Dat denk ik wel.Joris is het een optie om messing plaatjes te laseren en deze er dan op te schroeven.
Bij de AH was ik zo klaar. Als ik de prijs van walnoten zie dan begrijp ik niet dat de olie zo goedkoop kan zijn.
‘Drogen’ is in deze context eigenlijk een foute benaming. Het is een polymerisatiereactie can de olie die een hars oplevert. Net als bij klassieke olieverf. De reactie is dus wel onomkeerbaar maar niet _met_ het hout. Wel is het zo dat de olie in de poriën verharst en er dus niet meer uit kan…dankjewel!
moet ik dat "harden" of "uitdrogen" zien als fysisch uitdrogen van de olie zelf (vluchtige componenten die verdampen en minder vluchtig residu dat achterblijft)?
of is het een onomkeerbare scheikundige reactie (van de olie met het hout)?
Morgen is een dag later geworden, maar goed, hierbij de informatie over de spray.Er zijn spuitbussen in de handel (ik kom even niet op de naam, ik kijk wel morgen even op mijn werk)
Interessant, dat wordt dan eerder een soort printen dus (je laat extra materiaal achter dat je er aan bakt) ipv graveren (je brandt materiaal weg).RVS is lastiger om te graveren met een CO2 laser en zeker als je maar 90 watt hebt.
Er zijn spuitbussen in de handel (ik kom even niet op de naam, ik kijk wel morgen even op mijn werk), dit spuit je er op, graveer je en met een vochtig doekje veg je alles schoon. Waar de laser is geweest is die spray vast gebakken en zit echt goed vast.
ja, ik moet nog veel experimenteren om de optimale settings te vinden, en waarschijnlijk op elk materiaal opnieuw.Wat betreft het hout graveren en de iets minder scherpe randen, dat kan ook te maken hebben met dat het hout niet overal dezelfde hardheid heeft. Wat je kan proberen is een papier tape t nemen, niet de goedkope schilderstape, dan ga je de lijm inbakken. Rijstpapier tape bijvoorbeeld, die heeft een minder vette agressieve lijm laag. Als je dit plak over de plek wat je wil graveren, dan heb je kans dat je iets scherpere randen krijgt.
Maar dit zijn dingen die je moet testen en proberen.
Het zwart rondom de lijnen is vaak door dat heel kort een vlammetje komt, wij hebben op de kop een klein blaasmondje zitten die constant lucht blaast. Een ander punt is de juiste instellingen, dit heeft daar ook effect op.
ja, doe ik, SVG = vectorformaat. dat gaat erg snel.Een laser graveer machine is een X/Y machine, altijd met vectoren werken, pixel bestanden kan wel, maar is vaak ellende.
Dankjewel! Weer wat wijzer geworden.‘Drogen’ is in deze context eigenlijk een foute benaming. Het is een polymerisatiereactie can de olie die een hars oplevert. Net als bij klassieke olieverf. De reactie is dus wel onomkeerbaar maar niet _met_ het hout. Wel is het zo dat de olie in de poriën verharst en er dus niet meer uit kan…
dankjewel, dat ziet er interessant uit.Morgen is een dag later geworden, maar goed, hierbij de informatie over de spray.
markSolid 114.M9AS-300ml, art.nr.
aerosol spray can, BLACK all metals
Nu herinner ik het me weer. Bedankt.Hoe walnotenolie zo goedkoop is :
Keuringsdienst van waarde | NPO Start
Klopt het wat fabrikanten claimen en wat ze ons in reclames verkopen? De verslaggevers van de Keuringsdienst nemen de telefoon ter hand en duiken in de wondere wereld van ons voedsel.www.npostart.nl
dankjewel, dat ziet er interessant uit.
wel prijzig, ik vond 80€ excl voor 300ml als beste prijs.
maar lijkt wel echt goed te werken
Bedankt, met plezier naar gekekenHoe walnotenolie zo goedkoop is :
Keuringsdienst van waarde | NPO Start
Klopt het wat fabrikanten claimen en wat ze ons in reclames verkopen? De verslaggevers van de Keuringsdienst nemen de telefoon ter hand en duiken in de wondere wereld van ons voedsel.www.npostart.nl
De Sculpfun S9 is trouwens geen 90W CO2 laser maar een diode laser met 5W optisch vermogen, geadverteerd als “equivalent aan een 90W laser“.RVS is lastiger om te graveren met een CO2 laser en zeker als je maar 90 watt hebt.
Eerst laser en dan olie.Vraagje, heb je nou gelaserd voor of nadat je het in de olie hebt gezet?
zuurstof. En nog meer zuurstof. druivenpitolie in een fles heeft niet voldoende zuurstof om merkbaar te drogen. Bij sneller uithardende spijsolie die regelmatig gebruikt wordt (fles gaat regelmatig open en er wordt regelmatig wat olie uitgeschonken) zie je wel uitgeharde olie rond de dop gevormd worden - bij walnotenolie zie je dat duidelijk. Bij druivenpitolie zou je dat uiteindelijk ook moeten zien, maar die gaat niet polymeriseren in een fles die nooit opengaat. gekookte lijnolie daarentegen vormt na enkele weken of maanden na sporadisch openen een film op de olie - en je ziet uiteindelijk kunststof flessen ook indeuken (als gevolg van het verbruik van de bovenstaande zuurstof.Dankjewel! Weer wat wijzer geworden.
Wordt die polymerisatie versneld door stoffen in het hout of lucht of vocht in het hout?
Als de reactie even lang duurt in het hout als wanneer de olie in het flesje zit, dan is het niet realistisch daar op te wachten, lijkt mij.
Ik heb hier een flesje druivenpitolie dat er al minstens 5 jr staat en dat is nog volledig vloeibaar.