Zelfbouw elektrische freeslift

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Gevaar zit hem wel in dat er mensen zijn die denken dat ze het weten maar het verkeerd hebben en dat op een
Forum neer zetten als goed bedoede waarheid, het is dan nog altijd aan de vraagen steller het goede er tussen
Uit te zoeken , zit je veel op het forum dan weet je wel ongeveer wie wat voor kennis in huis heeft,
Het is ook de kunst het in goede bewoording hier wat neer te zetten
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Gevaar zit hem wel in dat er mensen zijn die denken dat ze het weten maar het verkeerd hebben en dat op een
Forum neer zetten als goed bedoede waarheid, het is dan nog altijd aan de vraagen steller het goede er tussen
Uit te zoeken , zit je veel op het forum dan weet je wel ongeveer wie wat voor kennis in huis heeft,
Het is ook de kunst het in goede bewoording hier wat neer te zetten
je hebt volledig gelijk

wie raad geeft, doet dit met de beste bedoelingen, maar heeft niet altijd alle kennis
het aspect 'verantwoordelijkheid' komt snel om de hoek kijken
de raadgever wordt geacht zijn raad overdacht te hebben, maar kan voor fouten & vergissingen niet verantwoordelijk gesteld worden, omdat hier alles op vrijwillige en onbetaalde basis gebeurt
collega's zijn er om raad bij te sturen

wie op dit forum raad krijgt, dient die zelf te wegen, en naar waarde & belang in te schatten

tot daar de algemene beschouwing

concreet ivm dit draadje: zijn de raadgevers ergens uit de bocht gegaan of hebben ze tegen de reling geschuurd ?
 

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
De dro (digital read out) is ingebouwd Heb hem een stukje in moeten korten omdat 15 cm te lang was voor het kastje waarin ik de frees heb ingebouwd.

20210807_210349_resized.jpg
20210807_210326_resized.jpg

Alleen als ik hem genuld heb als ik de frees nu omhoog beweeg gaat de waarde in de min. Ik heb het kastje op de liniaal al omgedraaid maar dat maakt niet uit. Verder valt er niet heel veel in te stellen. je krijgt er alleen een chinese handleiding bij dus daar kom je niet verder mee. Als iemand een tip heeft dan graag. Verder ook niet iets dat de werking in de weg staat.

Stof afzuiging moest er ook nog komen.
20210807_210400_resized.jpg

Bij mij moest de stofafzuiging op die plaats komen qua opstelling, dus moest ik een stukje overbruggen. Gewoon door de achterwand was makkelijker geweest maar dan zit mijn zaagtafel in de weg.
Ik heb van de nood een deugd gemaakt en er een (lade)kastje omheen gebouwd.
20210807_210434_resized.jpg
20210807_210416_resized.jpg

De elektronica is ondertussen ook ingebouwd, nogmaals dank aan de mede forumleden en met name @ZotVanHout voor de geboden hulp. Het is goed gekomen.

20210807_201035_resized.jpg

Ik kon uiteindelijk de spanningsregelaar toch nog gebruiken voor de frees zelf om daarmee de snelheid van de frees te regelen dit gaat goed.

20210807_210521_resized.jpg

Het begint nu op te schieten.

20210807_212329_resized.jpg
20210807_212353_resized.jpg

Nog een lade bij het kastje van de elektronica, de voorkant van plexiglas en een inlegplaat maken voor het bovenblad en dan ben ik er wel denk ik.
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: MdeJongh en Joost79

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
556
65
Oostzaan
Ik vind het lastig, zoals zotvanhout ook al aangaf ik gebruik het hobbymatig (nee geen personeel) De drukknopjes werken nu prima. aan de andere kant ben ik perfectionistisch genoeg om het in 1 keer goed te doen. Ik ben er gewoon nog niet uit. Met de relais 2x en de voeding komt er snel weer een 60 euro bij. Dat heb ik er op zich wel voor over maar het moet ook leuk blijven.

Misschien dit nog een optie.
Hiermee zou je het ook kunnen doen.
11.83US $ 10% OFF|433Mhz AC220V 2CH Relais Ontvanger + Rf Zender Draadloze Afstandsbediening Schakelaar Voor Garagedeur Motor Vooruit Achteruit Projector|Remote Controls| - AliExpress
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
De freeslift is klaar, Plexiglas aan de voorkant zodat ik de lift qua max hoogte en diepte kan zien (zodat hij niet aanloopt)

20210810_133830_resized.jpg

De inlegplaat uitgefreesd, en een setje ringen gemaakt die ik naar gelang ik ze nodig heb op maat maak voor de desbetreffende frees.

20210810_133821_resized.jpg
20210810_133948_resized.jpg


Na wat teststukjes gefreesd te hebben, kan ik zeggen dat de hoogte afstelling echt 0,1 mm nauwkeurig is en de stofafzuiging laten we zeggen prima te doen is. Hij houd hem niet helemaal schoon, maar dit was ook niet te verwachten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.