Woodworkers verenigt u! Trigger zoekt assistentie :-)

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.805
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Eerder vandaag kwam ik met een link naar een Lintzaag die te koop staat:


die identiek is aan de mijne. Ik heb de verkoopster gecontacteerd, hopende wat documentatie, foto's of andere historie te kunnen vinden die mij zou kunnen helpen bij de restauratie van de mijne (en gewoon leuk om erbij te hebben). Ze blijft de originele folder nog te hebben, maar daar willen ze helaas geen afstand van doen.

Ze blijkt echter nog twee andere machines te hebben staan:



Een periodegenoot van lintzaag; een Danckaert Freestafel, en een langgatboormachine.

Lang verhaal kort: wat gekeuvel en een meer dan billijk bod later krijg ik de uitnodiging ze te komen halen.
Dat is gezegd, als ik dat kan mobiliseren. Ik beschik over een aanhanger die slechts één van deze machines tegelijk mag vervoeren (ik schat de freestafel in op 400+ kilo, mijn laadvermogen is 630), maar daar waar de vorige eigenaar van mijn lintzaag over een shovel beschikte, hebben deze mensen geen mogelijkheid tot hijsen of zelfs maar assisteren. Ik moet mijn eigen hulp dus meenemen...

Ik zoek dus:

een fatsoenlijke aanhanger (mijn auto mag maximaal 1400 geremd trekken) -> die zou ik ook prima kunnen huren, zolang hij maar tot max 1400 (terug)gekeurd is
tilhulp

Dat kan een paar potige mannen of vrouwen zijn tot iemand met een mobiel kraantje, dollies, dat wat werkt.
Maar in mijn eentje kan ik het niet en moet ik verstek laten gaan.

De standplaats van de machines is Stamproy, Limburg en de plaats van bestemming is het immer pittoreske Emmer-Compascuum in Drenthe.


Zeg het maar, heeft iemand goesting en mogelijkheden mij te helpen? Ik wil uiteraard een vergoeding aanbieden indien nodig.
Ik zal de machines mettertijd in nette operationele staat brengen en er fijne meubeltjes mee maken, doch de langgatboormachine zou eventueel ook naar een medehoutbewerker mogen, ik weet niet of ik daar heel veel aan zou hebben? Iemand mag me van het tegendeel overtuigen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: JPAJS

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.609
549
Steenbergen, Noord Brabant
Man, dat is serieus ijzer :eek: …..zo maken ze ze tegenwoordig niet meer: machines voor de eeuwigheid, wel mooi hoor. Ik kan je helaas niet helpen hiermee, maar vond dat ik wel even moest reageren. Succes met deze actie!
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
193
225
Eerder vandaag kwam ik met een link naar een Lintzaag die te koop staat:


die identiek is aan de mijne. Ik heb de verkoopster gecontacteerd, hopende wat documentatie, foto's of andere historie te kunnen vinden die mij zou kunnen helpen bij de restauratie van de mijne (en gewoon leuk om erbij te hebben). Ze blijft de originele folder nog te hebben, maar daar willen ze helaas geen afstand van doen.

Ze blijkt echter nog twee andere machines te hebben staan:



Een periodegenoot van lintzaag; een Danckaert Freestafel, en een langgatboormachine.

Lang verhaal kort: wat gekeuvel en een meer dan billijk bod later krijg ik de uitnodiging ze te komen halen.
Dat is gezegd, als ik dat kan mobiliseren. Ik beschik over een aanhanger die slechts één van deze machines tegelijk mag vervoeren (ik schat de freestafel in op 400+ kilo, mijn laadvermogen is 630), maar daar waar de vorige eigenaar van mijn lintzaag over een shovel beschikte, hebben deze mensen geen mogelijkheid tot hijsen of zelfs maar assisteren. Ik moet mijn eigen hulp dus meenemen...

Ik zoek dus:

een fatsoenlijke aanhanger (mijn auto mag maximaal 1400 geremd trekken) -> die zou ik ook prima kunnen huren, zolang hij maar tot max 1400 (terug)gekeurd is
tilhulp

Dat kan een paar potige mannen of vrouwen zijn tot iemand met een mobiel kraantje, dollies, dat wat werkt.
Maar in mijn eentje kan ik het niet en moet ik verstek laten gaan.

De standplaats van de machines is Stamproy, Limburg en de plaats van bestemming is het immer pittoreske Emmer-Compascuum in Drenthe.


Zeg het maar, heeft iemand goesting en mogelijkheden mij te helpen? Ik wil uiteraard een vergoeding aanbieden indien nodig.
Ik zal de machines mettertijd in nette operationele staat brengen en er fijne meubeltjes mee maken, doch de langgatboormachine zou eventueel ook naar een medehoutbewerker mogen, ik weet niet of ik daar heel veel aan zou hebben? Iemand mag me van het tegendeel overtuigen.
Ik heb een tandemasser die 1500Kg mag hebben en die mag je lenen als je wilt. Ik woon even buiten Hoogeveen dus dat is wel enigszins op de route. Gr Harry
 
  • Geweldig
Waarderingen: trigger

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Ik zou wat stophout en een pompwagen regelen en dan een meubelbak met laadlift huren.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.805
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Een maat van me kan voor 50 euro een verlengde volkswagen LT een dag mee krijgen. Makkelijker dan een aanhanger, moet ik alleen verzinnen hoe het erin komt.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.805
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb via een maat een bus kunnen charteren. Een verlengde VW LT die 2100 weegt en 1400 mag hebben.

Ik heb dus transport... nu nog een slimme manier verzinnen het erin te krijgen.
Bij mij in de straat woont iemand met een heftruck dus als ik dat lief vraag en een kratje lekkers meeneem wil die man misschien wel helpen lossen. Ik moet het dus vooral op locatie in de bus zien te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Voor 150 huur je een bakwagen met laadklep zoals chevy schreef. Pompwagentje erbij en klaar. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar je maakt het jezelf onnodig moeilijk als je die euro’s wilt besparen. Maar goed. Dat is mijn mening 😉
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.838
1.036
Omgeving Eindhoven
Ik heb toen ik mijn zaagtafel ophaalde bij de vorige eigenaar bij Boels een hoogheffende palletwagen gehuurd. Als je er met een pompwagen onder kunt, kan je hiermee tot een cm of 80 tillen. Deze pompwagen is wel zwaar, dus ff een paar rijplaten (of balkjes) regelen om 'm in de bus te krijgen.

 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.805
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb toen ik mijn zaagtafel ophaalde bij de vorige eigenaar bij Boels een hoogheffende palletwagen gehuurd. Als je er met een pompwagen onder kunt, kan je hiermee tot een cm of 80 tillen. Deze pompwagen is wel zwaar, dus ff een paar rijplaten (of balkjes) regelen om 'm in de bus te krijgen.

Die dingen rollen toch niet in de hoge stand? Dan moeten we hem nog wel de bus in schuiven/sleuren, rollen gaat niet lukken zo.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.838
1.036
Omgeving Eindhoven
Inderdaad, ik heb 'm toen in de hoogste stand gezet en de aanhanger voorzichtig naar achter gereden. En het laatste stukje met 2 man de pallet verder de aanhanger op getrokken.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.534
753
Emst
Als het echt niet lukt kan ik misschien wel rijden.
Heb een wagen waar wel meer dan 1500kg op kan met een kraantje die ongeveer 800kg kan hijsen.
De wagen heeft wel 50 jaar ervaring
En zuipt als een tierelier :)
 

jorisvh

Post veel
Ik sluit me aan bij @chevy66 en @mark20v : huur een camionette met meubelbak & laadklep en transpallet. Kost je 150€ maar je kan de klus alleen klaren.
ik heb zo in 1 rit een vvd (+/-200kg) en een zaag/topie (+/-400kg) geladen en gelost in m’n eentje en dat ging vlot (ben vervolgens een dag zoet geweest om de zaag/topie van de pallet te krijgen in m’n atelier maar dat is een ander verhaal)
Let wel op: bij een meubelbak met laadklep is het laadvermogen soms maar 300-400kg ivm 3500kg MTM.
 
7 mrt 2015
1.126
359
P'beek
Ik zou wat stophout en een pompwagen regelen en dan een meubelbak met laadlift huren.
Zo’n motorlift die ze in de garage gebruiken om je motor terug in je auto te zetten kan uitkomst bieden. Pakt meestal zo’n 500kg maar is wel een enigszins vlakke ondergrond voor nodig.

Deze 2 ton van HBM HBM 2 Ton Opvouwbare Werkplaatskraan / Motorblokkraan

Ook kun je de verkoper eens vragen of ze connecties heeft in het dorp. Zij is er immers ook bij gebaat dat de machines verkocht worden
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.805
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik word heel blij van alle aanboden en tips hier!

Het is lastig kiezen - de vrachtwagen met kraan klinkt inderdaad ideaal, maar 'zuipt als een tierelier' - waar moet hij vandaan komen en wat drinkt hij graag? :p. De VW LT is hier in het dorp dus makkelijk meenemen, maar is inderdaad zonder hijs hulpmiddelen of laadklep.

Een palletwagen huren is een optie, maar dat + de huur van de VW LT + diens diesel is misschien net zo duur als het 'verbruik' van het kraan-autootje met 'ervaring'? :).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.805
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zo'n motor takel is ook geen dom idee... die kan ik wegbergen 'voor later' en kan het gewicht hebben inderdaad. Maar zou hij de hoogte van een bestelbus laadvloer halen met een machine eraan?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.