Amerikaans eiken dus ?Mij is uiteindelijk verzekerd dat het toch eiken is. Lichtste kleur eiken die ik ooit gezien heb. Schors leek anders en rekening in het hout ook net iets anders. Het weegt wel als eiken! weer wat geleerd!
Ik weet dat de makers van schotse doedelzakken het ebbenhout, na een bewerking het hout wel 2 keer laten liggen voordat het volledig op maat wordt gedraaid en geboord. Nu is een muziekinstrument wat anders dan een laatje, maar toch.Als het hout goed droog is dan ga je (gaan wij) achtermekaar door van lintzaag naar vlakbank naar vandiktebank naar afkortzaag naar paneelklem naar frees naar domino naar lijmklemmen naar gereed voorwerp... Afgelopen 2 weken 6 laatjes van (grof gezegd) 30 breed bij 15 hoog bij 80 lang gemaakt van anderhalve ruwe plank duims tulpenhout. Hout voor de zijwandjes herzaagd tot plankjes, en vervolgens paneeltjes van 1 cm dikte. Laatjes komen boven elkaar (6-hoog dus) in een KLM pantry-trolley...
Ja, het heet african blackwood en ik heb het altijd voor ebbenhout gehouden. Weet ik nu dat dat niet klopt..Het lijkt me sterk dat een schotse doedelzakmaker ebbenhout gebruikt. Ik neem aan dat het grenadil (african blackwood, mpinga) is; hoewel dit idd wel eens foutief voor ebony wordt uitgescholden.
Een houten blaasinstrument is 'extreem' gevoelig voor 'fouten' in de dimensies. Al dit soort toonhoutsoorten (voor blaasinstrumenten - europese en tropische zware hardhoutsoorten, zoals buxus, grenadil, palissander, maracaibo) hebben vaak interne spanningen, die bij dimensionele bewerkingen (draaien, boren, toongaten maken) tot vervormingen leiden. Daarom wordt dergelijk hout tussen bewerkingen door weggelegd, om het weer te laten stabiliseren. Dat heeft echter vrijwel nooit met drogen te maken, maar dus met interne spanning en relaxatie.
En daar komt bij, een vervorming van een halve mm is voor een laatje weinig relevant, waar het bij een blaasinstrument het verschil kan betekenen tussen een bruikbare toeter en brandhout...
Mijn ervaring is dat de relaxatie van interne spanning (ik ga er even van uit dat het hout gewoon stabiel droog is als ik begin met bewerken - het ruwe duims yellow poplar waar we nu mee werken ligt nu ongeveer een jaar opgelat op zolder) met name gebeurt bij het grof op maat zagen en herzagen (soms komen planken die recht van zolder komen hoepeltjekrom uit de lintzaag na herzagen ;-) ) en dat (vrijwel) alle beweging vrijwel meteen na het zagen optreedt. Bij het vlakken en verdikken treedt, voor zover ik kan zien, geen verdere relaxatie meer op. Als je meteen doorgaat zal er ook weinig of geen beweging zijn als gevolg van temperatuur- of vochtigheidswisselingen (tenzij er ineens een hele serieuze weersomslag is - dus daarom is volgens mij doorwerken de beste optie - of in elk geval een werkbare optie...Dat het met relaxeren te maken heeft snap ik wel. Waarom zou dat niet zo zijn voor een plank eiken, essen, kersen, iepen, enz. Het kan nuttig zijn om een stuk toch op z'n minst één keer te laten rusten voordat je naar de finale dimensies gaat.
Iepen is gemakkelijk te herkennen aan zijn spiegeltjes. Het hout vertoont een soort van glans. Ook is er een karakteristieke geur. Eigenlijk eerder stank.Ter referentie een paar foto's van mij, van een stuk iepenhout dat ik heb liggen. Anders uit de boom gezaagd dan het stuk van de eerste foto uit deze thread. Volgende week kan ik nog een foto plaatsen van een stuk dat er meer op lijkt. Ik moet er eerst nog even de schuurmachine overheen halen.
Bekijk bijlage 103336
Bekijk bijlage 103337
Ik heb ooit een grote kist van Iepenhout gemaakt. Prachtig hout. Weet niet of je altijd dezelfde kwaliteit krijgt. Er zijn wat soorten iepen, dat zal verschil maken. Je hebt:
- ruwe iep, komt het meest voor onder de iepen dacht ik.
- fladder of steeliep, zeldzaam
- gladde iep, geen idee
- hybrides
- gewaterd of niet. Dat kan een ander beeld geven. Misschien donkerder dan?
Ik wil maar zeggen, als je denkt dát hout moet ik hebben voor een of ander project dan kan dat tegenvallen.
Anderen ervaring met Iepen?
het prijsverschil tussen beide ken ik nietMisschien is mij toch iepen als eiken verkocht.