Ik had zo'n filmpje gezien van een persoon die een test deed met een gladde pen gat verbinding en met domino die niet glad waren. Door het niet gladde kreeg je een betere lijm verdeling en uiteindelijk ook een sterkere verbinding.
Een langere tijd geleden heb ik iets gezien over dat ze ook geperst zijn waardoor ze lichtjes uitzetten door het vocht in de lijm.
Dit schrijft GPT er over:
Zelfgemaakte domino’s van resthout zullen
niet dezelfde sterkte hebben als de originele Festool Domino’s. Dit komt door meerdere factoren:
- Geperst hout – Festool Domino’s zijn onder hoge druk geperst, waardoor ze een hogere dichtheid hebben en beter uitzetten door de lijm. Zelfgemaakte domino’s uit massief hout missen dit effect.
- Houtvezelrichting – Festool Domino’s zijn zo gemaakt dat de houtvezels optimaal de krachten verdelen. Zelfgesneden domino’s uit resthout kunnen verkeerde vezelrichtingen hebben, waardoor ze zwakker kunnen zijn of makkelijker breken.
- Ribbels voor lijmverdeling – De geribbelde structuur van Festool Domino’s zorgt voor een betere verdeling van de lijm en voorkomt luchtinsluitingen. Zelfgemaakte domino’s zijn vaak glad, waardoor de lijm minder goed verdeeld wordt.
- Uitzettend effect – Omdat Festool Domino’s vocht opnemen en licht uitzetten, vullen ze de sleuf beter en zorgen ze voor een super strakke passing. Zelfgemaakte domino’s hebben dat niet altijd, zeker als het hout niet goed droog is of een andere dichtheid heeft.
Wil je zelf domino’s maken, dan is dat prima voor
lichte toepassingen, maar voor echt sterke constructies (zoals meubels of kozijnen) zijn de originele
Festool Domino’s gewoon een stuk betrouwbaarder.
Deze stokken kwam ik tegen, die lijken mij ook wel goed denk ik.