Wie heeft er nog meer een Helma houtdraaibank?

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Mujo, ich habe die Spindel nicht gewechselt, ich wollte die Maschine original lassen. Darum habe ich ein Spannfutter (ZENTRA 4-Backen-Drechselfutter Ø 100 mm) gekauft. Dazu brauchte ich eine Spindelaufnahme (Sondergewinde), die habe ich machen lassen (sehe „Flens voor klauwplaat DB3.pdf“). Damit kann ich alles tun.
Ein originales Schild sollte auch ein seriennummer haben. Ich denke nicht dass es so etwas heute noch gibt.

Gewinde von Spindel bei Handrad ist 24mm x 12 tpi WW (55 grad), linken Draht. Sehe "Flens voor handwiel DB1.pdf".

Mit freundlichen Grüßen, Clemens
 

Geigermann

Nieuw lid
15 sep 2022
6
0
Austria
Mujo, ich habe die Spindel nicht gewechselt, ich wollte die Maschine original lassen. Darum habe ich ein Spannfutter (ZENTRA 4-Backen-Drechselfutter Ø 100 mm) gekauft. Dazu brauchte ich eine Spindelaufnahme (Sondergewinde), die habe ich machen lassen (sehe „Flens voor klauwplaat DB3.pdf“). Damit kann ich alles tun.
Ein originales Schild sollte auch ein seriennummer haben. Ich denke nicht dass es so etwas heute noch gibt.

Gewinde von Spindel bei Handrad ist 24mm x 12 tpi WW (55 grad), linken Draht. Sehe "Flens voor handwiel DB1.pdf".

Mit freundlichen Grüßen, Clemens
Hallo Clemens !
Danke für die Antwort.
Ich habe schon anfangen Restaurieren und war keine Schwierigkeiten. Heute habe ich ganze lackieren und morgen fange ich zusammen bauen. Ich habe in Österreichische und in Deutsche Forum geschrieben ob noch jemand besitze solche Helma aber keine antwort bekommen. ich glaube nur wir zwei haben sonst niemand. Ich bin sehr zufrieden mit Sie. Ich besitze noch drei ,gesamt vier. Habe ich ein Geiger gw 25 und zwei Historische. Bei Restaurierung habe ich viele Bilder gemacht. Danke das du zeit für mich gefunden. Ich glaube Wir bleiben in Kontakt.
Mit freundlichen Grüßen Mujo
 

Hima

Nieuw lid
21 sep 2022
4
1
Eindhoven
Hallo Herr Clemens
Warum haben Sie Spindel gewechselt?
Ich habe schon Maschine zerlegt und meine Spindel ist wie Neue.
Für die Handrad überlege mir noch.
Welche gewinde hat Spindel bei Handrad?
Ist das möglich original Maschinen Schild zu bekommen?
Ich hab keine Schild wo steht Helma - Nohoma

Mit freundlichen Grüßen Mujo
Dit is de revisie van “mijn” Helma houtdraaibank. In opdracht van een meubelmaker machine omgebouwd naar elektrische besturing met snelheidsregeling linksom/rechtsom regeling en veiligheidscircuit.
 

Bijlagen

  • 086EFB64-CB91-4FEB-92EE-26ACEC6C946E.jpeg
    086EFB64-CB91-4FEB-92EE-26ACEC6C946E.jpeg
    235,3 KB · Weergaven: 38
  • 319413D7-1AE6-4E02-A578-C3F9EB967522.jpeg
    319413D7-1AE6-4E02-A578-C3F9EB967522.jpeg
    136,8 KB · Weergaven: 37
  • 78C85F56-5FA8-4C9C-AE7D-16D9655A1FF3.jpeg
    78C85F56-5FA8-4C9C-AE7D-16D9655A1FF3.jpeg
    108,9 KB · Weergaven: 35
  • 2EC25841-DE50-4F47-8800-06A93291C20D.jpeg
    2EC25841-DE50-4F47-8800-06A93291C20D.jpeg
    123,5 KB · Weergaven: 32

Hima

Nieuw lid
21 sep 2022
4
1
Eindhoven
Sjiek, maar de constructie waardoor de vierklauw zo op het oog 20 cm uit de draaibank naar buiten steekt komt de stabiliteit niet ten goede.
We zijn nog in conclaaf over een nieuwe hoofdspil met M33 opname, maar dat liep voor nu buiten budget en zo kunnen de originele klauwopname en faceplate ook nog gebruikt worden. De adapter voor deze kop zit met conische MK3 opname en schroefdraad in de hoofdspil. Hij steekt er ongeveer 5 cm voorbij, maar slingeren is er niet bij hoor. Ik ben het wel met je eens dat hoe dichter bij het lager, hoe beter het is, maar de hoofdspil is op dat punt zo dik dat ik niet bang ben dat het in de toekomst problemen gaat geven.
 

Tim J

Nieuw lid
3 jun 2023
21
1
Wijnjewoude
Hoi, ik heb eenzelfde Helma houtdraaibank gereviseerd en elektrisch omgebouwd naar hedendaagse standaard. De klant in kwestie heeft gekozen voor een conische adapter in de originele hoofdspil met een exotische draadsoort, maar als je deze laat maken met M33 aan het uiteinde kun je vooruit. Mocht je ooit de hele hoofdas willen vervangen heb ik daar ook een dimensietekening van.

Dag,

Interessant, dit. Ik heb zelf een Helma met alleen een meeneemcenter en kwam er niet echt uit hoe ik dit eruit kan krijgen. Ik wil er graag andere accessoires op zetten, dus misschien kan ik daar eens met jou over van gedachten wisselen?

Hoor het graag!

Groet,
Tim
 

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Dag,

Interessant, dit. Ik heb zelf een Helma met alleen een meeneemcenter en kwam er niet echt uit hoe ik dit eruit kan krijgen. Ik wil er graag andere accessoires op zetten, dus misschien kan ik daar eens met jou over van gedachten wisselen?

Hoor het graag!

Groet,
Tim
Hallo Tim,

Het meeneemcenter zit met een schroefdraad in de as, inwendig. Je kunt de as blokkeren met een stevig stuk staal of schroevendraaier in het gat loodrecht op de as, en die schroevendraaier laten leunen tegen de basis van de rem. Dan het meeneemcenter met een stevige Bahco vastpakken, en er met een hamer op tikken. Het is een rechtse schroef. Probeer het eerst voorzichtig, maar waarschijnlijk moet je er een stevige mep op geven… Als je hem weer terugzet, het gat schoonmaken, iets invetten en stevig handvast aandraaien zodat je het laatste stuk nooit met een vaartje vastzet. Hierna komt hij meestal op handkracht weer los, met schroevendraaier en bahco, maar zonder hamer.

Succes, Clemens
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.