Welke houtsoort

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Voor mij kattenpis. Ik heb mijn zaagbroek gewassen nadat ik dit met de motorkettingaag heb geschulpt.
 

Rick_B

Actieve deelnemer
23 mrt 2018
37
2
Nou wil ik toch wel eens weten wat voor hout het is:sneaky:

Als het Iepenhout is zouden we dat aan kopshout het best kunnen zien. Kun je daar een foto van maken? Liefst zo glad mogelijk gezaagd, geschuurd of geschaafd, in detail.

Fons
Hier nog 2 fotos. De grotere delen staan in de koeling. Er zaten mollen in.

A8C9E2D4-CE72-4990-8A23-970D05FB8168.jpeg

5EBC9C78-1B24-48AE-85B8-B2CA70C24C0F.jpeg
 

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
88
47
Utrecht
Dat ziet er in mijn ogen uit als iepenhout. Ik heb nog ongeveer zo'n zelfde stuk in de werkplaats staan. Ik zal vanmiddag een vergelijkbare foto nemen.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Dit lijkt mij ook iep.. Recent nog heeeeel veel staan te zagen/schaven vanuit ruw.
Zag er exact zo uit
Als je het zaagt/freest ruikt het hele werkhok naar urine. Zeer onaangenaam
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Dit is gewoon Amerikaans rood eiken. Komt zelfs niet in de buurt van iep...
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Eik en Robinia geur is niet echt onaangenaam qua geur, Iepen is echt niet aangenaam vind ik.
De bloemen van Robina pseudoacasia ruiken heerlijk. Doet niet onder voor sering. Bloeit eind juni tot in juli. Als je het treft en je kunt bij de bloemen komen . . .
Voor wie ze op wil zoeken (zaag thuis laten!), zie bijv. hier en hier. Denk om de stekels want die hebben ze wel! Net als de echte acasia's op de savannen.

De bomen zijn heel gemakkelijk te herkennen aan de bast hoewel ik daarvan op internet niet 1,2,3 een goede foto zag. Die zijn dan vaak weer van oude bomen.
Relatief jonge bomen hebben een langgerekt ruitvormig patroon op de bast. Dat komt omdat de schors deels in hoge richels staat die een beetje tegen elkaar indraaien. (Die richels noem je misschien wel lijsten.)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.