Werkplaats uitbreiden

Ron273

Nieuw lid
17 feb 2023
10
2
Nederland
Hallo allemaal,

Het houtbewerkingsvirus heeft goed toegeslagen, dus mijn nu nog eenvoudige schuurtje is aan een upgrade toe, zodat ik een fatsoenlijke werkplaats kan inrichten. Ik beschik op mijn terrein over een houten chalet dat nu in gebruik is als schuur (achterkant) en werkplaats (voorkant). Aan de voorkant steekt nog een luifel uit, van ongeveer 3 meter. Ik wil dat stuk er graag bijtrekken en isoleren, zodat ik één grote ruime werkplaats heb van ongeveer 6,5 bij 4 meter.
buiten.jpg

Nu is het dichtmaken van het luifeldeel en het plaatsen van een nieuwe wand met deur niet het grootste probleem. Waar ik mee zit is het volgende:

Het frame wat nu gebouwd is om de buitenwand op te bouwen (zie foto), wil ik in zijn geheel verwijderen, zodat ik de lange dwarsligger kwijt raak (rood) en een hogere doorloop heb. Als ik echter naar de constructie kijk, zie ik twee problemen. Allereerst biedt dat frame de basis waar het dak op rust en ook de horizontale stevigheid naar de zijwanden verzorgt, dus zomaar weghalen kan niet. Daarnaast zie je op de foto dat de lange dakbalken uit twee delen bestaan, die verbonden zijn met metalen gordinglassen. Ik moet dus daar ook een oplossing voor zoeken.

binnen.jpg

Nu vind ik het geen probleem om niet alles tot de nok weg te halen, maar de huidige dwarsbalk (rood) ligt op 2.11 meter en ik moet ook nog een vloertje leggen met isolatie daarin. Aangezien ik zelf 1.92 ben, zou ik wel iets meer hoofdruimte willen hebben. Idealiter zou ik graag de blauwe lijn willen aanhouden voor de dakbetimmering en isolatie.

Ik ben absoluut geen bouwkundige, dus heb geen idee hoe ik dit kan oplossen. Ik sta dus open voor adviezen en suggesties.

Alvast mijn hartelijke dank voor elk duwtje in de goede richting!

Laatst bewerkt:

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
108
81
Venlo
op de foto staan 5 balken, balk 3 is het midden.
Als je onder balk 1,2,4,5 een staander maakt naar de grond en je legt een ligger tussen balk 2 en 4. Dan kun je balk 3 op deze ligger verbinden. Dan heb je tussen 2 en 4 hopelijk voldoende plek voor je open slaande deuren en heb je een stabiele constructie.

Je zou wellicht de deuren iets moeten versmallen en de ramen ook om ze tussen de staanders te krijgen.

Ron273

Nieuw lid
17 feb 2023
10
2
Nederland
op de foto staan 5 balken, balk 3 is het midden.
Als je onder balk 1,2,4,5 een staander maakt naar de grond en je legt een ligger tussen balk 2 en 4. Dan kun je balk 3 op deze ligger verbinden. Dan heb je tussen 2 en 4 hopelijk voldoende plek voor je open slaande deuren en heb je een stabiele constructie.

Je zou wellicht de deuren iets moeten versmallen en de ramen ook om ze tussen de staanders te krijgen.
Dank voor je reactie, maar ik heb het dus niet goed uitgelegd.
De wand waar je nu tegenaan kijkt moet er helemaal uit. Ik wil daar dus juist geen staanders. Vervolgens plaats ik openslaande deuren onder de huidige luifel en maak ik die buitenwanden dicht. Zo trek ik de volledige oppervlakte die nu onder de luifel zit bij de werkplaats en wordt het één grote ruimte. Het weghalen van die wand kan alleen niet zonder iets aan versteviging te doen. Hopelijk is het zo duidelijker.

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
108
81
Venlo
Helemaal geen staanders, is volgens mij alleen mogelijk met een stalen balk, zonder de staanders onder de rode lijn, gaat je die houten balk doorhangen. en een stalen balk vraagt om korte muurtjes op zijn minst om hem op te leggen, zeker als je hem hoger wil leggen als de rode lijn.
Maar ik lees graag mee of er andere mensen zijn die met creatievere ideeën komen.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.344
676
Moordrecht
Ik heb 7 jaar in een kleine werkplaats op 2.01m gestaan, tis best te doen. (ben zelf ook 1.93m) En dat was mn hele werkplaats. Dit is 1 balk. Als je er nog comfortabel onderdoor kan, ook na verhoging van de vloer, zou ik er niet al te moeilijk over doen..

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.