Zelf domino's maken

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.640
3.332
Is hetzelfde met koekjes. Die zijn ook van geperste pulp gemaakt. Als ik verbinders van hardhout maak, heb ik nooit dit soort problemen.

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
406
153
Zuid Holland
Is hetzelfde met koekjes. Die zijn ook van geperste pulp gemaakt. Als ik verbinders van hardhout maak, heb ik nooit dit soort problemen.
Domino's zijn vziw niet van pulp gemaakt, je ziet de houtnerf lopen.
ik woon vlak bij zee, toch vrij vochtig en de domino's liggen in een ongeisoleerde schuur. Nog nooit behoefte gehad om ze te verwarmen oid.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.906
911
Enschede
ingoogni.nl
Ik heb me wel eens afgevraagd hoe ze dat patroon aan de platte kanten er in krijgen. Ik kan me voorstellen dat dat er tussen twee geprofileerde stalen walsen in geperst wordt, preegen, embossen. De proef op de som zou zijn om een domino in een glas water laten drijven.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.170
1.120
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Eruit, want anders worden de domino's niet warm (de magnetron verwarmt vocht, niet per se droog materiaal). Ook zal een vochtig houtje dat warm wordt vocht afgeven aan een verder droge omgeving.
Da's een wijdverbreid misverstand, dat magetronstraling (radiogolven met een bepaalde golflengte) specifiek water verwarmen. De golflengte van een magnetron exciteert willekeurige moleculaire rotatiefrequenties, en verwarmt daardoor alles wat je in het pad van de straling zet. Sommige materialen reageren sterker dan andere, maar alle moleculen met een dipool worden opgewarmd door de microgolfstraling. Zie ook Microwave oven - Wikipedia

Dus magnetron is geen optie en je moet nadenken over de opslag van de domino's, deuvels, lamello's en koekjes.
Niet in de badkamer, maar in een afgesloten bak of iets dergelijks.

Is dit correct samengevat?

Het zelf maken kan leuk en kostenbesparend zijn, hoewel een freesbit ook geld kost wat moet worden afgewogen.
Voor mij persoonlijk denk ik dat ik stokken gaat kopen, die van Festool of die in mijn eerdere post.
Ik gebruik dit niet zoveel en puur hobby matig.
Wat ik kan voorstellen als je er heel veel van gebruikt dat het dan interessant kan zijn om de stokken te maken, aan de andere kant als je het veel gebruikt zakelijk, dan kan je het ook in de opdracht berekenen denk ik.

Ik zit een beetje op de wipstoel om een Festool Domino machine te kopen, dus wel een interessant topic.

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
406
153
Zuid Holland
Da's een wijdverbreid misverstand, dat magetronstraling (radiogolven met een bepaalde golflengte) specifiek water verwarmen. De golflengte van een magnetron exciteert willekeurige moleculaire rotatiefrequenties, en verwarmt daardoor alles wat je in het pad van de straling zet. Sommige materialen reageren sterker dan andere, maar alle moleculen met een dipool worden opgewarmd door de microgolfstraling. Zie ook Microwave oven - Wikipedia
Grappig, dank weer wat geleerd.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.