Lijnolie blijft idd een onderdeel van de 'finish', en polymeriseert langzaam tot een hars - persoonlijk zou ik overigens 'gekookte' lijnolie gebruiken, geen rauwe lijnolie. Terpentijn verdampt. Je kunt met terpentijn als oplosmiddel wel een dunner product maken dat beter IN het hout wordt opgenomen dan met lijnolie. Omdat het verdampt kun je het zo ver verdunnen als nodig is om het goed op te brengen, de uiteindelijke finish is toch alleen de bijenwas. Bij lijnolie verdwijnt het 'oplosmiddel' niet, en verander je dus de aard van de finish als je meer toevoegt. Ik zou dus een mengsel van lijnolie en was, gekozen op basis van de gewenste eigenschappen, maken, en dat met terpentijn verdunnen tot de gewenste consistentie voor op/in/aanbrengen.
Nou, van carnaubawas wordt het niet smeerbaarder, integendeel. Carnaubawas is veel harder dan bijenwas, en zorgt dus voor een 'steviger', duurzamer (in de oorspronkelijke betekenis van het woord...) finish dan bijenwas alleen. Wat linolavet is weet ik niet, maar als dat wolvet is, dan heeft dat voor de afwerking van hout m.i. geen toegevoegde waarde. Ik gebruik het wel in cosmetica, en in de smeersels voor zijden lijnen en getwijnde onderlijnen voor bij het vliegvissen...