Woodworkers verenigt u! Trigger zoekt assistentie :-)

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Ja, daarom heb ik er een. Ik gebruik hem ook bij het sleutelen aan machines. Je hebt er wel een redelijke ondergrond voor nodig. Op een grindpad moet je stroken multiplex mee nemen om over heen te rijden. Je tilt de machine op, dan leg je twee balken over de liggers van de kraan en laat je je machine zakken tot hij op de balken staat. Dan kan je makkelijker rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.805
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De verkoopster zegt dat het gewicht van de frees op 1000kg geschat moet worden, en de langgatboor op 500kg. Op basis daarvan neig ik ernaar alleen de frees op te halen... hij is inclusief accessoires en handgereedschap, en kost me 100 euro. Dat lijkt me toch wel de moeite...
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
789
166
Heerde
marinusvannorel.nl
En als je hier eens vraagt?
Als je geen vaste datum hebt is er misschien wel iets mogelijk.

Soms valt iets mee, meestal tegen:))
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.598
273
De verkoopster zegt dat het gewicht van de frees op 1000kg geschat moet worden, en de langgatboor op 500kg. Op basis daarvan neig ik ernaar alleen de frees op te halen... hij is inclusief accessoires en handgereedschap, en kost me 100 euro. Dat lijkt me toch wel de moeite...


Ik vermoed eerder de helft van het gewicht . Van beide.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.805
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
En als je hier eens vraagt?
Als je geen vaste datum hebt is er misschien wel iets mogelijk.

Soms valt iets mee, meestal tegen:))
Gebeld, en inderdaad! Zijn tarief is redelijk en als je geen vaste datum hebt, valt er inderdaad wat te regelen! Ik ga hem de foto's sturen en bekijken hoe wat en wanneer. Dank voor de tip!
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Die frees ziet er misschien verleidelijk uit en het aanbod inclusief toebehoren is mooi. Maar bezint eert gij begint! Dat is een oude machine zonder veiligheden. Een kap bouwen is uiteraard geen probleem.
Maar de toebehoren zullen waarschijnlijk enkel goed zijn voor de schrootbak wegens onveilig.
Bovendien is de tafel behoorlijk klein voor een verticale freesmachine.
Los daarvan, als de machine 1000 kg weegt en je hem voor 100 euro meekrijgt, heb je al dadelijk 150 euro verdient bij de schroothandelaar.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Al is het al leuk als werkende verzameling waar van dan de linzaag het meest gebruikte werkende ding is
Zo een combinatie van dat merk krijg je waarschijnlijk niet gauw weer bij mekaar ,
Een machiene is zo veilig als je er zelf mee om gaat , zelfs de moderne lindzaag kan bij verkeerd gebruik
Duimen en vingers kosten , het word anders waneer door onkunde of metaal moeheid draaiende delen afknappen
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.805
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Die frees ziet er misschien verleidelijk uit en het aanbod inclusief toebehoren is mooi. Maar bezint eert gij begint! Dat is een oude machine zonder veiligheden. Een kap bouwen is uiteraard geen probleem.
Maar de toebehoren zullen waarschijnlijk enkel goed zijn voor de schrootbak wegens onveilig.
Bovendien is de tafel behoorlijk klein voor een verticale freesmachine.
Los daarvan, als de machine 1000 kg weegt en je hem voor 100 euro meekrijgt, heb je al dadelijk 150 euro verdient bij de schroothandelaar.
Je advies is zeker wijs, en ik zal de laatste zijn om te beweren dat veiligheid onzin is, maar ik denk dat behoedzaam werken toch regel nummer 1 is. Ook de lintzaag zal ik opnieuw van een veiligheidsombouw en noodstop voorzien, zoals alle apparaten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
In de praktijk heb je alleen iets aan een noodstop, als je iemand bij je hebt om er op te drukken. Al die onzin die ze de laatste jaren hebben opgetuigd, voorkomt niet dat niet geschoolde mensen verongelukken. Dus school je zelf. Bijvoorbeeld door op een forum als dit, advies te vragen aan mensen .
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Veiligheid bij een verticale freesmachine gaat niet over de noodstop. Wat een noodstop betreft sluit ik me aan bij Chevy. En een verticale freesmachine kan je niet vergelijken met een lintzaag. Een lintzaag is tamelijk veilig zolang je met je vingers van het zaaglint weg blijft. Een verticale freesmachine is een ander verhaal. Bij echt oude machines met oud snijgereedschap is het risico dat de messen loskomen uit de as altijd aanwezig. De bewerking op een freesmachine is ook veel gevaarlijker dan op een lintzaag. Bij een lintzaag zal je nooit het risico lopen dat het werkstuk weggeslagen wordt. Bij een freesmachine is dat risico bij handmatige toevoer altijd reëel aanwezig. Even niet opletten en je hebt prijs. En wegslaan is niet een stuk hout dat even opveert maar een werkstuk dat met hoge snelheid door de werkplaats vliegt. Moderne freesgereedschappen beperken de risico's maar sluiten ze zeker niet uit.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.805
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Veiligheid bij een verticale freesmachine gaat niet over de noodstop. Wat een noodstop betreft sluit ik me aan bij Chevy. En een verticale freesmachine kan je niet vergelijken met een lintzaag. Een lintzaag is tamelijk veilig zolang je met je vingers van het zaaglint weg blijft. Een verticale freesmachine is een ander verhaal. Bij echt oude machines met oud snijgereedschap is het risico dat de messen loskomen uit de as altijd aanwezig. De bewerking op een freesmachine is ook veel gevaarlijker dan op een lintzaag. Bij een lintzaag zal je nooit het risico lopen dat het werkstuk weggeslagen wordt. Bij een freesmachine is dat risico bij handmatige toevoer altijd reëel aanwezig. Even niet opletten en je hebt prijs. En wegslaan is niet een stuk hout dat even opveert maar een werkstuk dat met hoge snelheid door de werkplaats vliegt. Moderne freesgereedschappen beperken de risico's maar sluiten ze zeker niet uit.

Zolang het naar rechts of links vliegt zit ik wel goed, gewoon uit de vuurlinie blijven ;).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Omdat je niet weet waar het naar toe vliegt, kan je beter de vliegmogelijkheden zo veel mogelijk afschermen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Zo een los komende mes wil je echt niet tegen kommen , trouwens een blok hout ook niet ,
Dat wordt dan vaaker controleren ,
Heb iets horen luiden over een pasta in combinatie met een uv lamp om haarscheurtjes op te zoeken in ijzer
Kan wel eens nuttig zijn bij oude machienes waar veel kracht bij komt kijken , of er moet tegenwoordig
Andere hulpmiddelen voor zijn?
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Het beste hulpmiddel is gezond verstand. Als je freesblokken met bouten en moeren wil gebruiken, zorg je voor nieuwe bevestigingsmaterialen. En die monteer je met een momentsleutel. De enige andere veilige optie is de ijzerbak.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.314
271
't hoofd van Overijssel
Ik word heel blij van alle aanboden en tips hier!

Het is lastig kiezen - de vrachtwagen met kraan klinkt inderdaad ideaal, maar 'zuipt als een tierelier' - waar moet hij vandaan komen en wat drinkt hij graag? :p. De VW LT is hier in het dorp dus makkelijk meenemen, maar is inderdaad zonder hijs hulpmiddelen of laadklep.

Een palletwagen huren is een optie, maar dat + de huur van de VW LT + diens diesel is misschien net zo duur als het 'verbruik' van het kraan-autootje met 'ervaring'? :).
Dat oude hout woont tegenwoordig in EMST............... Ligt toch redelijk op de route naar de zuiderburen. :ROFLMAO:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.403
2.941
Gaanderen
In de praktijk heb je alleen iets aan een noodstop, als je iemand bij je hebt om er op te drukken. Al die onzin die ze de laatste jaren hebben opgetuigd, voorkomt niet dat niet geschoolde mensen verongelukken. Dus school je zelf. Bijvoorbeeld door op een forum als dit, advies te vragen aan mensen .
Gezond verstand en goede scholing zijn het belangrijkst. Toen ik nog geen "verstand" van houtbewerkingsgereedschap had ging ik naar een lezing over veiligheid waar het grootste deel meubelmaker was. Het was begin jaren 80. De spreker vroeg de meubelmakers beide handen omhoog te steken en hij begon te tellen. Voor mij idee was er een verschrikkelijk hoog percentage met missende ledematen. Het commentaar over nutteloze beveiligingsmaatregelingen verdween.

Ja we moeten niet doorslaan maar al die maatregelen hebben veel leed bespaart.
De technologie van sawstop zal op termijn in de meeste machines komen al dan niet verplicht. Al zou het niet nodig moeten zijn want je moet niet met je vingers in de buurt komen (wanneer aaide ik het zaagblad? 😇 )
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
De meeste van die missende vingers komen door routine. En ondanks al die beveiligingsreut is het aantal kwetsuren volgens mij alleen maar gedaald, doordat die houtbewerkers met pensioen gaan en niet 1 op 1 vervangen worden. Er komen gewoon steeds minder houtbewerkers, maar ze raken nog steeds ledematen kwijt.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
We dwalen wat af voor hulp aan trigger, hoop voor hem dat hij bijde machienes in zijn werkplaats krijgt
En wij hier kunnen mee genieten van het opknappen hij maakt mooie foto's en ik vindt het leuk om te volgen,
Maar dat is mijn mening , mischien een klein beetje de metaal man in mij ,
Hij krijgt een werkplaatspers 12 ton? Wel sterk genoeg? ; Ik heb het plan ooit een te bouwen 50 ton of meer

Ooit een vast loper van een brommer de zuiger uit de cilinder geperst als test kwam pas los op ongeveer 16 ton de pers ging tot 20 ton twas was spannend , daarom mijn vraag 12 ton wel genoeg
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.805
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
We dwalen wat af voor hulp aan trigger, hoop voor hem dat hij bijde machienes in zijn werkplaats krijgt
En wij hier kunnen mee genieten van het opknappen hij maakt mooie foto's en ik vindt het leuk om te volgen,
Maar dat is mijn mening , mischien een klein beetje de metaal man in mij ,
Hij krijgt een werkplaatspers 12 ton? Wel sterk genoeg? ; Ik heb het plan ooit een te bouwen 50 ton of meer

Ooit een vast loper van een brommer de zuiger uit de cilinder geperst als test kwam pas los op ongeveer 16 ton de pers ging tot 20 ton twas was spannend , daarom mijn vraag 12 ton wel genoeg

Als 12 ton niet genoeg is, is het waarschijnlijk wijzer het aan iemand te vragen met meer ervaring en gereedschap :p.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.