Advies afkortzaag

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
559
94
Stiens
inbouwdiepte is bij mij totaal geen factor.
Dan is dat zo maar zou je van de afzuiging nog een punt kunnen maken. Die zou bij Festool behoorlijk goed zijn.
Overigens zag ik in een filmpje dat Makita zelf zegt dat zij het ook in orde hebben met een dubbele afzuiging. Ik weet niet meer welk filmpje ik daarover zag en dus niet met zekerheid over welk model afkortzaag het ging.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Vorig jaar heb ik de LS1019L besteld (dus met onderstel)
Ben er bijzonder tevreden over, ook over de afzuiging met een stofzuiger erop.
Verwacht niet hetzelfde niveau aan comfort als een Kapex maar alles aan de Makita is af te stellen.
Die van mij staat nu op een werkbank met een diepte van 60cm (dacht ik). De pootjes staan uitgelijnd tegen de voorste rand.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
559
94
Stiens
Jij zou mij graag in het Festool kamp hebben, is het niet? 🙃.
Kan mij goed voorstellen dat je dat schrijft, maar het is meer dat ik aftast wat ik van mijn eigen voorkeur voor de Kapex moet denken. Ik lees met grote interesse wat iedereen schrijft.

En verder 'nee hoor', kies gewoon naar eigen inzicht!
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
559
94
Stiens
Verwacht niet hetzelfde niveau aan comfort als een Kapex maar alles aan de Makita is af te stellen.
Kijk, dan ben ik al bijna om richting Makita en dan schrijft @Klaasjandiederik dit. Dat maakt het zo moeilijk om te kiezen op basis van uitlatingen van anderen. Ik neem echt aan dat het serieus bedoelt is maar ik ben benieuwd waar je het op baseert.

(Met afgaan op influencers moet je ook oppassen lijkt mij. Het valt allemaal niet mee als je geld te besteden hebt;).)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.577
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Vorig jaar heb ik de LS1019L besteld (dus met onderstel)
Ben er bijzonder tevreden over, ook over de afzuiging met een stofzuiger erop.
Verwacht niet hetzelfde niveau aan comfort als een Kapex maar alles aan de Makita is af te stellen.
Die van mij staat nu op een werkbank met een diepte van 60cm (dacht ik). De pootjes staan uitgelijnd tegen de voorste rand.
Interessant, welke zaken schaar jij onder 'comfort' die verschillen tussen de twee machines?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.577
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Kan mij goed voorstellen dat je dat schrijft, maar het is meer dat ik aftast wat ik van mijn eigen voorkeur voor de Kapex moet denken. Ik lees met grote interesse wat iedereen schrijft.

En verder 'nee hoor', kies gewoon naar eigen inzicht!
Er stond ook een smiley bij ;-). Ik snap dat Festool de 'zekere' keuze is voor veel mensen maar ik heb al mijn aanschaffen bewust gedaan: nét goed genoeg voor wat ik doe, maar zeker niet erover. Als je maar 2 of 3 stukken gereedschap koopt (b.v. als thuisklusser) en graag 'best of the best' hebt (voor welke reden dan ook) is dat misschien minder een issue, maar ik heb van bijna elke categorie houtbewerkingsmachines wel wat staan. Mijn zaagtafel is ook niet niveau SCM maar is nét goed genoeg voor mijn behoeftes en toch erg nauwkeurig.

Dat gezegd hebbende kreeg ik net via @Rdl (buiten het forum om) deze tip:


en laat dat nou toevallig mijn favo merk zijn - helemaal niet aan gedacht bij hen te shoppen. Eens lezen wat mensen hiervan vinden op het wereldwijde web.
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.577
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Update:

De reviews zijn in lijn met wat ik gewend ben van Jet: de afwerking kan soms beter maar 'voor het geld meer dan goed genoeg'. De nieuwprijs is een stuk aantrekkelijker... maar we (@Rdl en ik) zien nu ook eentje 2ehands aangeboden worden waar ik op heb gereageerd.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Kijk, dan ben ik al bijna om richting Makita en dan schrijft @Klaasjandiederik dit. Dat maakt het zo moeilijk om te kiezen op basis van uitlatingen van anderen. Ik neem echt aan dat het serieus bedoelt is maar ik ben benieuwd waar je het op baseert.

(Met afgaan op influencers moet je ook oppassen lijkt mij. Het valt allemaal niet mee als je geld te besteden hebt;).)
Naar mijn mening een duidelijke voorbeeld van comfort is de grote knop voorop de rechter geleider bij de Kapex. Die is om de hoek fijn af te stellen. Bij de Makita is deze knop om het mechanisme vast te zetten of te lossen en moet je zelf met de hand de zaag op de juiste hoek vast houden en dan vast zetten.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Vorig jaar heb ik de LS1019L besteld (dus met onderstel)
Ben er bijzonder tevreden over, ook over de afzuiging met een stofzuiger erop.
Verwacht niet hetzelfde niveau aan comfort als een Kapex maar alles aan de Makita is af te stellen.
Die van mij staat nu op een werkbank met een diepte van 60cm (dacht ik). De pootjes staan uitgelijnd tegen de voorste rand.
Kleine rectificatie,

Het blad waar mijn afkortzaag op staat is 64cm diep.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
559
94
Stiens
Ik heb gekozen voor de Kapex KS 60 E. Ik heb er slechts MDF plinten mee gezaagd maar tot nu toe bevalt alles mij. Uit de doos al zuiver, glijdt soepel, enz. Ik sleep hem nu van links naar rechts door het huis (gewicht kan er dus mee door) maar ooit krijgt hij een definitief plekje op een werkbank.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.577
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het projectiel is door het spreekwoordelijke gebedsgebouw heen. Ik wil het nog wat verder voor me uit schuiven omdat ik maar niet kon beslissen, maar ik moet een laminaatvloer leggen boven, en de vloer beneden heb ik allemaal op mijn oude afkortzaag gedaan wat niet zo vervelend was omdat die naast de garage lag, maar nu moet ik voor elke plank het hele huis door sjouwen, trap op en af, naar de werkplaats toe, en dat vond ik een prima reden om eindelijk dat oude grijze bakbeest van mij te vervangen.

Ja, ik weet dat je ook laminaatsnijders hebt, maar die gebruik ik verder helemaal nergens voor.

De keuze, ondanks dat ik hem foeilelijk vind, is gevallen op deze omwille van een vriendelijke prijs in combinatie met veel opties, lovende reviews en het feit dat hij wat groter materiaal kan zagen.

1700573190401.png
 

Rick84

Nieuw lid
28 nov 2023
14
1
Goes
Heey. Ik ben ook een keuze aan het maken voor afkortzaag. Twijfel tussen de makita ls1019 en de

Metabo Afkortzaag KGSV 72 XACT SYM Heeft iemand ervaring met de laatst genoemde?​

 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.577
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nee, behalve dan dat ik schuw van Metabo sinds ik een keer een heel slecht product van ze heb gekocht :D. De Makita was net zo duur als een equivalente Metabo en de reviews waren er positief over dus vandaar maar gekocht. Behalve het leggen van een laminaatvloer heb ik hem nog niet uitgebreid getest, maar ik vind hem bijzonder 'rustig' (stil is niet het goede woord) en het loopt allemaal super soepel.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik ben tegenwoordig ook meer fan van Makita dan van Metabo. En wel om de reden dat Metabo vaak uit China komt en alles wat ik van Makita heb, niet uit China komt. Makita maakt nadrukkelijk een keuze om niet zo goedkoop mogelijk te produceren.
 
Laatst bewerkt:

Rick84

Nieuw lid
28 nov 2023
14
1
Goes
Ja ik neig ook naar de ls1019. Al is hij wel wat aan de zware kant. Maar zn zaagbereik is ideaal. Maar lees revieuws dat hij niet altijd haaks en scheef uit de doos komt. Maar makkelijk te richten
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Ik ben tegenwoordig ook meer fan van Makita dan van Metabo. En wel om de reden dat Metabo vaak uit China komt en alles wat ik van Makita heb, niet uit China komt. Makita maakt nadrukkelijk een keuze om niet zo goedkoop mogelijk te produceren.
Dat dacht ik ook, maar bij het zoeken naar een lunchbox vandiktebank bleken zowel de metabo dh330 als de makita 2012nb uit China te komen. Er stond in ieder geval 'made in china' op 😁.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.