Nee Mathieu niet te laat. Door overvolle orderportefeuilles heb ik nog geen timmerman kunnen strikken. Velen nemen voorlopig zelfs geen nieuwe opdrachten aan. Drukte tgv een vloedgolf aan voorschotten herstelbetalingen aardbevingsschade. Groningen heHet is nu misschien te laat maar waarom is er gekozen voor een houten beplanking? Er zijn zoveel andere materialen beschikbaar die veel onderhoudsvriendelijker en duurzamer zijn.
Bijvoorbeeld vezelcementplaat of terracotta elementen.
Hallo Klaas,Mijn huis heeft een gevelbekleding van aluminium golfplaat (begin 70er jaren). Oorspronkelijk zat daar een gruwelijk lelijke lichtgroene (maar kleurvaste) ) verfcoating op die enige jaren geleden is overgeschilderd met Nelfamar vinyl plus; volgens de fabrikant een verf op basis van vinyl copolymeren en urethaanalkydharsen (oplosmiddelverdunbaar)
De noordgevel ziet er qua kleur na jaren (ong. 6 jaar) nog goed uit. De zuidgevel is echter erg verkleurd/verbleekt. Ongetwijfeld tgv van een overvloed aan brandende zon.
Bekijk bijlage 111654
Boven: de huidige rode verbleekte kleur; Onder: de kleur zoals direct na het opbrengen van de rode verf.
Liefst wil ik de aluminium golfplaten vervangen door hout rabatdelen en schilderen; weer in een wijnrode of evt. donkerblauwe of donkergrijze kleur.
Nu mijn vraag:
Welke verfsoort en welke kleur is meest kleurvast op een pal op het zuiden gelegen houten gevelbekleding? Ik heb wel eens gelezen dat roodtinten sowieso relatief zwak zijn en dat qua verfsoort de (moderne?) 2 componenten polyurethaanlak het meest kleurvast zou zijn.
Nou ja niet een echte houtvraag maar ik weet dat ook op het terrein van schilderen en verfsoorten veel kennis op dit forum zit.
Klaas
Vuren buitendeuren is voor mij contradictio in terminis. Vuren is niet geschikt voor deze toepassing. Bij deuren wordt heel vaak vergeten de onderzijde en bovenzijde goed mee te schilderen. Hierdoor kan er ook vocht inkomen. Denk ook eens aan een waterslagprofiel boven de deur en een weldorpel aan de onderkant. (vaak alleen bij naar binnendraaiende deuren)Dank Wim. Hier kan ik wat mee.
Terzijde:
Ik was recent een beetje tot de gedachte gekomen dat mogelijk het grootst probleem bestond uit in de deur condenserend vocht vanuit een warmer binnenklimaat. IK heb nl twee vuren stapeldorpel-buitendeuren die in de loop van 45 jaar minstens 5 keer (samen) zijn vervangen en daarnaast een enkele keer tussendoor zijn uitgestukt overwegend vanwege rot onder bladderende lakverf. Mijn kozijnen-met de bruine-beits hebben dat verschijnsel niet.
Klaas
Potverdorie, Mickel, dat is een heel geslaagd tiny house!Hier op inhakend. Mijn dochter en schoonzoon hebben een TH gebouwd met Accoya als gevelbekleding. Mits goed aangebracht, dus met voldoende ventilatie erachter kan dit zeer lang staan. De latten zijn met kieren ertussen aangebracht.
in aanzien krijg je dus grijsverkleurd hout.
Bekijk bijlage 121463