Maten over nemen is mogelijk als je de zelfde dikte van blad hebt. Klein beginnen dan kun je groter maken.
Ik had inderdaad het idee om klein te beginnen. Maar achteraf gezien is dit niet een "klein" projectje. De zwaluwstaarten vallen dan wel mee maar verder zijn het vrij veel bewerkstappen, omdat het een relatief complex schaafje is.
Afgelopen dagen heb ik weer verder gewerkt. Helaas bijna geen foto's van het maakproces, daar had ik even minder zin in.
Allereerst heb ik de kikker afgerond zodat hij niet uitsteekt bij de randen. Daarnaast heb ik de dekbeitel gemaakt. De dekbeitel is gemaakt van 12x40mm messing. De rondingen heb ik er eerst grof in geslepen met behulp van het slijpmachientje wat ik in de berging heb staan. Daarna met veel vijlen en schuren verder op vorm gebracht.
Op de dekbeitel komt ook nog een houten knop zoals op de eerste foto; deze heb ik al uitgezaagd en moet ik met de hand verder afwerken.
Daarnaast had ik mijn bestelling met o.a. schuurpapier net binnen, en ik wilde wel testen wat voor afwerking ik kan verwachten. De foto's zijn niet veelzeggend, maar spiegelpolijsten wordt het doel, en dat gaat ook aardig lukken.
Goed, daarna aan de zool beginnen. De zool bestaat dus uit twee delen, omdat het eigenlijk niet haalbaar is een gat onder zo'n lage hoek te vijlen. de opening wordt vervolgens aan de zijkant verborgen door een zwaluwstaart.
Daarnaast ook de voor en achterkant afgerond met een vijl.
Dan is het nu tijd om de kikker te bevestigen. Daarna kan ik de kikker samen met de zool vlak slijpen.
De kikker zet ik vast door er 3 pinnen in te hameren (peening). Dit was een moeilijk proces, en wel om de volgende redenen:
1) Ik had het proces van pin peening nog niet onder de knie en begreep het principe verkeerd. Mijn idee was om de gaten van beide kanten licht taps te boren, en dan op de pinnen te hameren zodat ze wat in diameter uitzetten en het gat vullen. Gebruikelijker is echter, om alleen bij de ingangen van het gat een kleine chamfer (tot ongeveer een millimeter diep) aan te brengen en die te vullen door het hameren.
2) Ik heb RVS pinnen gebruikt; dat is niet een slimme staalsoort omdat het bij vervorming harder wordt (strain hardening). Dus des te langer je aan het hameren bent, des te minder ze willen vervormen. Het vullen van de gehele gang is dan erg lastig.
3) Schuine gaten; omdat de gaten schuin lopen moet je ook schuin hameren, en schuift je werkstuk waardoor je minder momentum kan overbrengen. Ik heb ook geen werkbank waarin ik dit werk kan doen.
Al met al is het toch redelijk gelukt, en zit de kikker stevig vast. Helaas wel een paar keer mis geslagen met de koudbeitel waardoor er wat putjes in het messing zitten. Maar goed, je moet straks wel ergens aan kunnen zien dat het handgemaakt is
Het meeste slijp ik er gelukkig wel uit maar ik wil niet te diep gaan omdat de pinnen dan weer los komen.