Woodworkers verenigt u! Trigger zoekt assistentie :-)

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
320
131
Ik vraag me toch af of dit de meeste handig freesmachine is. Hij is goedkoop, maar persoonlijk zou ik voor een generatie jonger gaan. Dat heeft alles te maken met de geleider op de machine.

De geleider is niet voorbereid voor aansluiting van stofafzuiging en de aan- en afvoer-geleiders zijn niet afzonderlijk van elkaar te verstellen. De geleider is het onderdeel wat je het meeste gebruikt, dus de kwaliteit/mogelijkheden van de geleider zijn voor mij het belangrijkste.

Ik weet niet of de machine de mogelijk heeft om links + rechtsom te draaien (waarschijnlijk wel).

Ik zou er ook ABSOLUUT een aanvoerapparaat op/bij willen.

En realiseer je dat de duurste onderdelen van een frees, de freeskoppen zijn.

Dus ik zou kijken naar een gebruikte machine incl. aanvoerapparaat, incl. een goed instelbare geleider ( voorbereid op stofafzuiging) en eventueel een paar bruikbare freeskoppen.
Zoiets bijv:

(geen relatie met de verkopen en het is maar een voorbeeld)
Geleider voorbereid op afzuiging, aan-afvoer geleiders afzonderlijk van elkaar verstelbaar.
Deze heeft een as van 40mm. Liever zou ik 30mm hebben. Dan heb je meer keuze in freeskoppen. Een 40mm freeskop kun je nog steeds met verloopringen gebruiken. (40mm is sterker/stabieler, maar Trigger gaat hem niet voor productie gebruiken)

Zelf vind ik een langgatboormachine erg handig. Bijna alles wat een Festool Domino kan, kan ik ook met de langgatboor (en sommige dingen zullen met een Domino nooit lukken). Door schade en schande ben ik er achter gekomen dat er bij een langgatboor geen vervanging is voor massa. Dus er is niets mis met een oud beestje. Werkt misschien langzamer, maar wel stabieler.

Je keuze voor een oude lintzaag kan ik helemaal begrijpen/onderschrijven. Bij een lintzaag is voor mij de verstelbaarheid van de bovenste bandgeleider belangrijk. Bij bijna alle moderne lintzagen is dat niet meer zoals vroeger. Ik heb een Felder FB640 en ook daar is de verstelbaarheid ivm een oude machine gewoon but. Verander de de hoogte, draai de vastzet knop iets anders aan (harder/zachter) en de geleider zit niet meer even ver van het lint vandaan. (maar omdat ik de lintzaag alleen gebruik voor rechte sneden, gebruik ik de geleiders toch eigenlijk niet)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.805
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ok, er zit een constructie op de frees, dat is dus niet een aanvoerapparaat begrijp ik? Kun je zoiets zelf maken? Ik had ook al bedacht dat als mijn B&D bovenfrees zo kan 'bijten' in stevig hout, zo'n krachtstroom freestafel waarschijnlijk in staat is om stukken hout los door mijn voordeur te smijten.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
320
131
Het is wel een "constructie" die het hout tegen de geleiders aandrukt. Wel afhankelijk of alle onderdelen aanwezig zijn. De "constructie" zorgt er wel voor dat je veilig kunt werken, maar een aanvoerapparaat die automatisch je hout voortduwt, is toch wel erg gemakkelijk.

stukken hout los door mijn voordeur te smijten.
Dat zal niet zo snel gebeuren. Je werkt altijd tegen de richting van de frees in.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Afzuiging plak je er zo op met een paar goede magneten. Geleiders apart verstellen is handig als je de bank als zijstrijker gebruikt, maar te ondervangen door wat verschillende shims tussen de tweede geleider. Voor een hobby houtbewerker is prijs een belangrijk gegeven. Met een universele freeskop en de messen die je voor een klus nodig hebt kom je voor weinig geld al heel ver. Een aanvoerapparaat is leuk, maar of je daar voor die paar plankjes zoveel geld aan moet uitgeven?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.805
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Afzuiging plak je er zo op met een paar goede magneten. Geleiders apart verstellen is handig als je de bank als zijstrijker gebruikt, maar te ondervangen door wat verschillende shims tussen de tweede geleider. Voor een hobby houtbewerker is prijs een belangrijk gegeven. Met een universele freeskop en de messen die je voor een klus nodig hebt kom je voor weinig geld al heel ver. Een aanvoerapparaat is leuk, maar of je daar voor die paar plankjes zoveel geld aan moet uitgeven?
Het komt erop neer dat ik voor 100 euro + vervoer en wat elleboogvet een freestafel kan neerzetten. Ik zal er wellicht nog wat delen op moeten/willen zetten (zeker als het de veiligheid tegoed komt) maar in de praktijk doe ik a) niet alle projecten met een frees en b) zal ik, simpelweg om het een hobby en geen bedrijf is, ook deels met de hand werken. Ik doe mijn boven- en kantenfrees niet weg (waarom zou ik) en ik heb ondertussen ook een steeds groter worden verzameling handschaven.

Misschien is de verzamelwaarde nog wel het grootst (voor mij). Drie van die geweldige en vooral oude bakbeesten in leven houden is niet alleen gaaf, maar ook leuk voor de bezoekers. Ik ben voornemens ooit workshops te geven (niet persé gerelateerd aan hout, maar als onderdeel van de workshop zullen ze wel in de werkplaats komen voor simpele projectjes) en dan ademt zoiets ook gewoon een geweldige sfeer uit. En vergeet de geur van olie en vet niet in die oude werkplaatsen... ik ben niet voor niks gék op het spoorwegmuseum.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
320
131
Workshops (maar ook met kennissen)

Pas op. Als er ooit iets gebeurd met een deelnemer aan een niet goed gekeurde machine, dan heb je een probleem.

In het verleden, met de buurt, kermiswagens gebouwd in mijn schuur, maar ik heb uitdrukkelijk iedereen verboden om aan de machines te zitten.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.805
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Workshops (maar ook met kennissen)

Pas op. Als er ooit iets gebeurd met een deelnemer aan een niet goed gekeurde machine, dan heb je een probleem.

In het verleden, met de buurt, kermiswagens gebouwd in mijn schuur, maar ik heb uitdrukkelijk iedereen verboden om aan de machines te zitten.
De workshops zullen IT gerelateerd zijn. Als onderdeel van teambuilding zullen ze, gebruikmakend van handgereedschap, bepaalde zaken kunnen proberen/uitwerken in/met hout. De machines zijn allemaal off-limits voor iedereen behalve mijzelf en zullen ook niet gebruikt worden tijdens de workshops. Niet relevant voor de discussie in ieder geval, maar je advies is zeker wijs.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.859
1.061
Leeuwarden
Ok, er zit een constructie op de frees, dat is dus niet een aanvoerapparaat begrijp ik? Kun je zoiets zelf maken? Ik had ook al bedacht dat als mijn B&D bovenfrees zo kan 'bijten' in stevig hout, zo'n krachtstroom freestafel waarschijnlijk in staat is om stukken hout los door mijn voordeur te smijten.
Volgens mij zit de basis van, als ik me goed herinner, een “Filarski” beveiliging er op gemonteerd. Maar daar horen nog verschillende onderdelen bij die het hout aandrukken. Dus vragen naar alle losse onderdelen die er bij horen. Volgens mij moet ik ergens onderin een doos nog een NEN instructieblad voor die beveiliging hebben. Op de Ambachtschool moeten we als jongens van 15 jaar leren die perfect in te stellen…..

Fons
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.859
1.061
Leeuwarden
In onderstaand topic zie je verschillende afbeeldingen van die beveiliging.
Hier een foto van het geheel in gebruik….

EADC7CAE-C932-4E71-94FA-D9F2EB486528.jpeg

 
  • Geweldig
Waarderingen: trigger

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
607
141
59
Linter
Geleider voorbereid op afzuiging, aan-afvoer geleiders afzonderlijk van elkaar verstelbaar.
Deze heeft een as van 40mm. Liever zou ik 30mm hebben. Dan heb je meer keuze in freeskoppen. Een 40mm freeskop kun je nog steeds met verloopringen gebruiken. (40mm is sterker/stabieler, maar Trigger gaat hem niet voor productie gebruiken)


Hier zou ik toch even willen op reageren
Heb al jaren een dergelijke freesmachine staan. Deze is voorzien van een even efficiënte afzuiging als veel moderne machine, indien nodig wil ik wel even foto's hiervan posten.
ook de voor en na geleider zijn afzonderlijk verstelbaar. Dit moet ook wel indien je bewerkte stuk niet meer dezelfde dikte heeft als voor de bewerking.
En wat de veiligheid betreft, indien je met je vingers bij de freesmessen wegblijft zie ik echt geen probleem hoor.
Er misschien nog even aan toevoegen , hier staat een VVD , een lintzaag en een topie van Dankaert en zou nooit nog terug willen naar demoderen machines. Deze zijn zoveel robuuster en eenvoudiger in onderhoud.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
320
131
Ik schreef in mijn bericht "een generatie jonger".
Ik bedoelde "één generatie jonger". (maar nog steeds behoorlijk oud en daarmee stevig)
Ik denk dat een "iets" jongere frees incl. iets modernere geleider en incl. aanvoerapparaat niet eens zo heel veel meer hoeft te kosten. (ik denk dan aan rond de € 500,00)

Voor de veiligheid is het aanvoerapparaat niet direct noodzakelijk, dat kan ook met zo'n "Zwitserse beveiliging" (zo werd die bij ons genoemd), maar ik vindt een aanvoerapparaat zowel erg makkelijk als erg veilig.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.805
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Geleider voorbereid op afzuiging, aan-afvoer geleiders afzonderlijk van elkaar verstelbaar.
Deze heeft een as van 40mm. Liever zou ik 30mm hebben. Dan heb je meer keuze in freeskoppen. Een 40mm freeskop kun je nog steeds met verloopringen gebruiken. (40mm is sterker/stabieler, maar Trigger gaat hem niet voor productie gebruiken)


Hier zou ik toch even willen op reageren
Heb al jaren een dergelijke freesmachine staan. Deze is voorzien van een even efficiënte afzuiging als veel moderne machine, indien nodig wil ik wel even foto's hiervan posten.
ook de voor en na geleider zijn afzonderlijk verstelbaar. Dit moet ook wel indien je bewerkte stuk niet meer dezelfde dikte heeft als voor de bewerking.
En wat de veiligheid betreft, indien je met je vingers bij de freesmessen wegblijft zie ik echt geen probleem hoor.
Er misschien nog even aan toevoegen , hier staat een VVD , een lintzaag en een topie van Dankaert en zou nooit nog terug willen naar demoderen machines. Deze zijn zoveel robuuster en eenvoudiger in onderhoud.
Ik zou heel erg geinteresseerd zijn in die afzuiging! Een goede afzuiging is onderdeel van de verbeteringen die ik momenteel aan de werkplaats aan het maken ben, en ik zoek nog naar opties voor de Lintzaag en Freesbank.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.805
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ok...

ik krijg net bericht van de verkoopster...

'de persoon die vandaag de lintzaag komt halen, koopt ook de freesbank'.

Lekker dan :unsure: ik had geboden, zij is akkoord gegaan... maar nu dus toch niet.
Dat ritje limburg gaat niet meer door dus.
 
  • Wow
Waarderingen: The Boktor

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Die mensen heb je , heb het ook mee gemaakt met een auto , waadeloos volk .,een man een woord maar er
Zijn mensen die kennen dat niet
Maar er komt vast nog wel meer te koop van dat merk , als je de verkoop in de gaten houdt,
En als forum leden ook nog mee kijken scheelt ook weer
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.805
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb genoeg te doen de komende tijd. Lekker aan het plafond en de trap werken, ik heb nog wat oud gereedschap liggen om te restaureren als winterproject, ik wil voor diezelfde winter nog graag een houtkacheltje installeren... het komt goed :).
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.126
359
P'beek
Ok...

ik krijg net bericht van de verkoopster...

'de persoon die vandaag de lintzaag komt halen, koopt ook de freesbank'.

Lekker dan :unsure: ik had geboden, zij is akkoord gegaan... maar nu dus toch niet.
Dat ritje limburg gaat niet meer door dus.
Niet druk om maken. Het heelal is in evenwicht en ergens wacht een jongere freesmachine, ongetwijfeld dichterbij en voor een betere prijs op een gewillige houtbewerken (jij).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.