zaagmachine voor beginner

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Waterpas is inderdaad niet nodig (ongeveer recht zou wel handig zijn, al is het maar dat als je er iets op legt het er niet meteen vanaf rolt/schuift).
Het is wel belangrijk dat alle 4 de hoeken of pootjes op de grond / het onderstel rusten en de machine dus stevig staat en niet wiebelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Zolang je het hout niet tegen de helling op hoeft te duwen is het niet kritisch :)
Ik ben nu een een tijdje bezig , maar de langsgeleider wijkt zeker 3 mm schuin naar boven af. Ik probeer dit op te lossen maar het boekje zegt er niets over heeft iemand een idee hoe dit op te lossen.
 

Bijlagen

  • 95C07F73-43D3-4495-8086-5B9C338AA06E.jpeg
    95C07F73-43D3-4495-8086-5B9C338AA06E.jpeg
    59 KB · Weergaven: 92
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben nu een een tijdje bezig , maar de langsgeleider wijkt zeker 3 mm schuin naar boven af. Ik probeer dit op te lossen maar het boekje zegt er niets over heeft iemand een idee hoe dit op te lossen.
als de langsgeleider op de lat waar de afmetingen op staan zit, kijk dan of je die lat kan verstellen
die 3 mm op het einde is een uitvergroting van de fout die op de dwarse lat zit
algemeen: een langsgeleider die slechts op 1 punt vast staat, is om problemen vragen
als daar speling op zit dan zaag je scheef
maw zet op het losse einde een klem
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Ik denk dat je eerst je langsgeleider los moet zetten, dan de inbussen bovenop wat losdraaien.
Dan kan je vermoedelijk de langsgeleider wat stellen.
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Ik denk dat je eerst je langsgeleider los moet zetten, dan de inbussen bovenop wat losdraaien.
Dan kan je vermoedelijk de langsgeleider wat stellen.
Ik denk dat je eerst je langsgeleider los moet zetten, dan de inbussen bovenop wat losdraaien.
Dan kan je vermoedelijk de langsgeleider wat stellen.
Je hebt helemaal gelijk. Ik had het al eerder geprobeerd maar uit voorzichtigheid niet vergenoeg open geschroefd. Ik heb nog wat aanvullende vragen, die ik per probleem aan jullie zal voorleggen. ik zal als ik alles in beeld heb een you tube video maken en een link hier op het forum plaatsen.


Een andere onduidelijkheid is.
  • Op de geleider staan de maten voor de langsgeleider. Daar staan twee maten op. Een voor de cm voor links en rechts, maar waarvoor dient de tweede maat die er boven staat is weet ik niet. Ook zie ik rood metalen puntje waarvoor deze dient is mij ook een raadsel zie foto. Heeft iemand hier inzicht in.
 

Bijlagen

  • 8C17B005-FD62-48F0-8648-3173466A99B9.jpeg
    8C17B005-FD62-48F0-8648-3173466A99B9.jpeg
    77,4 KB · Weergaven: 56
  • 19F4D5A0-027E-44C0-BEFA-BCE0332D821B.jpeg
    19F4D5A0-027E-44C0-BEFA-BCE0332D821B.jpeg
    81,2 KB · Weergaven: 53

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Welke zaagtafel heb je nu gekocht?

Volgens mij (als het net zo werkt als bij mijn Bosch) kun je de langsgeleider uiterst rechts tegen de aanslag zetten en daarna de tafelverbreding uittrekken en dan op de tweede maatverdeling aflezen. Voor maten boven de 30 cm zet je dus eerst de langsgeleider in de uiterste stand en daarna beweeg je de tafelverbreding.

Ik gok dat je als je de tafelverbreding gebruikt je af moet lezen mbv het rode puntje. Je zult dit waarschijnlijk nog af moeten stellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Welke zaagtafel heb je nu gekocht?

Volgens mij (als het net zo werkt als bij mijn Bosch) kun je de langsgeleider uiterst rechts tegen de aanslag zetten en daarna de tafelverbreding uittrekken en dan op de tweede maatverdeling aflezen. Voor maten boven de 30 cm zet je dus eerst de langsgeleider in de uiterste stand en daarna beweeg je de tafelverbreding.

Ik gok dat je als je de tafelverbreding gebruikt je af moet lezen mbv het rode puntje. Je zult dit waarschijnlijk nog af moeten stellen.
Welke zaagtafel heb je nu gekocht?

Volgens mij (als het net zo werkt als bij mijn Bosch) kun je de langsgeleider uiterst rechts tegen de aanslag zetten en daarna de tafelverbreding uittrekken en dan op de tweede maatverdeling aflezen. Voor maten boven de 30 cm zet je dus eerst de langsgeleider in de uiterste stand en daarna beweeg je de tafelverbreding.

Ik gok dat je als je de tafelverbreding gebruikt je af moet lezen mbv het rode puntje. Je zult dit waarschijnlijk nog af moeten stellen.
Jochem, je hebt helemaal gelijk dat afstellen van het rode puntje moet ik nog verder uitzoeken maar verder werkt het hetzelfde als bij jouw Bosch. Weer een onduidelijkheid minder. Hier betreft het de HBM 255 mm 9347.
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Ik heb weer een volgende vraag die voor elke beginner vragen kan opleveren. Ik heb de zaagtafel in test staan en laat hem vrij draaien. Nu zie ik door de gleuven dat de motor wat vuur geeft tijdens het draaien. Net als als je wel eens ziet bij een stekker in en uit het stopcontact halen. In het begin rook het zelfs Een lichte brandlucht. Maar nu niet meer. De vraag is is dat een normaal verschijnsel. En heeft iedere zaagtafel dat.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Dat zullen waarschijnlijk de koolborstels zijn, die bij een nieuwe machine nog iets moeten inslijten. In het begin kun je dat wel iets ruiken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
een kleine brandlucht is vrij standaard bij nieuwe machine's
dat is een combinatie van het inslijten van de koolborstels en het vervliegen van de bescherm olie

een vonkje tussen de koolborstels en het anker kan in het begin wat vaker voorkomen als de koolborstels nog niet helemaal de juiste vorm hebben.
(moet wel minder worden na een tijdje gebuik)
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
een kleine brandlucht is vrij standaard bij nieuwe machine's
dat is een combinatie van het inslijten van de koolborstels en het vervliegen van de bescherm olie

een vonkje tussen de koolborstels en het anker kan in het begin wat vaker voorkomen als de koolborstels nog niet helemaal de juiste vorm hebben.
(moet wel minder worden na een tijdje gebuik)
Kijk boertje125 daar hebben we wat aan. bedankt voor je heldere uitleg.
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Beste mensen zoals ik al eerder aangaf wil ik voor mijzelf en voor andere gebruikers een video maken over de HBM zaagtafel 255 mm. Deze video wil ik delen op dit forum. vandaar dat ik nog al wat post.

Nu heb ik een vraag over het spouwmes. Ik heb deze losgemaakt en weer opnieuw bevestigd. Hij zit nu op een andere hoogte dus mijn vraag is. Hoe hoog moet je een spouwmes stellen. Ik kan daar niets op vinden op internet.

Op de fotos zie je hoe ze nu zijn afgesteld. Is dit te hoog, en zitten hier gevaren aan?
 

Bijlagen

  • 166FC8E6-4946-4911-A037-2BDC058E9F19.jpeg
    166FC8E6-4946-4911-A037-2BDC058E9F19.jpeg
    66 KB · Weergaven: 33
  • BA42A8D2-1FFC-41C5-B974-F34315BD3332.jpeg
    BA42A8D2-1FFC-41C5-B974-F34315BD3332.jpeg
    30,7 KB · Weergaven: 26

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Nee, zo hoog is niet erg of gevaarlijk. Ik denk dat je aan het spouwmes een kap kan bevestigen met afzuiging. Je moet even kijken of je kap dan nog wel goed werkt en vrij loopt van je zaagblad.
En het zou kunnen ( kan ik zo niet zien) dat het spouwmes in de tafel helemaal op het uiteinde is bevestigd. Dat is dan niet goed natuurlijk, het moet wel degelijk geklemd worden en niet op maar een klein stukje ' vlees'.

Het spouwmes op ongeveer 1 cm boven het hoogste punt van het zaagblad is prima.
Als je verdekte sneden wil maken, een paar mm onder het hoogste punt van het zaagblad.
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Nee, zo hoog is niet erg of gevaarlijk. Ik denk dat je aan het spouwmes een kap kan bevestigen met afzuiging. Je moet even kijken of je kap dan nog wel goed werkt en vrij loopt van je zaagblad.
En het zou kunnen ( kan ik zo niet zien) dat het spouwmes in de tafel helemaal op het uiteinde is bevestigd. Dat is dan niet goed natuurlijk, het moet wel degelijk geklemd worden en niet op maar een klein stukje ' vlees'.

Het spouwmes op ongeveer 1 cm boven het hoogste punt van het zaagblad is prima.
Als je verdekte sneden wil maken, een paar mm onder het hoogste punt van het zaagblad.
Fijn om te lezen dan is het mij helemaal duidelijk. Dat van die kap heb je helemaal gelijk ik doe er nog wat foto'sA0A176FF-FD0C-4DBB-8D63-044578591E71.jpeg bij dan kun je het zien . Bedankt.
 

Bijlagen

  • 882B93CB-D83D-4804-B82E-71F54BFA70E5.jpeg
    882B93CB-D83D-4804-B82E-71F54BFA70E5.jpeg
    75 KB · Weergaven: 29

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.