Welke verfsoort op houten gevelbekleding?

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Mijn huis heeft een gevelbekleding van aluminium golfplaat (begin 70er jaren). Oorspronkelijk zat daar een gruwelijk lelijke lichtgroene (maar kleurvaste) ) verfcoating op die enige jaren geleden is overgeschilderd met Nelfamar vinyl plus; volgens de fabrikant een verf op basis van vinyl copolymeren en urethaanalkydharsen (oplosmiddelverdunbaar)
De noordgevel ziet er qua kleur na jaren (ong. 6 jaar) nog goed uit. De zuidgevel is echter erg verkleurd/verbleekt. Ongetwijfeld tgv van een overvloed aan brandende zon.
R0019813 (2).JPG
Boven: de huidige rode verbleekte kleur; Onder: de kleur zoals direct na het opbrengen van de rode verf.


Liefst wil ik de aluminium golfplaten vervangen door hout rabatdelen en schilderen; weer in een wijnrode of evt. donkerblauwe of donkergrijze kleur.

Nu mijn vraag:
Welke verfsoort en welke kleur is meest kleurvast op een pal op het zuiden gelegen houten gevelbekleding? Ik heb wel eens gelezen dat roodtinten sowieso relatief zwak zijn en dat qua verfsoort de (moderne?) 2 componenten polyurethaanlak het meest kleurvast zou zijn.

Nou ja niet een echte houtvraag maar ik weet dat ook op het terrein van schilderen en verfsoorten veel kennis op dit forum zit.

Klaas
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Het grote nadeel van 2 componenten-verf is dat het verwerken veel moeilijker is (het droogt snel), dus dat vereist wel wat ervaring. De meest kleurvaste (1-component-)verf is gesiliconiseerde alkydverf. Je hebt ook alkyd met urethaan (geen polyurethaan!), dat is vooral hardere verf (voor parketlak bijv.).

De kleur maakt inderdaad uit, geel/oranje/rood zijn minder kleurvast. Aan de andere kant hebben donkere kleuren eerder last van verkrijten (mat worden) door UV. Persoonlijk zou ik de uitstraling van de kleur belangrijker vinden dan hoe snel het veroudert. Liever een mooie gevel die elke 5 jaar geschilderd moet worden, dan 8 jaar tegen een minder mooie kleur aankijken :)

Verder zou ik bouwmarkt-verf (goedkope merken als Flexa, Histor) vermijden, maar dat is wellicht een open deur.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Rode kleuren worden gemaakt van dierlijke materialen, namelijk van luizen. En dierlijke materialen zijn vergankelijk. Dit wordt versterkt als de zon erop schijnt. Ik heb rode kozijnen (omdat de architect dat bedacht heeft :mad:) en ik moet elke 5 jaar schilderen. En ik heb erg dure verf maar elke 5 jaar ben ik op de kant waar de zon schijnt de klos.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.231
533
Eanske
ingoogni.nl
De kleurvastheid van een verf wordt voornamelijk bepaald door de gebruikte pigmentkwaliteit en hoeveel en welke UV-inhibiters/absorbers er in zijn verwerkt. T.a.v. rood, er zijn ook anorganische rode pigmenten, maar dan kom je al snel in de hoek van half-edelstenen.

Een ander aspect is in welke mate andere komponenten in een verf vergelen en zo van invloed zijn op de kleur.

Welke verf er ook gekozen wordt, het begint bij de basis. Welk hout, hoe voorbereid, welke grondering etc.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ik zou gaan voor Sikkens Rubbol sb of de XD Met de bijpasende grondverf 2x gronden op nieuw hout en 2 keer aflakken. Of Sigma alure s2U met bij behorende grondverf. ( sigma is te verwerken vanaf 0 graden)Ja die 10 jaar die zowel sikkens als sigma als levensduur geven ga je niet halen. Bij oude kozijnen zeg ik na 3 jaar de liggende delen nazien en evt. bijwerken.
Na 5 jaar zeker de delen die in de zon zitten schuren en opnieuw in de lak zetten. Meestal kan dit met 1 laag.
Dat verkrijten van blauw op metaal komt mij zeer bekend voor. Ons bedrijfspand was geheel in blauw en daar was na 5 tot 8 jaar inderdaad een witte waas zichtbaar.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
359
121
Liefst wil ik de aluminium golfplaten vervangen door hout rabatdelen en schilderen; weer in een wijnrode of evt. donkerblauwe of donkergrijze kleur.

Nu mijn vraag:
Welke verfsoort en welke kleur is meest kleurvast op een pal op het zuiden gelegen houten gevelbekleding? Ik heb wel eens gelezen dat roodtinten sowieso relatief zwak zijn en dat qua verfsoort de (moderne?) 2 componenten polyurethaanlak het meest kleurvast zou zijn.
Hoe vol/glanzend wil je de kleur hebben? Als je het plan doorzet de delen te vervangen door houten rabat, zou je inspiratie kunnen nemen bij de Scandinaviërs. Zweden staat natuurlijk bekend om al die leuke rode, gele en blauwe houten huizen. Zweedse lijnolieverf is in legio kleuren te krijgen.

Ik heb er geen ervaring mee en durf niet te zeggen hoe goed dat houdt ten opzichte van moderne lakken. Maar ze zullen het niet voor niets al zo lang gebruiken daar..
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik zou gaan voor Sikkens Rubbol sb of de XD Met de bijpasende grondverf 2x gronden op nieuw hout en 2 keer aflakken. Of Sigma alure s2U met bij behorende grondverf. ( sigma is te verwerken vanaf 0 graden)Ja die 10 jaar die zowel sikkens als sigma als levensduur geven ga je niet halen. Bij oude kozijnen zeg ik na 3 jaar de liggende delen nazien en evt. bijwerken.
Na 5 jaar zeker de delen die in de zon zitten schuren en opnieuw in de lak zetten. Meestal kan dit met 1 laag.
Dat verkrijten van blauw op metaal komt mij zeer bekend voor. Ons bedrijfspand was geheel in blauw en daar was na 5 tot 8 jaar inderdaad een witte waas zichtbaar.
Wim, ik hoopte al dat ook jij zou reageren :). Dank.
Heb je bij een dunne aluminium paneel als ondergrond nog meer (=eerder) last van verkrijting dan bij een hout-ondergrond? Is dat vanwege een sterker oplopende temperatuur? (dat is wat ik vermoedde).

Verder kom ik nogal eens de bewering tegen dat rode pigmenten in het algemeen minder lichtecht zijn dan andere kleuren zoals blauw. Is dat zo? Of wordt dat vooral van elkaar overgeschreven?

Klaas
 
Laatst bewerkt:

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
Wim, ik hoopte al dat ook jij zou reageren :). Dank.
Heb je bij een dunne aluminium paneel als ondergrond nog meer (=eerder) last van verkrijting dan bij een out-ondergrond? Is dat vanwege een sterker oplopende temperatuur? (dat is wat ik vermoedde).

Verder kom ik nogal eens de bewering tegen dat rode pigmenten in het algemeen minder lichtecht zijn dan andere kleuren zoals blauw. Is dat zo? Of wordt dat vooral van elkaar overgeschreven?

Klaas
duurzamer is het om naar een zeer lichte kleur te gaan: dan wordt de ondergrond ook niet zo warm : wit reflecteert beter dan een donkere kleur. Ik zou in het huidige systeem blijven maar dan voor een lichte kleur gaan. Product technisch en qua hoeveelheid werk is dat verreweg het slimste, zeker op de langere termijn.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ik deel bovenstaande opmerkingen van eug3ne. Bij mij waren de wanden van staalplaat. Het is ook niet altijd toegestaan om een gevel zo maar een andere kleur/aangezicht te geven. Nu ging het bij mij om een pand van 50mtr lange en aan de voorzijde 15 mtr x4mtr blauw. Dat zijn andere grootheden dan een huisje. Een gemeente kan heel erg moeilijk doen. Wij wilden kantoor/expeditie optisch bij het pand voegen door een witte kleur op de gevel te smeren. Afgeschoten. Zo waren er wel meer dingen die heel erg lastig waren. Ja ook met een hele dure architect was dit een groot probleem. Oplossing gewoon een deel laten varen en het andere gewoon gedaan.

Bij de verkleuring van onze gevel, als eerste aan de zon zijde, is de boel eerst gereinigd hierna met scotts brite opgeschuurd (nat). Hierna zijn er diverse proeven gedaan met primers of deze wel hielden. Dus niet alle. Sikkens kwam hiervoor zelf op het werk kijken voor de oplossing.

Je kan ook nog kijken bij scheepslakken. Deze zijn vaak veel duurzamer maar daar weet ik niet het fijne van.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Als ik dit zo zie, vermoed ik, dat dit een huis in een blok is. Als dat zo is, zou ik zeker niet kiezen voor ander materiaal. Zo’n huis wordt dan altijd een grote dissonant in het geheel. Ik ben nog nooit een voorbeeld tegengekomen, waar dit een verbetering was. Ik woon in een prachtig 30er jaren huis van 12 woningen in een u-vorm. Twee buren hebben ooit gekozen voor een andere voordeur. Hoe mooi de deur voor de bewoners ook is, voor mij zijn het gigantische dissonanten ook omdat de betreffende deuren tevens stijlbrekers zijn. Hoe mooi het materiaal op zich ook is, het is geen porem in het geheel. Zo zie je ook wel eens een blok, waar ieder huis een witte dakgoot heeft, maar er één is waarbij dat stuk bruin geverfd is. Lachen, maar esthetisch verschrikkelijk. Als er meer huizen zijn in de straat met deze geveldelen, dan zal in de jaren er wel variatie in kleur gekomen zijn. Het mooiste is natuurlijk om te proberen met alle buren tot een gelijke oplossing te komen. Dat lukt echter vrijwel nooit. Aangezien deze geveldelen van de buren los zullen staan, dus niet aaneengesloten, zoals een dakgoot, lijkt een variatie in kleur mij daarom ook geen probleem. Kortom ik zou een mooie kleur kiezen en even informeren welke verf het beste op dit materiaal toegepast kan worden. Blauwen, grijzen groenen zijn meestal redelijk kleurecht.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@ Mickel Moen, je legt de vinger op de pijnplek. Het zijn drie blokjes van 4 waar al lang geleden maximaal lelijke diversiteit is ontstaan. Je kan er een mooie fotoserie van maken :) .

Nu zijn sinds kort drie van de vier in mijn blokje bereid een afspraak te maken:
We willen de oorspronkelijke alum. golfplaten vervangen door hout en dat (donker)blauw schilderen (glans). De 70er jaren bruine beits van de kozijnen willen we vervangen door een lichtgrijze glanzende lakverf en de draairamen en uitzetraampjes eveneens in (donker)blauw. Over het blauw wordt nog gesteggeld. Misschien wijnrood. Maar, @WimKluck en Mickel Moen: Dat rood een zwakkere kleur is vreesde ik al en valt daarom ws af.

@eug3ne: Ja, een lichte kleur is ongetwijfeld kleurvaster maar dat gaat hem niet worden. Daarover zal niet eenstemmigheid komen in het groepje van drie.

De gemeente? Die vind al 50 jaar alles goed.

Klaas
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Klaas,

Dat is dan mooi,

Wat verf betreft. Ik heb zeer goede ervaringen met Rubbol EPS. Ik vind dat echt een probleemloze verf. Zonder grondverf meteen op het hout. Ik gebruik hem al meer dan 30 jaar. Mijn voordeur en achterdeuren in een oud Hollands blauw. Blijft uitstekend staan. Eens in de 7 a 10 jaar weer eens overschilderen om het fris te houden.

Dit jaar mijn schuur verbouwd. Was al meer 20 jaar niet meer geverfd. Ook Rubbol EPS In dezelfde blauw. Verf was wel erg schraal geworden, maar kleur goed behouden.

1639696133182.jpeg

Na de verbouwing weer fris in de Rubbol EPS.

1639696188923.jpeg
 
Laatst bewerkt:

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
Klaas,

Dat is dan mooi,

Wat verf betreft. Ik heb zeer goede ervaringen met Rubbol EPS. Ik vind dat echt een probleemloze verf. Zonder grondverf meteen op het hout. Ik gebruik hem al meer dan 30 jaar. Mijn voordeur en achterdeuren in een oud Hollands blauw. Blijft uitstekend staan. Eens in de 7 a 10 jaar weer eens over schilderen om het fris te houden.

Dit jaar mijn schuur verbouwd. Was al meer 20 jaar niet meer geverfd. Ook Rubbol EPS In dezelfde blauw. Verf was wel erg schraal geworden, maar kleur goed behouden.

Bekijk bijlage 111742

Na de verbouwing weer fris in de Rubbol EPS.

Bekijk bijlage 111743Rubbol EPS staat voor Een Pot Systeemverf : een soort mix van grondverf en aflak. Wij leerden vroeger dat het een ademende systeem verf was en dat je eigenlijk de laatste streek van boven naar beneden moest doen om het ademende effect ( dakpannetjes zeiden ze bij sikkens) te maximaliseren.
Ik ken inderdaad veel situaties waarbij EPS al jaren een ondergrond goed beschermt en niet afbladdert, opgebouwd uit meerdere lagen EPS vanaf kaal hout. De kleur vastheid is door de paint to paint kleur / mengsystemen in combinatie met milieumaatregelen ( veel stoffen mogen niet meer) vooral bij donkere keuren wel een probleem aan het worden.
Maar dat geldt voor alle merken en verfsoorten met uitzondering van de siliconal achtige verfsoorten ( de nieuwe hoogglanslakken) die door die toevoeging juist wel weer een paar jaar langer goed op kleur blijven. Alleen ademen die dan weer niet door de betere vernetting van het basimateriaal.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@eug3ne Welk nadeel heeft dat slechter ademen van siliconal achtige verfsoorten nu werkelijk? Moet ik denken aan grotere kans op condensvorming in het hout waardoor ventilatie achter de rabatdelen nog belangrijker wordt? En condensvorming in het kozijnhout is dan een verhoogd risico?

Klaas
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@eug3ne Welk nadeel heeft dat slechter ademen van siliconal achtige verfsoorten nu werkelijk? Moet ik denken aan grotere kans op condensvorming in het hout waardoor ventilatie achter de rabatdelen nog belangrijker wordt? En condensvorming in het kozijnhout is dan een verhoogd risico?

Klaas
Niemand?
Door overbelasting van de schilderbedrijven is er nog niks geschilderd. Alle tijd om mijn vraag nog eens naar boven te gooien. Iemand hierover een mening/ervaring?

Klaas
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Nu heb ik er niet echt verstand van. Alleen mijn ervaring met meer dan 30 jaar Rubbol EPS. Wat je vaak ziet bij niet ademende verven, is dat als je het onvoldoende onderhoud, het gaat bladderen. Wil je dat weer mooi krijgen, dan moet je eigenlijk al de verf weghalen.

Bij een ademende verf als EPS heb ik dat nog niet meegemaakt. Wat er wel gebeurt is dat de toplaag verpoedert. Wacht je te lang met schilderen, wordt de laag steeds schraler, tot zelfs het hout weer tevoorschijn komt. Bij de foto’s van mij hierboven kun je dat goed zien op de deur van het schuurtje.

Het voordeel is, dat je de oude laag prima kunt schuren. Het toplaagje schuren is voldoende. Schuurt ook erg mooi en makkelijk. Vervolgens breng je een of twee nieuwe lagen aan. Houd je het regelmatig bij, dan is één laag voldoende. Hoe vaak is een beetje afhankelijk van de situatie. Op de felle zon moet vaker dan bijvoorbeeld houtwerk op het Noorden. Regelmatig controleren dan zie je vanzelf wanneer het weer nodig is.

Wel staat deze verf minder lang. Je zult dus gemiddeld iets vaker moeten verven. Het gemak maakt echter veel goed.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ik ben een andere mening toegedaan. Dat ademen van verf is niet meer van toepassing als je meerdere lagen toepast. Bij elke laag neemt dit vermogen af. Dat EPS niet bladert bij achterstallig ondehoud betijfel ik ook. Als verf gaat bladeren dan zit/zat er vocht in het hout. Dan is de oplossing bij mooi weer om het onbehandeld te laten voor een korte tijd. Een keer een buitje is niet zo'n probleem. Anders zet je er een goede grondverf op en schildert het volgend jaar af. (mits het droog genoeg is) Je kunt ook EPS gebruiken. Dit is naar mijn mening ontwikkeld voor gebouwen die snel in de verf moeten tegen weinig kosten. Lees sociale woningbouw ed.
Als je de voorwaarden van een top siliconenverf als een Rubbol sb leest dan geven ze 8 jaar op dit systeem maar dat je na 3 en 5 jaar onderhoud moet laten verrichten staat er vaak niet bij. Datzelfde geldt voor Rubbol XD dit is zeer zeker geen verf op siliconen basis maar je krijgt wel 10 jaar op dit systeem met de hierboven vermelde opmerkingen. Er zit ontzettend veel verschil in onderhoud op kanten waar de zon echt op brand en op het noorden en onder een afdakje.
Voor de sigma verven geldt het zelfde.
Als algemeen onderhoud alle houten delen een of twee keer per jaar schoonmaken met een mild reinigingsmiddel (dreft bv) na 3 jaar alle liggende delen goed nakijken en bijwerken. Na vijf jaar zeker alle liggende delen goed schuren en afwerken. Vaak zal je ook de rest van het raam/kozijn moeten doen i.v.m. kleurverschil. Bedenk dat donkere kleuren veel gevoeliger zijn. Vergeet ook niet de kit van de beglazing op tijd te vervangen. Deze word ook oud en hier komt ook vocht tussen ook al is het schilderwerk nog goed.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Mede door de input van Wim Kluck, Mickel Moen, Eug3ne en anderen op dit forum blijkt me dat niet eenvoudig is een verstandige keuze te maken.

Moet ik het zo zien dat vocht een kozijn vanuit bijv een (verwarmde, relatief vochtige) kamer het kozijn intrek, daar condenseert en zo onder de niet ademde lakverf voor rot en bladderen zorgt?.
Klopt dit mechanisme? Zeg ik hier iets wat iedereen, behalve ik, al wist :)

Als het zo werkt kan ik het beste voor een zo duurzaam mogelijk verf zoals de Rubbol XD kiezen lijkt me.
OF... bij mijn oude eenvoudige ""geen drol kostende"" maar zwaar gedateerde sombere bruine beits systeem blijven.

Benieuwd naar jullie mening

Klaas
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Vocht kan op verschillende wijze in het hout komen. We gaan er even van uit dat de boel goed geschilderd is. Dan kan er vocht inkomen op de plekken waar de verbindingen zitten. Dan vooral op aan de onderkant. De verf word na verloop van tijd minder flexibel en hout werkt altijd iets. Het scheurt/breekt daar dus het eerst. En dan kan er vocht inkomen. Dit is pas heel erg als het vocht niet weg kan. Dus het afkitten van het gehele kozijn op de muur is niet de bedoeling. Langs het glas kan het vocht ook binnenkomen als de kit niet meer goed is. Het overschilderen alleen is niet voldoende. Je moet dit op tijd vervangen. Vocht van binnenuit is niet een standaard probleem. Ook hier is een veel voorkomende oorzaak condens. Waar warm en kou elkaar ontmoeten ontstaat condens. Dit is aan de binnenkant van je raam. Dit moet weg kunnen. Of vermeden worden door middel van dubbelglas. In de alu profielen waar enkelglas in zit moeten gaatjes zitten die open moeten zijn. Niet dicht geschilderd en schoon. Juist hier ontstaat rot. Heb je nog enkelglas in houtenramen dan ben je denk ik aan vervanging toe.
Beits moet je veel vaker onderhouden. Ik heb een houtenhok gehad op een zwart dak waar ik elk jaar weer kon schuren en beitsen (cetabever uv lak)
Ik begrijp dat je de topverven behoorlijk aan de prijs vind en het is belangrijker dat je een systeem goed toepast dan half. Ik vind twee keer gronden en twee keer lakken de beste methode. Doe je dat met een goedkopere verf ook prima. Je bent alleen sneller aan onderhoud toe.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.