15' Ski Tow Runabout by Geertjun

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
248
62
Holten
Wat betreft het vochtgehalte, op de meeste plekken meet ik rond de 11%
Zou ik verder kunnen gaan met afwerking of moet het echt droger?

Luchtvochtigheid werkplaats is 70 bij circa 20graden ( gemeten met een Amazon dingetje die aan de wand hangt )

20240807_161527.jpg

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
248
62
Holten
De bedoeling is een x aantal lagen Epifanes PP Vernis extra en aflakken met 4 lagen Epifanes PU Speedcoat (onder de waterlijn dekkend wit)

alles is nu machinaal grof geschuurd p80, nu over op de schuurplank, om alle oneffenheden eruit te krijgen (iemand nog tips over welke afmeting plank? Of toch een manier om dit machinaal te doen..)

Dan nog de treeplank/stootrand maken. Zal ik deze uit 1 plank maken? Netto kopmaat +/- 20x150mm, of deze opdelen/ lamineren uit latten van bijv. 3x 20x50mm of e.v.t. nog dunner.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.484
2.184
Terkaple
www.woodworking.nl
Het voordeel van epoxy en een dun matje is, dat je een stabiele ondergrond krijgt voor je lak. Kom er een beschadiging in de lak en kruipt er daardoor water onder, dan gaat het hout toch werken en knapt de laklaag. Als het mijn boot was dan zou ik een laag injecteer hars met de roller aanbrengen en als dat nog plakkerig is een laag gewone epoxy met een 80 gr matje er in en daarover weer 1 of 2 lagen epoxy. Van die moderne extra helder. Zorg dat je de volgende laag aanbrengt als de vorige nog plakkerig is. Ben je een dag te laat, dan moet je alles afnemen met azijn en opschuren, of een laag peelply in de natte epoxy roller. Die scheur je er de volgende dag zo weer af, even met de hand schuren en dan kan de volgende laag er op. Als al die epoxy uitgehard is, dan geheel mat en strak schuren korrel 120 en dan IJssel DD, een laag of 2 a 3 en daartussen de laag lichtjes matteren met 180.

Een schuurplank is vanaf een 70 centimeter tot een dikke meter, hoe groter hoe zwaarder het schuurt.

jaap

• Leuk
Waarderingen: mink

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.567
3.284
Mirka heeft ze volgens mij van 1,5 meter. Dan kan je gezellig met z'n tweeen schuren. Wel met afzuiging.

• Leuk
Waarderingen: jaap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.567
3.284
Worden meestal gebruikt bij wat duurdere bootjes. Maar je maakt zo'n ding zo zelf.

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
248
62
Holten
Ja inderdaad, ik heb glasweefsel en impregneer epoxy op voorraad liggen, ik moet het gemiddeld van een paar avondjes hebben en evt een zaterdag per 2 weken, dus dat peelply zou een uitkomst kunnen zijn

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
248
62
Holten
Worden meestal gebruikt bij wat duurdere bootjes. Maar je maakt zo'n ding zo zelf.
Denk wel dat ik zoiets moet gaan fabriceren, ik wil het wel graag egaal glad hebben, aangezien ik het niet nóg een keer opnieuw wil gaan doen 🤔 (al is er wel een gezegde: 3 maal scheepsrecht)

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.484
2.184
Terkaple
www.woodworking.nl
Denk wel dat ik zoiets moet gaan fabriceren, ik wil het wel graag egaal glad hebben, aangezien ik het niet nóg een keer opnieuw wil gaan doen 🤔 (al is er wel een gezegde: 3 maal scheepsrecht)
Een strook multiplex van 9 of 12 mm en op de uiteinden een knop of een klein balkje overdwars om het vast te houden. Het is niet heel leuk werk, maar het resultaat telt.

Ik heb net wat geschreven over glasheldere plamuur dat is misschien handig voor je op sommige plekjes.
Het onderwaterschip zou ik in de epoxy rolcoating zetten. Zit iets vulmiddel in, is sterk en waterdicht. Daarna een gewone onderwater afwerking. Die hangt er wat van af of je boot altijd in het water ligt of dat ie veel op de trailer staat b.v.

jaap

• Leuk
Waarderingen: Geertjun

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.