Werking van het hout in visgraat tafelblad

ruudvanderklooster@gmail.

Actieve deelnemer
17 jul 2019
27
3
Het multiplex steekt 4 cm uit rondom tov het visgraat. De eiken balk erom heen is 7 cm breed en 4 cm dik. Daarin een groef gezaagd van ongeveer 5 cm diep en 18mm hoog. Dit schuift precies over het multiplex heen.

Dan deze balk los erop schuiven en met invalzaag en liniaal precies op de grens visgraat en balk nog even zagen zodat dit beide mooi op elkaar aansluit. Daarna lijm erop en met spanbanden aantrekken.

Verder zit de eiken balk van onderaf ook nog geschroeft in het multiplex.

Het mulltiplex is gewoon een plaat underlayment. Goedkoopste wat er was in de bouwmarkt. Ziet er niet heel mooi uit maar dat zie je toch niet.
Bedankt voor je reactie. Je zou verwachten dat je toch iets van werking zou zien tussen de aansluiting van de rand en het visgraatmotief. Maar blijkbaar werkt de lak zo goed dat vocht geen effect meer heeft op het uitzetten van het hout.
Groet, Ruud
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Bedankt voor je reactie. Je zou verwachten dat je toch iets van werking zou zien tussen de aansluiting van de rand en het visgraatmotief. Maar blijkbaar werkt de lak zo goed dat vocht geen effect meer heeft op het uitzetten van het hout.
Groet, Ruud
Ik denk dat het duoplank parket ook minder gevoelig is voor werking dan massieve planken.
 

N00b87

Nieuw lid
31 mrt 2018
2
0
Ik wil zelf graag ook een klein tafeltje maken met plankjes in visgraat. Deze gaat lang niet zo groot worden als een eettafel. Ik heb nog niet heel veel ervaring met het maken van meubels maar ik zie eigenlijk overal dat de plankjes worden verlijmd op een houten plaat. Waarom is dat?
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Leuk dat mijn topic nog steeds leeft.
Ik wil zelf graag ook een klein tafeltje maken met plankjes in visgraat. Deze gaat lang niet zo groot worden als een eettafel. Ik heb nog niet heel veel ervaring met het maken van meubels maar ik zie eigenlijk overal dat de plankjes worden verlijmd op een houten plaat. Waarom is dat?
Voor mijn tafel heb ik dat zo gedaan. Simpelweg omdat je iets moet hebben waarop je de plankjes vast zet. En lijmen is dan het makkelijkst en simpelst en je ziet geen spijkergaatjes.

Mijn tafel is nu bijna 3 jaar later nog steeds kaarsrecht, geen kiertjes of naadjes en de skylt ook nog als nieuw.
 
  • Leuk
Waarderingen: N00b87 en Henk H

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.