergeleider die rekening kan houden met de dikte van je blad
- liefst minimaal dezelfde zaagdiepte en hoogte (dus minimaal 8cm hoog kunnen inzagen en minimaal 30cm voor/achter)

Ik ben voornemens de werkbank met de komst van deze nieuwe zaag te voorzien van een meetsysteem, dus een 3 meter lange geleider links en rechts met verstelbare stops (bv via een t-rail). Als het zaagsysteem in kwestie hier bijbehorende accessoires voor beschikbaar heeft, is dat zeker een pré.

Ik heb géén voorkeur voor een merk, doch ik weet uit ervaring dat Einhell wel krachtige motoren heeft maar het op de rest een beetje laat liggen, dus die overweeg ik niet (tenzij moverende redenen van anderen). Aan het andere einde zie ik de kans klein dat ik een Festool ga aanschaffen omdat ik dat echt 'betalen voor de naam' vind. Dat gezegd hoeft het geen knakending te zijn, ik wil een aanschaf 'voor het leven' doen en ik overweeg ook zeker 2ehands of jonggebruikt.

Wat kunnen jullie me aanraden, en vergeet ik nog belangrijke vragen te stellen of zaken te overwegen?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat is variabel en afhankelijk van a) of mijn overwegingen compleet zijn en b) wat minimaal aan mijn eisen voldoet, maar 1000+ vind ik te gortig voor een dergelijke machine.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Ik heb een afkortzaag op mijn verlanglijst staan en in mijn hoofd min of meer gekozen voor de Festool KS 60. Dat is vooral op reputatie (en afzuiging) en het feit dat ik nauwkeurig wil kunnen werken. Inbouwkasten maken bijv.

Uit bovenstaande adviezen en ideeën kan ik niet opmaken of ik mijn mening moet bijstellen. D.w.z. dat ik voor minder geld voldoende kwaliteit in huis haal. Makita heeft beslist een goede naam en er zijn ook veel tevreden Dewalt gebruikers.

Ik wil het topic niet kapen trouwens. Ik hoop dat mijn vragen wat bijdragen aan de vraag van @trigger.
 
Laatst bewerkt:

Rdl

Post veel
7 okt 2021
954
388
hilversum
Ik heb een afkortzaag op mijn verlanglijst staan en in mijn hoofd min of meer al gekozen voor de Festool KS 60. Dat is vooral op reputatie en het feit dat ik nauwkeurig wil kunnen werken. Inbouwkasten maken bijv.

Uit bovenstaande adviezen en ideeën kan ik niet opmaken of ik mijn mening moet bijstellen. D.w.z. dat ik voor minder geld voldoende kwaliteit in huis haal. Makita heeft beslist een goede naam en er zijn ook veel tevreden Dewalt gebruikers.

Ik wil het topic niet kapen trouwens. Ik hoop dat mijn vragen wat bijdragen aan de vraag van @trigger.
Ik ben wel voor de kapex60 gegaan linkje van de overweging hieronder.

draadje hier
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
201
83
Rijswijk
Ik heb uiteindelijk ook voor de Kapex 60 gekozen. Mede door de afzuiging en het feit dat ik grotere capaciteit toch nooit/weinig zal gebruiken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Van Makita weet ik dat het een goede naam heeft. Een accusysteem is hier niet van toepassing dus ik ben niet merkgebonden voor deze aanschaf. Ik heb een Makita 2000w cirkelzaag waar ik niks te klagen over heb, maar wat me vooral positief heeft verrast over dat ding is de prijs, hij was niet heel duur voor wat je krijgt, en in de regel is Makita echt niet de goedkoopste.

Ik vind de prijs van de LS1219l dan wel weer heel stevig:


maar alles welbeschouwd heeft hij wel dezelfde (of betere) producteigenschappen dan mijn huidige, dus dit lijkt me een goede shortlistcontender. Nu nog 1 of 2 alternatieve vinden in een gunstiger prijsbereik en kijken hoe die zich verhouden.
 
  • Leuk
Waarderingen: dragonhaertt

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Prima ding alleen de extra ruimte die je er achter nodig hebt is zo jammer.
Even daarover: hoe meet en vergelijk je nou betrouwbaar de 'ruimte achter' de zaag? Ik heb naar mijn huidige machine gekeken, die heeft nog gewoon lange buizen waar het geheel over moet glijden, en geen ruimtebeperkende slimmigheden. Ik ben dan uitgegaan van de maximale uitslag van het verst uitstekende onderdeel aan de achterzijde (in mijn geval het eindstuk van het frame van de glij-buizen) tot aan de rand van (het begin, tegen de geleider) van het zaagbereik. Ik meet dan ±49 centimeter, ik heb dus een halve meter inbouwdiepte nodig nog los van de ruimte vóór de zaag, die natuurlijk afhankelijk is van het zaagbereik van je machine. Ik heb een werkbank van 70 centimeter en de huidige steekt iets uit, dat vind ik niet erg, maar het moet niet heel veel meer worden. Minder dan 40cm inbouwdiepte is grappig maar voor mij ook niet handig omdat de kasten sowieso 40 diep zijn.

En nu ik dat zeg, de buis van de kolomboor die ernaast staat staat ook op 49cm... want die is samen met de afkortzaag in het blad verwerkt :ROFLMAO:. Inbouwdiepte zal dus hetzelfde blijven, want anders kan het werkstuk niet meer onder de kolomboor door schuiven :p.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb nog even wat gegoogled naar alternatieven, gebruik makende van een 305mm blad als zoekterm om de wat grotere machines te vinden. Metabo heeft er eentje:


maar mijn VVD van metabo was een regelrecht prul en gezien dat ook deze afkortzaag minder dan de helft van de Makita / DeWalt moet opbrengen verwacht ik hier dezelfde (inferieure) kwaliteit, dus die overweeg ik niet.

DeWalt:


ziet er allemaal goed uit, maar is zelfs nog duurder dan de Makita en ik zie daar nu nog geen meerwaarde in.

Bij Hikoki kan ik geen machine van dit formaat vinden en heel veel andere merken die ik direct zou overwegen kan ik zo snel niet vinden. Bosch Blauw lijkt in de Metabo-hoek te vallen qua prijs (maar ik heb er geen persoonlijke ervaring mee). Festool komt ver boven de 1000 euro uit maar ik ben sowieso een beetje allergisch geworden voor dat merk door alle fanboys en ik wil graag het gevoel hebben dat ik 'bang for buck' koop.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Die snap ik niet. Ik snap wel dat je niet alleen maar 'om' wilt omdat er zoveel mensen Festool roepen.
Ik keek naar de Kapex 120.

Kijk, vergeleken met mijn huidige machine kan het bijna niet anders dan dat ik erop vooruit ga qua nauwkeurigheid, ook met een Metabo, Bosch of ander 'middle of the road' merk. Maar mijn huidige zaag is wel heel robuust/hufterproof. Kan een douwtje hebben zeg maar. En daar vertrouw ik o.a. Metabo totaal niet op.

De Kapex KS120 heeft het grootste zaagblad bij Festool, de KS60 komt gewoon maar 60mm diep en dat is niet genoeg voor mijn toepassingen.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
954
388
hilversum
@trigger

Voorbeeld:
De festool ks60 meet 27cm vanaf de fence naar achteren .
20230524_141808.jpg

De dewalt 780
Meet 57cm vanaf de fence naar achter en daar moet nog een afzuiging op
20230524_141836.jpg

Dewalt dcs365
44cm
20230524_142035.jpg
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ok, maar heb je die echt nodig? De capaciteiten verschillen weinig van de Kapex 60 denk ik zo uit mijn hoofd te weten.
Tja, de 120 komt het dichtst in de buurt bij de Makita en DeWalt die ik bekeek, ook al gaat hij er inderdaad overheen (met bv 120mm zaaghoogte, 80/90mm heb ik nu, 100mm zou nog mogen, maar 120 is misschien overkill idd).

@Rdl de Festool heeft de kortste inbouwdiepte door dat 'forward rail' systeem maar inbouwdiepte is bij mij totaal geen factor. Ik kijk vooral naar nauwkeurigheid, vermogen, instelmogelijkheden en zaagdiepte/hoogte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.