Zelfbouw elektrische freeslift

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
0.1mm bij hout is onzin. Die nauwkeurigheid is ook nog afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigheid. Vandaag haal je het maar is die afwijking een meter verder ook nog gelijk? Als je met de hand aanvoert en drukt zitten er al kleine verschillen in. Bij nauwkeurig werk haal ik het werkstuk er twee keer door. Maar dan nog zitten er kleine verschillen in. En ja ik meet digitaal de hoogte van mijn frees en kan mijn incra dan op 0.1 mm nauwkeurig instellen. Het resultaat verschilt meestal iets meer maar geeft bij mij nooit problemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
414
184
Groene Hart
Het is bij #37 ook al gezegd dat het toerental constant is.
Dat betekent dat het het toerental niet kunt 'dimmen' door de spanning lager te maken.
Maar hier nog wat achtergrond voor wie het interessant vindt.

Dat constante toerental komt omdat het een 'synchroonmotor' is.
De netfrequentie van het lichtnet is 50Hz. Die wisselt dus 50x per seconde van polariteit/richting.
In een synchroonmotor zitten vaak permanente magneten.
Omdat het elektromagnetische deel van de motor door de wisselspanning steeds verandert, bepaalt de snelheid van die verandering (de netfrequentie) het de snelheid van het langslopen van de permanente noord- en zuid polen. en daarmee de snelheid van het draaien. Er zal in deze motor vast een vertraging zitten die de 50 omwentelingen per seconde omzet naar de 30 per minuut. En als je meerdere permanente mageneten (meerder poolparen) wordt de snelheid ook lager.

Omdat bij synchroonmotoren dus de frequentie bepalend is, kun je de snelheid wel regelen met een frequentieregelaar, die van de 50 hz wisselspanning eerst gelijkspanning maakt, en die gelijkspanning vervolgens weer 'wisselricht' naar een wisselspanning met instelbare frequentie. Maar ik heb daar geen praktische ervaring mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom en ZotVanHout

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Dank Mink voor deze uitleg, ik ga het voorlopig zo laten. Ik ben eigenlijk heel tevreden met die 0,1 mm. Heb een test gedaan met een balkje van 2 meter met een afrond profiel freesje en de frees bleef perfect op hoogte staan. Ik had hem ingesteld op 3 mm. Na 4 x 2 meter gefreesd te hebben met de hoogtemeter gecontroleerd en de hoogte instelling was nog steeds 3 mm.
Dus de lift zakt niet tijdens het frezen.

De spanningsregelaar ga ik nu testen om de snelheid van de frees zelf te bedienen, als dat goed werkt dan is de aanschaf iig niet voor niets geweest.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
ik meen gelezen te hebben dat je op de frees zelf de snelheid in kan stellen
Dat klopt dat kan ook, maar ik wil de lift voorzien van een voor en achter kant (voorkant wordt plexiglas) zodat ik een stofafzuiging kan plaatsen. Als ik dan de freessnelheid wil instellen dan moet ik de voorkant verwijderen om de snelheid op het freesje te verranderen. Dat is natuurlijk geen probleem, maar als het met de spanningsregelaar kan dan is dat wel makkelijker.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
472
157
Apeldoorn
Dat klopt dat kan ook, maar ik wil de lift voorzien van een voor en achter kant (voorkant wordt plexiglas) zodat ik een stofafzuiging kan plaatsen. Als ik dan de freessnelheid wil instellen dan moet ik de voorkant verwijderen om de snelheid op het freesje te verranderen. Dat is natuurlijk geen probleem, maar als het met de spanningsregelaar kan dan is dat wel makkelijker.
die kan je natuurlijk altijd nog uit de frees halen en zodanig monteren dat je deze van buitenaf kunt bedienen
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland

Dit zijn de specificaties van de knoppen
Waarschijnlijk zijn, zover ik heb begrepen, dit soort knopjes in Nederland niet toegestaan voor het schakelen van netspanning. Heeft te maken met de inwendige afstand tussen de spanningsvoerende delen.
Dat erop staat dat het 250V AC bij 2A aankan, betekent dat de fabrikant beweert dat het dan heel blijft, maar dat maakt het nog geen goed idee.

Wellicht kun je de bediening doen met een schakelaar voor rolluiken?
Misschien niet de 'look' die je zoekt, maar wel 100% geschikt voor het schakelen van dit soort spanningen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Bean
ben het volledig met jou eens
jouw bemerkingen had ik reeds aan @Dencom doorgegeven, samen met de suggestie van een rolluikschakelaar
dencom is toch voor de knopjes gegaan

de 'verzachtende' omstandigheden
- hij vindt de knopjes mooier dan een rolluikschakelaar
- de knopjes worden kortstondig bediend (lees er gaat slechts korte tijd stroom door)
- kortsluiting is niet mogelijk omdat er slechts 1 draad toekomt + 1 vertrekt
- IPx7, dus goed geïsoleerd tegen vocht
- het is voor persoonlijk gebruik, dus geen personeel (vermoed ik)
- karel woont in vl, niet nl (misschien zijn wij hier minder streng)
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.838
1.036
Omgeving Eindhoven
Wil je het inderdaad echt goed doen EN met deze knopjes werken, dan gebruik je deze met een laag voltage om via een relais/magneetschakelaar de 230volt aan te sturen.
Zo heb ik deze al op verschillende plaatsen gebruikt; soms direct met een relais met spoelspanning 12v of via een arduino met 5v een relais aan laten sturen.
 

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Ik heb net de kabels in de achterwand verwerkt.
IMG-20210728-WA0001.jpg
2.jpg
4.jpg
Ik kan nog steeds alle kanten op qua knoppen.
Ik moet zeggen de drukknopjes zijn wel erg prettig, Je kan ze heel kort een pulsje geven en zo kom ik ook op die 0,1 mm nauwkeurigheid. Ik weet niet of zon rolluikschakelaar de zelfde gevoeligheid qua schakelen heeft.

@klusrob Heb je misschien een voorbeeld van zon relais wat in mijn situatie bruikbaar is?
Bvd, Dennis
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.838
1.036
Omgeving Eindhoven
Bijvoorbeeld deze
Voor iedere drukknop zo'n relais met dus 2 aparte stroomkringen (12 en 230V gescheiden).

Je hebt dan inderdaad een omvormer nodig naar 12V.
Zoals deze, maar ik gebruik daarvoor vaak een zelfde voeding die ik voor een paar euro bij de lokale kringloop of de oud-ijzerboer haal (dan even op het voltage letten).
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.299
179
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je het geheel echt goed wilt doen, wat gebeurt er als je beide knoppen tegelijk indrukt etc.
Dan zou je dit schema kunnen gebruiken en dan moet je een relais met een NO en een NC contact hebben NO = normally Open en NC Normally Closed
1627507920824.png
Als je nu de Up knop indrukt gaat de stroom door het Down relais NC contact naar de spoel van het Up relais, waardoor het de motor door R1 wordt aangestuurd mbv het NO contact, het NC contact zorgt ervoor dat de Down knop op dat moment niets doet.
Door verschillende kleuren te gebruiken zie je ook dat de 12 en 220 volt schakelingen gescheiden zijn.
Het type van het relais hier net genoemd zou dan de 22.23 moeten zijn.
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en Dencom

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het type van het relais hier net genoemd zou dan de 22.23 moeten zijn.
dus deze aan 21,48 €
te bevestigen op din rail 35 mm
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Ik vind het lastig, zoals zotvanhout ook al aangaf ik gebruik het hobbymatig (nee geen personeel) De drukknopjes werken nu prima. aan de andere kant ben ik perfectionistisch genoeg om het in 1 keer goed te doen. Ik ben er gewoon nog niet uit. Met de relais 2x en de voeding komt er snel weer een 60 euro bij. Dat heb ik er op zich wel voor over maar het moet ook leuk blijven.

Misschien dit nog een optie.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Dencom
je blijft mij verbazen door wel het nodige materiaal te vinden, maar blijkbaar niet te weten hoe je dat allemaal moet schakelen
of is het de elektrieker die jou in het oor fluistert wat je moet kopen, zonder er een schema bij te leveren ?
die hemobllo is een mooi ding (ik heb hem op mjin kooplijst gezet, want ik denk er aan om de manuele vanhoogtestelling van mijn vandikte met zo'n motortje te 'automatiseren')
ik zou het laten zoals het is
de schakeling van fantic is ingenieus + makkelijk uitvoerbaar
maar voor eigen gebruik daarvoor 60 € uitgeven ?
je drukknoppen zijn IP67
dus in theorie heb je van die kant weinig te vrezen
en je zal ze ook niet tegelijkertijd gaan bedienen
vrees je toch voor de isolatie van je drukknoppen, dan kan je die op de verliesstroomschakelaar van 30 ipv 300 mA hangen
en zo blijven we met de elektriek stoeien 🤣
 
  • Haha
Waarderingen: Dencom

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
@ZotVanHout
Ik kan me voorstellen dat het je verbaasd. Ik vind het toch echt allemaal zelf.
Weet je en als ik dan zon schema zie dan denk ik ook tja logisch, ik geloof dat het bij mij bij elektra een kwestie is van dat ik dingen teveel overdenk en het mezelf dan moeilijk en ingewikkeld maak.

Maar ik ga je advies opvolgen en verder met de knopjes die ik nu heb.
Misschien naar Nederlandse begrippen niet het allerveiligst maar het zei zo.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
Zotvanhout ik kan het prima begrijpen dat je wel de materialen kan vinden maar het nog nooit aangesloten hebt.
Ik heb in de jaren 80 en begin jaren 90 bij een grote elektrotechnische groothandel gewerkt. Dus advies gegeven aan installateurs maar vraag me niet hoe ik het een en ander moet aansluiten. Ja de abc tjes dat gaat prima maar een sterdriehoekschakelaar bedraden ? Nog nooit gedaan. Maar ja dat hoef je niet uit te leggen aan een prof. Ik moest verkopen en weten wat er te koop was. Er was trouwens genoeg backup die wel alles wisten. De beste vertegenwoordigers wisten nog minder dan ik van elektra maar wisten alles met het team op te lossen. Als je weet dat zo'n groothandel een ruime 200.000 artikelen op voorraad heeft dan is het lastig om alles te weten. In mijn zaak ijzerwaren en gereedschapen had ik een 90000 artikelen op voorraad maar we leverden veel meer. Groothandels als wurth hebben makkelijk 250000 of meer in de catalogus staan evenals sainitairgroothandels. Ja ik weet van veel weinig maar wel waar ik die ontbrekende kennis vandaan kon halen.
Gelukkig hebben we nu dit forum waar we met zijn alle kunnen bijdragen met het oplossen van problemen ook van niet hout gerelateerde problemen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.