Welke (bijen)was?

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
362
122
Lijnolie blijft idd een onderdeel van de 'finish', en polymeriseert langzaam tot een hars - persoonlijk zou ik overigens 'gekookte' lijnolie gebruiken, geen rauwe lijnolie. Terpentijn verdampt. Je kunt met terpentijn als oplosmiddel wel een dunner product maken dat beter IN het hout wordt opgenomen dan met lijnolie. Omdat het verdampt kun je het zo ver verdunnen als nodig is om het goed op te brengen, de uiteindelijke finish is toch alleen de bijenwas. Bij lijnolie verdwijnt het 'oplosmiddel' niet, en verander je dus de aard van de finish als je meer toevoegt. Ik zou dus een mengsel van lijnolie en was, gekozen op basis van de gewenste eigenschappen, maken, en dat met terpentijn verdunnen tot de gewenste consistentie voor op/in/aanbrengen.

Nou, van carnaubawas wordt het niet smeerbaarder, integendeel. Carnaubawas is veel harder dan bijenwas, en zorgt dus voor een 'steviger', duurzamer (in de oorspronkelijke betekenis van het woord...) finish dan bijenwas alleen. Wat linolavet is weet ik niet, maar als dat wolvet is, dan heeft dat voor de afwerking van hout m.i. geen toegevoegde waarde. Ik gebruik het wel in cosmetica, en in de smeersels voor zijden lijnen en getwijnde onderlijnen voor bij het vliegvissen...
Bedankt voor de heldere uitleg! Dit maakt het tussen alle recepten en tips ineens heel overzichtelijk! Zo ingewikkeld is het uiteindelijk dus niet.
Hele goede tip om de bijenwas met lijnolie te maken (of kopen), en dan te verdunnen met terpetijnolie waar nodig.

De twee vragen die mij nog resteren: eerder werd genoemd verdunnen met terpetijn of terpetine, op sommige plekken wordt terpetine afgeraden.
Terpetijn is een "natuurlijk" product en terpetine is een aardolieproduct. Dat zegt verder niets, want chemisch gezien zijn ze erg aan elkaar verwant en is terpetijn gewoon een gedestilleerde koolwaterstof.. Heeft de ene dan nog voorkeur boven de andere?

En waarom zou je "gekookte" lijnolie aanraden boven normale lijnolie? Gewoon omdat het sneller polymeriseert? Ik zeg elders op het forum de discussie of de additieven van "gekookte" lijnolie vermeden moeten worden of niet.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
volgens mij is dat inderdaad het verschil; gekookte droogt (veel) sneller, maar heeft additieven.
Ik zou zeggen "droogt veel sneller, WANT heeft additieven" ;-)

Het verschil in droogtijd, maar ook in de kwaliteit van de resultante polymeer ('hars') is zeer aanzienlijk. Persoonlijk zou ik rauwe lijnolie (vrijwel) nergens voor gebruiken. De enige toepassing die we er ooit voor hadden was het impregneren van ongeglazuurde (dus poreuze) aardewerken 'varkensruggetjes' als afscheiding tussen twee vlakken tegels in een keuken. Persoonlijk heb ik geen moeite met siccatieven (tegenwoordig meestal zink, zirconium, en mangaan - lood zit er lig nooit meer in...) maar voor voedselcontactvoorwerpen zou ik een andere olie gebruiken (druivepitolie, of zelfgeperste walnotenolie). Voor kinderspeelgoed kan het m.i. geen kwaad, maar da's iets dat iedereen voor zichzelf moet besluiten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.