zaagmachine voor beginner

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Hallo,
ik sta nu echt op het punt om definitief een zaagtafel te kopen. Ik ga hem wel de kostbare ruimte geven In mijn schuur. Ik hoor vaak HBM zou ik niet doen. Maar ik vind als beginner die niet weet hoe de hobby zich gaat ontwikkelen 600 euro bij baptist is een flinke uitgave voor een mobiel tafelmodel (Erika) die van HBM staat op een onderstel.
ik denk toch aan een zaagtafel van HBM. De 255 mm tafel van €249. Het enige is dat hij in een enkelwandige schuur staat. Dus kans op roest. Maar dat zal die dure ook wel krijgen.

Mijn vraag is wat is er nu zo op tegen om een tafel van HBM te kopen. Ik heb wel het advies gehad dat zaagbladen van goede kwaliteit te nemen (ecotool) dat vond ik wel een goed idee, al denk ik ook wat is er fout aan de bladen van HBM Als beginner. Heeft iemand toevallig een HBM zaagtafel in gebruik of in gebruik gehad. Helaas kan ik geen link van de machine meesturen van HBM lukt niet in de site
 

Bijlagen

  • E6D46A93-C128-41A7-BCDE-83997C09F930.jpeg
    E6D46A93-C128-41A7-BCDE-83997C09F930.jpeg
    68,1 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Het maakt weinig uit of je een beginner of een meer gevorderde houtbewerker bent. Je wil een scherp zaagblad. En dan het liefst een die ook een tijdje scherp blijft. Wat voor jouw een goede keuze is, ligt heel erg aan wat je met de zaagtafel wil gaan doen. Er zit een afkortgeleider bij, maar de ervaring leert, dat je daar niets van moet verwachten. Ook is de tafel links van de zaag erg smal. Dus koop voor het afkorten van hout een afkortzaag. Het zelfde geldt voor plaatmateriaal. Probeer geen hele platen te zagen. Maar als je vooral met kleinere houtjes en plankjes werkt , kan dat prima met zo'n zaagmachine. Volgens mij hoef je je niet erg druk te maken over roest. Het enige zichtbare ijzer is het zaagblad.
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Het maakt weinig uit of je een beginner of een meer gevorderde houtbewerker bent. Je wil een scherp zaagblad. En dan het liefst een die ook een tijdje scherp blijft. Wat voor jouw een goede keuze is, ligt heel erg aan wat je met de zaagtafel wil gaan doen. Er zit een afkortgeleider bij, maar de ervaring leert, dat je daar niets van moet verwachten. Ook is de tafel links van de zaag erg smal. Dus koop voor het afkorten van hout een afkortzaag. Het zelfde geldt voor plaatmateriaal. Probeer geen hele platen te zagen. Maar als je vooral met kleinere houtjes en plankjes werkt , kan dat prima met zo'n zaagmachine. Volgens mij hoef je je niet erg druk te maken over roest. Het enige zichtbare ijzer is het zaagblad.
Bedankt voor je inzicht. Ik heb onlangs een invalzaag gekocht met geleidingsrail en dat gaat ook niet nauwkeurig. Ik elke keer opnieuw instellen en dan wordt het nog onnauwkeuriger Heb ik gemerkt. Maar voor groot plaatmateriaal gaat het voldoende. En is ook nog mobiel. de zaagtafel moet dus een aanvulling zijn op mijn inval zaag. De opmerking van de geleidingsrail had ik niet verwacht bij een zaagtafel. Heb je daar meer informatie over.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Met een invalzaag en rail kan je zeer nauwkeurig werken. Dat je nog niet het gewenste resultaat krijgt, ligt vermoedelijk aan je werkwijze. Als je kan aangeven waar het mis gaat, zijn er op het forum vele gebruikers die je tips kunnen geven, hoe je tot een beter resultaat kunt komen. Een afkortgeleider die niet strak in zijn geleidegroef loopt is voor precisiewerk waardeloos en voor grof werk is de tafel veel te klein.
 

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
103
110
Boechout (Prov. Antwerpen)
Persoonlijk heb ik jaren uitsluitend met een gewone cirkelzaag en een DeWalt afkort/zaagtafel gewerkt. Dit werkte vrij goed, maar uiteindelijk was het verre van precies, doch goed genoeg voor wat tuinmeubelen.

Later heb ik betere machines gekocht, doch mijn cirkelzaag (merk Skill) en DeWalt afkort/zaagtafel worden nog steeds gebruikt (zij het als "would be" invalzaag, tresp. afkortzaag). Beide machientjes heb ik reeds bijna 30 jaar in gebruik en zijn (helaas :devilish:) niet stuk te krijgen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Hangt ook af van je budget. Ik heb zo'n 17 jaar een Metabo gehad, die nieuw 1700 GULDEN kostte. Het model wat jij van HBM toont, lijkt er erg veel op, maar een veel lagere prijs. Mijn ervaringen met HBM zijn over het algemeen zeer positief, hoewel ik voornamelijk metaalbewerkinggereedschap en -machines bij hem koop.
Juist door die lagere prijs was ik genegen om uit gegaan van dat goedkoop duurkoop kan zijn. Of: "Alle waar is naar zijn geld")
Na een paar jaar een zeer zware zaagtafel van HBM te hebben gebruikt (Woog meer dan 120 kilo) van 900 euro, ben ik toch overgestapt naar een DeWalt (7492) Was ik iets meer dan 500 euro voor kwijt (gebruikt) Er zijn zat voorbeelden op het forum hoe die worden ingebouwd in een werkbank.
Ik ben er super tevreden over. LIDL heeft ook een vergelijkbare tafelzaag in het assortiment en die krijgt ook goede reviews PARKSIDE® Tafelcirkelzaag online kopen | LIDL
 
  • Wow
Waarderingen: HenkG

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Zo, nou ga ik je even aan het twijfelen brengen:)
Als ik zo naar de hbm zaagtafel kijk, die jij in gedachte heb, dan denk ik te zien dat de sleuf (miterslot in goed Engels) waar de afkortgeleider in loopt niet standaard is. De meegeleverde afkortgeleiders zijn altijd waardeloos, ook van dewalt, makita of metabo, dus je wilt al gauw een betere. Maar dan moet die wel passen. Een puntje van aandacht dus.
Verder lijkt het me een aardige machine. Er is altijd baas boven baas, zo is het ook nogeens een keer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Met een invalzaag en rail kan je zeer nauwkeurig werken. Dat je nog niet het gewenste resultaat krijgt, ligt vermoedelijk aan je werkwijze. Als je kan aangeven waar het mis gaat, zijn er op het forum vele gebruikers die je tips kunnen geven, hoe je tot een beter resultaat kunt komen. Een afkortgeleider die niet strak in zijn geleidegroef loopt is voor precisiewerk waardeloos en voor grof werk is de tafel veel te klein.
Apart dat je dit naar voren haalt . Ik heb dat ding een goede maand HBM €99 ik had geen inzicht dus ik gelijk zagen in hout. De anti sprinterand vloog om mijn oren. De anti splinterrand was niet meer overal strak. Later kwam ik er achter dat de machine inderdaad strak in de geleider kon staan, en ik eerst de strip los er af moest zagen. . Bij 45 graden valt hij om uit de rail dat schijnt normaal te zijn bij deze machine. Nu kijk ik hoe het zaagblad op mijn werkstuk valt, en zet ik de machine met de stelschroeven licht aan in de rail. Dat gaat redelijk. Maar heel veel handelingen.

Het voordeel van een zaagtafel lijkt mij even de geleider naar het zaagblad meten en je hebt je maat. Of zie ik dat verkeert. Ik zie nog even niet waarom een geleider problemen kan geven. Je hout zet je toch tegen de geleider en die staat vast.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Apart dat je dit naar voren haalt . Ik heb dat ding een goede maand HBM €99 ik had geen inzicht dus ik gelijk zagen in hout. De anti sprinterand vloog om mijn oren. De anti splinterrand was niet meer overal strak. Later kwam ik er achter dat de machine inderdaad strak in de geleider kon staan, en ik eerst de strip los er af moest zagen. . Bij 45 graden valt hij om uit de rail dat schijnt normaal te zijn bij deze machine. Nu kijk ik hoe het zaagblad op mijn werkstuk valt, en zet ik de machine met de stelschroeven licht aan in de rail. Dat gaat redelijk. Maar heel veel handelingen.
Een apparaat van 99 euro is niet te vergelijken met een Makita of Festool van een meervoudige prijs
Het voordeel van een zaagtafel lijkt mij even de geleider naar het zaagblad meten en je hebt je maat. Of zie ik dat verkeert. Ik zie nog even niet waarom een geleider problemen kan geven. Je hout zet je toch tegen de geleider en die staat vast. We hebben het over de dwarsgeleider. Die zit nooit lekker spelingsvrij in de geleide-sleuven. Maakt niet uit welke prijsklasse van zaagtafel. Er zijn goede geleiders te koop, maar die zijn voor 19 millimeter sleuven. Mijn HBM had bijvoorbeeld maar 16 mm sleuven.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het voordeel van een zaagtafel lijkt mij even de geleider naar het zaagblad meten en je hebt je maat. Of zie ik dat verkeert. Ik zie nog even niet waarom een geleider problemen kan geven. Je hout zet je toch tegen de geleider en die staat vast.

Vergelijkbaar met HBM qua kwaliteit/nauwkeurigheid, maar wel een verlengde tafel en veel vermogen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Een goede dwars geleider is deze. Is ook te koop zonder de grote dwarsbalk. Dan is ie 50 euro
Ik gebruik mijn dwarsslede bijna niet meer. Ik had hem al op mijn HBM, met 16 mm sleuven. Daarvoor had ik een nieuwe geleidestrip gemaakt. (Handig als metaalbewerken eigenlijk ook je hobby is)
Ik durf te garanderen dat je daar geen spijt van krijgt!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
De afkortgeleider van mijn wadkin is toevallig wel heel precies, maar omdat ik net als bij deze hbm links naast de zaag weinig tafel heb, gebruik ik voor afkortwerk mijn radiaalzaag. Hulpverlener moet gewoon even de strip van zijn lineaal opschuiven en op een lange plaat hem even opnieuw inzagen. Bij een dure zaag werkt dat het zelfde. Dat even meten en je hebt de maat, werkt helaas bij goedkope machines niet altijd zo. Vaak hebben ze wat ruimte op de zaag as, waardoor je voor maatvast werk even een proefstukje moet zagen en dat nameten en dan stellen en proberen tot je goed zit.
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
De afkortgeleider van mijn wadkin is toevallig wel heel precies, maar omdat ik net als bij deze hbm links naast de zaag weinig tafel heb, gebruik ik voor afkortwerk mijn radiaalzaag. Hulpverlener moet gewoon even de strip van zijn lineaal opschuiven en op een lange plaat hem even opnieuw inzagen. Bij een dure zaag werkt dat het zelfde. Dat even meten en je hebt de maat, werkt helaas bij goedkope machines niet altijd zo. Vaak hebben ze wat ruimte op de zaag as, waardoor je voor maatvast werk even een proefstukje moet zagen en dat nameten en dan stellen en proberen tot je goed zit.
Bedankt voor de vele info. Van dat teststukje was ik toch wel van plan. Ben een hoop wijzer nu. Die strip op mijn liniaal was ik ook van plan opnieuw te doen. Overigens is deze zaagtafel ook nog een keer uitschuifbaar. Heel veel vragen zijn nu beantwoord
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Heel veel hangt af van waar je de zaagtafel voor gaat gebruiken. Ik ben ooit ook begonnen met een ferm, waar het spouwmes niet recht achter de zaag te krijgen was. Waardeloze langsgeleider, niet bestaande stofafzuiging. Je weet niet beter, dus je doet het er mee. Als je de tekortkomingen zat wordt, ga je op zoek naar beter, lees duurder, maar je weet al veel beter wat voor jouw belangrijke punten zijn.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Een invalzaag werkt buitengewoon nauwkeurig, zolang je zelf alles maar goed afmeet. 2x meten, een keer voor en een keer na neerleggen liniaal, goed klemmen en niet te wild doen bij het zagen. De invalzaag is ideaal voor het zagen van grote stukken en opdelen van platen. Ik heb een complete keuken (11 kasten) met een Bosch invalzaag gezaagd en maar 2x opnieuw een paneel hoeven te zagen: 1x omdat ik met de freesmachine een paneel verknoeide, en 1x omdat ik de liniaal niet nauwkeurig genoeg had geplaatst (1mm afwijking).

Met een zaagtafel doe je heel andere dingen: kleiner werk, liefst in series. Daarmee heb ik de stroken voor de zijkanten van de 30 lades gezaagd en ook de bodems, plus alle groeven (groefzaag). Een gewone zaagtafel werkt niet lekker met grote platen. Daarvoor hebben ze een formaatzaag uitgevonden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik ben geen voorstander van dit soort zagen. Maar budget is voor iedereen anders. Vaak zagen ze wel goed. maar daarmee is dan ook alles gezegd. Geleiders zijn vaak niet haaks te krijgen om van de afkortgeleider maar te zwijgen. Ook is het tafelblad lang niet altijd vlak. (maar dat zijn de festooltafels ook niet altijd)
Je kunt hier omheen werken. Als beginner is dit lastig maar youtube is je hulp. Als de tafel te klein is maak er een van hout waar de zaag van jouw keuze inpast. Maak een nieuwe langsgeleider en koop een goede afkortgeleider. Of maak een jig waarmee je kunt afkorten. Bekijk de 10 minuteworkshop van peter millard voor hoe je een invalzaag maximaal benut. Klavieratelier heeft een multifunctionele werkbank gemaakt waar top gereedschap in zit. Maar je kan er vanalles in zetten. Ja dat zijn beide zeer goede vakmannen en dat gaat je ook niet in de eerste poging lukken. Maar als je jezelf tijd gunt nauwkeurig werkt kom je een heel eind. En met dat je meer vaardigheden opdoet weet je ook wat je nog moet verbeteren of nieuw aan te schaffen hebt.
Kom je ergens niet uit: gewoon hier vragen. En er zijn geen domme vragen alleen domme antwoorden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab en DannyL

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Ik ben geen voorstander van dit soort zagen. Maar budget is voor iedereen anders. Vaak zagen ze wel goed. maar daarmee is dan ook alles gezegd. Geleiders zijn vaak niet haaks te krijgen om van de afkortgeleider maar te zwijgen. Ook is het tafelblad lang niet altijd vlak. (maar dat zijn de festooltafels ook niet altijd)
Je kunt hier omheen werken. Als beginner is dit lastig maar youtube is je hulp. Als de tafel te klein is maak er een van hout waar de zaag van jouw keuze inpast. Maak een nieuwe langsgeleider en koop een goede afkortgeleider. Of maak een jig waarmee je kunt afkorten. Bekijk de 10 minuteworkshop van peter millard voor hoe je een invalzaag maximaal benut. Klavieratelier heeft een multifunctionele werkbank gemaakt waar top gereedschap in zit. Maar je kan er vanalles in zetten. Ja dat zijn beide zeer goede vakmannen en dat gaat je ook niet in de eerste poging lukken. Maar als je jezelf tijd gunt nauwkeurig werkt kom je een heel eind. En met dat je meer vaardigheden opdoet weet je ook wat je nog moet verbeteren of nieuw aan te schaffen hebt.
Kom je ergens niet uit: gewoon hier vragen. En er zijn geen domme vragen alleen domme antwoorden.
Hoi ik vind het leuk om te lezen al die reacties. Ik heb toch gekozen een zaagtafel en een inval zaag te kopen en inmiddels besteld. Maar niet als een kip zonder kop. Eerst heb ik mij als beginner omringt met de juiste mensen waaronder jullie. Ik ben begonnen met ondersteuning middels een werkplaats met mensen die de nodige ervaring hebben. Maar los van dit heb ik eerst met de hand leren zagen nu 4 maanden. Daarnaast heb ik mij verdiept in de theorie en veiligheid. Op de werkplaats ga ik zoveel mogelijk door zonder machines. Maar thuis is iets anders. Daar wil ik juist met machines werken. Ik heb inmiddels wel alle machines. We leven wel anno 2021. De machines die ik hebben gekocht zullen niet echt tot op de mm nauwkeurig zijn maar goed ik heb ook nog een schaaf. mocht ik over 5 jaar nog bezig zijn kijk ik weer verder.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rizz en jorisvh

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Beste mensen,
de zaagtafel is binnen maar ik heb gelijk een vraag. Moet een zaagtafel 100% waterpas staan. Of maakt dat niet zo veel uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: bluesman

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.