Welke afkortzaag en welk zaagblad?

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Het hangt er ook vanaf hoeveel ruimte je hebt, ik heb slechts 15m2 tot mijn beschikking en moet die ook delen met wat fietsen. Ik probeer dus zo efficient mogelijk van de beschikbare ruimte gebruik te maken. Zoveel mogelijk stapelen, ophangen, etc.
Hoewel een rijdend onderstel wellicht handig is als je hem veel moet verplaatsen, gaat bij mij de zaag van de kast naar het onderstel en weer terug. Ik denk dat mijn wielen weinig meters zouden maken.
En inderdaad het gewicht en volume valt ook wel mee.Het is prima te doen. Het was met name een behoorlijk verschil ten opzichte van mijn vorige Elektra Beckum kapzaagje (gewicht 4 kg en opperlvlak van 50x30cm)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Ik heb een paar maanden terug een makita tweedehands gekocht en ben daar uiterst tevreden over.
Bij mij passen er zagen op met een diameter van 250 t/m 260mm het verschil in diameter kan je verstellen.

voor optimaal gebruik heb je meerdere zaagbladen nodig.
bij ecotool zijn ze betaalbaar met een uitstekend kwalitietsprijsverhouding
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hallo, ik vraag mij nog af, waarom een onderstel aanbevolen wordt als je vloerdelen wilt zagen? Ik had zelf gedacht dat de afkortzaag ook op de grond kan staan en de vloerdelen evt. even hoog gezet worden door enkele latjes op de vloer te leggen?
 

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Hallo, ik vraag mij nog af, waarom een onderstel aanbevolen wordt als je vloerdelen wilt zagen? Ik had zelf gedacht dat de afkortzaag ook op de grond kan staan en de vloerdelen evt. even hoog gezet worden door enkele latjes op de vloer te leggen?
Voor de rug en de knieën. Stuk hout nemen, op de knie, zagen, terug recht en dan terug naar de grond om te leggen. Na een dag ga je het wel weten waarom op hoogte werken makkelijker is.
In de toekomst ga je dan hetzelfde moeten doen met je dikkere zware balken.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
981
Omgeving Eindhoven
Inderdaad om op de juiste werkhoogte te staan. Ik heb ook geen onderstel, en als ik maar een paar dingen moet afkorten zet ik 'm altijd op de grond. Maar iedere keer knielen en opstaan is geen pretje. Als je dat de hele dag moet doen, voel je je lijf wel.
Als ik er langer mee moet werken zet ik de afkortzaag altijd buiten op de tuintafel, of rol ik de zaagtafel naar buiten om als onderstel te dienen. Dan sta je tenminste met de rug recht...
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Hoi, dank voor jullie reacties. Ik lees dat 250 mm zaagblad gangbaar is, maar is 216 mm dat ook? Immers, de gesuggereerde Bosch GCM 8 SJL Afkortzaag - 1600W - 216 x 30mm - 0601B19100 heeft een 216 mm blad.

En hoe zit het met het aantal tanden: wat is goed om eikenhouten vloerdelen mee te zagen?
Om hier nog op te reageren. Ik heb zelf de Dewalt DWS774-QS. (Deze) Die bevalt erg goed. Ik vind het fijn dat hij niet al te diep is en daardoor weinig ruimte in beslag neemt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.