Welke afkortzaag en welk zaagblad?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hallo, ik wil graag zelf een vurenhouten vloer gaan leggen waarvoor ik een afkortzaag wil aanschaffen. In de toekomst wil ik ook houten balken kunnen zagen, het liefst ook wat dikkere balken.

Nou leek mij de Makita LS1018LN interessant, maar ook bijv. de Metabo KGS 254 M. Voor specs zie bijv.:



Nu vraag ik mij o.a. af, welke diater zaagblad handig is: een 216 of 254 mm? Ik zou denken de 254 omdat je dan dieper kunt zagen? Daarnaast wordt de metabo met 48 tands blad geleverd en de makita met 40 tands. Als je nette zaagsneden in vurenhouten planken (18 mm dik) wilt zagen, wat voor aantal tanden moet je dan hebben? Ik lees dat meer tanden langzamer maar nettere zaagsneden maakt. Maar hoeveel is "meer tanden"? Want ik zie dat er ook bladen zijn van bijvoorbeeld 100 tanden.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Ik heb zo'n Metabo. Die heb ik gekocht voor een grote klus buiten (aluminium profielen). Heel zuiver haaks hoefde het niet en dat was maar goed ook. Hij heeft zijdelings een klein beetje speling. Als ik iets haaks moet hebben, gebruik ik mijn Hammer met afkortaanslag.
Misschien is de zaag ook goed genoeg voor (breedte 20+ cm?). Wat onder de plinten verdwijnt is niet heel belangrijk. Het gaat om de aansluitnaden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
om het nog moeilijker te maken
heb 2 jaar geleden onderstaande bosch gekocht
ligt in dezelfde prijsklasse
gaat op 90° 'maar' 70 mm diep
de meest gangbare balken zijn 2 en 2,5"
dat komt op een 50 en 63 mm neer
vergelijk ook de mogelijke verstek- & hellingsinstelling
een laserstraal zowel links als rechts is zeer handig
er zijn een aantal draadjes waar men afkortzagen in detail vergelijkt
om net af te korten heb je inderdaad meer tanden nodig dan om te schulpen
benieuwd waar je die zaagbladen voor hout 254 mm met 100 hardmetalen tanden gevonden hebt
Bosch GCM 8 SJL Afkortzaag - 1600W - 216 x 30mm - 0601B19100
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Zaagbladen van 250mm zijn het meest courant. Waarom dan 254mm? De leverancier kan dan zijn eigen blad slijten en je kan 2 mm dieper zagen.
Zelf heb ik ook een grote Metabo. Dat is echter Wel een duitse en die had 12 jaar geleden een cijfer meer.
Bedenk wel dat je veel ruimte op je werkbank nodig hebt.
Als je dikkere balken zaagt kan je makkelijk met minder tanden uit. Wel een scherp blad gebruiken en een negatieve hoek.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
om het nog moeilijker te maken
heb 2 jaar geleden onderstaande bosch gekocht
ligt in dezelfde prijsklasse
gaat op 90° 'maar' 70 mm diep
de meest gangbare balken zijn 2 en 2,5"
dat komt op een 50 en 63 mm neer
vergelijk ook de mogelijke verstek- & hellingsinstelling
een laserstraal zowel links als rechts is zeer handig
er zijn een aantal draadjes waar men afkortzagen in detail vergelijkt
om net af te korten heb je inderdaad meer tanden nodig dan om te schulpen
benieuwd waar je die zaagbladen voor hout 254 mm met 100 hardmetalen tanden gevonden hebt
Bosch GCM 8 SJL Afkortzaag - 1600W - 216 x 30mm - 0601B19100
Deze zaag heb ik ook sinds vorig voorjaar. Fijne machine om mee te werken, zeker in combinatie met het onderstel
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
om het nog moeilijker te maken
heb 2 jaar geleden onderstaande bosch gekocht
ligt in dezelfde prijsklasse
gaat op 90° 'maar' 70 mm diep
de meest gangbare balken zijn 2 en 2,5"
dat komt op een 50 en 63 mm neer
vergelijk ook de mogelijke verstek- & hellingsinstelling
een laserstraal zowel links als rechts is zeer handig
er zijn een aantal draadjes waar men afkortzagen in detail vergelijkt
om net af te korten heb je inderdaad meer tanden nodig dan om te schulpen
benieuwd waar je die zaagbladen voor hout 254 mm met 100 hardmetalen tanden gevonden hebt
Bosch GCM 8 SJL Afkortzaag - 1600W - 216 x 30mm - 0601B19100
Een oud leverancier van mij heeft bladen. MFSAN 250-100t-30 (blad voor trespa en alu)
Dat is rvs tools (alleen voor hout)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Die "vreemde" maten komen van de andere kant van de oceaan:
216 mm = 8,5 inch
254 mm = 10 inch

Zoals al aangegeven is het bij een afkortzaag geen probleem om er een blad op te zetten dat een paar mm kleiner is. Gebruik voor een afkortzaag altijd een zaagblad met een negatieve tandhoek, want een blad met een normale tandhoek kan het blad in het hout trekken.

Een blad met 48 tanden is meestal ideaal voor hout. Een hoger aantal tanden is alleen aan te raden voor melanine en dergelijk plaatsoorten. Zaagbladen met minder tanden zijn voor het schulpen (= met de nerf van het hout meezagen) en dat doe je normaal niet op een afkortzaag. Zaagbladen voor kunststoffen en aluminium hebben ook meer tanden, maar ook een andere geometrie van de tanden.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hallo,

ik vind het lastig een keuze te maken: ik twijfel tussen onderstaande modellen:

Bosch GCM 8 SJL Afkortzaag - 1600W - 216 x 30mm - 0601B19100
METABO Afkortzaag KGS 254 M
Makita LS1018LN

De Metabo wordt met 48T zaagblad geleverd wat ik een voordeel vind, maar heeft geen soft-start functie.
De Makita kan diep zagen (90 mm), maar wordt met 40T zaagblad geleverd terwijl 48T mij mooiere zaagsneden lijkt te geven.
De Bosch lijkt mij afgezien dat hij minder diep dan de andere twee zaagt, verder prima.

Samengevat vraag ik mij af: wat weegt het zwaarst als je vloerdelen en balken wilt inkorten? Een groter blad (dan valt de Bosch af), of een soft-start (dan valt de Metabo af)?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
op elk gereedschap zit een grens
& ieder heeft zijn wens

zaagdiepte
ga je bijna altijd in 90° afkorten, dan volstaat een zaagdiepte van 70 mm
in 45° wordt die 70 dan 45 mm

steunvlakken links & rechts
bij de makita zijn dat geplooide stangen
minder handig dan een vlak

1613508387772.png

afzuiging
ik heb die 8 sjl
afzuiging is bijna 100 % omdat de afzuigdarm samen met de zaag beweegt

1613508142789.png

onderstel
van zodra je langere en zwaardere stukken zaagt, is een onderstel onontbeerlijk, tenzij je een bok gebruikt
hoeveel kost de zaag + onderstel ?

gewicht
hoe draagbaar moet de zaag zijn ?
15 kg en meer is niet min, vooral omdat zo'n zagen een moeilijk hanteerbare vorm hebben

enzovoort
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
128
20
Barendrecht
Heb je niets over een budget horen zeggen. Dus daar komt tie: Festool kapex ks120.heb makita gehad en veel met dewalt gewerkt. Maar kapex vind ik klasse beter. Nauwkeurig, afstelling, mogelijkheden , stofafzuiging
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Wederom dank voor jullie informatieve reacties, heel fijn! Budget is zo'n 400 euro max. Ik denk dat het de Bosch GCM 8 SJL wordt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik denk dat het de Bosch GCM 8 SJL wordt.
mét onderstel veronderstel ik, vermits je een vloer gaat leggen
er zit een klem bij de machine
zijn de planken te lang, dan moet je ze extra ondersteunen
voor de volledigheid: de dragers om de machine op het onderstel te bevestigen zitten met bouten aan de machine vast
die ga je bij verplaatsing er niet telkens af halen
dus het gewicht + het volume vergroten

1613637161213.png
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Als ik je toch nog aan het twijfelen mag brengen...
Hier op het forum staat een Metabo KGS 254 te koop.
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
mét onderstel veronderstel ik, vermits je een vloer gaat leggen
er zit een klem bij de machine
zijn de planken te lang, dan moet je ze extra ondersteunen
voor de volledigheid: de dragers om de machine op het onderstel te bevestigen zitten met bouten aan de machine vast
die ga je bij verplaatsing er niet telkens af halen
dus het gewicht + het volume vergroten

Bekijk bijlage 98987
Ik heb deze machine ook icm het onderstel. Als het eenmaal staat is het gemakkelijk om ermee te werken. Echter is het onderstel wel vrij zwaar als je hem wil verslepen of opbergen. De dragers die aan de machine worden bevestigd maken de zaag wel wel een stuk zwaarder en groter in omvang. Hier moet ik nog iet op bedenken.
Verder is de zaag in mijn ogen prima. Zaagt nauwkeurig en heeft ruim voldoende capaciteit.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb deze machine ook icm het onderstel. Als het eenmaal staat is het gemakkelijk om ermee te werken. Echter is het onderstel wel vrij zwaar als je hem wil verslepen of opbergen. De dragers die aan de machine worden bevestigd maken de zaag wel wel een stuk zwaarder en groter in omvang. Hier moet ik nog iet op bedenken.
Verder is de zaag in mijn ogen prima.
wil je de machine samen met het onderstel verplaatsen, dan is ze wel zwaar, maar voor mij is dat nog te doen
(heb geen krachttraining of gewichtheffen gevolgd)
het onderstel op zich is prima
zowel open- als dichtgeplooid klappen de poten met verende kogeltjes in de uitsparingen
de dragers maken de machine inderdaad zwaarder & minder handelbaar omdat ze er onder uit steken
hoe zwaar de machine aanvoelt hangt vooral af van de manier waarop je ze tilt + waar je ze vasthoudt
ik trek het zwaarste deel (de motor) tegen mij aan
kwa tillen verschilt de 8 sjl niet van andere machines
het zaagblad dat er op zit geeft een verbazend gladde snede, die voor mijn stationaire scm niet onderdoet
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.