Afkortzaag zonder kont.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
954
388
hilversum
Ben opzoek naar een degelijke afkortzaag zonder kont.
Heb nu een dewalt 780 werkt perfect...
Maar de telescoop geleider steekt wel heel ver uit voor op me werkbank.

Ben dus aant overwegen om een andere te kopen om een vaste plek in me schuur te geven.

Iemand ervaring/ meningen over wat een degelijk machine is?
Dus wel diepe zaag snedes maar niet zover uitstekend aan de achterkant.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dus wel diepe zaag snedes maar niet zover uitstekend aan de achterkant.
Dit lijkt me een gevalletje 'you can't have your cake and eat it too'... `met een afkortzaag kun je alleen diepe (lange) zaagsnedes maken als de zaag ver naar voren kan - maar hij moet ook tot aan de standaardaanslag komen - dat kan denk ik alleen als de geleider achter ver uitsteekt. Als je lang wilt afkorten met een machine die niet uitsteekt heb je een radiaalzaag (of een zaagtafel) nodig. Tenzij ik iets over het hoofd zie...

Of een invalzaag natuurlijk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Volgens mij bedoelt hij iets als een kapex, die de geleidestangen niet aan de achterkant heeft uitsteken.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
954
388
hilversum
Dit lijkt me een gevalletje 'you can't have your cake and eat it too'... `met een afkortzaag kun je alleen diepe (lange) zaagsnedes maken als de zaag ver naar voren kan - maar hij moet ook to

Volgens mij bedoelt hij iets als een kapex, die de geleidestangen niet aan de achterkant heeft uitsteken.
ja dat idee.
er zullen er vast weet ik hoeveel zijn de dat hebben.
dacht zal es buiten dewalt zoeken :p alleen daar weet ik niet zoveel van.
 

philippe

Actieve deelnemer
10 jul 2016
95
29
Jij zoekt inderdaad een Kapex of een Bosch GCM 12 GDL. De Festool kost een stuk meer, maar dan heb je wel een Duits kwaliteitsmerk... Oh wacht, da's Bosch ook 😊

Laat ik maar direkt eerlijk zijn, ik heb de Bosch en dat is een hele mooie machine. Ik heb de mijne uit Duitsland laten komen, dat scheelde weer 100 euro. Ik waag te betwijfelen of je bij de Festool de 400 euro meerprijs aan kwaliteit zult merken tijdens het zagen, alhoewel de stofafzuiging van de Festool wel een stuk beter schijnt te zijn dan de Bosch. Maar goed, een handige jongen lost zoiets natuurlijk zelf op. Ik las laatst meen ik iemand die een Festool kapje voor de stofafzuiging op een Bosch had gezet...?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik heb zelf een kleiner model Kapex, maar als je iets goeds voor een kleiner budget zoekt kun je eens naar onderstaande zaag kijken. Voorheen bij forumleden wel goed beoordeeld.

 
J

j1eke

Guest
Makita heeft ook een paar zagen met de stangen aan de voorkant. Wij hebben de ls1219l staan, beetje de concurrent van de 780. Beest van een zaag, alles gaat zo soepel. We hadden wel het redelijk veel voorkomende probleem dat de rails niet helemaal parallel zaten, maar dat kun je zelf nastellen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ben opzoek naar een degelijke afkortzaag zonder kont.
Heb nu een dewalt 780 werkt perfect...
Maar de telescoop geleider steekt wel heel ver uit voor op me werkbank.

Ben dus aant overwegen om een andere te kopen om een vaste plek in me schuur te geven.

Iemand ervaring/ meningen over wat een degelijk machine is?
Dus wel diepe zaag snedes maar niet zover uitstekend aan de achterkant.
En de DWS777?
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik heb een machine eiland in mijn werkplaats met deze afkortzaag op onderstel, staande kolomboor, freestafel, stofzuiger met cycloon, lintzaag en stationaire schuurmachine. Zo heb ik geen last van het kontje :)
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik heb een machine eiland in mijn werkplaats met deze afkortzaag op onderstel, staande kolomboor, freestafel, stofzuiger met cycloon, lintzaag en stationaire schuurmachine. Zo heb ik geen last van het kontje :)
De rest staat daar weer omheen :)
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
954
388
hilversum
En de DWS777?
Prima ding lijkt me.
Maar ik heb 95% dewalt ik dacht zal eens kijken of er betere/andere optie's zijn.

Ik heb een machine eiland in mijn werkplaats met deze afkortzaag op onderstel, staande kolomboor, freestafel, stofzuiger met cycloon, lintzaag en stationaire schuurmachine. Zo heb ik geen last van het kontje :)
Ik heb maar een schuur van 3 meter breed, als ik zo iets neer zet kan ik er niet meer omheen lopen :)
de DW780 is 110cm in de normale positie.(en dan nog zonder afzuiger aangesloten)
 

StefanV

Actieve deelnemer
Jij zoekt inderdaad een Kapex of een Bosch GCM 12 GDL. De Festool kost een stuk meer, maar dan heb je wel een Duits kwaliteitsmerk... Oh wacht, da's Bosch ook 😊

Laat ik maar direkt eerlijk zijn, ik heb de Bosch en dat is een hele mooie machine. Ik heb de mijne uit Duitsland laten komen, dat scheelde weer 100 euro. Ik waag te betwijfelen of je bij de Festool de 400 euro meerprijs aan kwaliteit zult merken tijdens het zagen, alhoewel de stofafzuiging van de Festool wel een stuk beter schijnt te zijn dan de Bosch. Maar goed, een handige jongen lost zoiets natuurlijk zelf op. Ik las laatst meen ik iemand die een Festool kapje voor de stofafzuiging op een Bosch had gezet...?
Ik heb de Bosch GCM12 van een Afzuigmondstukje van een kapex 120 voorzien, omdat bij het standaard stukje wat er op zit een groter deel van het zaagsel er naast valt ipv opgezogen word. Naar mijn gevoel zuigt die een stuk beter af op deze manier. En hij past zo in de gaatjes.
20220220_111412.jpg

Heb inmiddels een Kapex 120 en in vergelijking met die Bosch zuigt die een stuk beter af en is die wat compacter, en wat preciezer in gebruik.

Maar de Bosch is voor de rest een goede machine voor in de werkplaats, want hij zaagt netjes nauwkeurig en heeft voor zijn omvang een relatief groot zaagbereik. Ik denk dat de Bosch in de meeste gevallen wel in de buurt komt van de Kapex in gebruik

Heb voor de bosch een metabo gehad waar de stangen uitstaken en wat dat betreft is een machine zonder stangen een heel stuk compacter om neer te zetten

De volgende machine zonder stangen aan de achterkant kan ik aanraden uit ervaring
- Bosch GCM12GDL
- Kapex 120, of de 60 als er niet veel hoger dan 60mm gezaagd hoeft te worden.
 
Laatst bewerkt:

Rdl

Post veel
7 okt 2021
954
388
hilversum
Denk dat ik niet voor de 12 inch ga.(tenzij ik hem echt voor een heeeeeel mooi prijsje kan krijgen)
Ik hou de dw780 er toch naast voor als ik groot spul op locatie moet zagen.

Dus de optie's zijn:

Festool k60 700euro
Makita LS1019L 700 euro
Bosch GSM 10 GDJ 700 euro
Dewalt dw777/778 600 euro

Ga binnen kort maar eens bekijken in de winkel.(scheelt kwa prijs zijn ze redelijk gelijk)
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
@Rdl ik heb de dws771 staan als kleine zaag. Je bent welkom om even te proberen/ meten/ kijken. Ik zit in de buurt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Denk dat ik niet voor de 12 inch ga.(tenzij ik hem echt voor een heeeeeel mooi prijsje kan krijgen)
Ik hou de dw780 er toch naast voor als ik groot spul op locatie moet zagen.

Dus de optie's zijn:

Festool k60 700euro
Makita LS1019L 700 euro
Bosch GSM 10 GDJ 700 euro
Dewalt dw777/778 600 euro

Ga binnen kort maar eens bekijken in de winkel.(scheelt kwa prijs zijn ze redelijk gelijk)
Hou je rekening met de zaagdiepte die je wilt hebben?

Festool k60 = 216 mm zaagblad
DW 771 = 216 mm zaagblad
DW 777 = 216 mm zaagblad
DW 778 = 254 mm zaagblad
GSM 10 GDJ = 254 mm zaagblad
LS1019L = 260 mm zaagblad
DW 780 = 305 mm zaagblad (deze heb je nu)

Ik heb een DW 770 die lijkt op de 771 en 777 met een 216 zaagblad maar als je de afzuigslangen erachter in doet heb je daar toch ook enige ruimte voor nodig.
Zodat het voordeel van de “zonder kont” nagenoeg weer verloren gaat.

Mvg, :).
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

Rdl

Post veel
7 okt 2021
954
388
hilversum
Hou je rekening met de zaagdiepte die je wilt hebben?

Festool k60 = 216 mm zaagblad
DW 771 = 216 mm zaagblad
DW 777 = 216 mm zaagblad
DW 778 = 254 mm zaagblad
GSM 10 GDJ = 254 mm zaagblad
LS1019L = 260 mm zaagblad
DW 780 = 305 mm zaagblad (deze heb je nu)

Ik heb een DW 770 die lijkt op de 771 en 777 met een 216 zaagblad maar als je de afzuigslangen erachter in doet heb je daar toch ook enige ruimte voor nodig.
Zodat het voordeel van de “zonder kont” nagenoeg weer verloren gaat.

Mvg, :).
Had ik rekening mee gehouden.
Het voor voornamelijk de kleine latten/balken.
Voor het hele grote werk hou ik de DW 780 toch in de buurt.

Ja stofafzuiging neem wat ruimte in maar niet de 110cm die me DW780 nu doet :)
 
  • Leuk
Waarderingen: alexandervanbaelen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.