Zwart MDF

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Ik denk dat een aantal van dit soort producten een mix van midden en hoog zijn, dwz dat de buitenzijden 'dichter' zijn dan de kern. De verlopende soortelijke gewichten bij hogere dikte van Valchromat wijzen hier ook op. Voordeel hiervan is natuurlijk dat je met minder materiaal toch een stevig(er) product verkrijgt.
In de praktijk kun je het ook zien door de fabriekskant de inspecteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Metenisweten

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Mijn meubel wil ik gaan afwerken met Rubio Monocoat. Zelf geen ervaring met het verwerken. Wel zit het op mij eiken houten trap, en daar ben ik echt heel blij mee.
Op YouTube staan ook een paar voorbeelden van hoe ze het toepassen op zwart MDF.
Ik heb het een en het ander even bekeken op Youtube, ziet er goed uit, ik denk dat ik dit spul gaat proberen.
Even nog een beetje Googlen voor meer info.

Ik ga van de week even rustig opzoek naar een mooie valchromat plaat, als dat een beetje in de buurt is te verkrijgen. Anders een andere zwarte MDF plaat.

Tijdens het bekijken van Youtube filmpjes kom je mooie projecten tegen met deze MDF soort, het verspanen ziet er totaal anders uit dan gewoon MDF. Ik had in eerste instantie een beetje de angst dat het teveel als MDF zal gedragen, inmiddels heb ik er een goed gevoel bij.
 
Laatst bewerkt:

Metenisweten

Actieve deelnemer
5 dec 2021
28
4
Belgium
Ik denk dat een aantal van dit soort producten een mix van midden en hoog zijn, dwz dat de buitenzijden 'dichter' zijn dan de kern. De verlopende soortelijke gewichten bij hogere dikte van Valchromat wijzen hier ook op. Voordeel hiervan is natuurlijk dat je met minder materiaal toch een stevig(er) product verkrijgt.
In de praktijk kun je het ook zien door de fabriekskant de inspecteren.

Ik heb wel gemerkt dat de MDF plaat van 'tosize.be' vanbinnen echt 'zacht' was, kon er mijn nagel zo indrukken, terwijl de MDF platen die ik bij een lokale professionele houtzagerij had besteld wel een stuk 'harder' waren vanbinnen, een hardere 'kern'.

de zwarte V313 platen van tosize waren dan wel weer van een veel betere kwaliteit, de kern is gewoon ook keihard. Ik vraag mij af of de V313 kwaliteit beter geschikt is voor ingemaakte kasten, specifiek de 'schappen', aangezien zelfs dikkere MDF de neiging heeft om na een aantal jaar licht door te zakken in het midden van de plaat.
 

Bowls

Nieuw lid
11 jun 2016
14
5
L.S.,

ik heb afgelopen jaar 2 luidsprekerboxen gemaakt van zwart Valchromat. Dit is totaal niet te vergelijken met MDF. Valchromat is zwaarder, sterker en waterbestendig. Ook de kopse kanten zijn heel mooi af te werken. Ikzelf heb ze afgewerkt met Rubio Monocoat. De 'spikkeltjes" in het materiaal blijven dan mooi zichtbaar. Op YT is er een filmpje van een fransman die Rubio op keukendeurtjes gebruikt. Ook heb ik rood Valchromat gebruikt voor een ander project en dit ook gewaxt. Bij lichtere kleuren is het van belang de wax goed gelijkmatig op te brengen en uit te wrijven om vlekken te voorkomen. Ik vind het in ieder geval heel fijn materiaal om mee te werken. Er zijn een paar leveranciers in Nederland die Valchromat leveren. Ik adviseer wel om een goed stoffilter te gebruiken bij de verwerking ervan.

yM_P_3-DUiPrbICALGbVYBINTRn2uyvDSyVZlYt7UqquiC0Ya4LCvh0G3PxYc7BDjoBo2cRU0XesY21NMKUZ6Z_nb5wGeMVZsHGgLhodpU8_kOxbMmGoyzaJ09Tlv3UWgpnoJVnU6t1VsSnZSHD7520xkoTJvR3L4h1ZJq9JZ-MF3R0zs2MiUf46OhmPyQQ7Ay42vMMMbozLPbvp-MYEZxUNBE3NmG76Y9NIP2Ep93wN5nRJckLpJtTxAIf2esfOB2Ln8t9SsS-0D1jGPerA5vM4GIQ53HJVnht4olcFptSFn9cmq9v5RNwjmXsRguEZ83OBGxvoCLlRHBoZ9nJbo258_OvSsYkCCUpY6G2kv59mXrBtHkQw2DKZBSmdEY7Ky-oRMnNqXYCDkJ_fpc9sxjtztqQ4StfEpekjev9wZDvdBBKNpjB8MS5pr8k_wGy-t0PARtHiMZll-89ACUfGPbdJIoRCgSxpPr66OLY-CrGlHcRoUffLJHom6xai02YHhMw0rDL_Z1ePUHKDyIH5u31WJCrD7N_n8X7-pUaneRYSApm1rKHmA0rWKl_Nrs5VvUSQ3m2w68KiLiM8nb7k1alspPLSg591ESb_-1w8kliXC-4vGKVTWBZlLV4rbk1bAobt5TSI1eaHHs22hR57MBABDSgjrAz7JdJyvq8zsWqRLl61Q1tEfvIveYlYgWS-4T96xsqaI7jo79sHnumEGfVtFQ=w684-h912-no
 

Metenisweten

Actieve deelnemer
5 dec 2021
28
4
Belgium
Wat een prachtig resultaat! Is Valchromat nu 'gewoon' een merk van V313 mdf, of is het echt (technisch gezien) een ander product dan de V313 mdf die je overal kan kopen?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat een prachtig resultaat! Is Valchromat nu 'gewoon' een merk van V313 mdf, of is het echt (technisch gezien) een ander product dan de V313 mdf die je overal kan kopen?
valchromat is een merknaam
details vind je op valchromat.be
omwille van het soortelijk gewicht is het eigenlijk h(igh)df

V313 verwijst naar de vochtwerend van (hout)materiaal
die aanduiding wordt ook voor spaanplaat gebruikt

je mag zeggen dat valchromat een type V313 is

1640680047096.png
 

Metenisweten

Actieve deelnemer
5 dec 2021
28
4
Belgium
Bedankt! Ik heb inderdaad de technische fiche gevonden van Valchromat:


Ook eens online gezocht naar een fiche van de 'gewone' zwarte V313, maar het verschilt van leverancier tot leverancier. Ik had al eens besteld op tosize en vond de kwaliteit wel goed, even het soortelijk gewicht berekend en komt uit op 730 kg/m3 voor de 18mm versie. Dat is een stuk meer dan gewone MDF maar minder dan de Valchromat, die op 790 kg/m3 dichtheid zit.

Op andere sites kwam ik dichtheden uit van 690 kg/m3 (voor dezelfde dikte) dus het is wel uitkijken waar je de zwarte MDF koopt.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
De praxis verkoopt ook zwart mdf (link). Maar vraag me af of dat inderdaad hetzelfde is dan, kan er heel weinig over vinden eerlijk gezegd. Het weegt wel meer dan normale mdf.

Behalve het gewicht, zijn er nog andere kenmerken waar je valchromat/hdf aan kan herkennen?
 

Bowls

Nieuw lid
11 jun 2016
14
5
Overigens, de rode, dunnere variant van Valchromat heb ik voor een ledikant gebruikt. Het Rubio resultaat is hier iets vlekkeriger (niet snel en secuur genoeg de wax verdeeld). Met afrondfrees zijn de randen perfect af te werken.

4tpGSFTEOB_0won9fGFU4gtiSSY8iM1aU4PG4untWoCYhM6usdsPLD3vfmZdLXZ-As6Wdc4j7HaA02XecMFsGgQ7ndy9H3cS_HJwOuIUhIhSOdn3MakbSNSMMrQ-dlodo5nfG-RJJin9PKdf2q3Dy5bjFxQtmdTCqM_2KpcpgDBnF1xzrYgBC_sXMa_coSBT4Q33AQbmDclEgf_oCpGKs2WZ0Cd0jK2GhaRIihiJX4CEbJZFL6ciYaVtSgc4KN29K26yo0Q8Nkc_8msdmhlSUpqIocIXOHEsNYtmk71w_bgWP7YC3ckHqDajcirdZmDpaEXSX5jHP9jv9xf2QJYntwkR9hxIsD6Nx0BmdZok1dE5mslfbCp4H7FPz4tNSyo79TvM-6be7_FnWaBbYEW4IM7EevcauFaAfgFnmciVJRajLnip_OT2R_WGuluDPHRG9g5ijYJttj0KrBDPwm4_vRkWiohWfVTLj2EZtHJrqMJUarcP4yseE_isv07gIXD7XFdSzkCwRp8OLXRrSmTvRdhqJjJDtpbldDAi0EpZ62bvar6c1r4pJ3pDjnMXdokAoK5RITq1ds774OE45keKq8F_eqfwvjp_O9lBSGloc8eAZzIiNPQP0_UqgYmegJU57-3ahPrzbWF1pUvFcQoEulmKod98lVdK9P-hqneSTrM-WZHPiUFBhpNoVceQHflscvbqm0bFT4R2p-C0ZCU5osvHlw=w1406-h1054-no
 
  • Leuk
Waarderingen: Metenisweten en Joost79

Metenisweten

Actieve deelnemer
5 dec 2021
28
4
Belgium
Dit zie ik ook niet hoor, zit toch echt wel een fors prijsverschil in
ik zie een verschil van 4 EUR/m2 valchromat 19mm vs 'actieplaat' 18mm. In de omschrijving geven ze ook duidelijk aan dat het om een lagere kwaliteit gaat. De 8actieplaat vs 9mm valchromat is zelfs gelijke prijs per m2.

"Deze zwarte mdf platen zijn een stuk goedkoper dan de A-merk Valchromat MDF platen. Qua kwaliteit is deze actieplaat wat grover qua vezels en laat Valchromat zich wat makkelijker bewerken. Voor klussen met weinig hoge eisen zoals 3D freeswerk is dit een prima plaat!"
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
ik zie een verschil van 4 EUR/m2 valchromat 19mm vs 'actieplaat' 18mm. In de omschrijving geven ze ook duidelijk aan dat het om een lagere kwaliteit gaat. De 8actieplaat vs 9mm valchromat is zelfs gelijke prijs per m2.

"Deze zwarte mdf platen zijn een stuk goedkoper dan de A-merk Valchromat MDF platen. Qua kwaliteit is deze actieplaat wat grover qua vezels en laat Valchromat zich wat makkelijker bewerken. Voor klussen met weinig hoge eisen zoals 3D freeswerk is dit een prima plaat!"
Nou bij de houtgroothandel zie ik de mdf zwart toch echt voor 98,87 staan (33.18 per m2) en de normale mdf voor 36.68. Of ik kijk verkeerd?

@Ambidexterity bij mij (chrome) laat hij de link in zn geheel niet meer zin (heb een verboden in te rijden bord).
 

Metenisweten

Actieve deelnemer
5 dec 2021
28
4
Belgium
Excuses voor de verwarring, op deze site had je de 'gewone' zwarte MDF en Valchromat, waar er tussen beide kwaliteiten een klein verschil is. Gewone blanke mdf is uiteraard een stuk goedkoper, staat aan 12 EUR/m2. Op deze specifieke site begrijp ik niet waarom ze een 'actieplaat' zo duur houden vs Valchromat, dan is het logisch om voor valchromat te kiezen.valchromat.PNG
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Sorry voor mijn onvolledige bericht, was tussen de werkzaamheden door.
Ik heb een rekening/account bij Pontmeyer, vestigingen alom, ik ga naar die in Heerenveen.

Je kunt je kostenloos aanmelden, ze brengen ook thuis, maar ik ga zelf met het aanhangertje.

Zie hieronder schermafdruk, hebben ze de hele week nog.

jaap

20220103_184839.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.