SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Bouwverslag van mijn werkbank

In een ander topic heb ik hulp gevraagd bij het maken van een houten bankschroef voor een werkbank die ik in het 3e leerjaar meubelmaken ga maken: https://www.woodworking.nl/showthre...uten-bankschroef&highlight=houten+bankschroef . Ik had het geluk dat André er nog 2 had liggen en dat ik er één mocht overnomen, dus daar ga ik mee aan de slag. Maar dat zal nog wel een tijdje duren voordat die in de bank gemonteerd is!

In dit topic doe ik verslag van de bouw van de werkbank. Ik werk er alleen op donderdagavond een paar uurtjes aan op school, dus voor de lezer: geduld is een vereiste :D

Hieronder volgen een paar afbeeldingen van het ontwerp van de werkbank, dat is gebaseerd op de Moravian Workbench van Will Myers. Ik wil de bank vooral gebruiken om met (niet-elektrisch) handgereedschap aan te werken, dus daar is het ontwerp ook op afgestemd. Na realisatie zal de bank zo'n 150kg wegen, maar omdat deze uit losse delen bestaat is het idee dat deze nog wel gemakkelijk te verplaatsen is. Voor mijn kleine (nog in te richten) werkplaats ideaal. De werkbank maak ik voornamelijk uit beuken met wat details uit noten. De werkbank wordt grofweg 2 meter lang en 60 centimeter diep.

Werkbank_ render.jpg

Werkbank_ render_detail01.jpg

Werkbank_ render_detail02.jpg

Inmiddels op school de eerste vorderingen gemaakt: alle (beuken) onderdelen, met uitzondering van het blad, uit onderstaande plank (52mm) van 5 meter lengte kunnen halen!

20171012_185855.jpg

Na het opdelen met de cirkelzaag alle delen grof op maat gezaagd met de formaat zaag. Gelukkig hoef ik op school niet alles met handgereedschap te doen :rolleyes:

20171012_205953.jpg

En afgelopen donderdag delen geschaafd en gelijmd, zodat deze uiteindelijk stijlen/regels/liggers van 90x90mm vormen:

20171019_192449.jpg

20171019_212920.jpg

20171019_212924.jpg

Ik zal proberen om regelmatig foto's te nemen en om ze hier te posten! Opmerkingen en ideeën zijn welkom! :D
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Geweldig!!

Je ziet niet vaak dat dit type werkbank gemaakt word (schaafbank ipv werkbank).
De bank is uitstekend geschikt voor alle schaafwerkzaamheden maar iets minder geschikt om constructie's te bouwen (denk aan pen in gat of zwaluwstaart verbindingen).
Ik ga dit draadje zeker volgen, succes met de bouw van deze fraaie schaafbank!

groetnis, Roeland
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
De renders zien er alvast veel belovend uit, welk programma gebruik je daarvoor eigenlijk? Mijn sketchup plannen zien er meestal maar heel basis uit :)
 
P

Pel

Guest
Mooie werkbank om te maken Sjoerd, ook een goede hout keuze, beuken met een noten bankschroef, heb je gestoomd beuken?

Groet Pel.
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Bedankt voor de reacties!

Geweldig!!

Je ziet niet vaak dat dit type werkbank gemaakt word (schaafbank ipv werkbank).
De bank is uitstekend geschikt voor alle schaafwerkzaamheden maar iets minder geschikt om constructie's te bouwen (denk aan pen in gat of zwaluwstaart verbindingen).
Ik ga dit draadje zeker volgen, succes met de bouw van deze fraaie schaafbank!

groetnis, Roeland

Bedankt voor je enthousiaste reactie! :D Heb je ervaring met het werken met zo'n bank? In dat geval ben ik wel benieuwd wat je er nog aan zou veranderen? Nadat de bank gereed is wil ik graag een moxon vise maken, dat lijkt me een handig hulpstuk om verbindingen mee te maken. Of heb jij (of iemand anders) nog andere ideeën? :D

De renders zien er alvast veel belovend uit, welk programma gebruik je daarvoor eigenlijk? Mijn sketchup plannen zien er meestal maar heel basis uit :)

Bedankt! Ik tekende tot een paar weken geleden ook alles met SketchUp, dat in principe natuurlijk ook wel voldoet om inzicht te krijgen in de maten en verbindingen. Dit is het eerste project dat ik met Fusion 360 heb getekend, gratis programma van Autodesk (althans, gratis voor studenten, hobbyisten en kleine zzp'ers). Zeker een aanrader! Er staan ook veel instructiefilmpjes op youtube. Het duurde even voordat ik het onder de knie had, had het bijna opgegeven! :p Maar toen een weekje laten liggen, wat filmpjes gekeken en vervolgens is het alsnog gelukt.

Mooie werkbank om te maken Sjoerd, ook een goede hout keuze, beuken met een noten bankschroef, heb je gestoomd beuken?

Groet Pel.

Ik weet niet zeker of het gestoomd beuken is, ik ga dat nog wel navragen. Het hout wordt beschikbaar gesteld op school, dus het assortiment is wat beperkter dan bij de reguliere houthandel. Het belangrijkste verschil tussen gestoomd en ongestoomd is dat gestoomd stabieler is, toch? Is het dan ook zo dat ongestoomd niet geschikt voor bijvoorbeeld de werkbank?
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Mooi, de kop is er af;)

Werken jullie met machines van Rogiers?

Zeker, eerste stapjes zijn gezet :D

Er staat qua machines van alles wat, weet niet wat voor inkoopbeleid ze hanteren :p de laatste machines (o.a. formaatzaag, vandiktebank) zijn van Philips Constant (is dit hetzelfde als Martin?), afgelopen zomer geplaatst dus wel een luxe om met zo'n machines te mogen werken! :D
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Mooi project! Gestoomd beuken is meestal donkerder (roodbruin) van kleur, dus dit lijkt me gewoon beuken, maar ook prima voor je werkbank hoor!

Succes! Fons
 

tuoh

Oud hout
Constant Philips uit Puurs is de Belgische verdeler van oa Martin.Dat kan niet mislopen met de klus als je met het "neusje van de zalm" mag werken. De vlak- en vandiktebanken waren eigen makelij van C.Philips, deze machines bouwden ze een kleine 80 jaar, maar nu verdelen ze blijkbaar enkel de Martin machines nog.
Begin binnenkort aan een afgeleide van een "Moxon" Met uiteraard weer de nodige houten spindels erin. Het ding komt zelfstandig op pootjes te staan:p
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Mooi ontwerp! Ben ook benieuwd naar het vervolg. Je zou eventueel het bekken van de bankschroef schuin kunnen maken, zelfde hoek als de poot. Dan kun je bv. ook zwaluwstaarten maken aan langere plank, zonder dat de schroefdraad in de weg zit.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mooi ontwerp!
Ik zie onderaan de bankschroef geen blokkeermogelijkheid. Hiermee bedoel ik een geleiding met gaten waarin een pen komt zodoende dat de bankschroef evenwijdig aan de werkbank blijft. Zonder deze blokkeermogelijkheid komt de klem scheef te staan en gaat het werkstuk nooit goed vastzitten.

foto-3-1.jpg
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Jawel hoor derde foto/plaatje zie je de onder geleider met de gaatjes!!
https://www.woodworking.nl/attachment.php?attachmentid=69472&d=1508613752

Mooi ontwerp!
Ik zie onderaan de bankschroef geen blokkeermogelijkheid. Hiermee bedoel ik een geleiding met gaten waarin een pen komt zodoende dat de bankschroef evenwijdig aan de werkbank blijft. Zonder deze blokkeermogelijkheid komt de klem scheef te staan en gaat het werkstuk nooit goed vastzitten.

Bekijk bijlage 69515

groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Kun je dit nader verklaren Roeland? Ik zie niet in waarom niet namelijk.[/QUOTE]

Ja weinig verschillende klem mogelijkheden voor bv zwaluwstaarten in panelen, het aan klemmen voor paneel in frame constructie's natuurlijk kun je hiervoor wel wat aanpassingen verzinnen.
Deze bank is uitermate geschikt om panelen te schaven en de verstelbare schaaf aanslag is superhandig.
Gaten hakken op deze bank zal wel gaan maar doordat de "poten" onder een hoek staan zal de slagkracht niet direct doorgegeven worden aan de vloer maar eerder aan de (werkbank)constructie. Die oogt stabiel maar bij hakwerk heb ik toch liever dat de poten zuiver verticaal staan.

groetnis, Roeland
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
He Sjoerd, ik ga je volgen, ziet er mooi uit. Mijn Werkbank gaat langzaam aan ook beginnen, het meeste hout is inmiddels ook binnen. Het gaat een mini-roubo worden, waarschijnlijk zonder split-top.

Waar zit jij op "school"?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Hele fraaie werkbank.... en ook weer eens een wat ander ontwerp, altijd leuk. Ziet er ook best stevig uit.

En als je een werkbank maakt die stevig is dan kun je daar in de praktijk nagenoeg alles mee doen. Één goede bankschroef zoals jij gaat krijgen is voor veel dingen al voldoende en mocht het dat niet zijn dan is je werkstuk eenvoudig met wat klemmen of een holdfast prima te bevestigen. Alles is afhankelijk van wat je zelf veel doet en wat je eigen voorkeur is. Wellicht als je 'm een tijdje gebruikt nog hier en daar wat gaten in het blad en de poten en je bent meer dan flexibel genoeg.

Wat ik er zelf nog aan had toegevoegd is wat opbergruimte, maar dat is ook later altijd nog eenvoudig te maken
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Begin binnenkort aan een afgeleide van een "Moxon" Met uiteraard weer de nodige houten spindels erin. Het ding komt zelfstandig op pootjes te staan:p

Dat klinkt veel belovend! Wanneer je er een topic over start ga ik het zeker volgen! (Wellicht dat ik nog mee kan liften als je weer wat spindels maakt :rolleyes:)


He Sjoerd, ik ga je volgen, ziet er mooi uit. Mijn Werkbank gaat langzaam aan ook beginnen, het meeste hout is inmiddels ook binnen. Het gaat een mini-roubo worden, waarschijnlijk zonder split-top.

Waar zit jij op "school"?

Die van jou ga ik ook volgen dan! :D Lang getwijfeld over een roubo of deze, maar het lijkt alsof deze iets eenvoudiger te maken is dus dat heeft de doorslag gegeven denk ik :p Ik volg de avondopleiding in Maaseik! Bekend?

Wat ik er zelf nog aan had toegevoegd is wat opbergruimte, maar dat is ook later altijd nog eenvoudig te maken

Ik heb inderdaad over wat bergruimte nagedacht, maar met hetzelfde argument als dat jij gebruikt (is later nog makkelijk toe te voegen) heb ik dat eigenlijk aan de kant geschoven. Ik heb ook het boek Workbenches van Christopher Schwarz gelezen, en hij laat zich ook wat negatief uit over opbergruimte onder de bank, voornamelijk omdat dit ten koste zou gaan van de klem mogelijkheden (bijvoorbeeld met een lijmklem). Je kunt er natuurlijk voor kiezen om een kastje niet helemaal tot het blad te laten doorlopen, zodat je nog wel lijmklemmen kunt gebruiken, maar ik heb het voor het gemak even in de ijskast gezet :p
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Mooi ontwerp!
Ik zie onderaan de bankschroef geen blokkeermogelijkheid. Hiermee bedoel ik een geleiding met gaten waarin een pen komt zodoende dat de bankschroef evenwijdig aan de werkbank blijft. Zonder deze blokkeermogelijkheid komt de klem scheef te staan en gaat het werkstuk nooit goed vastzitten.

Roeland was me voor :p maar inderdaad, ik heb een geleiding meegenomen in het ontwerp. Mooie werkbanken heb je staan! Gebruik je bij deze bank nog een sliding deadman? Of is die sponning aan de ligger ergens anders voor? Welk hout heb jij gebruikt als ik vragen mag?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Roeland was me voor :p maar inderdaad, ik heb een geleiding meegenomen in het ontwerp. Mooie werkbanken heb je staan! Gebruik je bij deze bank nog een sliding deadman? Of is die sponning aan de ligger ergens anders voor? Welk hout heb jij gebruikt als ik vragen mag?

Dat is een plaatje van het WWW hoor! Zulk een werkbank heb ik niet. Vind ik persoonlijk zelfs onpraktisch. Ik heb een grote, zware tafel gemaakt met een eenvoudige bankschroef. Daar kan ik mijn werkstukken ook op kwijt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.