Kon me er niets bij voorstellen, dus wat filmpjes gekeken. Wat een gave apparaten. Daar kun je vlot heel wat zaagbladen mee maken. Heb je de "setter" er ook bij?De foley hervertander en vijlmachine
Kon me er niets bij voorstellen, dus wat filmpjes gekeken. Wat een gave apparaten. Daar kun je vlot heel wat zaagbladen mee maken. Heb je de "setter" er ook bij?De foley hervertander en vijlmachine
Ja dat is het oude Scheppact aanbouw systeem, alleen met de beperkte veiligheid kom je nu niet meer weg. En motoren zijn zo goedkoop tegenwoordig dat het makkelijker is elke machine zelfstandig aan te drijven. Maar ja dat gaat natuurlijk voorbij aan het idealistische doel... I know.Ja. Minder kopen maar dan wel goed. Betekend dat je moet sparen en dat het gekochte dan een half of heel houtbewerkersleven mee moet gaan. Ook betekend het dat je niet voor ieder wissewasje een nieuw gereedschapje aanschaft. Een zaagje voor de linkerkant van de zwaluwstaart, eentje voor de rechterkant.... etc. Het betekend ook repareerbare apparaten kopen, modulaire apparaten/systemen. Vijlbare zagen. Geen wegwerpspullen.
Er zijn wel mogelijkheden om dingen hier goedkoop en kwalitatief hoogwaardig te doen. Met goedkoop wil ik niet zeggen dat de prijs in absolute zin laag is. Wel dat de prijs kwaliteit verhouding erg goed is. In de commerciële hoek kun je aan coöperatieve werkplaatsen denken. Of coöperatieve productie. Zoiets als men bij Toyota doet. Om de grote fabriek heen zitten tientallen kleine bedrijfjes die kleine delen toeleveren. Directe verkoop, tussenhandel uitschakelen doet ook veel voor de prijs. Als ik naar de productiviteit in Nederland kijk, hoeveel mensen er daadwerkelijk iets tastbaars maken, dan is dat schrikbarend laag.
Als hobbyisten kun je je ook op die manier verenigen. Kost moeite. Gewoon als voorbeeld, af en toe een kleine serie zagen; De een maakt handvaten, de ander vijlt de tanden (of heeft daar een apparaat voor), weer iemand maakt de rug en doet de assemblage. Beitels, houten schaven (lastiger), booromslagen.... Het leukste is dat je niet standaard modellen kunt maken (kapzaag 450mm zaaglengte, 110mm zaagdiepte).
Zelfs voor apparaten gaat het op. Slijpsteen, schuurschijf, schuurspindel. Je zou ze zelfs allemaal aandrijfbaar middels v-snaren kunnen maken zodat je maar in een enkele motor (of oude kolomboor) hoeft te investeren.
Idealistisch, ik weet het.
NeeKon me er niets bij voorstellen, dus wat filmpjes gekeken. Wat een gave apparaten. Daar kun je vlot heel wat zaagbladen mee maken. Heb je de "setter" er ook bij?
Leuk om te horen dat je de machines nog hebt staan, dat vroeg ik me laatst nog afDan had ik vast een vooruitziende blik een jaar of 8 geleden. Ik heb bijna alles om zagen te maken. De eerste is al jaren af. Vandaag was ik bezig om 2 kuub haardhout op te slaan. Hiervoor moest ik een deel van mijn verzameling uitzoeken. (lag al 3 jaar opgeslagen) Hier wat halffabrikaten. De foley hervertander en vijlmachine staan al op hun bank. Ik heb alleen geen ruimte om er bij te kunnen.
Bekijk bijlage 116046
Heb ik de ruimte en tijd zal ik wel een nieuw draadje openen.
Ik ben bijna zo ver, dat als men mij een wapen geeft en zorgt dat ik in de periferie van Poetler kan komen, ik met alle plezier mijn leven wil geven in de wetenschap dat ik de wereld zal redden.We moeten af van die Russen en Chinezen, ik bedoel niet letterlijk, maar wel de afhankelijkheid.
We hangen teveel aan hun tiet. Ik roep dit al langer, maar mensen luisteren toch niet, het moet eerst helemaal fout gaan namelijk. Ik heb mijn oorlogskas al klaar, genoeg eten voor de eerste 2 maanden, medicijnen en meer van dat. Bij de overheid kan je daar tips over vinden. Er zijn maar een paar mensen die dit weten, men doet er toch lacherig over. Ik verwacht niet dat het strijdtoneel hier heen komt, maar mensen rakken in paniek, dat ben ik dan voor. Als die gek op de knop drukt, dan is het klaar, houden we helaas niet tegen.
Ben bang dat dit geen zoden aan de dijk zet. Misschien voor een moment, maar er staat altijd wel een andere gek op. Zit schijnbaar in de mens, door de eeuwen heen is het alleen vechten en oorlog voeren.Ik ben bijna zo ver, dat als men mij een wapen geeft en zorgt dat ik in de periferie van Poetler kan komen, ik met alle plezier mijn leven wil geven in de wetenschap dat ik de wereld zal redden.
met een draadje getiteld 'wel of geen spullen uit china', mag je een paar aanvullingen verwachtenIs het een voorstel om te proberen politiek buiten dit forum te houden?
Naar vermogen is een goed. Has er vanmiddag weer een, ben op zoek naar een paar lange houtspiraalboren. Die dingen zijn duur. Zowaar een paar betaalbare gevonden van een gerenommeerd Oostenrijks bedrijf. Fisch ... made in China. Je komt er gewoon niet omheen als je middelen beperkt zijn.laten we daar verder over praten en naar vermogen handelen met buitenlandse partijen
Van mij mag "politiek" van hier verbannen worden, of op zijn minst beperkt worden tot de kantine.