Advies aanschaf boor om in boorstandaard te gebruiken

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Na 1.5 jaar begin ik wat speling te voelen die er nieuw niet was. :(
Daar was ik al bang voor. Ik heb wel die met de klopkop, nooit als zodanig gebruikt, maar ook speling. Niet heftig, wel voelbaar. Ik had het geweten aan de klop-faciliteit die meer speling op het lager vraagt, en vroeg me af of ik hem zou moeten vervangen door een niet-klopper. Lijkt dus weinig zin te hebben.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Daar was ik al bang voor. Ik heb wel die met de klopkop, nooit als zodanig gebruikt, maar ook speling. Niet heftig, wel voelbaar. Ik had het geweten aan de klop-faciliteit die meer speling op het lager vraagt, en vroeg me af of ik hem zou moeten vervangen door een niet-klopper. Lijkt dus weinig zin te hebben.
Een klopboor heeft altijd speling op de as, want die moet ook " Kloppen".

Eerlijk , ik heb in het begin een boorstandaard - freesstantaard van Zenses gebruikt. Die is goed gebouwd, heeft geen speling.

Maar de relatief smalle kolom van een boorstandaard ( (flexi) tov een echte 16 mm kolomboortje, + de speling op de as van de gebruikte klopboormachines (Bosch en Metabo) maakt het toch wel inferieur tov een kolomboormachientje van 16 mm die ik later kocht.

Nieuw kost de combi klopboormachien + boorstandaard evenveel als een 16 mm kolomboormachine. De HBM professionele kolomboormachine staat op dit ogenblik 229 euro. De HBM 16 mm Hobby staat 149 euro, al zou ik de andere nemen.

groeten

Ornament
 
Laatst bewerkt:

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Dat is inderdaad een overweging. Handboor in een standaard of kolomboor is een keuze. Wat wil je ermee doen en hoeveel plaats heb je ervoor. Mijn Wabeco laat zich met boormachine en al in een klein hoekje opbergen en overal neerzetten waar ik hem nodig heb, de positie van de boor laat zich vrij kiezen en hij maakt als het moet 350 mm slag.
Een gewone standaard is nog compacter. Boutje aan de voet los, kolommetje plat en hij kan na gebruik zo terug in een doosje.
Metaalbewerking vraagt i.h.a hogere nauwkeurigheid dan houtbewerking, en dat is een ander hoofdstuk.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik gebruik mijn kolomboor inderdaad ook best veel voor metaal. Nauwkeuriger dan een boorstandaard, maar bij grotere gaten in metaal merk je toch dat die voor echt nauwkeurig werk, tekort schiet. Daar zal men iets veel steviger voor nodig hebben.
Een voordeel van de kolomboormachine is dat die een stille motor heeft. Het geloei van een boormachine in een boorstandaard, naast je oren, is niet prettig.

Maar inderdaad, het neemt iets meer plaats.

groeten

Ornament
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Metaalbewerking is net zo diverse als houtbewerking. Een gereedschapsmaker stelt heel andere eisen dan een constructie bankwerker. Zelfde als een meubelmaker of een ruwbouw timmerman. Begin gewoon met iets simpels en goedkoops. Voldoet het voor jouw werk, prima, je hebt nu nog een hand muntjes over voor je andere wensen. Ga je tegen de grenzen van je machientje aanlopen, dan heb je een goed beeld wat voor jouw de gewenste vervanger minimaal moet kunnen. Oude machine geef je weg, of je zet hem weer op marktplaats. Je praat hier over een bedrag van 3 drankjes in de ziggodome. Daar hoef je toch niet zo lang over te soebatten? Heb je een keer een pech met een marktplaats machine, haal je schouders op, ten opzichte van een nieuwe machine kan je dat een keer of 6 doen. En dan eindig je nog steeds met een betere machine dan die nieuwe die je anders gekocht had.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
Dit is het geworden; een klopboormachine van m'n schoonvader, 1 stand.
20230604_145624.jpg

Merk wel meteen al dat er beperkingen zitten aan een boorstandaard; beetje speling, geen vaste stand naar beneden. En deze boor heeft ook wel een paar beperkingen, maar daar valt natuurlijk wat aan te doen. Een standaard blijft altijd een standaard. Of zit daar ook kwaliteit verschil in.

Heb overigens ook al m'n eerste foutjes gemaakt; geen houtje er onder, of maximale diepte ingesteld (2×).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.