Welke (bijen)was?

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
349
119
Nu de werkplaats vorm begint te krijgen en er meer werkstukken af komen, is het tijd om te verdiepen in producten voor de afwerking. Ik ben vooral geïnteresseerd in natuurlijke afwerking, met name die kind veilig zijn voor speelgoed etc. De combinatie schellak + (bijen)was staat me heel erg aan. Schellak staat op de bestellijst, nu de was nog.
Er zijn legio meubelwassen etc. te koop. Ik een was die hoofdzakelijk uit bijenwas bestaat, want een mooi product en ruikt lekker, en veilig.
Verder kwam ik nog Hornbach Bijenwasbalsem tegen. Niet duur, maar bevat benzisothiazolinon als antibacterieel middel. Voor cosmetische producten mag dit niet worden gebruikt vanwege mogelijk irritatie. Waarom zou het dan wel geschikt zijn voor kinderspeelgoed? :confused:

Wat is, afgezien van prijs, het verschil tussen bovenstaande producten en wat zouden jullie adviseren? Of zijn er nog betere alternatieven die aan te raden zijn? Ik weet dat pure was in korrels te krijgen is, maar ik heb weinig zin om zelf de was te smelten en mengen tot een smeerbaar iets.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Bijenwas mengen, al of niet verwarmd, met terpentijn of terpentine levert een prima was op. Terpentijn ruikt lekkerder.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Even een triviantje, ik hoorde laatst van een vriend die acht jaar bij een Mercedesgarage werkte, dat Mercedes af fabriek de motorruimte behandelde met bijenwas.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Verder kwam ik nog Hornbach Bijenwasbalsem tegen. Niet duur, maar bevat benzisothiazolinon als antibacterieel middel. Voor cosmetische producten mag dit niet worden gebruikt vanwege mogelijk irritatie. Waarom zou het dan wel geschikt zijn voor kinderspeelgoed? :confused:
Omdat je cosmetica in 'grote' hoeveelheden elke dag opnieuw op je huid smeert, en de afwerking van een stuk kinderspeelgoed dus (na eenmalig aanbrengen) voor een bijzonder veel lagere chronische, cumulatieve blootstelling leidt? BIT en aanverwante isothiazolinonen zijn, naast dat ze prima conserveermiddelen in lage concentraties zijn, vooral minder gewenst omdat ze soms tot sensibilisering/overgevoeligheid aanleiding geven. Dat gezegd hebbende, waarom niet gewoon zelf je bijenwasproduct samenstellen. In principe heb je niet meer dan pure bijenwas en terpentijnolie nodig. Terpentijnolie kun je op verschillende plekken kopen, en bijenwas kun je 'het beste' bij een imkerij halen..

Als je de juiste verhouding hebt (grofweg 1 deel terpentijn op 2 delen was) kun je de was gewoon in een steelpannetje op laag vuur (wel voorzichtig, liefst op een elektrisch plaatje) in de terpentijn oplossen. Wil je het nog wat zachter meng je er wat plantaardige olie of 'frituurvet' (ossenwit, palmvet) door.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Ik heb deze wel eens gebruikt. Lijkt een joekel van een pot maar is slechts 1/8 slagroom groot.

 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik gebruik deze variant: Wiertz Bijenwas blanc / wit | koopjesdrogisterij.nl

Deze was is prima uit de fles te krijgen. Maar als je de bijenwas langere tijd bewaart wordt het altijd harder doordat de oplosmiddelen langzaam vervliegen. Persoonlijk gooi ik de fles daarom over in een emmertje dat goed afgedicht kan worden met een deksel. Dan kan ik altijd alle was gebruiken, desnoods als het al een dikke crème is geworden.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Als je absolute zekerheid wil over de ingrediënten, dan lijkt zelfmaken me toch de handigste oplossing. Het is maar 1x in de zoveel jaar, natuurlijk en het recept is simpel.

Zelf maken: Bio boenwas/meubelwas

Neem rauwe lijnolie en haal je bijenwas bij een lokale biologische imker, beter krijg je het niet.
Wauw, dit is de gouden tip van vandaag! (y) (y). Hier wordt ik blij van. Dit ga ik meteen uitproberen.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
en mocht je niet van terpentijn houden kun je ook nog citrusolie gebruiken...
Hallo Henk, ik ben hiernaar op zoek, maar kan het nog niet echt in grotere hoeveelheden dan van die ieniemienie flesjes kopen (citroen aroma), waar kun je die olie kopen?

Rauwe lijnolie en bijenwas koop ik bij de reformzaak, bijenwas is iets van 10 euro voor een blokje van 250gram, maar zo veel heb ik ook niet nodig (zeker omdat je het aanlengt met lijnolie en iets om het zacht te maken).
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bijvoorbeeld hier:


Of je zoekt naar Aquamarijn Linotyn verdunner - dat is een mengsel van terpentijn en citrusolie.

let wel: citrusolie ruikt heerlijk, maar het is geen lekker spul, het ontvet de huid, is erg brandbaar, mag niet spetteren op ogen, mond of slijmvliezen, etc.
 
Laatst bewerkt:

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
349
119
Helder verhaal dit, bedankt voor de adviezen!

Als je absolute zekerheid wil over de ingrediënten, dan lijkt zelfmaken me toch de handigste oplossing. Het is maar 1x in de zoveel jaar, natuurlijk en het recept is simpel.

Zelf maken: Bio boenwas/meubelwas

Neem rauwe lijnolie en haal je bijenwas bij een lokale biologische imker, beter krijg je het niet.
Dat is inderdaad kinderlijk eenvoudig en daar kan weinig mee fout gaan. Op die manier wil ik het zelf ook wel gaan doen met lokale bijenwas. Al heb ik daar nu even geen tijd voor.

Ik heb deze wel eens gebruikt. Lijkt een joekel van een pot maar is slechts 1/8 slagroom groot.

Dat lijkt me een perfect oplossing voor nu: het recept van Jurriaan, kant-en-klaar in een kleine hoeveelheid om mee te experimenteren. En dan kan ik ondertussen rustig op zoek naar een imker in de buurt!


Wat betreft de andere recepten: wat is het verschil in eindproduct tussen mengen met rauwe lijnolie en terpetijn/terpetine? Ik kan me voorstellen dat de eerste meer op hardwax gaat lijken als de lijnolie langzaamaan polymeriseert?
Lijnolie verdampt niet, maar is inherent veilig. Terpetijn/terpetine is niet veilig, maar het verdampt. Om die reden zou de eerste voor mij voorkeur hebben.

En wat is het nut van andere toevoegingen zoals carnaubawas, linolavet etc.? Zijn dat gewoon variaties van hetzelfde thema - namelijk om bijenwas smeerbaar te krijgen - waarbij ieder zijn eigen ("grootvaders") recept heeft?
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wat betreft de andere recepten: wat is het verschil in eindproduct tussen mengen met rauwe lijnolie en terpetijn/terpetine? Ik kan me voorstellen dat de eerste meer op hardwax gaat lijken als de lijnolie langzaamaan polymeriseert?
Lijnolie verdampt niet, maar is inherent veilig. Terpetijn/terpetine is niet veilig, maar het verdampt. Om die reden zou de eerste voor mij voorkeur hebben.
Lijnolie blijft idd een onderdeel van de 'finish', en polymeriseert langzaam tot een hars - persoonlijk zou ik overigens 'gekookte' lijnolie gebruiken, geen rauwe lijnolie. Terpentijn verdampt. Je kunt met terpentijn als oplosmiddel wel een dunner product maken dat beter IN het hout wordt opgenomen dan met lijnolie. Omdat het verdampt kun je het zo ver verdunnen als nodig is om het goed op te brengen, de uiteindelijke finish is toch alleen de bijenwas. Bij lijnolie verdwijnt het 'oplosmiddel' niet, en verander je dus de aard van de finish als je meer toevoegt. Ik zou dus een mengsel van lijnolie en was, gekozen op basis van de gewenste eigenschappen, maken, en dat met terpentijn verdunnen tot de gewenste consistentie voor op/in/aanbrengen.
En wat is het nut van andere toevoegingen zoals carnaubawas, linolavet etc.? Zijn dat gewoon variaties van hetzelfde thema - namelijk om bijenwas smeerbaar te krijgen - waarbij ieder zijn eigen ("grootvaders") recept heeft?
Nou, van carnaubawas wordt het niet smeerbaarder, integendeel. Carnaubawas is veel harder dan bijenwas, en zorgt dus voor een 'steviger', duurzamer (in de oorspronkelijke betekenis van het woord...) finish dan bijenwas alleen. Wat linolavet is weet ik niet, maar als dat wolvet is, dan heeft dat voor de afwerking van hout m.i. geen toegevoegde waarde. Ik gebruik het wel in cosmetica, en in de smeersels voor zijden lijnen en getwijnde onderlijnen voor bij het vliegvissen...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hallo Henk, ik ben hiernaar op zoek, maar kan het nog niet echt in grotere hoeveelheden dan van die ieniemienie flesjes kopen (citroen aroma), waar kun je die olie kopen?

Rauwe lijnolie en bijenwas koop ik bij de reformzaak, bijenwas is iets van 10 euro voor een blokje van 250gram, maar zo veel heb ik ook niet nodig (zeker omdat je het aanlengt met lijnolie en iets om het zacht te maken).
Als gezegd - de Hekserij - daar haal ik het. Maar de bronnen die Jurriaan noemt zijn ook prima.

Voor mijn meubelolie gebruik ik een (zelf 'samengesteld') mengsel van terpentijnolie en citrusolie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.