Welke verfsoort op houten gevelbekleding?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Het is nu misschien te laat maar waarom is er gekozen voor een houten beplanking? Er zijn zoveel andere materialen beschikbaar die veel onderhoudsvriendelijker en duurzamer zijn.
Bijvoorbeeld vezelcementplaat of terracotta elementen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Dank Wim. Hier kan ik wat mee.

Terzijde:
Ik was recent een beetje tot de gedachte gekomen dat mogelijk het grootst probleem bestond uit in de deur condenserend vocht vanuit een warmer binnenklimaat. IK heb nl twee vuren stapeldorpel-buitendeuren die in de loop van 45 jaar minstens 5 keer (samen) zijn vervangen en daarnaast een enkele keer tussendoor zijn uitgestukt overwegend vanwege rot onder bladderende lakverf. Mijn kozijnen-met de bruine-beits hebben dat verschijnsel niet.

Klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Het is nu misschien te laat maar waarom is er gekozen voor een houten beplanking? Er zijn zoveel andere materialen beschikbaar die veel onderhoudsvriendelijker en duurzamer zijn.
Bijvoorbeeld vezelcementplaat of terracotta elementen.
Nee Mathieu niet te laat. Door overvolle orderportefeuilles heb ik nog geen timmerman kunnen strikken. Velen nemen voorlopig zelfs geen nieuwe opdrachten aan. Drukte tgv een vloedgolf aan voorschotten herstelbetalingen aardbevingsschade. Groningen he :) .

Je suggesties zijn welkom.

Klaas
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Voor keramische materialen bijvoorbeeld:
of:
Cementvezelplaat:
Gelakt zink kan ook
En nog zoveel andere materialen.
 

groentje

Actieve deelnemer
12 jul 2022
34
10
Limburg
Mijn huis heeft een gevelbekleding van aluminium golfplaat (begin 70er jaren). Oorspronkelijk zat daar een gruwelijk lelijke lichtgroene (maar kleurvaste) ) verfcoating op die enige jaren geleden is overgeschilderd met Nelfamar vinyl plus; volgens de fabrikant een verf op basis van vinyl copolymeren en urethaanalkydharsen (oplosmiddelverdunbaar)
De noordgevel ziet er qua kleur na jaren (ong. 6 jaar) nog goed uit. De zuidgevel is echter erg verkleurd/verbleekt. Ongetwijfeld tgv van een overvloed aan brandende zon.
Bekijk bijlage 111654
Boven: de huidige rode verbleekte kleur; Onder: de kleur zoals direct na het opbrengen van de rode verf.


Liefst wil ik de aluminium golfplaten vervangen door hout rabatdelen en schilderen; weer in een wijnrode of evt. donkerblauwe of donkergrijze kleur.

Nu mijn vraag:
Welke verfsoort en welke kleur is meest kleurvast op een pal op het zuiden gelegen houten gevelbekleding? Ik heb wel eens gelezen dat roodtinten sowieso relatief zwak zijn en dat qua verfsoort de (moderne?) 2 componenten polyurethaanlak het meest kleurvast zou zijn.

Nou ja niet een echte houtvraag maar ik weet dat ook op het terrein van schilderen en verfsoorten veel kennis op dit forum zit.

Klaas
Hallo Klaas,

Mocht je het originele gevelprofiel wel mooi vinden qua vormgeving, dan is er altijd de mogelijkheid om het aluminium te renoveren. De plaat kun je laten de-anodiseren en opnieuw te laten anodiseren. Je moet het dan wel laten uitvoeren door een fabrikant die een Qualanod-licentie heeft. Dit waarborgt de kwaliteit van het eindproduct, omdat het productieproces goed gedocumenteerd is en aan vereiste standaarden voldoet om onder andere de kleur voor zeer lange tijd te behouden. Net als bij aluminium kozijnen van bijvoorbeeld de firma Reynaers kun je er tevens voor kiezen om een zeewaardige kwaliteit toe te passen (dikte van de laag). Voor zover ik weet is onder andere de kleurechtheid dan 40 jaar gegarandeerd ondanks de invloed van uv-licht. Aldor is onder andere Qualanod-gecertificeerd: Aldor BV - Precisie in anodiseren. Zij werken voor diverse branches waaronder architectuur.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.081
2.601
Ze plaatsen bij veel van die huizen thermosteen panelen . Gelijk betere isolatie, beter aangezicht en geen onderhoud. Zijn vaak woningbouw panden. Zijn er in de jaren 60/70 velen van neergezet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Dank Wim. Hier kan ik wat mee.

Terzijde:
Ik was recent een beetje tot de gedachte gekomen dat mogelijk het grootst probleem bestond uit in de deur condenserend vocht vanuit een warmer binnenklimaat. IK heb nl twee vuren stapeldorpel-buitendeuren die in de loop van 45 jaar minstens 5 keer (samen) zijn vervangen en daarnaast een enkele keer tussendoor zijn uitgestukt overwegend vanwege rot onder bladderende lakverf. Mijn kozijnen-met de bruine-beits hebben dat verschijnsel niet.

Klaas
Vuren buitendeuren is voor mij contradictio in terminis. Vuren is niet geschikt voor deze toepassing. Bij deuren wordt heel vaak vergeten de onderzijde en bovenzijde goed mee te schilderen. Hierdoor kan er ook vocht inkomen. Denk ook eens aan een waterslagprofiel boven de deur en een weldorpel aan de onderkant. (vaak alleen bij naar binnendraaiende deuren)
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
OK Wim, maar.... die vuren deuren hebben me een voordeel opgebracht. Het uitstukken van een van deze deuren uit deze serie heeft me laten ontdekken dat houtbewerking leuk is (ontdekking in 2012 - poosje na mijn pensionering - gebeurde dat). Ik ben naar aanleiding daarvan op een meubelmakers-cursus gegaan . Vele malen gevallen en met meestal meer plezier weer opgestaan. :). (Ik heb een heel ander vak beoefend).

Klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Een wending in de plannen:

Wat vooraf ging:
Hoofddoel was en is om zoveel mogelijk uniformiteit te krijgen binnen het huizenblok van 4 waarin ik er 1 van bewoon.
Drie van de vier bewoners kwamen tot overeenstemming over de kleur van het houtwerk en werden het eens om de huidige gevelbekleding van aluminium damwandpanelen te vervangen door houten rabatdelen (zie foto aan begin van dit draadje).

MAAR NU:
Kort geleden kwam een van mijn buren met het ``briljante`` idee om voor de rabatdelen keralit te nemen. Ik vind het niks maar uiterlijke verschillen binnen een huizenblokje vind ik erger.

En het is mogelijk waar dat keralit veel langer zijn uiterlijk behoudt dan geverfde houten rabatdelen of geverfde alum damwanden.

Vraag:
Is met keralit het probleem van verkleuren opgelost? ( denk eraan dat het om een zuidgevel gaat en de gekozen kleur is middendonker blauw; ( een evt lichte kleur is ondertussen onbespreekbaar geworden😊 )

Klaas
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik begrijp dat je dit maar niks vind. Het is imitatie hout. Maar het lijkt eigenlijk niet op hout. Er zijn kunststof panelen (of vezelcement) die een veel mooiere uitstraling hebben.
Ik vrees toch voor de kleurvastheid. Als je iets wil dat niet verkleurd ga je bij kunststoffen zoals Keralit in lichte tinten moeten blijven.
 

groentje

Actieve deelnemer
12 jul 2022
34
10
Limburg
Klaas,

Je zou de houten rabatdelen ook onbeschilderd kunnen laten zodat ze juist vergrijzen. Afhankelijk van de gevelsteen en kozijnkleur kan dit mooi contrasteren met de rabatdelen. Ik ben voor mijn eigen gevel op zoek naar zo'n oplossing en kwam in België uit bij een leverancier waar je de rabatdelen onzichtbaar kan schroeven. Ongetwijfeld zijn er ook in Nederland vergelijkbare leveranciers. Een voorbeeldje hier: Forestlines Gevelbekleding - Bring Nature Home - Houthandel Paulussen
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Hier op inhakend. Mijn dochter en schoonzoon hebben een TH gebouwd met Accoya als gevelbekleding. Mits goed aangebracht, dus met voldoende ventilatie erachter kan dit zeer lang staan. De latten zijn met kieren ertussen aangebracht.
in aanzien krijg je dus grijsverkleurd hout.


C18D76D8-8365-4846-B9C7-8D44A0F64EFC.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639 en groentje

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Ik heb mijn boeidelen en alles wat er aan vast zit ook laten betimmeren met keralitiet in donker groen.
Ja het zal best gaan verkleuren maar het betimmeren was nagenoeg even duur als het schilderen. En dan heb ik het nog niet gehad over het vervangen van de slechte delen. Ja hout is mooier maar er zit ook onderhoud aan. En om er goed bij te komen moest er toch een behoorlijke steiger gebouwd worden.
Keuze's keuze's en nog eens kiezen. In dit geval kies ik voor gemak ben geen 30 meer.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Hier op inhakend. Mijn dochter en schoonzoon hebben een TH gebouwd met Accoya als gevelbekleding. Mits goed aangebracht, dus met voldoende ventilatie erachter kan dit zeer lang staan. De latten zijn met kieren ertussen aangebracht.
in aanzien krijg je dus grijsverkleurd hout.


Bekijk bijlage 121463
Potverdorie, Mickel, dat is een heel geslaagd tiny house!

Alle bewoners van mijn blok zaten sinds kort na veel overleg min of meer op 1 lijn. Mooi, mooi. Er is niks lelijkers (nou ja dat is een beetje overdreven) dan verschillen binnen een blok. Maar door de trage reacties van schilders en timmerlieden krijgen mijn mede-blokbewoners de tijd om weer uit de kruiwagen te springen :)

@ Groentje: Mooi, maar binnen mijn blok volstrekt onverkoopbaar.

@ Wim Kluck: Er was dus sinds kort overeenstemming: Keralit ipv hout. Maar net als hout is ook Keralit veel duurder geworden. Mede hierdoor dreigt het hele plan schipbreuk te leiden.

Overigens las ik op een site van een Keralit-montagebedrijf dat het op een frame moet waarin de verticale balkjes een hoh afstand hebben van max. 30 cm. Lijkt me overdreven, maar ik ken de mechanische eigenschappen van Keralit niet. Wat gebruikte jij als afstand Wim?

Klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.