Bedankt voor alle positieve reacties! Erg aardig. Een greep van de reactie kan ik beantwoorden:
Ik vind het een meesterstuk. En compleet onzin vind ik de reden "er zit te weinig hout aan" wat zijn wij houtbewerkers nu zonder schaaf? Heel vroeger moest je eerst gereedschap maken voor je kon gaan werken.
Heroverweeg je beslissing.
Ik had de post eerder over het hoofd gezien en heb het hele verslag met veel plezier gelezen. Wat een knap stukje werk heb je gemaakt met weinig gereedschap, wat mij betreft een waardige inzending, overweeg het nog maar eens
Dank jullie wel! Ik blijf er toch bij dat ik liever een houten inzending doe. Ik vind dat hier nog veel beginnersfoutjes in zitten waar mijn eigen perfectionisme problemen mee heeft. Misschien dat ik ooit op dit project terug kom, en dan met meer ervaring zodat de gaten recht zijn, de zwaluwstaarten perfect aansluiten, etc. etc.
Mooi gedaan hoor!
Zelf van origine een werktuigbouwer (fietsenmaker
), maar zwaluwstaarten in metaal heb ik nog nooit gedaan. Ten aanzien van dat verpennen, mochten ze los komen kun je die pen er altijd nog eruit tikken, met een verzinkboor schuin kantje aan beide zijden en dan weer nieuwe pen erin.
RVS is inderdaad niet zo handig, dat is van zichzelf al tamelijk hard, en de meeste soorten hebben minder reserve om nog verder vervormd te worden ivm de kristalstructuur. Er zijn overigens wel soorten RVS die zich beter laten vervormen.
Hehe, ik ben nog steeds fietsenmaker in opleiding, dat hoop ik over een jaar af te sluiten. Ik hoop vooral erg dat de pennen niet loskomen. Want om alle vlakken dan weer netjes parallel te krijgen wordt een flinke uitdaging. Maar in principe staan de krachten zo dat de pennen het niet zwaar te verduren krijgen.
RVS was inderdaad een duidelijk slechte keuze. Ik ben op die pennen net zo lang bezig geweest met hameren als de zwaluwstaarten zelf. De waarde van materiaalkennis valt niet te overschatten...
Prachtige schaaf! Mooi uitgewerkt en mooi gedocumenteerd!
Om te voorkomen dat messing weer snel dof wordt spuit ik het soms in met blanke lak, de spuitbussen van de Action zijn erg goed en als je het goed doet zie je er niks van.
Een goede tip. Ik denk dat ik dat maar snel moet gaan proberen, want de vingerafdrukken beginnen zich al te vereeuwigen! Ik vraag me alleen of of die blanke lag niet juist snel krassen krijgt? Want daarna lijkt het me extra lastig om die er nog uit te poetsen.
Bart,
Mn complimenten! Het is een super mooi en modern infillschaafje geworden. Het gaat bij mij ook weer enorm kriebelen.
Nu nog een mooie infill met zwaluwstaarten ala Norris
groetnis,
Roeland
Dankjewel, en ik hoop dat je ook weer aan de slag gaat! Een mooie grotere versie zou ik zeker leuk vinden.
Mocht de TU werkplaats ooit weer opengaan (lockdown
) dan zou ik het hele verhaal kunnen laten lasersnijden. Dat gaat dan wel ten koste van het ambachtschap natuurlijk...
Losstaand heb ik nog even het totale kostenplaatje opgesomd. Inclusief de gereedschappen die ik hier speciaal voor moest aanschaffen zit ik dan nog een stukje onder een Lie-Nielsen. Uurloon niet meegerekend
Gereedschappen uitgesloten was het totaal nog zo'n 85€ aan materiaalkosten. Een groot deel daarvan is de beitel, maar ook het messing heeft een aardige kostprijs. Voor deze kleine hoeveelheden heb ik niet een significant goedkopere verkoper kunnen vinden.
Er is nog wel meer gereedschap wat je nodig hebt en wat je ook verbruikt, zoals grof schuurpapier, snijolie, zaagjes etc. maar dat was lastig bij te houden.
Artikel | Gebruik | Prijs | Link |
Schaafbeitel | Schaven | €36.70 |
Hock Block Plane Blade | Plane blades | Dictum
www.dictum.com
|
Messingstrip 200x50x3mm | Zijwanden+stelschroef | €9.20 |
Brass Sheet, 200 x 50 x 3 mm | Semifinished metal products | Dictum
www.dictum.com
|
Messingstrip 200x50x12mm | Kikker + dekbeitel | €23.90 |
Brass Sheet, 200 x 50 x 12 mm | Semifinished metal products | Dictum
www.dictum.com
|
RVS rondstaf 3mm | Overige bevestigingspinnen | €2.50 |
Stainless Steel Rod, Round, Ø 3 mm | Semifinished metal products | Dictum
www.dictum.com
|
RVS rondstaf 4mm | Kikker bevestigingspinnen | €2.80 |
Stainless Steel Rod, Round, Ø 4 mm | Semifinished metal products | Dictum
www.dictum.com
|
Appelhout | Knoppen | €1.40 |
Apple, 150 x 40 x 40 mm | European wood | Dictum
www.dictum.com
|
Vlakke vijl | Grof vlakvijlen/vormgeven | €9.30 |
F.D. Flat File, Single Cut, Cut 2, Cut Length 250 mm | Files for metal working | Dictum
www.dictum.com
|
Barrette naaldvijl | Zwaluwstaarten net vijlen | €8.40 |
Glardon/Vallorbe Needle File, Barrette, Cut 1 | Files for metal working | Dictum
www.dictum.com
|
Staalstrip 50x3x1000mm | Zool | €4.48 |
www.goedmetaal.nl
|
Machinetap M5 | Stelschroeven gaten | €11.46 |
Machinetap HSS-Co M5
www.rvspaleis.nl
|
Cobalt voorboor 4.2mm | Voorboren voor m5-tap | €2.76 |
Phantom 11160 HSS-co spiraalboor, korte uitvoering
www.rvspaleis.nl
|
M5 draadeind | Stel-as | €1.14 |
DIN 976 - RVS ( INOX ) draadeind
www.rvspaleis.nl
|
M5 slotbout | Dekbeitel-stelschroef | €0.23 |
DIN 603 A2 - M5x25 / per stuk - slotbout
www.rvspaleis.nl
|
M5 rondmoer 2x | Stel-as | €1.30 |
DIN 546 - RVS ( INOX ) ronde moer met zaaggleuf
www.rvspaleis.nl
|
M5 Kartelmoer | Stel-as | €2.12 |
M5 / per stuk - Kartelmoer met kraag
www.rvspaleis.nl
|
Schuurpapier 240+360+600+1000+2000 | Spiegelglans schuren | €1.80 |
Waterproof schuurpapier voor verf, gelcoat, lak en kunststof. Blijft lang scherp. Voor zowel nat als droog schuren. Ecotools.nl
www.ecotools.nl
|
Cobalt Boortjes 1.5mm 10x | Voorboren, startgaatjes voor figuurzaag etc. (hier heb ik er wel een paar van verbruikt) | €3.82 |
10 stuks HSS 5% cobalt metaalboor 1,5 x 40 mm HSS M35 staal metaalboor met een diameter van 1,5 mm en een totale lengte van 40 mm zitten verpakt per 10 stuks. Deze metaalboor is o.a. geschikt voor het boren van staal, ijzer, gietijzer, rvs en kunststoff
www.ecotools.nl
|
Totaal: | | €123.31 | |
Toch een aardig lijstje zo... "weinig gereedschap" kan je dan al bijna niet meer zeggen!
Verder zou ik niemand willen aanraden om hetzelfde schaafje te maken maar lekker zelf een ontwerp uit te vogelen afhankelijk van de technieken en spullen die je in huis hebt. Ik liep tijdens het maken tegen verschillende problemen/ontwerpfoutjes aan maar dat is juist het leuke aan het maken van een "one-off"; dat je lekker pragmatisch kan zijn als je eenmaal begonnen bent.