Wel of geen spullen uit China

Status
Niet open voor verdere reacties.

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ja. Minder kopen maar dan wel goed. Betekend dat je moet sparen en dat het gekochte dan een half of heel houtbewerkersleven mee moet gaan. Ook betekend het dat je niet voor ieder wissewasje een nieuw gereedschapje aanschaft. Een zaagje voor de linkerkant van de zwaluwstaart, eentje voor de rechterkant.... etc. Het betekend ook repareerbare apparaten kopen, modulaire apparaten/systemen. Vijlbare zagen. Geen wegwerpspullen.

Er zijn wel mogelijkheden om dingen hier goedkoop en kwalitatief hoogwaardig te doen. Met goedkoop wil ik niet zeggen dat de prijs in absolute zin laag is. Wel dat de prijs kwaliteit verhouding erg goed is. In de commerciële hoek kun je aan coöperatieve werkplaatsen denken. Of coöperatieve productie. Zoiets als men bij Toyota doet. Om de grote fabriek heen zitten tientallen kleine bedrijfjes die kleine delen toeleveren. Directe verkoop, tussenhandel uitschakelen doet ook veel voor de prijs. Als ik naar de productiviteit in Nederland kijk, hoeveel mensen er daadwerkelijk iets tastbaars maken, dan is dat schrikbarend laag.

Als hobbyisten kun je je ook op die manier verenigen. Kost moeite. Gewoon als voorbeeld, af en toe een kleine serie zagen; De een maakt handvaten, de ander vijlt de tanden (of heeft daar een apparaat voor), weer iemand maakt de rug en doet de assemblage. Beitels, houten schaven (lastiger), booromslagen.... Het leukste is dat je niet standaard modellen kunt maken (kapzaag 450mm zaaglengte, 110mm zaagdiepte).

Zelfs voor apparaten gaat het op. Slijpsteen, schuurschijf, schuurspindel. Je zou ze zelfs allemaal aandrijfbaar middels v-snaren kunnen maken zodat je maar in een enkele motor (of oude kolomboor) hoeft te investeren.

Idealistisch, ik weet het.
Ja dat is het oude Scheppact aanbouw systeem, alleen met de beperkte veiligheid kom je nu niet meer weg. En motoren zijn zo goedkoop tegenwoordig dat het makkelijker is elke machine zelfstandig aan te drijven. Maar ja dat gaat natuurlijk voorbij aan het idealistische doel... I know.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Dan had ik vast een vooruitziende blik een jaar of 8 geleden. Ik heb bijna alles om zagen te maken. De eerste is al jaren af. Vandaag was ik bezig om 2 kuub haardhout op te slaan. Hiervoor moest ik een deel van mijn verzameling uitzoeken. (lag al 3 jaar opgeslagen) Hier wat halffabrikaten. De foley hervertander en vijlmachine staan al op hun bank. Ik heb alleen geen ruimte om er bij te kunnen.
Bekijk bijlage 116046
Heb ik de ruimte en tijd zal ik wel een nieuw draadje openen.
Leuk om te horen dat je de machines nog hebt staan, dat vroeg ik me laatst nog af
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
mijn bijdrage aan dit draadje . . .
wordt het tijd om te beseffen in welk prachtig en bevoordeeld deel van de wereld wij wonen ?
neen !
het wordt niet tijd, maar het is tijd !
op msn lees ik dat de russische invasie in oekraïne vast loopt omdat ze een gebrek aan wapens hebben
eerder las ik dat china zich in de veiligheidsraad als een van de weinigen onthield om de invasie te veroordelen
een handvol landen als syrië - wat had je anders verwacht - stemden tegen
de rest van de wereld stemde voor de veroordeling
de vs (consumtiemaatschappij) heeft enorme schulden tov china + japan
china heeft bergen financiële reserves en neemt overal in de wereld strategische belangen
de opzuigkracht van china is onbeperkt
dank zij de betrachting van de westerse bedrijven om mekaar beter te kunnen beconcurreren, want die kunnen goedkoper in china laten produceren
wie eerst in china is, zal de anderen de loef afsteken ?
als individu kies je uiteraard voor het goedkope spul uit china
voor zover je nog een keuze hebt
enkel een koerswending door de eu en door de vs kunnen ons op middellange termijn behoeden voor een overname van de hele wereld door china
hoe zal ieder van ons zich voelen in een chinese of russische staatstructuur ?


1647263535927.png
 
  • Wow
Waarderingen: vandikte

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
China heeft haar eigen problemen. Waaronder de 1-kind politiek, die zich nu keihard gaat wreken. Die grote middenklasse die inmiddels is ontstaan, wil ook op tijd met pensioen en verzorgd worden.

China heeft ook niets te winnen om Rusland in die oorlog te helpen. Al zullen ze graag het Russische gas afnemen.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
We moeten af van die Russen en Chinezen, ik bedoel niet letterlijk, maar wel de afhankelijkheid.
We hangen teveel aan hun tiet. Ik roep dit al langer, maar mensen luisteren toch niet, het moet eerst helemaal fout gaan namelijk. Ik heb mijn oorlogskas al klaar, genoeg eten voor de eerste 2 maanden, medicijnen en meer van dat. Bij de overheid kan je daar tips over vinden. Er zijn maar een paar mensen die dit weten, men doet er toch lacherig over. Ik verwacht niet dat het strijdtoneel hier heen komt, maar mensen rakken in paniek, dat ben ik dan voor. Als die gek op de knop drukt, dan is het klaar, houden we helaas niet tegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
We moeten af van die Russen en Chinezen, ik bedoel niet letterlijk, maar wel de afhankelijkheid.
We hangen teveel aan hun tiet. Ik roep dit al langer, maar mensen luisteren toch niet, het moet eerst helemaal fout gaan namelijk. Ik heb mijn oorlogskas al klaar, genoeg eten voor de eerste 2 maanden, medicijnen en meer van dat. Bij de overheid kan je daar tips over vinden. Er zijn maar een paar mensen die dit weten, men doet er toch lacherig over. Ik verwacht niet dat het strijdtoneel hier heen komt, maar mensen rakken in paniek, dat ben ik dan voor. Als die gek op de knop drukt, dan is het klaar, houden we helaas niet tegen.
Ik ben bijna zo ver, dat als men mij een wapen geeft en zorgt dat ik in de periferie van Poetler kan komen, ik met alle plezier mijn leven wil geven in de wetenschap dat ik de wereld zal redden.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.921
846
Oss
Ik ben bijna zo ver, dat als men mij een wapen geeft en zorgt dat ik in de periferie van Poetler kan komen, ik met alle plezier mijn leven wil geven in de wetenschap dat ik de wereld zal redden.
Ben bang dat dit geen zoden aan de dijk zet. Misschien voor een moment, maar er staat altijd wel een andere gek op. Zit schijnbaar in de mens, door de eeuwen heen is het alleen vechten en oorlog voeren.
Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat we met z‘n allen niet in staat zijn om dit te stoppen.
Het enigste wat we eigenlijk doen is steeds de bewapening uitbreiden!😡☹️
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Aangezien het in Rusland een gecentraliseerde macht is, kan het wel degelijk uitmaken als iemand zich opoffert. Deze gek voert een one-man show uit. Helaas zijn er teveel mensen rondom hem heen die profijt er van hebben om zijn vriendje te zijn.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Wel of geen spullen uit China
Het is 5 voor 12 we kunnen niet meer zonder , denk maar aan al die medicijnen die daar weg komt,
Denk maar aan al die belangrijke machienes die daar weg komt , dit is nog maar 2 voorbeelden ,
En er zijn zeker nog meer voorbeelden op te noemen , zeker er is genoeg gewaarschuwd, maar dat lieve geld
Geld voor de handelaren en de koper van de waren en niet alleen nederland er zijn meerdere landen die het
Schip in zijn gegaan , de Chinezen zijn een stap verder dan de rus.

Oorlog Russen Oekraïne hoe erg ook kan wel eens de ogen doen opengaan voor wat ons te wachten staat
Als rus nog verder hun plan had kunnen uitwerken om het westen verder in hun macht te krijgen,
Mond dood maken zo dat ze rustig verder hun land kunnen uitbreiden,
Russen althans de regering zijn slim , en gaan over lijken zelfs dat van hun eigen mensen,
Nog even en het wordt stil in Oekraïne, en de wereld gaat door , en Siberië heeft weer zijn kampen waar de
Mens zwaar mishandeld wordt,
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
Is het een voorstel om te proberen politiek buiten dit forum te houden? Ik weet dat ik in het verleden ook heb aangegeven dat ik probeer Chinese spullen te vermijden, althans wanneer ze overduidelijk IP-, humanitaire, of andere rechten schenden. Maar gezien de huidige situatie kunnen dit soort discussies heel snel de sfeer op dit altijd erg aangename forum verpesten. Dat zou doodzonde zijn.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Nee niet alleen over hout maar ook over de spullen die je nodig hebt om dit te bewerken.

Het uit de weg ruimen van Wereldleiders (lees in dit geval dictators) geeft veel mensen een goed gevoel. Denk niet alleen met je hart maar ook met je verstand. Levert dit resultaat op? Kadaffi en Sadam Hoessein zijn voorbeelden. Ik was blij dat ze het tijdelijke voor het eeuwige verwisselden. Het resultaat kennen we nu. Niet verbeterd. Stel je zelf de vraag ben je echt een beter mens/groep of land als je iemand uit de weg ruimt?
Nee zeg ik nu.

De oplossing op lange termijn is gewoon minder te kopen uit dit soort landen en die landen die dit steunen. Wij hebben geld in de pocket en wij bepalen aan wie we dit geven.

We leven in een land waarin we bijna alles mogen zeggen en zelfs als we wat verkeerds zeggen gaan we niet naar een strafkamp of erger. Laten we zorgen dat we dit zo houden en respecteer mensen met een andere mening (binnen de wet) Ook politiek zijn er velen die van mening verschillen en toch vrienden zijn.

Wij delen met elkaar de "liefde" van het houtbewerken laten we daar verder over praten en naar vermogen handelen met buitenlandse partijen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.222
531
Eanske
ingoogni.nl
laten we daar verder over praten en naar vermogen handelen met buitenlandse partijen
Naar vermogen is een goed. Has er vanmiddag weer een, ben op zoek naar een paar lange houtspiraalboren. Die dingen zijn duur. Zowaar een paar betaalbare gevonden van een gerenommeerd Oostenrijks bedrijf. Fisch ... made in China. Je komt er gewoon niet omheen als je middelen beperkt zijn.

Van mij mag "politiek" van hier verbannen worden, of op zijn minst beperkt worden tot de kantine.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Het forum is niet bedoeld om meningen met een politieke kleur of geloofsovertuiging etc te promoten.

Dat zie ik hier ook niet gebeuren, ik kan me goed voorstellen dat we zorgen hebben over wat er zo dicht bij gebeurt. We delen de liefde voor een ambacht, als ons dat blijft verbinden en we een keer hardop onze zorgen uiten, dan doet het forum goed zijn werk.

Zelf heb ik ongelofelijk veel bewondering voor de moed van de Oekraïense bevolking. Wij leven hier in grote vrijheid en veiligheid, dat gun ik iedereen. Ik hoop echt dat het conflict snel aan de onderhandelingstafel wordt uitgevochten en het gebruik van wapens niet meer nodig is.

jaap
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.