Ik geniet altijd van de bouwverslagen hier dus ik dacht om zelf ook maar eens wat bij te dragen.
Een vakantie/hobby experiment/projectje tussendoor: 2 kopshouten snijplanken.
Daarnaast heb ik al maanden geleden mezelf een Sculpfun S9 (5W optisch vermogen) Chinese laser graveerder cadeau gedaan maar ik was nog niet aan toegekomen om er echt wat mee te gaan doen.
Als ik YouTube moet geloven was ik zowat de enige houtbewerker die nog nooit een snijplank gemaakt had.
Bovendien hint mijn beste vriend al jaren (gaandeweg minder subtiel) dat kopshouten snijplanken zo duur zijn en dat hij er geen koopt omdat hij er dan 2 zou hebben als ik er een voor zijn verjaardag zou maken
. Nr 2 vindt wel een bestemming, bvb onze eigen keuken.
Doel was een puur functionele snijplank, voor dagelijks gebruik in de keuken.
Kops hout gekozen voor de levensduur van plank en messen.
Aan de lange zijde een rand als aanslag tegen de rand van het werkblad.
2-zijdig bruikbaar.
Zoiets dus:

Geen verschillende speciale houtsoorten, 3D patronen, …
Gewoon beuken (vermits zowat elke slager al jaar en dag een beuken kapblok heeft, moet dat wel een goede keuze zijn?) in “halfsteensverband”.
Bekantrecht gestoomd beuken gevonden: dikte 8/4” (was effectief 55mm
), breedte 15,5cm, lengte 4m aan 87€/m2 excl, (omgerekend ~1.600€/m3). Een restpartij die bij de houthandel al jaren stof lag te vergaren (aka drogen).
Daar moesten 2 snijplanken van ~40x50x4cm uit passen. Materiaalkost 25€/plank.
3 x 80cm afgekort en in de breedte gehalveerd. Na schaven hield ik 6 secties over van 71mm x 51mm. Dat wordt dus de maat van de “bakstenen”.
1 van de 6 secties herzaagd naar 40mm breedte (halve baksteen om mee te beginnen + overmaat om op het einde de korte kanten haaks te zagen)
en een extra lengte 80cm afgekort en naar 75mm breedte herzaagd (laatste baksteen + overmaat).
Deze 7 secties verlijmd tot een langshouten paneel van ong 54cm breed. Helaas geen foto.
Vermits het breder was dan m’n VVD lust, gevlakt met de bandschuurmachine met schuurraam.
Dan in 2 x 7 mootjes van 43mm dik gezaagd en verlijmd tot een kopshouten paneel.

Je hebt nooit genoeg klemmen (deels met dank aan amazon.de).
Voor de opstaande kanten nog 2 mootjes van 63mm gezaagd en de 51mm herzaagd naar 2 x 24mm.
Ik heb hier domino’s gebruikt zodat ik de opstaande kanten 1 voor 1 droog kon bevestigen en telkens 1 kant vlakken (opnieuw bandschuurmachine met schuurraam).
Dan 3de verlijming met domino’s:

Dan zijkanten haaks gezaagd.
Kantjes gebroken.
Handgrepen ingefreesd met een bolle radiusfrees 914.191.11 (dia 19mm) en een snel in mekaar geprutst malletje waar de 100*100mm 3D-geprinte voetplaat voor de Makita RT700 van @Inbeelder in past.

Geschuurd tot korrel 180.
Dan was ik klaar om te oliën ... en kreeg ik plots het idee om m'n laser graveerder eens te testen om m'n logo er op te zetten. Daarover in volgende aflevering.
Eerst FFW naar het oliën.
Ik had in al mijn naïviteit 1 flesje 500ml AH Monini druivenpitolie gehaald.
Ik gebruik voor meubels altijd Rubio Monocoat. Met die hoeveelheid zou ik 15m2 doen.
Maar dat kops beuken is vrij dorstig. Ik goot er een laag van een paar mm op en die verdween binnen enkele seconden volledig.

Het was dus snel duidelijk dat ik een 2de ritje naar de AH nodig had. Daar de volledige voorraad opgekocht: nog 3 extra flesjes.
Die heb ik quasi volledig opgebruikt. In elke snijplank van 40x50x4cm (ongeveer 8 “liter” hout inhoud dus) is dus bijna 1 liter olie gegaan
.
Dat had ik echt niet verwacht maar nu lijken ze toch echt verzadigd.
Het eindresultaat:

Iemand ervaring met hoe lang ik moet wachten om in ze gebruik te nemen?
Volgende episode over de laser graveerder experimenten ...
Een vakantie/hobby experiment/projectje tussendoor: 2 kopshouten snijplanken.
Daarnaast heb ik al maanden geleden mezelf een Sculpfun S9 (5W optisch vermogen) Chinese laser graveerder cadeau gedaan maar ik was nog niet aan toegekomen om er echt wat mee te gaan doen.
Als ik YouTube moet geloven was ik zowat de enige houtbewerker die nog nooit een snijplank gemaakt had.
Bovendien hint mijn beste vriend al jaren (gaandeweg minder subtiel) dat kopshouten snijplanken zo duur zijn en dat hij er geen koopt omdat hij er dan 2 zou hebben als ik er een voor zijn verjaardag zou maken
Doel was een puur functionele snijplank, voor dagelijks gebruik in de keuken.
Kops hout gekozen voor de levensduur van plank en messen.
Aan de lange zijde een rand als aanslag tegen de rand van het werkblad.
2-zijdig bruikbaar.
Zoiets dus:

Geen verschillende speciale houtsoorten, 3D patronen, …
Gewoon beuken (vermits zowat elke slager al jaar en dag een beuken kapblok heeft, moet dat wel een goede keuze zijn?) in “halfsteensverband”.
Bekantrecht gestoomd beuken gevonden: dikte 8/4” (was effectief 55mm

Daar moesten 2 snijplanken van ~40x50x4cm uit passen. Materiaalkost 25€/plank.
3 x 80cm afgekort en in de breedte gehalveerd. Na schaven hield ik 6 secties over van 71mm x 51mm. Dat wordt dus de maat van de “bakstenen”.
1 van de 6 secties herzaagd naar 40mm breedte (halve baksteen om mee te beginnen + overmaat om op het einde de korte kanten haaks te zagen)
en een extra lengte 80cm afgekort en naar 75mm breedte herzaagd (laatste baksteen + overmaat).
Deze 7 secties verlijmd tot een langshouten paneel van ong 54cm breed. Helaas geen foto.
Vermits het breder was dan m’n VVD lust, gevlakt met de bandschuurmachine met schuurraam.
Dan in 2 x 7 mootjes van 43mm dik gezaagd en verlijmd tot een kopshouten paneel.

Je hebt nooit genoeg klemmen (deels met dank aan amazon.de).
Voor de opstaande kanten nog 2 mootjes van 63mm gezaagd en de 51mm herzaagd naar 2 x 24mm.
Ik heb hier domino’s gebruikt zodat ik de opstaande kanten 1 voor 1 droog kon bevestigen en telkens 1 kant vlakken (opnieuw bandschuurmachine met schuurraam).
Dan 3de verlijming met domino’s:

Dan zijkanten haaks gezaagd.
Kantjes gebroken.
Handgrepen ingefreesd met een bolle radiusfrees 914.191.11 (dia 19mm) en een snel in mekaar geprutst malletje waar de 100*100mm 3D-geprinte voetplaat voor de Makita RT700 van @Inbeelder in past.

Geschuurd tot korrel 180.
Dan was ik klaar om te oliën ... en kreeg ik plots het idee om m'n laser graveerder eens te testen om m'n logo er op te zetten. Daarover in volgende aflevering.
Eerst FFW naar het oliën.
Ik had in al mijn naïviteit 1 flesje 500ml AH Monini druivenpitolie gehaald.
Ik gebruik voor meubels altijd Rubio Monocoat. Met die hoeveelheid zou ik 15m2 doen.
Maar dat kops beuken is vrij dorstig. Ik goot er een laag van een paar mm op en die verdween binnen enkele seconden volledig.

Het was dus snel duidelijk dat ik een 2de ritje naar de AH nodig had. Daar de volledige voorraad opgekocht: nog 3 extra flesjes.
Die heb ik quasi volledig opgebruikt. In elke snijplank van 40x50x4cm (ongeveer 8 “liter” hout inhoud dus) is dus bijna 1 liter olie gegaan
Dat had ik echt niet verwacht maar nu lijken ze toch echt verzadigd.
Het eindresultaat:

Iemand ervaring met hoe lang ik moet wachten om in ze gebruik te nemen?
Volgende episode over de laser graveerder experimenten ...
Laatst bewerkt: