Welke bovenfreesmachine?

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Hoi iedereen,

het is inmiddels een half jaar later en ik heb nog geen nieuwe bovenfrees gekocht. Onlangs heb ik nog een houten plank van 3 inkepingen voorzien met mijn Kinzo bovenfrees die ik al erg lang heb en die met tie-wraps aan elkaar zit en die alleen aan en uit wil door de stekker in het stopcontact te steken (schakelaar is defect).

Ik red mij nog aardig goed met de oude bovenfrees, maar ik gebruik hem toch vaak genoeg vind ik zelf om eens een nieuwe, degelijke te kopen die je ook goed in kunt stellen op diepte en waarvan je het toerental makkelijk zelf kunt regelen. En waar ik makkelijk met kopieerring mallen kan gebruiken. En waar bij voorkeur een goede stofafzuiging op kan zodat ik ook binnen kan werken. Ik werk nu alleen buiten met de bovenfrees omdat het huidige exemplaar veel stof produceert en omdat de gewone huis stofzuigerslang niet goed op het stofafzuigstuk past.

Ik wil toch nieuw kopen omdat ik ondanks milieu aspect geen gedoe met dubieuze verkopers op marktplaats wil. Ik neig naar Festool maar weet niet zeker of dit terecht is. Ik zie het merk bij veel serieuze houtbewerkers, vandaar. Een ander merk mag ook. Ik zou er ook graag een stofzuiger bij willen geschikt voor afzuigen van zaagsel. Ik zit aan de Festool 1010 of 1400 bovenfrees te denken. Liefst de 1010 omdat die iets betaalbaarder is, heeft de 1400 nog veel meerwaarde denken jullie? Bijv. de freesopname is iets groter, 6-12,7 ipv 6-8 mm. Gaat dat nog handig zijn om tot 12,7 mm freesjes te kunnen plaatsen? Is het grotere vermogen nog handiger? Of is het hogere gewicht een groot nadeel? Ik wil de frees hoofdzakelijk gebruiken om luidsprekers te frezen (gaten uitfrezen, sponningen frezen, stukken hout wegfrezen, maar ook randjes frezen). En zijn de stofzuigers van Festool kwalitatief goed en evt. ook combineerbaar met andere merken van elektrische gereedschappen? Weer een boel vragen, maar wel belangrijk voor de toekomst... Hopelijk kunnen jullie mij verder op weg helpen.
Ik heb beiden en dit zijn twee heel verschillende machines. De OF1010 is meer gericht op meubels en interieurbouw. De OF1400 is vooral voor constructiewerk denk aan het infrezen van slotkasten in deuren of het frezen van sponningen in kozijnen. Voor het bouwen van luidsprekers is de OF1400 te lomp, je gaat je er aan ergeren. De kopiërring van de OF1010 dien je inderdaad te centreren met een centreer doorn. Daar is ook een goede reden voor, alleen op deze manier centreer je de kopierring exact, wat je met alleen schroeven en het blote oog niet lukt. De OF1400 heeft een kliksysteem voor de kopiërring wat wel makkelijker is, maar ook minder nauwkeurig. Ik heb dit laatst nog gemerkt bij de bouw van garagedeuren.

Beide machines laten zich uitstekend gebruiken met de linealen en berg aan accessoires van Festool. In Duitsland zijn vooral accessoires van Festool vaak goedkoper dan in Nederland terwijl het voor de garantie niet uit maakt waar je hem koopt.

Qua stofafzuiging is de zuigkracht van alle merken en typen ongeveer gelijk. Belangrijk is de grootte vd stofzak en de passing van de slang op je machine. Het is hinderlijk wanneer deze er tijdens het frezen vanaf valt. Recent heb ik mijn CTL MIDI geüpgrade naar een CTL 26 vanwege de grootte vd stofzak. Bij intensief zaag en freeswerk zit een kleine zak zo vol, heel anders dan bij schuren.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.920
1.100
Omgeving Eindhoven
Ik heb, na hiervoor verschillende bovenfrezen te hebben gehad, of gebruikt van kennissen (o.a. Hitachi, Bosch GOD1250) nu een Festool 1010. De Bosch heb ik nog (heb ik niet verkocht voor het geval ik voor een klus een zwaardere nodig zou hebben) maar staat sinds ik de Festool heb stof te happen.
@hans81 toen ik las wat je zoekt in een nieuwe frees, was mijn 1e gedachte ook meteen de Festool 1010. Die is licht van gewicht, maar toch sterk genoeg voor de meeste freesbewerkingen. Alleen misschien iets minder diepte in 1x afnemen tov een beest van een machine. Maar door het formaat en gewicht wel heel goed hanteerbaar. Dat is bij mij dus ook de reden dat de Bosch niet meer wordt gebruikt, daarmee liep ik toch echt er tegenaan dat die lomp en zwaar was. Een keer een 1010 bij een kennis kunenn proberen, op de terugweg naar huis er gelijk zelf een gekocht.
Ook stofafzuiging is veel beter dan de anderen die ik heb gebruikt en de diepte-instelling is echt heel precies te regelen zonder gedoe. Voor mij persoonlijk het geld dubbel en dwars waard.
Voor het werk wat jij beschrijft, zie ik trouwens niet het voordeel van een 1400. Ook het gebruik van frezen met een schacht 12mm mis ik in de praktijk niet; de meesten zijn toch in 8mm te krijgen.

Tip: als je veel met kopieerringen werkt, koop er een Leigh guidebush-adapter bij en een set metrische guidebush-ringen. Dan heb je ineens een hele set (veel goedkoper dan alle afzonderlijke maten van Festool origineel), en ik laat er meestal de adapter gewoon onder de frees zitten, tenzij ik hele brede frezen gebruik. Dan is het een kwestie van guidebush erop draaien zonder dat je steeds opnieuw de kopieerring moet centreren.

Tip2: Als je sponningen etc freest, koop een spiraalbit. Zoals CMT 191.840.11 bij Mobiltecnica. Dat freest veel makkelijker (minder weerstand) dan een traditioneel freesbit + het geeft veel mooiere snijranden.

Stofzuigers van Festool zijn ook top. Heb zelf afgelopen zomder de CLT26 gekocht, had ik veel eerder moeten doen. De zuigmond is redelijk flexibel dus ook op anders gevormde gereedschappen aan te sluiten. Maar anders zijn er her en der ook verloopstukken te koop (of te 3d-printen).

Maar, waar woon je ergens (globale regio)? Misschien woont er bij je in de buurt wel een forummer met een Festool 1010 waar je 'm even mag uitproberen. Dan voel je zelf het verschil...

• Leuk
Waarderingen: Robert_T

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
@Emilio ik snap dat meerdere freesmachines het fijnste werkt, maar voorlopig wil ik het er bij 1 houden. Misschien later uitbreiden. met een kantenfrees. Voor nu moet het er een zijn die tot zo'n 5 cm diep kan frezen, dieper heb ik nog nooit nodig gehad, meestal frees ik plaatmateriaal en dat is nooit dikker dan 22 mm. Soms wil ik ook wel een randje van profiel voorzien. Een kantenfrees is dan mooi maar volgens mij kan dat eerst ook wel met bijv. de genoemde RP1111C. Diameters weet ik niet zo uit mijn hoofd maar ik heb volgens mij nooit grotere diameters gebruikt dan een groeffrees 12 mm. Geen idee tot hoe ver de RP1111C gaat mbt freesbeitel diameter?
Ik bedoel niet dat je meerdere frezen miet kopen, ik bedoel dat iedere frees een optimaal gebied van gebruik heeft en dat je zelf in de specs moet kijken wat jouw werk het beste past. En dan de lichts mogelijke passende optie.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
356
50
Dank voor alle reacties! Wat ik toch wel fraai aan de Festool vind is dat hij ook niet zo veel weegt, de OF 1010, met 3,2 kg. En ik lees dat hij doorgaans beter stof af zou zuigen dan de Makita omdat bij de Makita meer open ruimte om de freesbeitel zit. Ik geef wel toe dat je daar wel fors meer voor betaalt. En misschien heb ik ook wel een dure smaak. Ik laat het nog even op mij inwerken.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
414
409
Ik heb, na hiervoor verschillende bovenfrezen te hebben gehad, of gebruikt van kennissen (o.a. Hitachi, Bosch GOD1250) nu een Festool 1010. De Bosch heb ik nog (heb ik niet verkocht voor het geval ik voor een klus een zwaardere nodig zou hebben) maar staat sinds ik de Festool heb stof te happen.
@hans81 toen ik las wat je zoekt in een nieuwe frees, was mijn 1e gedachte ook meteen de Festool 1010. Die is licht van gewicht, maar toch sterk genoeg voor de meeste freesbewerkingen. Alleen misschien iets minder diepte in 1x afnemen tov een beest van een machine. Maar door het formaat en gewicht wel heel goed hanteerbaar. Dat is bij mij dus ook de reden dat de Bosch niet meer wordt gebruikt, daarmee liep ik toch echt er tegenaan dat die lomp en zwaar was. Een keer een 1010 bij een kennis kunenn proberen, op de terugweg naar huis er gelijk zelf een gekocht.
Ook stofafzuiging is veel beter dan de anderen die ik heb gebruikt en de diepte-instelling is echt heel precies te regelen zonder gedoe. Voor mij persoonlijk het geld dubbel en dwars waard.
Voor het werk wat jij beschrijft, zie ik trouwens niet het voordeel van een 1400. Ook het gebruik van frezen met een schacht 12mm mis ik in de praktijk niet; de meesten zijn toch in 8mm te krijgen.

Tip: als je veel met kopieerringen werkt, koop er een Leigh guidebush-adapter bij en een set metrische guidebush-ringen. Dan heb je ineens een hele set (veel goedkoper dan alle afzonderlijke maten van Festool origineel), en ik laat er meestal de adapter gewoon onder de frees zitten, tenzij ik hele brede frezen gebruik. Dan is het een kwestie van guidebush erop draaien zonder dat je steeds opnieuw de kopieerring moet centreren.

Tip2: Als je sponningen etc freest, koop een spiraalbit. Zoals CMT 191.840.11 bij Mobiltecnica. Dat freest veel makkelijker (minder weerstand) dan een traditioneel freesbit + het geeft veel mooiere snijranden.

Stofzuigers van Festool zijn ook top. Heb zelf afgelopen zomder de CLT26 gekocht, had ik veel eerder moeten doen. De zuigmond is redelijk flexibel dus ook op anders gevormde gereedschappen aan te sluiten. Maar anders zijn er her en der ook verloopstukken te koop (of te 3d-printen).

Maar, waar woon je ergens (globale regio)? Misschien woont er bij je in de buurt wel een forummer met een Festool 1010 waar je 'm even mag uitproberen. Dan voel je zelf het verschil...

Gouden tip, die kopieerringen! wist ik dat een half jaar geleden maar!

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
512
119
Omg. Eindhoven
Wat ik bij de Bosch GOF1250 LCE fijn vind is de led verlichting onderaan, en ook zit er een kap tussen de voet en frees waardoor je best schoon kan werken met afzuiging. Echter weegt die wel 3.6kg..

Zelf gebruik ik nooit kopieerringen dus geen idee hoe dat zit.

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Overigens, de OF1010 die je nu nieuw koopt is nog maar een jaar of zo in de handel. Zo te zien is de stofafzuiging (aansluiting) verbeterd en is de zijaanslag veranderd (symetrisch).

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.220
640
Noord-Veluwe
Let op dat het kliksysteem voor kopieerringen speling heeft. (Bij sommige exemplaren meer dan bij anderen, maar altijd meer dan je wilt voor nauwkeurig werk.) Dat betekent dat je bijvoorbeeld de OF1400 dus niet kunt gebruiken voor inlegwerk. De OF1010 kun je voorzien van een schroefsysteem voor kopieerringen en dan heb je dat probleem niet.

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
68
40
Staden
Er zijn hier al redelijk wat bovenfrezen de revue gepasseerd en bij deze zal ik er nog eentje toevoegen.
Al eens gekeken naar de dewalt D26204K? Ik heb deze al enkele jaren in gebruik en ben er zeer tevreden mee. Licht van gewicht, goede stofafzuiging, verlichting op uw werk waardoor je zeer goed ziet wat je aan het doen bent en krachtig genoeg voor alles wat je ermee wil doen.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
356
50
@klusrob: ook nog dank voor de handige tips van de guidebush adapter en de ringen!

@hdv: dank voor de opmerking dat de OF1400 speling krijgt bij gebruik van kopieerringen, dat vind ik wel slecht! Maar zo te zien heeft de OF1010 dat probleem dan weer niet omdat je hier niet klikt maar schroeft.

@stav: dank voor de tip! Gaat wel iets minder diep, maar nog steeds diep genoeg misschien.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.220
640
Noord-Veluwe
Klopt. Met de OF1010 is dat geen probleem.

Overigens is het met de OF1400 ook wel op te lossen, hoor. Gewoon een plaat acryl in de gewenste maat en vorm zagen en daarin een uitsparing maken voor een Guide Bushing adapter. Daarna met een centreerdoorn uitlijnen en op de juiste plaats schroefgaten boren. Daarna met schroeven i.p.v. de originele zool op de machine vastzetten. Werkt als een zonnetje.

Ik meen me te herinneren dat ik in Duitsland zelf een kan en klare zool heb gezien. Misschien was dat bij Sautershop. Geen idee meer. Maar, zoals ik al zij, je kunt het ook heel eenvoudig zelf maken.

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
137
106
Oss
Ik ben ooit begonnen met een €50 aldi frees, dat was een onding maar ik heb er wel hee veel mee geleerd. Daarna een tijdje een makita 3612 geleend maar die was me te zwaar voor de meeste toepassingen. Uiteindelijk een of1010 gekocht en die gebruik ik voor 90% van de bewerkingen. Ik vind persoonlijk de pistoolgreep heel prettig. Met een fijninstelling (accessoire dat je los moet bijkopen) voor op de geleiderail kan ik bijna alles frezen, een goede selectie 8mm freesjes (rechte frezen in verschillende maten, een paar 6 8 en 10mm spiraalfrezen, kopieerfrezen met lagers boven en onder en daarnaast nog wat profielfrezen) kan ik bijna altijd toe.

Voor randbewerkingen vind ik een bredere zool voor beter afsteunen wel aan te raden, die kun je bij festool kopen of zelf maken.

Zelf heb ik ook (heel) veel speakers gebouwd, in 15 en 18mm berken multiplex, daarvoor heb ik nog een of1400 bijgekocht omdat die met bijna alle frezen in 2 of hooguit 3 passes de bewerking kan afmaken (speaker, handvat of statiefadapter infrezen) terwijl de of1010 er vaak minstens 1 passe meer voor nodig heeft. Dat is echter sporadisch en als ik wr 1 moest aanraden, is de 1010 een betere keus om mee te beginnen.
De nieuwe versie (rebq) zou ik aanraden omdat je meer zicht hebt op je frees en de frees makkelijker inspant. De verbeterde diepteinstelling, de nvr of het opspannen van de body op beide hoogte geleiders zouden mij niet overhalen het nieuwe model te kiezen tov de oude.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
356
50
Er zijn hier al redelijk wat bovenfrezen de revue gepasseerd en bij deze zal ik er nog eentje toevoegen.
Al eens gekeken naar de dewalt D26204K? Ik heb deze al enkele jaren in gebruik en ben er zeer tevreden mee. Licht van gewicht, goede stofafzuiging, verlichting op uw werk waardoor je zeer goed ziet wat je aan het doen bent en krachtig genoeg voor alles wat je ermee wil doen.
Zit er bij deze DeWalt ook zo'n uitschuifbare geleiderails? Ik zie wel bij de specificaties staan "2 parallelgeleiders", maar zie dat niet op de productfoto terug?

En zit er ook een kopieerring bij, of is die er later op te zetten?

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
68
40
Staden
Zit er bij deze DeWalt ook zo'n uitschuifbare geleiderails? Ik zie wel bij de specificaties staan "2 parallelgeleiders", maar zie dat niet op de productfoto terug?

En zit er ook een kopieerring bij, of is die er later op te zetten?
Ja die zitten er bij, idd die parallelgeleiders. Ene voor de inval zool en 1 voor de vaste zool.
langsgeleider met de invalzool heeft een bereik van 20cm.
Er zat bij mij ook al een kopieerring bij van 15mm. Andere maten zijn ook verkrijgbaar. Ik heb er nog een 30mm bij gekocht. (als je die link opent zie je de kopieerringen aan de rechterkant staan bij accesoires)

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
356
50
Hoi, na lang wikken en wegen denk ik dat ik voor de DeWalt D26204K of de Makita RT0700CX3J wil gaan. Volgens mij zijn de verschillen als volgt:

* Makita iets goedkoper
* Makita is een stuk lichter van gewicht: 1,8 kg, DeWalt 2,9 kg
* Makita iets lager vermogen (710 Watt voor de Makita, 900 Watt voor de DeWalt)
* Makita 1 extra voerstuk (iets meer mogelijkheden)
* DeWalt heeft verlichting
* DeWalt heeft lager instelbaar onbelast toerental bereik: 16.000 tot 27.000, de Makita 10.000 tot 30.000.

Ik neig naar de DeWalt i.v.m. hoger vermogen en daardoor wellicht ook voor iets zwaarder werk inzetbaar? Maar het laagst in te stellen toerental is (onbelast) 16.000, als ik het goed begrijp beperkt dat de maximale freesdiameter die dan ongeveer 28 mm is (?). Dat lijkt mij groot genoeg? (Ik heb volgens mij tot nu toe nooit groter dan 20 mm gebruikt)

De Makita heeft een groter instelbaar toerental bereik en is ook een stuk lichter van gewicht en goedkoper. Lastig... Hebben jullie nog een mening hier over m.b.t. laagst instelbaar toerental en gewicht van de de freesmachine?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.