Wel cycloon voor bosch gas 35 SFC +

jorisvh

Post veel
Ik heb al het een en andere opgezocht van 100 naar 35mm gaat niet.
Dat klopt helemaal.
Stofafzuigingen (100-150mm aansluiting / 1-3HP vermogen) zijn niet gewoon krachtigere versies van bouwstofzuigers (30-50mm aansluiting / 800-1500W vermogen) en zijn niet onderling inwisselbaar. Ze werken op een ander principe en hebben elk hun toepassing.
  • Stationaire machines met 100-150mm aansluitingen (formaatzaag, vlak-&vandiktebank, topie, …) vragen stofafzuigingen. Dit zijn HVLP (High Volume Low Pressure) zuigers die een groot volume aan spanen en krullen de baas kunnen.
  • Draagbare machines met 20-50mm aansluitingen (lamellenfrees, bovenfrees, vlakschuurders,…) vragen bouwstofzuigers. Dit zijn HPLV (High Pressure Low Volume) zuigers die fijner stof dat uitgespuwd wordt weten te vangen.
Als je op HVLP en HPLV zoekt vindt je veel info hier.
Ik ga toch proberen te testen met de stofzuiger en 50mm buizen. Heb al het een en andere gelezen van andere die mij voor gingen met goed resultaat.
Als je enkel draagbare machines hebt, is dat zelfs de enige optie. Bij veel stofzuigers worden met 4-5m flex slang geleverd. Met 6-7m gladde buis zal het verlies aan zuigkracht niet groter zijn.
Bij het ontwerp van het buizenstelsel heb je de goede principes inmiddels te pakken.

Als je bouwstofzuiger een stopcontact met auto-startfunctie heeft, dan heb je nu zowel een afzuigslang als een stroomkabel tussen je stofzuiger en je machine. Voor de slang bouw je nu een oplossing. Je zou met verdeelstekkers en verlengkabels ook stroom kunnen voorzien vlak bij elke aansluiting voor de afzuiging zodat de warboel aan kabels ook uit de wereld is.
 
  • Leuk
Waarderingen: julesvaes

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
dus jij hebt 100mm afzuiger en 100 mm slangen/buizen naar machines met een 35mm uitgang?
Wisselende aansluitmaten, maar daar komt het wel op neer ja. zo kort mogelijk voor de machine verkleinen. Maar zonder cycloon of fijnstoffilter is het eigenlijk niet te doen, liefst nog beiden ook. Vergt wat investering, dat dan weer wel..
 

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
Dat klopt helemaal.
Stofafzuigingen (100-150mm aansluiting / 1-3HP vermogen) zijn niet gewoon krachtigere versies van bouwstofzuigers (30-50mm aansluiting / 800-1500W vermogen) en zijn niet onderling inwisselbaar. Ze werken op een ander principe en hebben elk hun toepassing.
  • Stationaire machines met 100-150mm aansluitingen (formaatzaag, vlak-&vandiktebank, topie, …) vragen stofafzuigingen. Dit zijn HVLP (High Volume Low Pressure) zuigers die een groot volume aan spanen en krullen de baas kunnen.
  • Draagbare machines met 20-50mm aansluitingen (lamellenfrees, bovenfrees, vlakschuurders,…) vragen bouwstofzuigers. Dit zijn HPLV (High Pressure Low Volume) zuigers die fijner stof dat uitgespuwd wordt weten te vangen.
Als je op HVLP en HPLV zoekt vindt je veel info hier.

Als je enkel draagbare machines hebt, is dat zelfs de enige optie. Bij veel stofzuigers worden met 4-5m flex slang geleverd. Met 6-7m gladde buis zal het verlies aan zuigkracht niet groter zijn.
Bij het ontwerp van het buizenstelsel heb je de goede principes inmiddels te pakken.

Als je bouwstofzuiger een stopcontact met auto-startfunctie heeft, dan heb je nu zowel een afzuigslang als een stroomkabel tussen je stofzuiger en je machine. Voor de slang bouw je nu een oplossing. Je zou met verdeelstekkers en verlengkabels ook stroom kunnen voorzien vlak bij elke aansluiting voor de afzuiging zodat de warboel aan kabels ook uit de wereld is.


Hier kan kan ik mee vooruit. Dus sluit ook meteen de 100mm buizen uit. We blijven dus op 50mm. duidelijk verhaal en veel is helder nu.

Gelijk de tip inzake autostart functie toegepast van wat je aangeeft over stroom. Werkt dat ook met een stekkerdoos en dan de stekkerdoos in de bosch stofzuiger… zeg maar zoals in onderstaande met rood aangegeven stroom schema.
 

Bijlagen

  • 04F3833A-9295-4DDB-813D-B698C24655FE.jpeg
    04F3833A-9295-4DDB-813D-B698C24655FE.jpeg
    67,2 KB · Weergaven: 7

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Gelijk de tip inzake autostart functie toegepast van wat je aangeeft over stroom. Werkt dat ook met een stekkerdoos en dan de stekkerdoos in de bosch stofzuiger… zeg maar zoals in onderstaande met rood aangegeven stroom schema.
Ja dat werkt gewoon.


iemand nog de tip voor 50mm transparante buizen?
Waarom transparant? Normale buis werkt ook prima. Of je moet het leuk vinden om her afval weg te zien vliegen, maar buiten dat is het nergens voor nodig en onnodig duur.
 
  • Leuk
Waarderingen: julesvaes

jorisvh

Post veel
Dus sluit ook meteen de 100mm buizen uit. We blijven dus op 50mm.
100mm buizen op een 35mm stofzuiger geeft een LPLV installatie 😜.
Gelijk de tip inzake autostart functie toegepast van wat je aangeeft over stroom. Werkt dat ook met een stekkerdoos en dan de stekkerdoos in de bosch stofzuiger.
Bij mijn makita bouwstofzuiger werkt dat perfect dus veronderstel ook bij andere. Er zit altijd spanning op die aansluiting op de stofzuiger. Als er stroom vloeit (m.a.w. als er een machine draait), dan begint de stofzuiger.
Wel opletten met max vermogen dat je door die aansluiting mag trekken (zie specificaties). Meestal is dat rond 2000W zodat je met de 1000W stofzuiger er bij nog ruim onder 16A blijft.
En, om de elektrische installatie conform de reglementering te houden mag je na de stofzuiger niet opnieuw verder gaan met een “vaste installatie” met bvb losse draden in buizen en stopcontacten. Dat is in BE zo maar allicht ook in NL. Maar niemand belet je om verdeelstekkers en verlengkabels “tijdelijk permanent“ te bevestigen met bvb tie wraps.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Als de boel bij mij verstopt zit, dan haal ik er een trekveer doorheen. Maar verstoppingen heb ik zelden tot nooit. Grote/lange stukken komen er eigenlijk nooit doorheen als je machines gebruikt.
Vergelijk de prijzen van transparante buizen maar eens met normale buis. Met het geld wat je daarmee bespaard haal je een trekveer of ontstoppingsveer, en je houd nog geld over ook.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
Ik heb al het een en andere opgezocht van 100 naar 35mm gaat niet. Al mijn machines zijn Bosch pro. Ik ga niet allemaal nieuwe machines met een uitgang van 100mm aanschaffen voor de hobby. En mijn werkplaats is maar 18m2. Ik ga toch proberen te testen met de stofzuiger en 50mm buizen. Heb al het een en andere gelezen van andere die mij voor gingen met goed resultaat.
Uiteraard niet. Was ook niet mijn suggestie.
En ik lees dat anderen ook bijgesprongen zijn met suggesties. Top.
Volgens mij kom je er wel uit nu.

Succes 👍 en foto's en je bevindingen/ervaringen plaatsen als alles klaar is, is altijd leuk.
 
  • Leuk
Waarderingen: julesvaes

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
oke schema is bijna compleet, een van de laatste vragen die ik heb.

1) heb ik echt een onderdrukventiel nodig?
2) wat gaat er gebeuren als ik hem niet aard?
3) hoe kan ik mijn systeem het beste aarde?
 

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
Uiteraard niet. Was ook niet mijn suggestie.
En ik lees dat anderen ook bijgesprongen zijn met suggesties. Top.
Volgens mij kom je er wel uit nu.

Succes 👍 en foto's en je bevindingen/ervaringen plaatsen als alles klaar is, is altijd leuk.
zal ik zeker doen! fotos volgen
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
oke schema is bijna compleet, een van de laatste vragen die ik heb.

1) heb ik echt een onderdrukventiel nodig?
2) wat gaat er gebeuren als ik hem niet aard?
3) hoe kan ik mijn systeem het beste aarde?
1 nee, je moet wel een metalen vat hebben, of in een plastic geval een versteviging maken.
2 niks. Er is al veel geschreven over statische electriciteit en afzuiging. Stofontploffing hoef je niet bang voor te zijn. Plastic 'aarden' gaat trouwens niet.
3 nvt
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter en julesvaes

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
1 nee, je moet wel een metalen vat hebben, of in een plastic geval een versteviging maken.
2 niks. Er is al veel geschreven over statische electriciteit en afzuiging. Stofontploffing hoef je niet bang voor te zijn. Plastic 'aarden' gaat trouwens niet.
3 nvt
Het is idd een metalen vat!. Dus dan hoef ik van niks te fixxen voor boven genoemde 3 punten?
 

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
ik ben van plan om de cycloon op het vat zelf te maken, moet de cycloon in het midden (1). of mag hij ook wat aan de kant zitten zoals optie 2? dit ivm minder bochten :d 1642072757089.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.