Wel of geen klopfunctie Starmix stofzuiger

kvdd

Actieve deelnemer
22 dec 2015
36
0
Ede
Goedeavond mensen,

Na de meeste stofzuigtopics doorgespit te hebben kom ik tot de conclusie dat ik de Starmix 1625 aan wil schaffen. Dat is de Starmix 1635 zonder klopfunctie in principe, met een kleinere bak. Ik wil de zuiger gebruiken voor bijna uitsluitend afzuiging van houtbewerkingsmachines zoals frees- en zaagtafel en schuurmachine. Ik plaats er een cylcoon tussen.

Nu is mijn vraag, zijn er Starmix 1625 gebruikers die daar voldoende aan hebben. De mensen dus die ook vooral houtbewerking doen, dus geen gips schuren etc, die voldoende hebben aan de 1625 zónder klopfunctie.
Gaan bij jullie de filters verstopt zitten na een avond frezen of hout schuren?

Alvast bedankt!
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ik heb zelf een uitgebreid instapmodel van Starmix van de Hornbach, de AS AR 1232EH:
https://www.hornbach.nl/shop/STARMI...32-EH-incl-accessoires-D/8456269/artikel.html

Ik raad je deze echt aan, alle aansluitstukken passen op mijn doorgaanse machines (afkortzaag DeWalt, schuurmachine Bosch), en ik vond 210 euro voor een bouwzuiger echt wel genoeg..

Maar goed volgens mij had je je keuze al gemaakt.
Heb mijn Starmix nu enkele weken in gebruik, zonder zeer regelmatig te zagen, maar heb de klopfunctie nog niet hoeven te gebruiken, misschien heb je daar wat aan.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb 2 festool zuigers met klopfunctie en 2 zonder
die 2 met gebruik ik van alles en nog wat, met name bij fijner stof met je wel voordeel (filter gaat minder snel dichtzitten)
Ik gebruik deze stofzuigers zonder zakken, met zakken heeft die functie weinig voordeel
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Ik heb ook een starmix met klopfunctie.
Hij word eigenlijk nooit gebruikt omdat er altijd een zak in zit.
Opzich is de meerwaarde er niet als je altijd een zak en cycloon gebruikt.
Wel is het heel handig dat er een functie op zit dat de machine automatisch aan gaat als je er een apparaat op aansluit bij inschakeling daarvan.
Dus met een goedkoper instapmodel zou je best ver kunnen komen
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb de starmix met klopfunctie en gebruik hem zonder zak en dan gaat het filter toch vollopen. Dus zonder klopfunctie kan vast wel maar dan wel met zak. Je moet je dan wel realiseren dat zo'n zak wel echt snel vol is als je lekker spaanders aan het maken bent.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Waarom wil je een cycloon ertussen?

Ik zou die weglaten en voor de klopfunctie gaan. Scheelt een extra apparaat en slangen. Ben in ieder geval blij dat ik van de mijne af ben.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Waarom wil je een cycloon ertussen?

Ik zou die weglaten en voor de klopfunctie gaan. Scheelt een extra apparaat en slangen. Ben in ieder geval blij dat ik van de mijne af ben.

Het is mijn topic, maar ik zou hier graag nog even op inhaken:
Vond je het niet fijn zo'n cycloon ertussen? Ik ben juist bezig om er eentje te gaan installeren (al gekocht en alles), dus hoor graag waarom je blij bent er vanaf te zijn...

Thanks / groet,

Atmoz
 

kvdd

Actieve deelnemer
22 dec 2015
36
0
Ede
Bedankt allen, ik ben voor de Starmix 1625 gegaan. Er komt een cycloon en zak tussen, dus de klopfunctie is dan minder nodig als ik het zo lees.

@Atmoz, met je cycloon ga je zakken en/of filters besparen..
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
niet alleen bespaar je niet alleen zakken.
Het grootste voordeel van een cycloon is altijd 100% zuigkracht ook als de bak eronder vol loopt.
een stofzuigerzak loopt wel vol en laat daardoor steeds minder lucht door.
 

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
Ben benieuwd naar jouw cycloon oplossing. Wil er ook nog eentje gaan maken namelijk.
Ik heb de Starmix ADL-1232 EHB Basis met zakken nu in gebruik. Deze heeft ook geen klop functie, maar wel klasse M filters. Zeer tevreden over tot nu toe, maar ik heb hem nog niet kunnen testen met frezen en schuurstof ed. Binnenkort ga ik verbouwen dus dan kan ik hem eens flink aan de tand voelen.
Daarna wil ik hem in de werkplaats gebruiken aan de tafelzaag, frees, afkortzaag ed.

Ik vind die Starmix echt een fijn ding, ik heb er zelfs met de blaasfunctie in 1 minuut 4 luchtbedden mee opgeblazen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het is maar net waarmee je de zuigkracht vergelijkt. Ten opzichte van klopfunctie kost een cyclone zuigkracht. Je hebt immers meer slang en een extra apparaat ertussen.

Ik verplaats mijn stofzuiger nogaleens. Een cyclone maakt het onhandiger verplaatsen.
Zakken gebruik ik niet, die kosten geld en vind ik niet nodig. Ik gooi de opvangbak ook vaker leeg dan dat ie vol is trouwens.
 

kvdd

Actieve deelnemer
22 dec 2015
36
0
Ede
@Snelle Jelle, de Starmix 1625 is ook echt een superapparaat. En er zit tocht ook een klopfunctie op blijkbaar, ik dacht dat dit alleen in de 1635 zat, met slagen met een gewicht tot 300 gram. Echter in de 1625 zit dus ook een (harde herrie) klopfunctie ingebouwd. Ik denk dat ik de zak er als ik straks mijn cycloon gebouwd heb maar uit laat.

De cycloon heb ik dus nog niet gemaakt. Wel alvast een vat besteld bij Goedhart vaten bij Vatenonline.nl Het goedkoopste vat a €8,50 is voor mijn beperkte ruimte en gebruik prima. Keurig vat, kan luchtdicht afgesloten worden, er zit namelijk een rubberen ring in het deksel. Ook kun je een ijzeren band eromheen klemmen om hem te sluiten. Zit wel goed denk ik.
 

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
@Snelle Jelle, de Starmix 1625 is ook echt een superapparaat. En er zit tocht ook een klopfunctie op blijkbaar, ik dacht dat dit alleen in de 1635 zat, met slagen met een gewicht tot 300 gram. Echter in de 1625 zit dus ook een (harde herrie) klopfunctie ingebouwd. Ik denk dat ik de zak er als ik straks mijn cycloon gebouwd heb maar uit laat.

De cycloon heb ik dus nog niet gemaakt. Wel alvast een vat besteld bij Goedhart vaten bij Vatenonline.nl Het goedkoopste vat a €8,50 is voor mijn beperkte ruimte en gebruik prima. Keurig vat, kan luchtdicht afgesloten worden, er zit namelijk een rubberen ring in het deksel. Ook kun je een ijzeren band eromheen klemmen om hem te sluiten. Zit wel goed denk ik.

Heb je een 20L curtec emmer besteld of iets anders? Deze zijn gebruikt voor 5 euro per stuk te krijgen in ieder geval. Lijkt mij wel geschikt om onder een cycloon te zetten.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Ik heb inmiddels via eBay.de een Dust Commander DLX ESD cycloon gekocht, maar nu ben ik op zoek naar een geschikt vat.

Afsluitbaar en luchtdicht zijn natuurlijk voorwaarden maar da's online lastig te beoordelen. Zou de volgende wat zijn?

http://www.metalenvaten.nl/home/30-60-liter-metalen-vat-zwart-met-deksel.html

Het vlakke deksel lijkt me wel handig voor het monteren van de cycloon in ieder geval.

Als stofzuiger zit ik nu ook te denken aan de STARMIX AS AR-1232 EH+ die via Hornbach wordt verkocht voor €209. M-klasse kwaliteit voor een schappelijke prijs. In andere threads wordt er positief over geschreven. Anders wordt het toch al gauw de duurdere Starmix, Festool of blauwe Bosch.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Heb je een 20L curtec emmer besteld of iets anders? Deze zijn gebruikt voor 5 euro per stuk te krijgen in ieder geval. Lijkt mij wel geschikt om onder een cycloon te zetten.

Zorg er wel voor dat het vat voldoende stevig is, anders wordt het gewoon in elkaar gedrukt als het uiteinde van de zuigslang wordt dichtgehouden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.