Wel of geen spullen uit China

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik wilde dit draadje Op zoek naar een compact metaal freesbankje niet vervuilen.


Ja ik bestelde af en toe ook wel eens wat in china of ik daar gezien de politieke situatie mee verder ga weet ik niet. Ik weet niet of ik de economie van een land, dat niet eerst de mensen voorop stelt, wil steunen.
De moeilijkheid hierbij is dat ik niet weet wie wat waar maakt/koopt. Het bestellen van goedkope materialen in china is niet veel anders dan goedkope dingen bij HBM of gelijken te kopen.
Iedereen moet het zelf afwegen. Net zoals de weggooimaatschappij waar ook ik aan deelneem. Ik ben er nog niet over uit.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik vind het ook een moeilijk verhaal, maar bij keus, niet direct uit China, en geen Amazon meer helpt mij...
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Beste Wim. Heel goed gedaan en ik voel me ook een beetje schuldig dat ik er over begon om freesjes in China te kopen.
HBM en bijvoorbeeld HUVEMA hebben kantoren in hetzelfde fabrieksgebouw in China. Deze info heb ik persoonlijk mondeling uit de monden van Herman Buitelaar en de gebroeders Huberts mogen horen, lang geleden.
Wat je ook doet, Ali Expres of Bang Good of HBM of HUVEMA, of je nou door de hond of door de kat gebeten word, maakt niet uit. Alleen is mijn ervaring dat ik goedkoper uit ben bij een Chinese webhandel.
In de 80er en 90er jaren was het vaak inferieur Russisch spul en was het gereedschap dat in Europa werd gemaakt gewoon het beste wat je kon kopen. Alles is veranderd door de lage lonen landen.
Weet je nog dat men er in die tijd schande van sprak dat Nederlandse garnalen naar Noord-Afrikaanse landen gingen om daar te worden gepeld en daarna weer terug kwamen? Juisttttt......Dat bedoel ik.
Groeten van Jan!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Voor een aantal dingen kun je niet om China heen, omdat het enkel daar wordt gemaakt. En soms is het kiezen voor paralelle import van Gereedschappro uit de VS (Incra spul) of een iets (geeneens heel veel) goedkoper alternatief uit China.

Mijn nieuwste accuboor van Makita komt uit Roemenie en mijn Makita kitspuit uit Japan. En dat voelt wel net wat beter.

Maar het blijft een lastige discussie. Ga je enkel en alleen voor de laagste prijs ten koste van mensen en hun leefomgeving, of probeer je een eerlijke prijs te betalen. Dat laatste is niet altijd zo eenvoudig.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.222
531
Eanske
ingoogni.nl
Hoeveel onderdelen van een VW Golf komen uit China? (60+%?). Harley Davidson, "assembled in the USA" .... Twee Spear & Jackson zagen gekocht, China.

Het is lastig. Het is bijna onmogelijk. Net zo iets als "suikervrij".

Gelukkig zijn er in Duitsland en de landen Oostelijker, Italie en Frankrijk nog heel veel familiebedrijven die alles zelf doen. Je rijdt in Duitsland een willekeurig klein dorp in en er staat een grote fabriek naast.

Ik had ooit de hoop dat door het internet en webshops juist die meer tot bloei zouden komen, door zelf hun producten exclusief aan te bieden. Helaas.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Het is natuurlijk maar net hoe je het bekijkt, als je zou beslissen om inderdaad niets meer te kopen in b.v. China, dan hebben de mensen helemaal geen werk meer en dus ook geen inkomsten.
Volgens mij hebben wij die tijd van lage lonen en kinderarbeid hier jaren geleden net zo goed gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Beste Wim. Heel goed gedaan en ik voel me ook een beetje schuldig dat ik er over begon om freesjes in China te kopen.
HBM en bijvoorbeeld HUVEMA hebben kantoren in hetzelfde fabrieksgebouw in China. Deze info heb ik persoonlijk mondeling uit de monden van Herman Buitelaar en de gebroeders Huberts mogen horen, lang geleden.
Wat je ook doet, Ali Expres of Bang Good of HBM of HUVEMA, of je nou door de hond of door de kat gebeten word, maakt niet uit. Alleen is mijn ervaring dat ik goedkoper uit ben bij een Chinese webhandel.
In de 80er en 90er jaren was het vaak inferieur Russisch spul en was het gereedschap dat in Europa werd gemaakt gewoon het beste wat je kon kopen. Alles is veranderd door de lage lonen landen.
Weet je nog dat men er in die tijd schande van sprak dat Nederlandse garnalen naar Noord-Afrikaanse landen gingen om daar te worden gepeld en daarna weer terug kwamen? Juisttttt......Dat bedoel ik.
Groeten van Jan!
Jan je hoeft je niet schuldig te voelen over het advies. Ik heb ook zo vaak dit soort adviezen gegeven.

De nederlander kiest over het algemeen voor zijn portemonnee 😇 . Dit is voor de korte termijn leuk maar of dit op de lange termijn de beste keuze is?
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
HBM en bijvoorbeeld HUVEMA hebben kantoren in hetzelfde fabrieksgebouw in China. Deze info heb ik persoonlijk mondeling uit de monden van Herman Buitelaar en de gebroeders Huberts mogen horen, lang geleden.
Maar garanderen ze met dat kantoor ter plaatse dat de arbeidsomstandigheden gewaarborgd zijn?
Als je een economie niet wenst te steunen, dien je van alle producten de herkomst na te gaan. Het is ondoenlijk, desalniettemin kun je wel kritisch overwegen welk product je koopt en waar. Het is niet alleen een kwestie van de goedkoopste vinden…..
Maar Wim vat het goed samen: Die portemonnee hé.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
459
628
47
Breda
ooit wel eens in China geweest?
Ik zat er meerdere keren per jaar als inkoper van pbm’s en heb vele fabrieken gezien.
China kent een ongelofelijke vergrijzing en de nieuwe generatie van de jaren 90 en later hebben over het algemeen een goede opleiding genoten. Het is moeilijk om in China nog aan fabrieksarbeiders te komen want de meeste willen op kantoor zitten. Hierdoor zijn de lonen van fabrieksarbeiders gigantisch gestegen de laatste jaren.

Elke fabriekshal die ik nu binnenloop is voorzien van goed licht, airco en goed meubilair. De arbeiders zijn vrolijk en hangen vol met elektronica van Apple en dergelijke.

Lange uren? Ja inderdaad. Ze werken 10-12 uur per dag 6-7 dagen per week. De arbeiders komen vanuit het binnenland naar de stad om geld te verdienen. Die willen zelf zoveel mogelijk uren draaien. Als ze niet werken zitten ze duimen te draaien op hun kamer.


Ook zie ik sinds 10 jaar een kentering komen bij de overheid om het milieu te redden. Vervuilende industrie wordt steeds meer aangepak. De focus komt steeds meer te liggen bij duurdere en moeilijker te produceren artikelen.

Vergeet niet dat China gigantisch is. 1,4 miljard mensen!!
40 jaar geleden was het een land dat opkroop uit bittere armoe. Door hard werken hebben ze de levensstandaard enorm omhooggetrokken. Dit gaat niet altijd goed maar er zit echt progressie in.
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik ben er als zeeman een aantal keren geweest in de 70er en 80er jaren. Was niet altijd leuk. De Chinezen hadden het toen niet zo op westerlingen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
ooit wel eens in China geweest?
Ik zat er meerdere keren per jaar als inkoper van pbm’s en heb vele fabrieken gezien.
China kent een ongelofelijke vergrijzing en de nieuwe generatie van de jaren 90 en later hebben over het algemeen een goede opleiding genoten. Het is moeilijk om in China nog aan fabrieksarbeiders te komen want de meeste willen op kantoor zitten. Hierdoor zijn de lonen van fabrieksarbeiders gigantisch gestegen de laatste jaren.

Elke fabriekshal die ik nu binnenloop is voorzien van goed licht, airco en goed meubilair. De arbeiders zijn vrolijk en hangen vol met elektronica van Apple en dergelijke.

Lange uren? Ja inderdaad. Ze werken 10-12 uur per dag 6-7 dagen per week. De arbeiders komen vanuit het binnenland naar de stad om geld te verdienen. Die willen zelf zoveel mogelijk uren draaien. Als ze niet werken zitten ze duimen te draaien op hun kamer.


Ook zie ik sinds 10 jaar een kentering komen bij de overheid om het milieu te redden. Vervuilende industrie wordt steeds meer aangepak. De focus komt steeds meer te liggen bij duurdere en moeilijker te produceren artikelen.

Vergeet niet dat China gigantisch is. 1,4 miljard mensen!!
40 jaar geleden was het een land dat opkroop uit bittere armoe. Door hard werken hebben ze de levensstandaard enorm omhooggetrokken. Dit gaat niet altijd goed maar er zit echt progressie in.
Je hebt gelijk dat er dingen verbetert zijn. De vergrijzing komt door een misdadige een kinds politiek en dan zijn er nog wel een paar dingen. Maar zoals Hunto hierboven al vermelde het is ondoenlijk om als houtbewerker uit te zoeken of een product goed en verantwoordelijk geproduceerd word.
Er is een uitweg heel veel minder consumeren. Gelukkig kan ik dan denken dat mijn oudste festo machine al bijna 30 jaar zijn werk doet. Ja en dan zal ik minder gaan consumeren. Ik doe mijn best maar beloof het niet.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
459
628
47
Breda
Ik ben er als zeeman een aantal keren geweest in de 70er en 80er jaren. Was niet altijd leuk. De Chinezen hadden het toen niet zo op westerlingen.
Wauw, in die jaren was China zoals Noord Korea nu. Je herkent het niet meer terug.

Maar China is nog steeds een apart land, om het vriendelijk uit te drukken.
Ik ken geen volk dat zo racistisch is als de Chinezen.
Hun humor draait hoofdzakelijk om leedvermaak.

Maar koken kunnen ze als de beste. 😄
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Tsja ik heb ook een iPhone. Veel meer dan je best kan je niet doen als het gaat om ethisch je geld uit geven.
Veel minder consumeren lijkt de enige optie. Laatst ook een artikel gelezen over hoe de houtkap in Roemenie ontzettend illegaal bezig is en dat een FSC keurmerk daar weinig aan doet. Allemaal om IKEA te kunnen bedienen met goedkope houten meubeltjes. Dat doet mij dan ook meteen weer twijfelen aan het hout wat geimporteerd wordt bij onze betere houthandels.

De oude dood-doener "Geen ethische consumptie onder kapitalisme" blijft terug komen in mijn hoofd. Er wordt altijd en overal in de keten wel ergens iemand uitgebuit. De hele serie "The Good Place" (komedie, aanrader) is hierop gebaseerd dat uiteindelijk iedereen die sterft naar de Bad Place gaat omdat ze bijvoorbeeld groente hebben gegeten van een lokale boer die een natuurlijk bestrijdingsmiddel gebruikt dat door een bedrijf is geproduceerd met een grondstof van iemand die geld heeft gedoneerd aan een schimmige politieke kandidaat of iets dergelijks.

Ik doe zelf mijn best. De Chinese economie steunen is misschien niet een hele verantwoorde keuze. Maar Amerikanen (WoodPecker, Lie Nielsen, Milwaukee, DeWalt, etc) zijn ook geen lieverdjes. Hun "Lage Lonen staten" waar het geproduceerd wordt, zijn ook de meest conservatieve in het land met alle denkbeelden die daarbij horen. Festool daarentegen wordt geproduceerd in Europa ... €€€€€ maar goed uit welke mijnen komt hun spul voor batterijen enzo.

Heb een paar weken geleden voor mijn vandiktebank een spiraal as gekocht. Van een Canadees bedrijf ipv aliexpress. En dan komt de verzend notificatie van FedEx doodleuk evengoed uit China. Tsja.

Onderzoek naar de herkomst is gewoon bijna niet te doen, en hoever wil je gaan. Zoals hierboven gezegd ook, met alleen BangGood en AliExpress mijden ben je er lang niet. Het is wel een makkelijke, maar uiteindelijk help je waarschijnlijk alleen je eigen gemoedsrust (ook wat waard) en niet het doel waar je het eigenlijk voor doet.

Lang verhaal zonder echt punt. Ik doe mijn best. Koop waar mogelijk van kleine makers die ik via instagram of youtube tegenkom. Maar dat zijn kleine handgereedschappen en wel erg aan de prijs. Moet zometeen ook aan een nieuwe lintzaag. Wens me maar sterkte.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
498
118
Omg. Eindhoven
Het blijft altijd erg lastig..
Tegenwoordig gaat alles via-via qua grondstoffen dus dan werk je er indirect toch aan mee.
De beste oplossing is dan niks kopen ;)

De kwaliteit uit China KAN heel erg goed zijn, en de werkomstandigheden ook..
Maar zelf koop ik liever een apparaat dat in Europa gemaakt is, echter is dat erg lastig (ook vanwege de knipbeurs).

Dus ik doe mijn best om zo verantwoord mogelijk iets te kopen..
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.222
531
Eanske
ingoogni.nl
Er is een uitweg heel veel minder consumeren.
Ja. Minder kopen maar dan wel goed. Betekend dat je moet sparen en dat het gekochte dan een half of heel houtbewerkersleven mee moet gaan. Ook betekend het dat je niet voor ieder wissewasje een nieuw gereedschapje aanschaft. Een zaagje voor de linkerkant van de zwaluwstaart, eentje voor de rechterkant.... etc. Het betekend ook repareerbare apparaten kopen, modulaire apparaten/systemen. Vijlbare zagen. Geen wegwerpspullen.

Er zijn wel mogelijkheden om dingen hier goedkoop en kwalitatief hoogwaardig te doen. Met goedkoop wil ik niet zeggen dat de prijs in absolute zin laag is. Wel dat de prijs kwaliteit verhouding erg goed is. In de commerciële hoek kun je aan coöperatieve werkplaatsen denken. Of coöperatieve productie. Zoiets als men bij Toyota doet. Om de grote fabriek heen zitten tientallen kleine bedrijfjes die kleine delen toeleveren. Directe verkoop, tussenhandel uitschakelen doet ook veel voor de prijs. Als ik naar de productiviteit in Nederland kijk, hoeveel mensen er daadwerkelijk iets tastbaars maken, dan is dat schrikbarend laag.

Als hobbyisten kun je je ook op die manier verenigen. Kost moeite. Gewoon als voorbeeld, af en toe een kleine serie zagen; De een maakt handvaten, de ander vijlt de tanden (of heeft daar een apparaat voor), weer iemand maakt de rug en doet de assemblage. Beitels, houten schaven (lastiger), booromslagen.... Het leukste is dat je niet standaard modellen kunt maken (kapzaag 450mm zaaglengte, 110mm zaagdiepte).

Zelfs voor apparaten gaat het op. Slijpsteen, schuurschijf, schuurspindel. Je zou ze zelfs allemaal aandrijfbaar middels v-snaren kunnen maken zodat je maar in een enkele motor (of oude kolomboor) hoeft te investeren.

Idealistisch, ik weet het.
 
  • Leuk
Waarderingen: ilex

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Als het Nederland of in Europa wordt gemaakt scheelt het ook nog eens het gesleep van spullen over de halve wereld. Dan is er daarvoor ook geen energie en geen bijbehorende vervuiling nodig. Service en vervangende onderdelen kunnen dan soms eenvoudiger te regelen zijn.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Geregeld bestel ik spul uit China via Ali vooral en gaat dan vooral om electronica en freesjes voor de cnc.
Als ik die onderdelen die ik bestel in Nederland zou bestellen zou ik 2 tot 3 keer (als het niet meer is) zoveel kwijt zijn.
Alleen wordt er gezegd bij de verkopers in Nederland dat de onderdelen uit China rommel zijn ja je moet wat ..... maar krijgt het zelfde het enige voordeel je hebt het sneller binnen als ze het zelf niet eerst moeten bestellen uit China.
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Je hebt gelijk dat er dingen verbetert zijn. De vergrijzing komt door een misdadige een kinds politiek en dan zijn er nog wel een paar dingen. Maar zoals Hunto hierboven al vermelde het is ondoenlijk om als houtbewerker uit te zoeken of een product goed en verantwoordelijk geproduceerd word.
Er is een uitweg heel veel minder consumeren. Gelukkig kan ik dan denken dat mijn oudste festo machine al bijna 30 jaar zijn werk doet. Ja en dan zal ik minder gaan consumeren. Ik doe mijn best maar beloof het niet.
Hier sla je denk ik de spijker op zijn kop. De levensduur van een machine -hoe vaak je hem per decennium vervangt- gaat natuurlijk een grote invloed hebben op hoe 'slecht' een product is. In die context vind ik de hele discussie over right to repair ook erg interessant.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Geregeld bestel ik spul uit China via Ali vooral en gaat dan vooral om electronica en freesjes voor de cnc.
Als ik die onderdelen die ik bestel in Nederland zou bestellen zou ik 2 tot 3 keer (als het niet meer is) zoveel kwijt zijn.
Alleen wordt er gezegd bij de verkopers in Nederland dat de onderdelen uit China rommel zijn ja je moet wat ..... maar krijgt het zelfde het enige voordeel je hebt het sneller binnen als ze het zelf niet eerst moeten bestellen uit China.
Je hebt gelijk voor wat betreft de directe kosten. Wat de indirecte kosten zijn is heel moeilijk te becijferen. Minder pensioen meer uitgave aan defensie etc etc.
Let wel ik veroordeel niemand hier want ik doe/deed er volop aan mee. Soms is er iets nodig waardoor we beseffen wat er gebeurd.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ja. Minder kopen maar dan wel goed. Betekend dat je moet sparen en dat het gekochte dan een half of heel houtbewerkersleven mee moet gaan. Ook betekend het dat je niet voor ieder wissewasje een nieuw gereedschapje aanschaft. Een zaagje voor de linkerkant van de zwaluwstaart, eentje voor de rechterkant.... etc. Het betekend ook repareerbare apparaten kopen, modulaire apparaten/systemen. Vijlbare zagen. Geen wegwerpspullen.

Er zijn wel mogelijkheden om dingen hier goedkoop en kwalitatief hoogwaardig te doen. Met goedkoop wil ik niet zeggen dat de prijs in absolute zin laag is. Wel dat de prijs kwaliteit verhouding erg goed is. In de commerciële hoek kun je aan coöperatieve werkplaatsen denken. Of coöperatieve productie. Zoiets als men bij Toyota doet. Om de grote fabriek heen zitten tientallen kleine bedrijfjes die kleine delen toeleveren. Directe verkoop, tussenhandel uitschakelen doet ook veel voor de prijs. Als ik naar de productiviteit in Nederland kijk, hoeveel mensen er daadwerkelijk iets tastbaars maken, dan is dat schrikbarend laag.

Als hobbyisten kun je je ook op die manier verenigen. Kost moeite. Gewoon als voorbeeld, af en toe een kleine serie zagen; De een maakt handvaten, de ander vijlt de tanden (of heeft daar een apparaat voor), weer iemand maakt de rug en doet de assemblage. Beitels, houten schaven (lastiger), booromslagen.... Het leukste is dat je niet standaard modellen kunt maken (kapzaag 450mm zaaglengte, 110mm zaagdiepte).


Idealistisch, ik weet het.
Dan had ik vast een vooruitziende blik een jaar of 8 geleden. Ik heb bijna alles om zagen te maken. De eerste is al jaren af. Vandaag was ik bezig om 2 kuub haardhout op te slaan. Hiervoor moest ik een deel van mijn verzameling uitzoeken. (lag al 3 jaar opgeslagen) Hier wat halffabrikaten. De foley hervertander en vijlmachine staan al op hun bank. Ik heb alleen geen ruimte om er bij te kunnen.
IMG20220301185859.jpg
Heb ik de ruimte en tijd zal ik wel een nieuw draadje openen.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.