Welke (kopieer)draaibank?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.206
3.388
Gaanderen
Er staan op machinesucher.de wel vaker gebruikte kopieerdraaibanken van bekende merken zoals killinger en hapro.
Deze kun je ook gebruiken voor het draaien van een schaal. Hoeveel werk het is om de kopieerinrichting te demonteren weet ik niet.

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Efvee

Post veel
9 jun 2021
876
350
RegioRotterdam
Wat bedoel je daar mee? Ik ken de zware draaiautomaten met kopieer inrichting, en die hebben beitels die snijden met geweldige resultaten.
Maar misschien is dat anders met dat HBM ding?
Ik bedoelde inderdaad het simpele type dat ik aangaf. De beitel heeft één standje en beweegt alleen radiaal en axiaal. Ik kan me voorstellen dat het bij meer geavanceerde automaten anders is.

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
625
144
59
Linter
Eerst en vooral al bedankt voor de reacties, het is meteen duidelijk dat ik het geheel wat onderschatte door pure onwetendheid.

Productie draaien is nog niet aan de orde, het gaan in eerste instantie vooral prototypes zijn die de revue passeren. Goede tip betreffende het schuren.

De 'toolnut' in mij zou graag incalculeren dat ik ook wel ooit eens een schaal zou willen draaien om daarmee de aankoop van een topmachine goed te praten, maar ik ga deze aankoop toch echt beperken tot het spindeldraaien. Toch eens op zoek gaan naar iemand die mij op zijn minst al kan leren draaien met een afruwguts en schuine beitel. Naar slijpsystemen was ik toevallig genoeg al aan het kijken, of het een Scheppach, Tormek of Sorby wordt ben ik nog niet helemaal uit. Aangezien ik die machine sowieso nog tientallen jaren ga gebruiken zelfs al zou het draaien wegvallen, gaat de toolnut daar waarschijnlijk wel recht van spreken krijgen.

Het zal qua poot of onderdelen vermoedelijk niet snel minder dan 20 mm worden. Ik dacht dat de bril verschuiven naargelang je vordert inderdaad vrij straightforward ging zijn, het wordt me steeds duidelijker dat zelfs voor iets dat simpel oogt toch wel de nodige kennis/ervaring vereist is.

Vooral bij een set van 6-8 stoelen leek me een kopieermogelijkheid wel een meerwaarde, omdat je daar toch 12-16 keer identiek dezelfde poten moet draaien. Maar ik heb tijd, en een resem poten draaien gaat ook een goede leerschool zijn om de technieken onder de knie te krijgen. Dus ik ga het kopieerverhaal voorlopig in de koelkast zetten en me richten op een goede basis draaibank.
Neem eens contact op met Paul Smeets van Timmerveld of kom eens kijken op de draailessen iedere vrijdagavond in Tongeren bij Qrios

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.