Zaagtafel voor hobbyist

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Hallo,

Ik ben op zoek naar een zaagtafel, ik heb er nog geen. Aller eerst wil ik zeggen dat ik hier al meerdere topics heb gelezen over zaagtafels maar ben op zoek naar wat 'advies op maat'.

Ik ben een hobbyist die op zolder nachtkastjes, tv meubel, boekenkasten enzo maakt. Tot nu toe heb ik een bovenfrees, invalzaag, afkortzaag, stofzuiger, lamellenfrees, schuurmachines en schroefmachine, allemaal van Makita op de invalzaag na. De afkortzaag gebruik ik momenteel om mijn meubels 45 graden te zagen maar ik merk dat dat toch niet 100% nauwkeurig is waardoor ik af en toe wat kiertjes heb bij mijn hoeken. Dat wil ik uiteraard niet en zit er daarom om te denken om een tafelzaag aan te schaffen. Echter, ik weet niet welke.

Ik heb maar weinig ruimte boven.

20210307_171618.jpg

Voor dit tafeltje waar mijn afkortzaag op staat heb ik een zelfgemaakte werkbank op wielen staan van +- 1.5 meter lang. Mijn ruimte is een meter of 4 breed maar heeft wel een schuin dak. Heb geen vrije ruimte meer tegen een meer aan om iets neer te zetten. Dat ding rechts is een groot zeil vanaf het plafond tot aan de grond om de zolder te scheiden van de wasruimte. Dat heb ik tijdelijk neergehangen omdat ik op termijn ooit 2 kamers wil maken van de zolder. Lang verhaal kort, een zolder is uiteraard ideaal maar dat is de enige oplossing.

Mijn tafelzaag moet dus enigsinds klein zijn of te verwerken zijn in mijn werkbank. Mogelijk dat ik hem af en toe verplaats naar de grond als ik wat ruimte nodig heb dus moet wel in mijn eentje te verplaatsen zijn. Tenzij ik hem dus vast zet in mijn werkbank. Daarnaast hebben de buren geen last van geluid maar mijn vriendin wel (de trap is open dus alles echoed omlaag. Het is een standaard rijtjeshuis met 3 etages).

Mijn oog viel als eerste op de Makita 100MLT100N (rond de 500 is mijn budget denk ik) maar die is wel erg zwaar. Ook las ik in de topics hier dat die qua kwaliteit een klein beetje tegenvalt. Daar werd een DeWalt dan weer aangeraden maar die produceert dan weer meer dB dan de Makita. Is wel een stuk lichter. Belangrijk is (uiteraard) de aanslag en dat die op 45% max 3 cm kan zagen. Ik ga zelf een crosscut slee maken.

Wat zouden jullie mij aanraden gegeven mijn omstandigheden?

Bedankt!
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
201
83
Rijswijk
Zelf heb ik een DWE7492. Deze bevalt zeer goed.
Hier op het forum is men over het algemeen meer te spreken over de Dewalt zaagtafels binnen deze prijsklasse.

Lawaai maken ze allebei. Dus bestel er maar gehoorbescherming bij (ook voor je vriendin :cool: )
 

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Zelf heb ik een DWE7492. Deze bevalt zeer goed.
Hier op het forum is men over het algemeen meer te spreken over de Dewalt zaagtafels binnen deze prijsklasse.

Lawaai maken ze allebei. Dus bestel er maar gehoorbescherming bij (ook voor je vriendin :cool: )
Ja gehoorbescherming heb ik al, mijn afkortzaag maakt ook een herrie :) Heb voor mijn vriendin ook al gekocht :D
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Misschien is een MFT in combinatie met een liniaal wel een praktischer oplossing. Ik heb op het moment de GTS10XC van mijn broer in de garage staan, en dat is nu een aardige sta-in-de-weg bij het opknappen van de tuin.
Ik zou bij het zoeken van een zaag ook heel goed naar de stofafzuiging kijken, anders kun je straks in de tuin slapen omdat alles onder het stof zit:)
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Alle grote merken zoals Bosch, Makita, DeWalt, Milwaukee, Metabo hebben vergelijkbare tafelzagen, welke redelijk compact zijn.
Ik had een Metabo. Na een uitgebrande motor kwam er een HBM. Na een paar jaar ellende kon ik een DeWalt 7492 overnemen. Deze springt er uit door de grote zaagbreedte van 83 cm. En een hele fijne verstelling en makkelijk spouwmessen wisselen. Dus ik durf je de DeWalt van harte aan te bevelen.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik zou aanraden om je afkortzaag eens te “tunen” (opnieuw af te stellen) als het enkel is om dat je iets onder 45 graden wilt zagen.

Verder zou ik zelf misschien wel geen Dewalt op de zolder willen gebruiken ivm geluidsoverlast.
 

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Ik heb zelf een DeWalt 7485. De voordelen van de 7592, maar ook: nette groot, niet te zwaar. En, inderdaad, niet te stil ;)
Meegeleverde verstekaanslag mag je meteen weggooien - maar dat geldt voor alle machines in deze prijsklasse dacht ik.
Blad op 45 graden zetten gaat niet met een wiel helaas en is soms wat prutsen...
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik heb zelf een DeWalt 7485. De voordelen van de 7592, maar ook: nette groot, niet te zwaar. En, inderdaad, niet te stil ;)
Meegeleverde verstekaanslag mag je meteen weggooien - maar dat geldt voor alle machines in deze prijsklasse dacht ik.
Blad op 45 graden zetten gaat niet met een wiel helaas en is soms wat prutsen...

Een Incra (of andere) goede verstekaanslag/geleider doet hier wonderen.
Verticaal is een Wixey miter gauge aan te bevelen.

Heel ander verhaal, in een andere thread ging het laatst over de Bridgecity jointmaker, een “handzaagtafel”, heel stil, buiten budget :)
 

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Ik zou aanraden om je afkortzaag eens te “tunen” (opnieuw af te stellen) als het enkel is om dat je iets onder 45 graden wilt zagen.

Verder zou ik zelf misschien wel geen Dewalt op de zolder willen gebruiken ivm geluidsoverlast.
Heb die goed ingesteld maar volgens mij zeg ik het verkeerd. Ik bedoel niet verstek maar het blad in 45 graden. De verstekaanslag op de tafelzaag is niet belangrijk, alleen dat het blad goed 45 graden gaat en dat de haakse aanslag goed instelbaar is.

Wil er ook gewoon planken mee kunnen schulpen om snijplanken enzo te maken. Dat is met een tafelzaag natuurlijk veel simpeler dan met een andere machine.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Misschien is een MFT in combinatie met een liniaal wel een praktischer oplossing. Ik heb op het moment de GTS10XC van mijn broer in de garage staan, en dat is nu een aardige sta-in-de-weg bij het opknappen van de tuin.
Ik zou bij het zoeken van een zaag ook heel goed naar de stofafzuiging kijken, anders kun je straks in de tuin slapen omdat alles onder het stof zit:)
Stofafzuiging heb ik wel goed geregeld, in ieder geval de verspreiding van stof. Daarvoor is dat grote zeil ook wat er hangt.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik weet niet of er echt een plek is de meeste Makita/Dewalts worden online verkocht. Datgezegd zijn ze er vast. Je maakt ook best kans dat je bij iemand van het forum terecht kunt om eens even te kijken.

Kruis gereedschappen voert Dewalt en makita en zit in Rotterdam maar de winkel zal misschien (nog) niet open zijn.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Volgens mij, kan je met een goed getunede invalzaag en liniaal minstens net zo nauwkeurig zagen als met de genoemde zaagtafels. Zeker icm een MFT en de verschillende hulpstukken die op de markt zijn.

Aan de andere kant kan je, wanneer je kiest voor een tafelzaag, waarschijnlijk je afkortzaag de deur uit doen. Net als jij had ik ook eerste een afkortzaag en kocht daarna pas de tafelzaag, toen de laatste er was (en ik "table saw sled" had gemaakt) werd de afkortzaag al heel snel een stof producerende sta in de weg.

De vraag welke tafelzaag, blijft een lastige/persoonlijke. Maar kijkend naar de reviews lijkt de DeWalt zeker geen slechte keuze (al heb ik daar zelf geen ervaring mee). Voor mij was de juiste tafelzaag een lange reis die begon bij een delta (troep), naar elektra beckum pk255 ('ok'), naar een kity combi (degelijk, maar niet voor mij), naar een hammer (zeer tevreden mee!).

Maar wellicht is dat wel een tip, ga bij diverse leden kijken en probeer de zagen uit. Probeer ze vervolgens tweedehands te kopen zodat je ze (met weinig verlies) weer kan verkopen als blijkt dat het toch niet is wat je zoekt.

Succes!
 

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Ik weet niet of er echt een plek is de meeste Makita/Dewalts worden online verkocht. Datgezegd zijn ze er vast. Je maakt ook best kans dat je bij iemand van het forum terecht kunt om eens even te kijken.

Kruis gereedschappen voert Dewalt en makita en zit in Rotterdam maar de winkel zal misschien (nog) niet open zijn.
Goede tip, waar kan ik zo´n oproep plaatsen op dit forum? Of lezen er hier mensen mee die een DeWalt7485, Makita MLT100 of een BOSCH BLAUW GTS 635-216 hebben waar ik binnenkort een keertje langs kan komen om te komen kijken? Woon in omgeving Schiphol maar wil best een uurtje rijden.
 

WillemWoodWorker

Actieve deelnemer
29 sep 2019
40
6
Mijn tip is al langsgekomen. MFT met een goede invalzaag en wat toebehoren. Ik neem aandacht je de filmpjes van Peter Millard kent? Daar heb ik heel veel van geleerd.
 

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Goede tip, waar kan ik zo´n oproep plaatsen op dit forum? Of lezen er hier mensen mee die een DeWalt7485, Makita MLT100 of een BOSCH BLAUW GTS 635-216 hebben waar ik binnenkort een keertje langs kan komen om te komen kijken? Woon in omgeving Schiphol maar wil best een uurtje rijden.
In Amersfoort mag je een DeWalt 7485 bezichtigen als je wilt; stuur maar pb!
 

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
In Amersfoort mag je een DeWalt 7485 bezichtigen als je wilt; stuur maar pb!
Was daar gek genoeg vandaag nog, had ik het maar eerder gevraagd.. Zal eens kijken of ik daar binnenkort heen kan, in ieder geval bedankt voor het aanbod. Is er ook iemand met een Makita waar ik langs zou kunnen komen om wat houtsnedes uit te testen (met eigen hout uiteraard)?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.