mijnheer,
1) Zoals ik schreef ervaring heeft met beitelsmeden met een smidsvuur en een aambeeld. Enkele honderden beitels heb ik gesmeed en gehard , in veschillende staalsoorten verkocht. Ik begrijp dat dit je niet goed uitkomt. Mijn kennis komt niet van internet of wiki, zoals je het zo goed weet en rondbazuint, maar wel degelijk uit ervaring. Dat stond toch zo te lezen in mijn post? Ik heb voornamelijk gesmeed in de periode voor internet beschikbaar was. Ik heb er lezingen over gegeven, demonstraties gegeven.
Verenstaal is niet zo geschikt, beter iets nemen met wat meer koolstof. Ervaring, schreef ik.
2) de oxidatietabel die ik weergaf voor staal is juist, niet jouw suggestie daar omtrent. De oxidatiekleur van Henry Taylor is juist omschreven. De relatief lage ontlaattemperatuur is de reden waarom men zo moet oppassen met de warmteontwikkeling bij het droog slijpen. De ontlaat temperatuur van de Japanse beitels ( de white paper steel beitels) ligt nog veel lager omdat een
harder staal bekomen moet worden . Daarom zijn ze ongeschikt om droog te slijpen.
3) beitels in niet hss staal worden op de door mij beschreven temperaturen ontlaten. Het kan nog iets schelen naar gelang de staalsoort en de exact gewilde hardheid, maar het is in die grote orde. Dit zie je in de hardingstabellen van geschikt staal. Wil je even dit topic eens lezen over O1 staal en de ontlaattemperaturen?
http://www.woodworking.nl/showthread.php?4999-01-staal .?
hieronder nog maar eens de ontlaat diagram van O1 staal: En dit is informatie, feiten en geen mening..
.
420 graden geeft de hardheid van een zaag, 50 Rockwell !!
Voor een puur koolstofstaal ( als er gesproken wordt over oude beitels, al dan niet in verstaald ijzer)) krijg je dit een erg gelijkaardige ontlatingstabel. Aan de hand van deze tabellen heb wordt steeds steeds de juiste ontlaattemperatuur gezocht in functie van de hardheid
4) een beitel van 54 rockwell kan nog als schraapstaal gebruikt worden, als beitel totaal waardeloos: de snede krult zo om.
5) Vuur: hout zal ontbranden wanneer het vlampunt bereikt is . Ook in de oven en als dar zuurstof bij kan zal het blijven branden. De bekende branddriehoek: drie voorwaarden voor brand: brandstof ( het massieve hout), energie ( temperatuur boven het ontvlammingspunt) en zuurstof. Zijn deze drie elementen aanwezig dan is er vuur. Je hebt dus geen vlam nodig om een vuur te beginnen. Leer je in elke brandpreventie cursus.
Ik ben benieuwd met welke woorden je mij volgende keer zult zeggen dat ik er niets van weet, dingen verwar, misschien wel denkfouten maak . Wees gerust, ik zal er niet meer op reageren, geen ruzie op dit forum.
groeten
Ornament
www.beeldhouwen.net