Eruit, want anders worden de domino's niet warm (de magnetron verwarmt vocht, niet per se droog materiaal). Ook zal een vochtig houtje dat warm wordt vocht afgeven aan een verder droge omgeving.In de magnetron? gaat er dan vocht uit of er in?
Domino's zijn vziw niet van pulp gemaakt, je ziet de houtnerf lopen.Is hetzelfde met koekjes. Die zijn ook van geperste pulp gemaakt. Als ik verbinders van hardhout maak, heb ik nooit dit soort problemen.
Da's een wijdverbreid misverstand, dat magetronstraling (radiogolven met een bepaalde golflengte) specifiek water verwarmen. De golflengte van een magnetron exciteert willekeurige moleculaire rotatiefrequenties, en verwarmt daardoor alles wat je in het pad van de straling zet. Sommige materialen reageren sterker dan andere, maar alle moleculen met een dipool worden opgewarmd door de microgolfstraling. Zie ook Microwave oven - WikipediaEruit, want anders worden de domino's niet warm (de magnetron verwarmt vocht, niet per se droog materiaal). Ook zal een vochtig houtje dat warm wordt vocht afgeven aan een verder droge omgeving.
Grappig, dank weer wat geleerd.Da's een wijdverbreid misverstand, dat magetronstraling (radiogolven met een bepaalde golflengte) specifiek water verwarmen. De golflengte van een magnetron exciteert willekeurige moleculaire rotatiefrequenties, en verwarmt daardoor alles wat je in het pad van de straling zet. Sommige materialen reageren sterker dan andere, maar alle moleculen met een dipool worden opgewarmd door de microgolfstraling. Zie ook Microwave oven - Wikipedia
Ik heb nu denk ik een 8-tal jaar een DF500 in gebruik, het blijft mijn favoriete 'kleine' machine. Nog nooit een mankement vertoont, al in enorm veel projecten gebruikt, heel precies, snel, repetitief,... Ik kan er letterlijk geen slecht woord over zeggen. Qua ergonomie is het handvat van de 700 beter, maar verder...Ik zit een beetje op de wipstoel om een Festool Domino machine te kopen, dus wel een interessant topic.
InderdaadIk sluit me gehaal aan bij wat @Petrolhead schrijft.
Mocht je inderdaad voor een DF500 (of 700) gaan, dan kan ik je aanraden om een setje domino's, waarvan je de uitstekende ribbel aan de zijkanten hebt geschaafd, apart te houden. Normale domino's gaan namelijk nogal stroef uit de freesgaten. Bij het testen van je constructie, dus voordat je gaat lijmen, is dat nogal hinderlijk. Daarom heb ik altijd een setje, zichtbaar gemarkeerde, domino's die daar geen last van hebben in een bakje apart klaar staan. Dat maakt een mock-up echt veel fijner om te doen.
Als je doelt op mijn opmerking over hoe een magnetron werkt: nee, niet goed samengevat. Hoewel magnetronstraling niet 'specifiek' op water werkt is water, als polair molecuul wel vatbaar voor temperatuursverhoging door magnetronstraling, en zelfs als dat niet het geval was dan zou verhitting van andere onderdelen het water in (in dit geval) een domino verwarmen, en laten verdampen. Dus je zou wel degelijk natte dominos kunnen drogen in een magnetron. Overigens zou ik za dan liever gewoon in een oven leggen - snel verhitting van een echt natte domino in een magetron zou mogelijk tot 'exploderen' van die domino kunnen leiden? Is wellicht niet een heel groot risico, maar zeker niet verwaarloosbaar...Dus magnetron is geen optie en je moet nadenken over de opslag van de domino's, deuvels, lamello's en koekjes.
Niet in de badkamer, maar in een afgesloten bak of iets dergelijks.
Wellicht is poffen culinair een betere term dan exploderen?Als je doelt op mijn opmerking over hoe een magnetron werkt: nee, niet goed samengevat. Hoewel magnetronstraling niet 'specifiek' op water werkt is water, als polair molecuul wel vatbaar voor temperatuursverhoging door magnetronstraling, en zelfs als dat niet het geval was dan zou verhitting van andere onderdelen het water in (in dit geval) een domino verwarmen, en laten verdampen. Dus je zou wel degelijk natte dominos kunnen drogen in een magnetron. Overigens zou ik za dan liever gewoon in een oven leggen - snel verhitting van een echt natte domino in een magetron zou mogelijk tot 'exploderen' van die domino kunnen leiden? Is wellicht niet een heel groot risico, maar zeker niet verwaarloosbaar...