A
Top je uitgebreide verhaal. Dankt!
Als je een compressor en verfspuit neemt zit je zo al aan 1000 euro. Voormij is het vooral ruimte gebrek. Ik had al naar de Wagner 117 pro gekeken. Ze verven er vooral latex mee. Ik zou er vooral lakken en PU mee gaat verven. Wat ik me dan afvraag, blijft er dan niet heel veel in de machine achter?
Voor lakken en P.U., EVS, ga ik ervan uit dat het bedoeld is voor meubelspuiterij? Een fatsoenlijk spuitpistool waar je toch al voortreffelijk werk mee kan leveren heb je toch al vanaf een 150 €. Dynagun, Spraygun (ongeveer 180 €), Anest Iwata 400 W (450 €). Persoonlijk nooit problemen mee gehad.
Een compressor kan je eventueel ook tweedehands vinden waarop garantie wordt gegeven.
Een airless is het overwegen waard wanneer u steeds grote werken dient uit te voeren. Het reinigen of doorspoelen vraagt ook iets meer tijd bij beëindiging van het werk.
Met compressor is enkel het reinigen van uw spuitpistool met beker van toepassing en eventueel uw maatbeker. Dit is snel gebeurd.
Heeft iemand ervaring met de wagner pro 117 of vergelijkbaar? Ik heb binnenkort een volledige woning nieuwe ramen en deuren, en binnendeuren+kozijnen te spuiten. Dit alles zal met watergedragen lak gespoten gaan worden.
Ik wil hoofdzakelijk meubels,deuren, keuken etc verven.
Ik heb even gegoogled op Dynagun, Spraygun maar kan echt helemaal niks vinden. Ik heb echt geen ruimte voor een compressor die ca 200l per minuut kan leveren wat dat zijn toch wel joekels. Daarom kijk ik naar airless.
Beste,
Ik lees hier, helaas, driewerf helaas, heel wat verhalen over het spuiten van meubels. Zelf kom ik uit de meubel industrie, en mijn vak was de "meubelspuiterij". Vooreerst zou ik opteren om industriële meubelverf te gebruiken. Akzo Nobel bv heeft dit in zijn gamma. Spuittechniek exact beschrijven is wat vrij moeilijk zoals hier iemand beschreef. Een compressor van 100 liter met 8 bar, en een constante spuitdruk tussen de 2,5 en 4 druk, is vrij voldoende. Een devillbis spuitpistool is vrij duur. U kan opteren voor een pistool van mindere kwaliteit maar zeker niet slecht. Iwata bv. met een naald van 1.8.
Om bv MDF te spuiten en van lak te voorzien doe ik de volgende bewerkingen :
- Isolatielaag, schuurbaar na ongeveer 30 minuten.
- Plamuurlaag. (Voor MDF van mindere kwaliteit, een extra vullende plamuur gebruiken) M.a.w. beter vulbaar. (droogtijd respecteren, een naargelang de werkomgeving en temperatuur, normaal schuurbaar na 1 uur) Jawel, we spreken over industriële produkten.
- Vervolgens uw lakkleur
En dan hebt u de keuze of u al dan niet een vernis gebruikt dewelke in verschillende gradaties bestaat. Van potmat, satin, glanzend en verder.
De spuittechniek :
Voor een beginneling is het aangewezen om uw stukken platliggend te spuiten. Van links naar rechts met vaste hand met niet zwaaiende bewegingen en vervolgens van rechts naar links. De banen, zoals wij het noemen in het vakjargon, iets overlappend. Steeds van u wegwerkend. Waarom? De spuitnevel die u creëert, zal met de volgende laag overdekkend werken. Vervolgens werkt u kruiselings.
Ik vervolg zo dadelijk mijn bericht....
Marco, bedankt voor al u uitleg. Ik lees aandachtig mee.
Heeft u soms voorbeeld namen van producten die u aanraad voor het spuiten van MDF voor kleine meubels.
Welke isolatielaag, plamuur en lak?
Ik heb al gezien dat u verwijst naar de producten van Akzo Nobel, maar die zijn niet altijd makkelijk te vinden als particulier.
Liefst natuurlijk zo kras bestendig mogelijk. Maar het hoeft zeker niet beter te zijn dan degelijke kwaliteit meubels.
Wat denkt u van watergebaseerde PU lak als deze:
http://www.caparol.be/producten/gro...k-waterverdunbaar/capacryl-aqua-pu-satin.html
Ik heb deze eens gerold op een groot oppervlak (moest niet echt mooi afgewerkt zijn) en dit was verrassend kras vast.
Al kon ik niet direct vergelijken met andere lakken. Het water gebaseerde aspect is voor de hobbyist thuis wel mooi meegenomen vind ik.
Weinig geurhinder, makkelijk op te kuisen en bij het gebruik van een ademhalingsmasker relatief "gezond".
2 componenten (PU) lakken geven toch wel een zeer sterke geur af, welke ook nog eens heel giftig is ivm isocianten e.d.,
daartegen is een gewoon ademhalingsmasker eigenlijk al niet meer bestendig heb ik gelezen.
Gelukkig ben ik van uit België en Mechelen is niet zo ver. We zullen daar eens gaan horen. Bedankt.
Vanaf hier gaat het mis. Nu zit je in het professioneel segment en dan schiet de prijs omhoog.
Als bij de jijbuis videos van de woodworking magazines dan is Apollo POWER/Precision 5 wat ze als benchmark gebruiken. Dit dan wel het topmodel. Wat van heel laag viscose tot heel hoog viscose (Latex, polyester) nevelarm kan spuiten. En dat ik eigenlijk wat je wil. Met accessoires die je nodig hebt zoals een schoonmaakset en alle naalden ben je 2400 euro incl. BTW kwijt. Misschien wil je het dan toch maar niet.
Dan kan je wat terug in vermogen zodat je tot maximaal watergedragen laken kan spuiten ((bijna) onverdund). Maar dan zit je ook nog op ca 1800 euro.
Gelukkig ben ik van uit België en Mechelen is niet zo ver. We zullen daar eens gaan horen. Bedankt.
Beste,
Ik begrijp niet dat u aan de prijs van 1.800 euro komt.
Twee zaken :
Ik ben even gaan grasduinen voor een compressor Brown 100, 3 Kw, 8 bar. Nieuwprijs 559 euro...
Ik informeerde naar de nieuwprijs van het spuitpistool Iwata W 400, 1.8. Prijs 460 euro...
Inclusief reiniging set. Momenteel is er een promotie lopende van drie spuitpistolen in koffer, uiteraard van het merk Iwata, waaronder de Iwata W 400. Prijs voor deze drie spuitpistolen, inclusief BTW, 900 euro.
Wanneer ik het bedrag van compressor en 1ste spuitpistool W400 samen tel, kom ik op een bedrag van 1.019 euro, inclusief btw. Ik begrijp echter niet dat u op een bedrag komt van inclusief 2.400 euro.
De compressor en het spuitpistool waarover ik u adviseer, doet bij mij al minstens 16 jaar dienst. Zonder enig probleem, behoudens, regelmatig luchtfiltertje reinigen. Ik kan u meedelen, EVS, dat ik zowel watergedragen, solvent als allerlei P.U. gebruik. Behoudens uw probleem van plaatsgebrek, als tevens het merkelijk prijsverschil dat u opmerkt, zie ik persoonlijk geen enkel probleem.
Ik kan u bv doorverwijzen naar de heer Guy Marquenie van de firma BCA, Benelux Coating Applications. Tel vanuit Nederland 0032 2 581.04.04
Deze firma zal u perfect kunnen en willen informeren wat spuitpistolen betreft. Ik probeer enkel advies te geven en forumgebruikers te helpen wat binnen mijn mogelijkheden ligt.
Vanuit mijn beroepservaring zie ik ook op allerlei YouTube filmpjes merkwaardige zaken die ik als spuiter niet zou handteren qua techniek. Ook dit zal ik in een later stadium trachten te weerleggen. Om eenvoudige redenen, dat sommige voorbeelden van techniek een nefaste invloed kan hebben op de eindafwerking. Het is absoluut niet mijn zienswijze of betrachting om iemand werk af te keuren of te bekritiseren. Integendeel zelfs. Maar een foutief leerproces kan ik voor een leerling moeilijk aanvaarden wanneer ze dan nog in het openbaar verschijnen waar men geen controle op heeft. We kunnen helaas niet voorkomen dat via het world wide web dikwijls de onzinnigste verhalen verschijnen. Zelfs tegen wetenschappelijke onderzoeken in. Begrijpe wie kan...hoewel ik mij nu op een zeer ander gebied waag. Mogelijks ben ik wat te kritisch maar probeer toch mijn standpunten te funderen.
Wat niet wegneemt, dat ik één der laatste berichten van een forumgebruiker ivm water gedragen coatings ten volle kan bijtreden.
Ik heb de beschikking over een verwarmde spuitcabine en werk zowel met airless, airmix, hot airless als HLVP en een "gewone bovenbeker" . Spuiten is een kwestie van veel doen en nog veel meer over doen.... Apparatuur keuze is afhankelijk van grootte object, gebruikte materialen en ondergrond. Een topresultaat halen in een garage of schuur is vrijwel onmogelijk, neem dat maar van mij aan.. Voor polijsten ( kan eigenlijk alleen bij hoogglans afwerking) gebruik ik een systeem van 3M; Kost minstens net zoveel tijd en energie als het complete spuitwerk zelf. De techniek van het polijsten vergt behoorlijk wat oefening en kunde, wil je tenminste meubelkwaliteit halen. In de autobranche liggen de toleranties wat dat betreft zelfs nog ruimer... Kortom; zonder ervaring, een geconditioneerde ruimte, de goede apparatuur en kennis van materialen én ervaring is het een heel avontuur...
Beste Marco,
Ik kom zo aan 1800 Euro:
Apollo/ASI POWER 3 1099
reinigingset 50
50 stuks verffilter (paint strainer) 7.5
Apollo viscositeitsmeter Zahn 2 25
Naaldenset 289
Totaal + BTW 1779.305
Ik waareer heel erg je advies. Maar graag met uitgangspunt ik heb echt geen ruimte voor een compressor. Zelfs niet in de kruipruimte. Dus nee ik heb echt geen ruimte voor een compressor. Hoe graag ik een goede compressor zou willen hebben ik heb er helaas geen ruimte voor. Daarom heb ik gekeken naar goede alternatieven.