Wel of geen klopfunctie Starmix stofzuiger

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Bedankt allen, ik ben voor de Starmix 1625 gegaan. Er komt een cycloon en zak tussen, dus de klopfunctie is dan minder nodig als ik het zo lees.

@Atmoz, met je cycloon ga je zakken en/of filters besparen..

Klopt, maar als je een keer gaat schuren zonder cycloon (toch een groot ding wat je er steeds bij moet hebben) dan is de klopfunctie prettig. Gebruik zelf o.a. een starmix met cycloon zonder zakken, het fijne stof zet zich ondanks de cycloon op het filter, door de klopfunctie houd ik die aardig schoon. Het alternatief is om naast de cycloon ook een zak erbij te nemen en geen klopfunctie, maar dan moet je regelmatig de zak "uitkloppen".
 

kvdd

Actieve deelnemer
22 dec 2015
36
0
Ede
Ik heb inmiddels via eBay.de een Dust Commander DLX ESD cycloon gekocht, maar nu ben ik op zoek naar een geschikt vat.

Afsluitbaar en luchtdicht zijn natuurlijk voorwaarden maar da's online lastig te beoordelen. Zou de volgende wat zijn?

http://www.metalenvaten.nl/home/30-60-liter-metalen-vat-zwart-met-deksel.html

Het vlakke deksel lijkt me wel handig voor het monteren van de cycloon in ieder geval.

Als stofzuiger zit ik nu ook te denken aan de STARMIX AS AR-1232 EH+ die via Hornbach wordt verkocht voor €209. M-klasse kwaliteit voor een schappelijke prijs. In andere threads wordt er positief over geschreven. Anders wordt het toch al gauw de duurdere Starmix, Festool of blauwe Bosch.


Dit zijn inderdaad de goede vaten. Ik heb zelf de kleine variant. Sluit perfect luchtdicht af door de sluitring die eromheen zit, plus aan de onderkant van het deksel zit een rubber ring.
Trekt niet vacuum op mijn Starmix 1625.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik gebruik een starmix met klopfunctie met een rvs ketel. Volgens mij is die ketel 60 liter. Hier zit een groot filter in, maar gebruik je hem om echt stof te zuigen, dan zit ook dit grote filter in geen tijd vol. Als je dan de klopfunctie gebruikt helpt dit wel een beetje, maar wil je de zuigkracht weer herstellen, dan moet je het filter met perslucht schoonblazen. Voor de muurzaag gebruik ik een starmix fijnfilter. Dit gaat om het gewone filter heen en klemt tussen de ketel en de motor. Dit kost wel zuigkracht, maar je kan op deze manier sleuven zagen zonder dat je filter halverwege de zaagsnede al verstopt zit.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
De Starmix, de Dust Commander DLX en het vat zijn binnen. Nu vraag ik me af hoe ik het beste de aansluitingen kan gaan maken. De slang van de Starmix zit vast aan de machine met een kunststof baljonetsluiting. De slang is behoorlijk lang maar als ik deze inkort, zodat de afstand tussen de Starmix en de Dust Commander zo klein mogelijk is, dan kan ik de Starmix niet meer als stand-alone stofzuiger gebruiken...

Hoe los je dit op? Gewoon een extra slang bijbestellen met baljonetsluiting zodat je kunt switchen tussen gebruik met en zonder Dust Commander?

Verder twijfel ik nog over de beste manier om de aansluitingen te maken: de Dust Commander heeft aansluitingen van 4,9 cm binnenmaat en 5,5 cm buitenmaat. Aan de Starmix slang zit nu een koppelstuk (dat eraf kan?) met maten 3,1 cm binnen en 3,9 cm buiten. Dus hoe ga ik alles passend maken?

Zie foto's...

1.jpg
2.jpg
3.jpg

Misschien dat iemand wat foto's kan posten van een opstelling die helemaal klaar is?
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Hoe los je dit op? Gewoon een extra slang bijbestellen met baljonetsluiting zodat je kunt switchen tussen gebruik met en zonder Dust Commander?
Ik gebruik als cycloon de Oneida Dust Deputy met deze bocht in de Starmix (ISC ARD 1625): http://www.gereedschappro.nl/overig...bocht-haakse-adapter-51-63-5-mm-diameter/2517
en deze slang van de bocht naar de Dust Deputy cycloon: http://www.gereedschappro.nl/overig...-dust-deputy-van-1-65-m-en-63-5-mm-dikte/2513

Daarnaast heb ik de aansluiting die in de ketel van de starmix zit, los besteld bij Gereedschappro en op de uitgang van de Dust Deputy gezet zodat ik de 37 mm en 49 mm slang kan gebruiken met de Dust Deputy.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Meet eerst eens de buitenkant op van de aansluiting van je stofzuiger, als dat namelijk ook 50mm of meer is, kun je misschien beter een andere slang tussen de stofzuiger en je Cycloon gebruiken zoals ik ook heb gedaan.
Ik kan helaas ff geen foto vinden maar ik heb een 60mm slang genomen en die op een aantal stukken PVC 50 rond (sok en 45 gr bochten) geklemd nadat ik die met een beetje warmte op de juiste diameter had gebracht. Ik heb zelf de 60mm slang gebruikt.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
Mijn Starmix heeft een uitgang 5,8 cm binnen / 6,4 cm buiten... dan gaat 51 mm niet passen.

Daarnaast heeft de Dust Commander uitgangen 4,9 cm binnen/5,5 cm buiten dus dan is de 63,5 mm te veel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.