Ik moet zelf elk jaa als voorzitter van de jury (ik moet ook beoordelen) werkstukken jureren , reeds decennia lang. Glas in lood, smeedwerk, schilderen en fresco, meubels en ander houtwerk , houtsnijwerk beeldhouwwerk in marmer, enz...
Ik zou zeggen: hou de criteria duidelijk en zo vast mogelijk
A ) Beginnerscategorie : neen , want een volledig onduidelijk criterium. Bovendien kans voor fraude.
Wat met beginners die beginnen met een cursus te volgen en met veel middelen installeren en heel veel tijd aan het houtbewerking kunnen besteden , een groot budget heeft om mooi hout te kopen versus iemand die het helemaal alleen probeert, met heel beperkte middelen en door zijn job , maar weinig tijd over heeft? Waar staan beide , na 1 3/4 jaar? Kun je die uitersten in 1 beginnerscategorie steken?
En wet met: na jaren mijn huis te hebben verbouwd (daar komt steeds hout bij te kijken) en nu ben ik begonnen met meubels?
Niemand kan weten of de leden die schrijven dat ze het niveau te hoog vinden (zijn dit allemaal beginners?) om zelf mee te doen, wel zouden meedoen indien een beginnerscategorie wel zou opgestart worden. Zouden ze zich dan opeens wel goed genoeg vinden? Ik denk het niet...
B) Werkstukken die niet af zijn tegen de gestelde datum: neen , niet laten meedoen. Enkel een voltooid werkstuk bewijst zich volledig. Onvoltooide werkstukken kunnen enkel maar beloven.
C ) Werkstukken die vorig jaar begonnen zijn en nu af geraken : overtuigend ja, die zijn immers recent voltooid. iedereen heeft wel sluimerende projecten.
Het object, in al zijn aspecten, ontstaat bij zijn voltooiing.
Een onvoltooid product kan slechts "beloven".
Kijk ,hier liggen heel mooie plankjes in heel duur exclusief hout, wordt het mooiste kissie. Maar de zwaluwstaarten moeten nog gezaagd worden.....
Daar zou het criterium misschien gewoon veranderd kunnen worden, in plaats van begonnen en beëindigd tijdens een bepaalde periode naar ( enkel) voltooid tijdens deze periode. En dat moet dan te volgen zijn op dit forum.. Misschien kunnen o.a. bootbouwers dan ook meedoen? Dat zijn tenslotte superprestaties.
Groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu