Zwart MDF

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik heb een vraagje over zwart MDF, onlangs zag ik een youtube filmpje van iemand die een werkbank maakte van zwart MDF.
Nu zag ik in de reacties dat dit kan worden gekocht onder andere bij AF in Arnhem. 2 weken terug ben ik daar geweest voor een ander stukje hout en heb hier gelijk even naar gekeken. Als ik voel aan de plaat heb ik het gevoel dat dit compacter en steviger over komt dan gewoon MDF, als ik de plaat optilt dan voelt deze ook zwaarder als gewoon MDF.
Is zo'n zwarte MDF plaat geschikt voor als werkbank zoals in het Youtube filmpje hieronder?

 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid op dit forum
dat we tot in tsjechië gaan, wist ik nog niet
aan de andere kant zitten we wel in canada

ik merk dat je op een filmpje van hooked on wood gestoten bent
die man was lof over zijn zwarte mdf . . . waarvan hij op dat ogenblik zelf niet wist welke soort mdf het was
wat hij gebruikt is eigenlijk Hdf (High density fibre board) ipv Mdf (Medium ...)
die vezelplaat is dus meer geperst dan de klassieke
vandaar het hogere gewicht + grotere densiteit & stevigheid
sommige verkopers klasseren het als 'in de massa gekleurde mdf'
anderen zijn duidelijker en afficheren 'Hdf'
let op de densiteit, wat het enige is dat telt om het onderscheid te kunnen maken
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik doe de laatste tijd wat vaker dingen met hout, dus ik dacht laat ik me maar registreren na dat ik al een geruime poos mee lezer was. Soms zit ik in Tsjechië en soms in Nederland, nu even in Nederland ;-)

Ik wil binnenkort mijn werkbank maken met onder andere ook mijn bovenfrees op zijn kop er in verwerken.
Nu wil ik geen kopie maken zoals in dat filmpje, maar wel een aantal elementen hieruit, de zwarte MDF is er dus zo een.

Ik heb bij AF gevraagd of dat ze ook HDF hadden, maar ze gaven aan dat ze alleen MDF hebben.
Maar als ik je goed begrijpt is dit HDF aangezien de plaat ook zwaarder, steviger en compacter aanvoelt?
Ik moet zeggen dat ik weinig HDF kan vinden met Google, wel veel laminaat waar ik niet opzoek naar ben.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb bij AF gevraagd of dat ze ook HDF hadden, maar ze gaven aan dat ze alleen MDF hebben.
Maar als ik je goed begrijpt is dit HDF aangezien de plaat ook zwaarder, steviger en compacter aanvoelt?
zeker de winkels voor jan&alleman kennen het verschil tussen mdf en hdf niet
met googlen + wanneer je weet waar de echte houthandels zitten, lukt het mij wel
let hoofdzakelijk op de densiteit
 
Laatst bewerkt:

Smans

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
97
13
Tilburg
Ik heb destijds mijn zwarte mdf gekocht bij Gamma
Dit was idd een heel stuk zwaarder dan "normale" mdf
Deze soort mdf geeft heel veel fijnstof

gr
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik heb destijds mijn zwarte mdf gekocht bij Gamma
Dit was idd een heel stuk zwaarder dan "normale" mdf
Deze soort mdf geeft heel veel fijnstof

gr

Hier een vergelijkbaar verhaal, maar dan van de Praxis. Zwart MDF, inderdaad wat zwaarder maar de randen ook veel gevoeliger/minder stootvast. Denk niet dat ik het nog gebruik en dan eerder naar valcromat (HDF) grijp. Zeker met afzuiging werken, en regelmatig je filter checken, loopt heel snel vol met dit spul.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
Denk niet dat ik het nog gebruik en dan eerder naar valcromat (HDF) grijp.
valchromat is de merknaam die ik zocht
zelf heb ik het nog nooit gebruikt
hun webstek is niet overtuigend, want niet beveiligd + minimum aan info
de densiteit kan ik niet vinden
ze spreken van een geëvolueerde mdf, maar gebruiken de term hdf niet
gelukkig zijn de commentaren van de collega's op dit forum ivm valchromat meer overtuigend
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
valchromat is de merknaam die ik zocht
zelf heb ik het nog nooit gebruikt
hun webstek is niet overtuigend, want niet beveiligd + minimum aan info
de densiteit kan ik niet vinden
ze spreken van een geëvolueerde mdf, maar gebruiken de term hdf niet
gelukkig zijn de commentaren van de collega's op dit forum ivm valchromat meer overtuigend

Op YouTube werkt “get hands dirty” er geregeld mee (gesponsord natuurlijk).

Zelf vind ik de kleuren ontzettend mooi en hoef je eigenlijk alleen maar blank te lakken of hardwaxen.

Maar ja, wel weer schreeuwend duur voor “sjiek MDF”)

 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
635
302
Het Groene Hart
Het is mijn ervaring dat 'watervast' MDF (V313) ook een veel hogere dichtheid heeft, dat is er volgens mij ook in meerdere kleuren.
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Ik heb ook een werkbankje gemaakt van zwart MDF (van de Gamma) nav Dennis zijn filmpjes. Bevalt op zich goed. Erg zwaar en vond het lastig om de grote stukken goed te handelen! Mijn verstek randjes zijn dan ook niet perfect :) Volgende bankje gaat dan ook niet over de rand denk ik, maar doe ik een mooi lijstje omheen om de hoekjes te beschermen.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik heb ook een werkbankje gemaakt van zwart MDF (van de Gamma) nav Dennis zijn filmpjes. Bevalt op zich goed. Erg zwaar en vond het lastig om de grote stukken goed te handelen! Mijn verstek randjes zijn dan ook niet perfect :) Volgende bankje gaat dan ook niet over de rand denk ik, maar doe ik een mooi lijstje omheen om de hoekjes te beschermen.
Heb je de verstek randen gezaagd op de zaagtafel? Dennis deed het met de invalzaag toch? Dan heb je niet zo’n last van het gewicht!
 
  • Leuk
Waarderingen: macabre en dirkvanbergen

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Is gekleurd MDF ook direct HDF dan? Heb onlangs een paar van deze platen gehaald bij de praxis ......


Ik vermoed dat dat idd zo is.
HDF is een minder bekende afkorting dan MDF en zal (dus?) meer klanten trekken.
Aan de prijs te zien bij de Praxis lijkt het mij idd dus die zware HDF uitvoering.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
valchromat is de merknaam die ik zocht
zelf heb ik het nog nooit gebruikt
hun webstek is niet overtuigend, want niet beveiligd + minimum aan info
de densiteit kan ik niet vinden
ze spreken van een geëvolueerde mdf, maar gebruiken de term hdf niet
gelukkig zijn de commentaren van de collega's op dit forum ivm valchromat meer overtuigend
Niet echt heel goed gezocht zeker? :).

Hier staat gewoon echt alles wat je zou willen weten: https://www.investwood.pt/en/valchromat/#documents

In mijn optiek voor gekleurd MDF/HDF één van de betere keuzes. Het levert met bijvoorbeeld een olie- of lakafwerking ook een heel fraai resultaat. Het is alleen aan de prijs.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Zo, aardig veel reacties (y)

Nooit geweten dat ze dit ook bij de Gamma en de Praxis verkopen, de kleine Praxis hier bij ons hebben ze het in ieder geval niet.

Ik ben op zoek gegaan naar "gekleurde MDF" en dan komt er heel wat meer naar boven, ook verschil in prijzen.
244x122cm x 18mm €74,50 in de BTW (PieterBaks)
305x122cm x 18mm vochtwerend €119,50 in de BTW (PieterBaks)
244x122cm x18mm €88,34 in de BTW (AdZaagt)
280x210cm x 19mm €195,51 ex de BTW (Maiburg)
244x122cm x 18mm €96,- ex de BTW (AF)
(aanbod is natuurlijk groter)

Over de densiteit kan ik niet iets terug vinden, maar ze hebben het allemaal over MDF

Wat betreft valchromat, dat schijnt 30% meer densiteit te hebben dan MDF terwijl HDF 75% meer densiteit heeft dan MDF.
Is HDF a better solution than valchromat?

In terms of strength and density . . . . . . . . . . . .Yes, as HDF is 75% denser than MDF (depending on manufacturer), where as valchromat is only 30% denser than MDF.
Misschien is dat de ook een rede dat ze het geen HDF mogen noemen aangezien het geen 75% hogere densiteit heeft.


Wat betreft de afwerking, iets transparants, wat zou het beste zijn?
1k of misschien 2k?
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Mijn meubel wil ik gaan afwerken met Rubio Monocoat. Zelf geen ervaring met het verwerken. Wel zit het op mij eiken houten trap, en daar ben ik echt heel blij mee.
Op YouTube staan ook een paar voorbeelden van hoe ze het toepassen op zwart MDF.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben op zoek gegaan naar "gekleurde MDF" en dan komt er heel wat meer naar boven, ook verschil in prijzen.
ik vrees dat de term 'mdf' niet gereglementeerd is , en daardoor geen strikte bepaling van de densiteit inhoudt
voor hetzelfde materiaal zijn de prijzen/m² verschillend afhankelijk van hoe gangbaar de maat is + waarop een houtboer zich toelegt
Wat betreft valchromat, dat schijnt 30% meer densiteit te hebben dan MDF terwijl HDF 75% meer densiteit heeft dan MDF.
op de webstek waarnaar @GH1 verwijst? staat een technische fiche
de densiteit van valchromat schommelt rond 800 kg/m³, maar zakt naargelang de plaat dikker wordt
in jouw citaat staat inderdaad dat hdf 75 % zwaarder is dan mdf, maar direct daarna relativeren ze zelf die 75 %
strikt genomen staat de 'h' in 'hdf' enkel voor een hoog soortelijk gewicht
stootbestendigheid of stevigheid staat daarmee in verband, maar niet rechtstreeks
anders hadden we allemaal werkbladen uit lood
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.