Welke houtsoort

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
550
94
Stiens
@Athanor
Ja kersen heeft vaak dat donkere (soms tegen het zwarte aan) in het hout zitten. Zeker bij Europees kersen, ik weet niet hoe dat bij Amerikaans kersen is (serotina).
 

Rick_B

Actieve deelnemer
23 mrt 2018
37
2
Mij is uiteindelijk verzekerd dat het toch eiken is. Lichtste kleur eiken die ik ooit gezien heb. Schors leek anders en rekening in het hout ook net iets anders. Het weegt wel als eiken! 😅 weer wat geleerd!
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Rick_B

Actieve deelnemer
23 mrt 2018
37
2
Ik zit wel sterk te denken aan de aanschaf van een vlak vandikte bank zeg. Onbewerkt hout is prachtig, en alles zelf doen super leuk maar oef wat een worstelpartij om het in elkaar te krijgen.
Niet dat ik nog zoveel te maken heb voor mijn huis maar als ie er is verzin ik wel klussen.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
550
94
Stiens
Ter referentie een paar foto's van mij, van een stuk iepenhout dat ik heb liggen. Anders uit de boom gezaagd dan het stuk van de eerste foto uit deze thread. Volgende week kan ik nog een foto plaatsen van een stuk dat er meer op lijkt. Ik moet er eerst nog even de schuurmachine overheen halen.

Iepen_01.jpg

Iepen_02.jpg

Ik heb ooit een grote kist van Iepenhout gemaakt. Prachtig hout. Weet niet of je altijd dezelfde kwaliteit krijgt. Er zijn wat soorten iepen, dat zal verschil maken. Je hebt:

- ruwe iep, komt het meest voor onder de iepen dacht ik.
- fladder of steeliep, zeldzaam
- gladde iep, geen idee
- hybrides
- gewaterd of niet. Dat kan een ander beeld geven. Misschien donkerder dan?

Ik wil maar zeggen, als je denkt dát hout moet ik hebben voor een of ander project dan kan dat tegenvallen.
Anderen ervaring met Iepen?
 
Laatst bewerkt:

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
550
94
Stiens
Als het hout goed droog is dan ga je (gaan wij) achtermekaar door van lintzaag naar vlakbank naar vandiktebank naar afkortzaag naar paneelklem naar frees naar domino naar lijmklemmen naar gereed voorwerp... Afgelopen 2 weken 6 laatjes van (grof gezegd) 30 breed bij 15 hoog bij 80 lang gemaakt van anderhalve ruwe plank duims tulpenhout. Hout voor de zijwandjes herzaagd tot plankjes, en vervolgens paneeltjes van 1 cm dikte. Laatjes komen boven elkaar (6-hoog dus) in een KLM pantry-trolley...
Ik weet dat de makers van schotse doedelzakken het ebbenhout, na een bewerking het hout wel 2 keer laten liggen voordat het volledig op maat wordt gedraaid en geboord. Nu is een muziekinstrument wat anders dan een laatje, maar toch.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het lijkt me sterk dat een schotse doedelzakmaker ebbenhout gebruikt. Ik neem aan dat het grenadil (african blackwood, mpinga) is; hoewel dit idd wel eens foutief voor ebony wordt uitgescholden.

Een houten blaasinstrument is 'extreem' gevoelig voor 'fouten' in de dimensies. Al dit soort toonhoutsoorten (voor blaasinstrumenten - europese en tropische zware hardhoutsoorten, zoals buxus, grenadil, palissander, maracaibo) hebben vaak interne spanningen, die bij dimensionele bewerkingen (draaien, boren, toongaten maken) tot vervormingen leiden. Daarom wordt dergelijk hout tussen bewerkingen door weggelegd, om het weer te laten stabiliseren. Dat heeft echter vrijwel nooit met drogen te maken, maar dus met interne spanning en relaxatie.

En daar komt bij, een vervorming van een halve mm is voor een laatje weinig relevant, waar het bij een blaasinstrument het verschil kan betekenen tussen een bruikbare toeter en brandhout...
 
  • Leuk
Waarderingen: Rick_B

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
550
94
Stiens
Het lijkt me sterk dat een schotse doedelzakmaker ebbenhout gebruikt. Ik neem aan dat het grenadil (african blackwood, mpinga) is; hoewel dit idd wel eens foutief voor ebony wordt uitgescholden.

Een houten blaasinstrument is 'extreem' gevoelig voor 'fouten' in de dimensies. Al dit soort toonhoutsoorten (voor blaasinstrumenten - europese en tropische zware hardhoutsoorten, zoals buxus, grenadil, palissander, maracaibo) hebben vaak interne spanningen, die bij dimensionele bewerkingen (draaien, boren, toongaten maken) tot vervormingen leiden. Daarom wordt dergelijk hout tussen bewerkingen door weggelegd, om het weer te laten stabiliseren. Dat heeft echter vrijwel nooit met drogen te maken, maar dus met interne spanning en relaxatie.

En daar komt bij, een vervorming van een halve mm is voor een laatje weinig relevant, waar het bij een blaasinstrument het verschil kan betekenen tussen een bruikbare toeter en brandhout...
Ja, het heet african blackwood en ik heb het altijd voor ebbenhout gehouden. Weet ik nu dat dat niet klopt.:).

Dat het met relaxeren te maken heeft snap ik wel. Waarom zou dat niet zo zijn voor een plank eiken, essen, kersen, iepen, enz. Het kan nuttig zijn om een stuk toch op z'n minst één keer te laten rusten voordat je naar de finale dimensies gaat.
Nou ja, ik snap het wel. Als je van doorpakken houdt, wil je door. Bovendien waar laat de hobby houtbewerker al die rustende werkstukken.

Ik heb ooit van ruw kersenhout 3 tafeltjes willen maken. De onderdelen liet ik tussendoor rusten voordat ik het op maat heb gemaakt. Of dat nodig was? Het viel nogal mee zover ik mij herinner. Het bleef mooi vlak.
Nu liggen alle onderdelen er nog. Ik moet dat project nodig afmaken. Benieuwd hoe vlak en strak de stukken nog zijn.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat het met relaxeren te maken heeft snap ik wel. Waarom zou dat niet zo zijn voor een plank eiken, essen, kersen, iepen, enz. Het kan nuttig zijn om een stuk toch op z'n minst één keer te laten rusten voordat je naar de finale dimensies gaat.
Mijn ervaring is dat de relaxatie van interne spanning (ik ga er even van uit dat het hout gewoon stabiel droog is als ik begin met bewerken - het ruwe duims yellow poplar waar we nu mee werken ligt nu ongeveer een jaar opgelat op zolder) met name gebeurt bij het grof op maat zagen en herzagen (soms komen planken die recht van zolder komen hoepeltjekrom uit de lintzaag na herzagen ;-) ) en dat (vrijwel) alle beweging vrijwel meteen na het zagen optreedt. Bij het vlakken en verdikken treedt, voor zover ik kan zien, geen verdere relaxatie meer op. Als je meteen doorgaat zal er ook weinig of geen beweging zijn als gevolg van temperatuur- of vochtigheidswisselingen (tenzij er ineens een hele serieuze weersomslag is - dus daarom is volgens mij doorwerken de beste optie - of in elk geval een werkbare optie...
Ik zeg niet dat dit de beste of enige aanpak is - wel dat het voor ons, met het hout waar wij meestal mee werken, en in de condities die hier heersen, werkt...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
961
Riemst
Ik probeer hout na de eerste bewerking (op maat zagen en vlakken) enkele weken te laten rusten en binnen te laten acclimatiseren. Planken die dan teveel gewerkt hebben gaan er uit.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
961
Riemst
Ter referentie een paar foto's van mij, van een stuk iepenhout dat ik heb liggen. Anders uit de boom gezaagd dan het stuk van de eerste foto uit deze thread. Volgende week kan ik nog een foto plaatsen van een stuk dat er meer op lijkt. Ik moet er eerst nog even de schuurmachine overheen halen.

Bekijk bijlage 103336

Bekijk bijlage 103337

Ik heb ooit een grote kist van Iepenhout gemaakt. Prachtig hout. Weet niet of je altijd dezelfde kwaliteit krijgt. Er zijn wat soorten iepen, dat zal verschil maken. Je hebt:

- ruwe iep, komt het meest voor onder de iepen dacht ik.
- fladder of steeliep, zeldzaam
- gladde iep, geen idee
- hybrides
- gewaterd of niet. Dat kan een ander beeld geven. Misschien donkerder dan?

Ik wil maar zeggen, als je denkt dát hout moet ik hebben voor een of ander project dan kan dat tegenvallen.
Anderen ervaring met Iepen?
Iepen is gemakkelijk te herkennen aan zijn spiegeltjes. Het hout vertoont een soort van glans. Ook is er een karakteristieke geur. Eigenlijk eerder stank.
 

Rick_B

Actieve deelnemer
23 mrt 2018
37
2
Lijkt wel heel erg op wat ik heb. Soortelijk gewicht ook in dezelfde richting. Misschien is mij toch iepen als eiken verkocht. 😂
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Nou wil ik toch wel eens weten wat voor hout het is:sneaky:

Als het Iepenhout is zouden we dat aan kopshout het best kunnen zien. Kun je daar een foto van maken? Liefst zo glad mogelijk gezaagd, geschuurd of geschaafd, in detail.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.