Advies aanschaf boor om in boorstandaard te gebruiken

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
Dag houtbewerkers,

Ik wil graag jullie advies voor de aanschaf van een boormachine die geschikt is voor gebruik in een boorstandaard. De plannen voor een kolomboormachine zijn even de ijskast in, het alternatief werd dus boorstandaard.
Niet lang geleden heb ik bij mij in de straat een boorstandaard op de kop getikt. Nu past mij makita combihamer HR2470FT - 230 V Combihamer er niet in, die is ook wel erg zwaar om daarin te gebruiken. Ik heb dus een andere boor nodig, ook om gewoon een gaatje in de gipsen muur te boren thuis. (Die boorhamer had ik in mijn vorige huis hard nodig, maar in mijn huidige woning is het overkill en de 5mm gaatjes worden minder nauwkeurig met dit apparaat).

Welk type boor zouden jullie willen adviseren als ik de boor wil kunnen gebruiken om een klein gaatje in de muur te boren en in een boorstandaard te gebruiken? Ik ben erg fan van makita, maar dat is verder niet bijzonder hard onderbouwd (behalve voor 18v accu-apparaten). Deze boor wil ik het liefst met snoer.

Er moet dus een euro-hals 43 mm op zitten. En vanwege gebruik in een standaard zat ik zelf te denken aan het kunnen vastzetten van de 'trekker', zodat ik met 1 hand de hendel bedien en met de ander het werkstuk vast houd. Daarbij is het volgens mij ook zinvol om een variabel toerental in te kunnen stellen. En, om wat variatie in boordiktes te kunnen hebben, moet de mond ruim zijn. Zelf heb ik op de site van makita zitten kijken. En dan zie ik keuze tussen een boormachine en een klopboormachine. Zijn er argumenten te bedenken om voor een boormachine te gaan ipv eentje die ook kan kloppen?

Boormachines welke binnen mijn budget passen (rond de 150 euro)
boormachines

Klopboormachines
klopboor (binnen mijn budget geen variabel toerental) (maar de 1631 en 1640 kunnen volgens mij ook)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Zoals ik al eerder geadviseerd heb. Koop een oude aeg van marktplaats met 2 mechanische snelheden en een 13mm boorkop. Kost je over het algemeen niet meer dan 25 euro. Die dingen zijn inmiddels 40 jaar oud. Ze zijn over het algemeen weinig gebruikt en komen nu uit de erfenis. De goedkoopste vragen ze 5, 60 euro voor. Voor 30 euro heb je er een incl de boorstandaard.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus en rinusdevos

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
Zoals ik al eerder geadviseerd heb. Koop een oude aeg van marktplaats met 2 mechanische snelheden en een 13mm boorkop. Kost je over het algemeen niet meer dan 25 euro. Die dingen zijn inmiddels 40 jaar oud. Ze zijn over het algemeen weinig gebruikt en komen nu uit de erfenis. De goedkoopste vragen ze 5, 60 euro voor. Voor 30 euro heb je er een incl de boorstandaard.
AEG was ik inderdaad tegengekomen op dit forum, zal 's gaan kijken of ik die van m'n vader achterover kan drukken;) (maar ik verwacht dat ie 'm meeneemt in z'n graf).
Is er dan nog een bepaald type? In omgeving Nijmegen is overigens de helft minder te vinden van dat soort dingen. (Nadeel van bij de grens wonen)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Komt er bij jullie geen pakjes bezorger? Ik laat zulke dingen meestal op sturen.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
Toevallig van de week geregistreerd om een rugzak te kopen omdat in NL het aanbod wat karig was. Een 2ehands boor wil ik graag testen. Ik zal daar ook 's een zoekopdracht binnen acceptabele rij-afstand maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ja , dingen van 10 of 15 euro gok ik wel. Je kan vaak wel aan de reactie zien met wat voor mensen je van doen hebt.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Nadeel om bij de grens te wonen? Denk eerder een voordeel , hoe veel mensen gaan niet over en weer inkopen doen over de grens ,
Rustig uit kijken naar een boormachiene , gebruik zou ik ook zelf in de handen willen hebben voor ik hem koop,
Ook al kost hij wijnig , kringloopwinkels af lopen ?
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Zoals ik al eerder geadviseerd heb. Koop een oude aeg van marktplaats met 2 mechanische snelheden en een 13mm boorkop. Kost je over het algemeen niet meer dan 25 euro. Die dingen zijn inmiddels 40 jaar oud. Ze zijn over het algemeen weinig gebruikt en komen nu uit de erfenis. De goedkoopste vragen ze 5, 60 euro voor. Voor 30 euro heb je er een incl de boorstandaard.
Of een Metabo of blauwe Bosch. Ik keek even om marktplaats, maar daar staat toch wel heel veel afgeragd spul. Misschien is er een forummer die een dikke boormachine met snoer over heeft?

jaap
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: rinusdevos

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Als je je niet wil beperken tot fiets afstand. Hoe ver kan je rijden voor die 7 euro? Over het algemeen als een machine van 30 of 40 jaar oud er netjes uit ziet en bijvoorbeeld nog met de originele doos en boekjes komt en voor 10 of 15 euro wordt aangeboden. Dan zijn de aanbieders mensen die het zonde vinden om zo'n machine weg te gooien, maar ze gaan er zelf niets mee doen. Ze vinden het geen enkel probleem om de machine voor je te versturen. Ze verontschuldigen zich zelfs dat ze het niet gelijk kunnen doen, omdat ze er voor naar een verder op gelegen plaats moeten rijden. Het klinkt misschien gek, maar ik heb met alle zooi die ik heb laten opsturen, nog nooit problemen gehad .
 
  • Leuk
Waarderingen: boertje125 en city17

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
https://amzn.eu/d/cQlIxSF deze of de 1300W variant wordt vaak genoemd om in een WABECO standaard te zetten. Een alternatief is https://amzn.eu/d/bCAjSyT Beide hebben een electronische snelheidsregeling. Andere voordeel van de deze twee is dat de snelheid te regelen is met een aparte knop op de machine.
Op mijn GSB 20-2re klopboormachine moet dat met een draaischijfje in de schakelaar. Is allemaal net iets lastiger.
Als je op Amazon de warehouse deals een beetje in de gaten houdt dan komen ze regelmatig voorbij.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb er een nieuwe protocol voor gebruikt. Een speciaal die speciaal is voor het aandraaien van bouten. Ik dacht eerst dat dit tijdelijk zou zijn want een hoog toerental lukt niet. Maar tot op heden werkt ie prima. Waar ik minder over te spreken ben is de snelspanboorkop. Ik vind dit niet prettig op mijn boorstandaard. Deze machine heeft een soort centrotec aansluiting. Een maat groter dan festool. Aansluiting op de machine. Verder werkt ie fijn. Ik zou de meest gebruikte klopboormachine machines laten liggen. Die aeg die chevy adviseerde is een goede uitzondering. Vaak kan een weinig gebruikte fein machine ook. Al denk ik dat die nauwelijks te vinden zijn. Weinig gebruikt dan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Fein machines werden eigenlijk nooit aan partikulieren verkocht. Die komen meestal uit faillissementsveilingen.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
Als je je niet wil beperken tot fiets afstand. Hoe ver kan je rijden voor die 7 euro? Over het algemeen als een machine van 30 of 40 jaar oud er netjes uit ziet en bijvoorbeeld nog met de originele doos en boekjes komt en voor 10 of 15 euro wordt aangeboden. Dan zijn de aanbieders mensen die het zonde vinden om zo'n machine weg te gooien, maar ze gaan er zelf niets mee doen. Ze vinden het geen enkel probleem om de machine voor je te versturen. Ze verontschuldigen zich zelfs dat ze het niet gelijk kunnen doen, omdat ze er voor naar een verder op gelegen plaats moeten rijden. Het klinkt misschien gek, maar ik heb met alle zooi die ik heb laten opsturen, nog nooit problemen gehad .
ik zal er een zoekopdracht aan wijden. Tot nog toe zag ik mijn directe omgeving in ieder geval weinig opties.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
https://amzn.eu/d/cQlIxSF deze of de 1300W variant wordt vaak genoemd om in een WABECO standaard te zetten. Een alternatief is https://amzn.eu/d/bCAjSyT Beide hebben een electronische snelheidsregeling. Andere voordeel van de deze twee is dat de snelheid te regelen is met een aparte knop op de machine.
Op mijn GSB 20-2re klopboormachine moet dat met een draaischijfje in de schakelaar. Is allemaal net iets lastiger.
Als je op Amazon de warehouse deals een beetje in de gaten houdt dan komen ze regelmatig voorbij.
dat ziet er inderdaad uit als een handige machine voor verschillende doeleinden. 1000w lijkt me echter wat ruig, zag ook dat ze een 850w uitvoering hebben. Ik houd m in m'n achterhoofd in ieder geval.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
Zoals ik al eerder geadviseerd heb. Koop een oude aeg van marktplaats met 2 mechanische snelheden en een 13mm boorkop. Kost je over het algemeen niet meer dan 25 euro. Die dingen zijn inmiddels 40 jaar oud. Ze zijn over het algemeen weinig gebruikt en komen nu uit de erfenis. De goedkoopste vragen ze 5, 60 euro voor. Voor 30 euro heb je er een incl de boorstandaard.
zoiets als deze bedoel je?
≥ Boormachine Aeg — Gereedschap | Boormachines — Marktplaats
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Ik heb die 1300W Metabo in de klem staan. Het is een beest van een machine, de klem moet stevig aangedraaid worden, maar hij vreet ook bij gereduceerd toerental alles dat ik hem voorzet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.